דאסו סופר מיסטר
סופר מיסטר | |||||||||||
מאפיינים כלליים | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
סוג | מטוס קרב | ||||||||||
ארץ ייצור | צרפת | ||||||||||
יצרן | דאסו תעופה | ||||||||||
טיסת בכורה | 1957 | ||||||||||
צוות | 1 | ||||||||||
יחידות שיוצרו | 180 | ||||||||||
משתמש ראשי | חיל האוויר הצרפתי | ||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
| |||||||||||
|
הסופר מיסטר הוא מטוס קרב סילוני על־קולי, חד־מושבי, בן הדור השני של מטוסי הקרב תוצרת חברת דאסו תעופה הצרפתית (מכונה סמב"ד, בשל סימולו SMB2 שבוטא "סופר מיסטר בי דו") והוא פיתוח של מטוס המיסטר.
הפיתוח
מטוס הסופר מיסטר הנו שיפור של מטוס המיסטר שבו הותקן מנוע מסוג אטאר 101G שאיפשר מהירות על־קולית בטיסה אופקית וטיסה במהירות 1.4 מאך בגובה 36,000 רגל. בוצעו שינויים בכנפיו וצורתם השתנתה למשוכה לאחור בזווית של 45° ובכך השתפרה יכולת התמרון של המטוס. פיתוחו הסתיים בשנת 1957.
הסופר מיסטר בשרות חיל האוויר הישראלי
בדצמבר 1958 נרכשו 18 מטוסי סופר מיסטר ונקלטו בטייסת 105 (דבר רכישתם פורסם במאי 1959, לקראת מצעד יום העצמאות[1]). עם הגעתם הפכו למטוסי הקו הראשון, הראשונים שצוידו במבער אחורי ואף על־קוליים בטיסה אופקית. המטוסים יועדו למשימות יירוט עד שנת 1963 שבה נקלטו מטוסי המיראז' 3 החדישים שהיו עדיפים במשימות יירוט, אז הועברו מטוסי הסופר מיסטר למשימות תקיפת קרקע בלבד. באפריל 1967 נרכשו 24 מטוסים נוספים.
בסוף שנות ה-50 הוזנקו פעמים מספר מטוסים אלו כנגד מטוסי מיג. בקרבות אוויר אלה הופל סופר מיסטר אחד שנכנס לסחרור, ולא הופלו מטוסים ערביים כלל. הפלה ראשונה למטוס זה נרשמה ב-28 באפריל 1961 כאשר כנגד זוג מטוסי מיג 17 מצריים שחדרו לישראל באזור ניצנה הוזנקו זוג מטוסי סופר מיסטר. במרדף אחר מטוסי המיג הסתחרר אחד מהם והתרסק.[2]
במלחמת ששת הימים שימש המטוס לתקיפת מטרות קרקע רבות בסוריה, מצרים, וירדן וכן הפיל במהלכה חמישה מטוסי מיג. במהלך המלחמה בוצעו 507 גיחות של המטוס ואבדו תשעה מטוסים.
במלחמת ההתשה שימש לתקיפת מטרות קרקע מעברה המערבי של תעלת סואץ.
במלחמת יום הכיפורים עסקה טייסת הסופר מיסטר בעיקר במשימות סיוע בחזית תעלת סואץ, תקיפה סוללות טילי קרקע־אוויר מצריות והנרה בשעות הלילה. פעילות הטייסת בחזית הסורית הייתה מצומצמת יחסית והתרכזה בעיקר בקרבות הפריצה ב-11 באוקטובר. בסך הכול בוצעו 887 גיחות. שישה מטוסים אבדו, שני טייסים נהרגו וטייס אחד נפל בשבי.
התעשייה האווירית לישראל "סער"
בעקבות בעיות באמינות מנוע המטוס, הוחלט בישראל להחליפו במנוע J-52 P-8 של מטוס הסקייהוק, שנכנס באותה עת לשירות. המנוע היה חסכוני בדלק, הגדיל את הטווח בכמעט 500 ק"מ ואפשר לשאת מגוון רחב של חימוש כולל טילי אוויר־אוויר מדגם שפריר 2. הצוות המשותף של התעשייה האווירית וחיל האוויר שעבד על הפרויקט זכה בפרס ביטחון ישראל לשנת 1969.
מטוס הסער נקלט בטייסת העקרב בלבד, והשתתף במאות גיחות במלחמת יום הכיפורים, כולל תקיפת הארמייה השלישית של הצבא המצרי בסיני. במהלך שנות ה-70 הוצאו מטוסי הסער משירות בחיל האוויר הישראלי ונמכרו לחיל האוויר של הונדורס.
נתונים טכניים
סופר מיסטר
מאפיינים כלליים
- טיפוס: מפציץ קרב חד־מושבי
- מנוע: סנקמה אטאר 101G-2 סילוני בעל מבער אחורי, 3,397 ק"ג דחף יבש; 4,500 ק"ג דחף עם מבער
- ממדים:
- אורך: 14.1 מטר (42.3 רגל)
- מוטת כנף: 10.5 מטר (31.5 רגל)
- גובה: 4.6 מטר (13.8 רגל)
- שטח כנף: 32.0 מ"ר (344 רגל)
- משקל:
- ריק: 6,400 ק"ג
- טעון: 9,000 ק"ג (20,000 ליברות)
- מרבי: 11,000 ק"ג (22,000 ליברות)
- קיבולת דלק: שתי טונות (4,400 ליברות)
- ביצועים:
- מהירות מרבית: 1,100 קמ"ש בגובה פני הים; 1,195 קמ"ש (1.12 מאך) בגובה רב
- שיעור נסיקה: 92 מטר/שנייה
- סיג רום: 17,000 מטר
- טווח: (ללא חימוש) 870 ק"מ; העברה 1,175 ק"מ
- עומס כנף: 281 ק"ג/מ"ר
- דחף/משקל: 0.50
תע"א סער
- טיפוס: מטוס תקיפה חד־מושבי
- מנוע: פראט אנד ויטני J-52-P-8A סילוני, 4,218 ק"ג דחף
- ממדים:
- מוטה: 10.5 מטר.
- אורך: 14.4 מטר.
- גובה: 4.55 מטר.
- משקל: ריק 6.7 טונות; מרבי 9 טונות
- ביצועים:
- טווח מרבי: 1,231 ק"מ
- חימוש: 2 תותחי דפה, טילי אוויר-אוויר שפריר 1/2, חימוש לתקיפת קרקע במשקל כולל של 1,107 ק"ג
קישורים חיצוניים
- דאסו סופר-מיסטר B2 (סמב"ד) , באתר חיל האוויר הישראלי
- סופר מיסטר, בטאון חיל האוויר 63, נובמבר-דצמבר 1963, עמ' 71-70, באתר הספרייה הדיגיטלית להיסטוריה ומורשת חיל האויר
- סופר מיסטר-המושתל הראשון, באתר "מרקיע שחקים"
הערות שוליים
- ^ מטוסי 'סופר מיסטר' בידי חיל האויר הישראלי, הצופה, 5 במאי 1959
- ^ הופל "מיג" מצרי בשמי ישראל, חרות, 30 באפריל 1961
24130768דאסו סופר מיסטר