מיג
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הניסוח מאד לא אנציקלופדי וגם טוען טענות מרחיקות לכת ובלתי מבוססות.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הניסוח מאד לא אנציקלופדי וגם טוען טענות מרחיקות לכת ובלתי מבוססות. |
נתונים כלליים | |
---|---|
מייסדים | ארטיום מיקויאן, מיכאיל גורביץ' |
תקופת הפעילות | 1939–הווה (כ־85 שנים) |
מיקום המטה | מוסקבה, רוסיה |
בעלות | תאגיד בניית המטוסים המאוחד |
ענפי תעשייה | תעשייה אווירית וביטחונית |
מוצרים עיקריים |
כלי טיס צבאיים, מטוסי נוסעים אזרחיים |
www.migavia.ru |
מיג (ברוסית: Российская самолётостроительная корпорация „МиГ - "מיג חברה רוסית לכלי טיס") היא חברה רוסית העוסקת בתעשייה אווירית וביטחונית. החברה נוסדה כמשרד תכנון סובייטי בידי ארטיום מיקויאן (ממוצא ארמני) ומיכאיל גורביץ' (ממוצא יהודי).
מטוסי הקרב מתוצרת מיג שימשו במשך שנים רבות (ועדיין משמשים) כמטוסי קרב עיקריים של חילות האוויר של רוסיה, מדינות שהיוו בעבר את ברית המועצות, מדינות להן סיפקה נשק - בעיקר בגוש המזרחי, ומדינות ערב. מדינות ערב רבות מפעילות עד היום מטוסי מיג, וקרבות רבים התחוללו בינם לבין מטוסי חיל האוויר הישראלי. מטוסי המיג ידועים כבעלי הנדסת אנוש נחותה של תא הטייס, בהשוואה למטוסי קרב מערביים.
לאחר מלחמת העולם השנייה נקטה החברה במאמצי ריגול תעשייתי לצורך הדבקת הפער הטכנולוגי בין ברית המועצות והמערב ובפרט בתחום מנועי הסילון. בנוסף, נעשה מאמץ לרכישת ידע תעופתי באמצעות יצירת קשר עם מומחים מהמערב. במיג-9, שהיה מטוס הקרב הסילוני הראשון במשפחה, נעשה שימוש בטכנולוגיה סילונית גרמנית שנפלה לידי הרוסים לאחר המלחמה ובטכנולוגיית הנעה בריטית שנרכשה ממפעלי רולס-רויס, לאחר משחק ביליארד בין נציגי ברית המועצות לאחד ממנהלי החברה.[1]
אך הפכה מיג לחברה עם מוצרים שכולם גרסאות מועתקות ומשופרות של פיתוחים קיימים - וכולם קוצרים הצלחה פראית בשווקים: המיג 21 נשען על עיצובי כנף צרפתיים; המיג 25 העתיק את תצורת הגוף וכונסי האוויר של ה-A5 האמריקאי; המיג 23 היה שילוב של גוף דמוי מיראז' צרפתי עם כנף נעה בסגנון ה-F111 האמריקאי; ואת המיג 29 העתיקה החברה מסוחוי 27. מיג לא ייצרה מטוסים מקוריים - רק העתיקה, שדרגה, שילבה.
מטוסי מיג
מטוסים בייצור המוני
הערה: הכינויים ניתנו על ידי ברית נאט"ו.
- מיג-1 (שנת 1940).
- מיג-3 (שנת 1941).
- מיג-5 (אנ') (שנת 1942).
- מיג-9 "פארגו" (אנ') (שנת 1947).
- מיג-13 - ידוע גם בשם מיג I-250 (אנ') (שנת 1945).
- מיג-15 "פאגוט" - מטוס קרב סילוני מצליח במלחמת קוריאה, התמודד מול ה-F-86 סייבר. (שנת 1948).
- מיג-17 "פרסקו" (שנת 1954).
- מיג-19 "פארמר" - מטוס המיג העל-קולי הראשון (שנת 1955).
- מיקויאן גורביץ' מיג-21 "פישבד" - מקביל באותה התקופה למטוסים מיראז' 3 ו-F-4 פנטום (שנת 1956).
- מיג-23 "פלוגר A" - מטוס קרב בעל כנפי גאומטריה משתנה (שנת 1974).
- מיג-25 "פוקסבט" - מטוס יירוט המגיע למאך 3 (שנת 1966).
- מיג-27 "פלוגר D/J" (אנ') - דגם תקיפה נטול מכ"ם על בסיס מיג-23 (שנת 1973).
- מיג-29 "פולקרום" - מטוס קרב מתקדם, מקבילו של ה-F-16 (שנת 1983).
- מיג-31 "פוקסהאונד" - שיפור של המיג-25 (שנת 1983).
- מיג-33/מיג-29M "פולקרום-E" - מיג-29 משופר בעל תא טייס "זכוכית" העושה שימוש בצגי מגע במקום במתגים וכפתורים (שנת 1989).
- מיג-35 "פולקרום-F" - שדרוג כללי של המיג-29, שיוצר במיוחד כדי להשתתף במכרז MRCA של חיל האוויר ההודי (שנת 2007).
מטוסים נסיוניים או שעדיין בפיתוח
- מיג-7 (אנ') - גרסה נסיונית של מיג-3, בה נוסה מנוע חזק יותר. לא נכנס לייצור המוני. (שנת 1940).
- מיג 8 (אנ') (שנת 1945).
- מיג 110 (אנ') (שנת 1995).
- מיג I-270 (שנת 1946).
- מיג 1.44/1.42 "פלאָט-פֵאָק" - מטוס ראשון של מיג מדור חמישי (שנת 2000).
מטוסי אימון
בישראל
במשך השנים הגיעו לידי ישראל מספר מטוסי מיג: מיג-21PF שטייסו, מוניר רדפא, ערק מעיראק לישראל ב-1966, צמד מטוסי מיג-17 סוריים שנחתו בטעות בישראל ב-1968, ומטוס מיג-23ML שטייסו בסאם עאדל ערק מסוריה ונחת במנחת מגידו באוקטובר 1989.
בשנת 1999 השביחה ישראל 3 מטוסי מיג-29 ממולדובה כדי לבדוק את התמודדותם מול F-16 פייטינג פלקון ו-F-15 איגל. בנוסף משביחה ישראל מטוסי מיג-21.
ראו גם
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
ערך מילוני בוויקימילון: MIG |
- אתר האינטרנט הרשמי של מיג
הערות שוליים
- ^ ניצן סדן, מיקו וגורי: משחק הסנוקר שהפך את מיג ל"אפל של התעופה", באתר כלכליסט, 8 בספטמבר 2017
מטוסי המיג | ||
---|---|---|
מטוסי קרב | מיג-1 • מיג-3 • מיג-5 • מיג-9 • מיג-15 • מיג-17 • מיג-19 • מיג-21 • מיג-23 • מיג-25 • מיג-29 • מיג-29M/מיג-33 • מיג-29K • מיג-31 • מיג-35 • מיג-41 | |
מטוסי תקיפה | מיג-6 • מיג-23 • מיג-27 | |
אבות טיפוס | מיג-8 • מיג-110 • מיג I-270 • מיג 1.44/1.42 | |
מטוסי אימון | מיג AT |
34285362מיג