פראט אנד ויטני

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש


שגיאות פרמטריות בתבנית:חברה מסחרית

שימוש בפרמטרים מיושנים [ אנשי מפתח ]

פראט אנד ויטני
Pratt & Whitney
לוגו החברה
המטה של פראט אנד ויטני באיסט הרטפורד, קונטיקט
המטה של פראט אנד ויטני באיסט הרטפורד, קונטיקט
נתונים כלליים
סוג חברה־בת
מייסדים 1860 - פרנסיס פראט, עמוס וויטני
1925 - פרדריק רנטסצ'לר
תקופת הפעילות 1860 - חברת המוֹצָא
פראט אנד ויטני מאשין טול
1925 - חברת ייצור המנועים – הווה
חברת אם תאגיד RTX (אנ')
(לשעבר ריית'יאון טכנולוג'יס)
חברות בנות פראט אנד ויטני קנדה
מיקום המטה איסט הרטפורד, קונטיקט,
ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
בעלות תאגיד RTX (אנ')
ענפי תעשייה תעשייה אווירית וחלל, ייצור חשמל
מוצרים עיקריים מנועי כלי טיס
טורבינות גז
מערכות הנעת חלליות
הכנסות 23.7 מיליארד דולר (2023)[1]
רווח 1.7 מיליארד דולר (2023)[1]
אנשי מפתח שיין אדי (נשיא החברה)
עובדים כ-43,000 (2023)[1]
 
Pratt & Whitney
סמלה ההיסטורי הקודם של החברה

פראט אנד ויטניאנגלית: Pratt & Whitney) היא חברה אמריקאית המייצרת מנועים למטוסים. החברה היא אחת משלוש החברות המובילות בעולם בתחום יחד עם ג'נרל אלקטריק ורולס-רויס. בין שלוש החברות האלה ישנם אף מפעלים העובדים בשיתוף פעולה. היא חברת בת של תאגיד RTX (אנ') (לשעבר ריית'יאון טכנולוג'יס).

בנוסף למנועי מטוסים מייצרת החברה גם טורבינות גז לתעשייה וייצור חשמל, טורבינות לספינות, מנועי קטר לרכבות ומנועי טילים.

מנועי פראט אנד ויטני משרתים כ-40% ממטוסי הנוסעים בעולם ב-160 מדינות. בנוסף מנועי פראט & וויטני משמשים במגוון רב של מטוסים צבאיים ביניהם מטוסי תקיפה כגון: F-15 איגל, F-16 פייטינג פלקון, F-22 ראפטור, F-35 לייטנינג II ועוד.

החברה מספקת גם מנועים למטוסי מנהלים.

היסטוריה

חברת פראט אנד ויטני הוקמה בשנת 1860 בהרטפורד שבקונטיקט על ידי פרנסיס פראט ועמוס ויטני. החברה החלה את דרכה כחברה לייצור חלקים מכניים למכונות תפירה ולרובים אשר שימשו את צבא ארצות הברית.

בשנת 1925, מספר שנים לאחר מותם של מייסדי החברה, שכנע המהנדס פרדריק רנטסצ'לר את החברה להשקיע כספים בפרויקט שלו שבו נבנה מנוע מטוס חדש. ויטני ופראט הלוו לו סכום של 250,000$ ואישור להשתמש בשם החברה על המנועים. משם נולדה חברת מנועי מטוסים פראט אנד ויטני. בשנת 1925 החלה החברה לייצר באופן סדרתי את מנוע המטוסים הראשון שלה, ואספ בעל 425 כ"ס (317 קילוואט). מנועי מטוסים אלו נמכרו לחיל האוויר של ארצות הברית ולצי האמריקני.

בשנת 1929 נגמר שיתוף הפעולה בין פראט אנד ויטני ופרדריק רנטסצ'לר, שהקים חברה בשם Aircraft and Transport Corporation אשר הפכה עם השנים ליונייטד טכנולוג'יס. ההסכם בין החברה לרנטסצ'לר קבע שהוא יוכל להמשיך להשתמש בשם החברה בפרויקטים עתידיים.

בשנת 2005 רכשה פראט אנד ויטני מבואינג את חברת רוקטדיין המתמחה ביצור כוח הנעה לכלי טיס בחלל.

בשנת 2014 רכשה את חברת טכנולוגיית להבים הישראלית ממשפחת ורטהיימר.

בשנת 2020 התמזגה יונייטד טכנולוג'יס עם חברת ריית'יאון כדי להקים את ריית'יאון טכנולוג'יס, כאשר פראט אנד ויטני הפכה לאחת מארבע החברות הבנות העיקריות של התאגיד החדש.[2]

פעילות בישראל

החברה מוכרת מנועי סילון לחיל האוויר הישראלי וכן השקיעה בתעשיית מנועי סילון בארץ. היא מחזיקה בבעלותה את מפעל חישולי כרמל ושותפה במפעל טכנולוגיית להבים (בעבר: להבי ישקר) שהפכה להיות בעלים מלאים של המפעל במאי 2014. בדצמבר 2022 הודיעה פראט אנד ויטני על כוונה לצמצם את פעילות הייצור בתחום ייצור להבי קומפרסור, עד לסגירה מלאה של פעילות זו בשנת 2025[3].

ב-1984 רכשה Thames Holdings (חברת בת של חברת פראט אנד וויטני) 40% ממניות מפעל מנועי בית שמש והחזיקה בהם עד שנת 1992.

סוגי מנועים

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פראט אנד ויטני בוויקישיתוף

הערות שוליים

הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

38910888פראט אנד ויטני