נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן
Sabiha Gökçen Uluslararası Havaalanı
לוגו השדה
לוגו השדה
בניין הטרמינל
בניין הטרמינל
בניין הטרמינל
נתוני השדה
קוד IATA
‏SAW‏
קוד ICAO
‏LTFJ‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל רשות שדות התעופה הטורקית (DHMİ) ו-HEAŞ
עיר סמוכה איסטנבול
קואורדינטות 40°53′00″N 29°18′00″E / 40.88333°N 29.30000°E / 40.88333; 29.30000
גובה מעל פני הים 95 מטר (311 רגל)
אתר נמל התעופה
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
06/24 9,842 3,000 אספלט
סטטיסטיקה (2018)
מספר הנוסעים 34,133,617

נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ןטורקית: Sabiha Gökçen Uluslararası Havaalanı) הוא נמל תעופה השוכן סמוך לחופו הצפון-מזרחי של ים השיש, בצדו האסייתי של מצר הבוספורוס, במרחק של 50 ק"מ מכיכר טקסים במרכזה של איסטנבול בטורקיה. השדה משתרע על שטח של 6,550 דונם והוא קרוי על שמה של סביהה גקצ'ן, טייסת הקרב הטורקית הראשונה ובתו המאומצת של מוסטפא כמאל אטאטורק. השדה מופעל על ידי "חברת תעשיות אוויריות ומנהל שדות תעופה בע"מ" (HEAŞ, Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri Anonim Şirketi).

היסטוריה

הנמל נבנה כנמל תעופה שני המשרת את איסטנבול, במטרה להעניק מענה לעומס הגובר והולך על נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול אטאטורק הסמוך לעיר והממוקם בצדה האירופי. בניית הנמל החלה בפברואר 1998 בעלות של כ-550 מיליון דולר, והוא החל לפעול בינואר 2001. הטרמינל הבינלאומי הראשון השתרע על שטח של 20,000 מ"ר והיו בו שמונה שערי עלייה למטוס. טרמינל זה היה מסוגל לטפל בתנועת נוסעים בהיקף של 3 מיליון נוסעים בשנה בלבד. הטרמינל הפנימי הסמוך לו, העניק מענה לתנועה של חצי מיליון נוסעים בשנה.

עם התגברות העומס בנמל, החלה בשנת 2007 הקמתו של טרמינל חדש המסוגל לטפל בתנועת נוסעים שנתית של 25 מיליון איש, המאחד את התנועה הבינלאומית והפנימית תחת קורת-גג אחת. בשנת 2010 כבר עברו דרך הנמל 11,129,472 נוסעים, עלייה של 71% ביחס ל-2009, כשליש מהם בטיסות בינלאומית.

שירותים

נמל התעופה משמש לתנועה בינלאומית ופנימית, ומשרת מספר חברות התעופה טורקיות וכן מספר חברות בינלאומיות. החברות העיקריות הפועלות בנמל הן טורקיש איירליינס (באמצעות חברת אנאדולוג'ט (AnadoluJet), סאן אקספרס, וחברת התעופה במחיר נמוך פגאסוס איירליינס. חסרונו העיקרי של נמל התעופה הוא ריחוקו ממרכז העיר והיעדר אמצעי תחבורה מסילתי מהיר המקשר אותו אליה. מנגד, הנמל מעניק מענה טוב לצרכיהם של תושבי חלקה האסייתי של העיר ולנוסעים הטסים אליו.

בנמל מסלול אספלט בודד באורך 3,000 מטר בכיוון צפון-מזרח דרום-מערב.

ב-2 במאי 2020 נהרגו בנמל התעופה 3 אנשים ו-179 נפצעו, לאחר שמטוס של חברת התעופה פגאסוס איירליינס מסוג בואינג 737-800 החליק ממסלול הנחיתה ונחצה לשניים.

תנועת נוסעים

סטטיסטיקת נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן בשנים 2003–2017[1]

שנה (חודש) מקומי שינוי % בינלאומי שינוי % סה"כ שינוי %
2017 21,056,767 4% 10,329,074 9% 31,385,841 6%
2016 20,131,365 9% 9,446,370 1% 29,577,735 5%
2015 18,535,463 24% 9,576,975 12% 28,112,438 20%
2014 15,008,600 26% 8,499,541 29% 23,508,141 27%
2013 11,947,424 23% 6,694,418 35% 18,641,842 27%
2012 9,486,469 9% 5,000,773 13% 14,487,242 10%
2011 8,704,249 16% 4,420,421 20% 13,124,670 17%
2010 7,435,158 65% 3,694,314 84% 11,129,472 71%
2009 4,547,673 63% 2,092,285 33% 6,639,958 52%
2008 2,764,856 9% 1,516,337 27% 4,281,193 15%
2007 2,528,549 17% 1,191,946 56% 3,720,495 28%
2006 2,153,561 285% 762,893 66% 2,916,454 186%
2005 559,824 5,323% 459,922 96% 1,019,746 315%
2004 10,323 265% 235,278 52% 245,601 56%
2003 2,826 154,346 157,172

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35996915נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן