נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן
בניין הטרמינל | |||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||
מפעיל | רשות שדות התעופה הטורקית (DHMİ) ו-HEAŞ | ||||||||||
עיר סמוכה | איסטנבול | ||||||||||
קואורדינטות | 40°53′00″N 29°18′00″E / 40.88333°N 29.30000°E | ||||||||||
גובה מעל פני הים | 95 מטר (311 רגל) | ||||||||||
אתר נמל התעופה | |||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||
| |||||||||||
סטטיסטיקה (2018) | |||||||||||
מספר הנוסעים | 34,133,617 |
נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן (בטורקית: Sabiha Gökçen Uluslararası Havaalanı) הוא נמל תעופה השוכן סמוך לחופו הצפון-מזרחי של ים השיש, בצדו האסייתי של מצר הבוספורוס, במרחק של 50 ק"מ מכיכר טקסים במרכזה של איסטנבול בטורקיה. השדה משתרע על שטח של 6,550 דונם והוא קרוי על שמה של סביהה גקצ'ן, טייסת הקרב הטורקית הראשונה ובתו המאומצת של מוסטפא כמאל אטאטורק. השדה מופעל על ידי "חברת תעשיות אוויריות ומנהל שדות תעופה בע"מ" (HEAŞ, Havaalanı İşletme ve Havacılık Endüstrileri Anonim Şirketi).
היסטוריה
הנמל נבנה כנמל תעופה שני המשרת את איסטנבול, במטרה להעניק מענה לעומס הגובר והולך על נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול אטאטורק הסמוך לעיר והממוקם בצדה האירופי. בניית הנמל החלה בפברואר 1998 בעלות של כ-550 מיליון דולר, והוא החל לפעול בינואר 2001. הטרמינל הבינלאומי הראשון השתרע על שטח של 20,000 מ"ר והיו בו שמונה שערי עלייה למטוס. טרמינל זה היה מסוגל לטפל בתנועת נוסעים בהיקף של 3 מיליון נוסעים בשנה בלבד. הטרמינל הפנימי הסמוך לו, העניק מענה לתנועה של חצי מיליון נוסעים בשנה.
עם התגברות העומס בנמל, החלה בשנת 2007 הקמתו של טרמינל חדש המסוגל לטפל בתנועת נוסעים שנתית של 25 מיליון איש, המאחד את התנועה הבינלאומית והפנימית תחת קורת-גג אחת. בשנת 2010 כבר עברו דרך הנמל 11,129,472 נוסעים, עלייה של 71% ביחס ל-2009, כשליש מהם בטיסות בינלאומית.
שירותים
נמל התעופה משמש לתנועה בינלאומית ופנימית, ומשרת מספר חברות התעופה טורקיות וכן מספר חברות בינלאומיות. החברות העיקריות הפועלות בנמל הן טורקיש איירליינס (באמצעות חברת אנאדולוג'ט (AnadoluJet), סאן אקספרס, וחברת התעופה במחיר נמוך פגאסוס איירליינס. חסרונו העיקרי של נמל התעופה הוא ריחוקו ממרכז העיר והיעדר אמצעי תחבורה מסילתי מהיר המקשר אותו אליה. מנגד, הנמל מעניק מענה טוב לצרכיהם של תושבי חלקה האסייתי של העיר ולנוסעים הטסים אליו.
בנמל מסלול אספלט בודד באורך 3,000 מטר בכיוון צפון-מזרח דרום-מערב.
ב-2 במאי 2020 נהרגו בנמל התעופה 3 אנשים ו-179 נפצעו, לאחר שמטוס של חברת התעופה פגאסוס איירליינס מסוג בואינג 737-800 החליק ממסלול הנחיתה ונחצה לשניים.
תנועת נוסעים
סטטיסטיקת נוסעים בנמל התעופה הבינלאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן בשנים 2003–2017[1]
שנה (חודש) | מקומי | שינוי % | בינלאומי | שינוי % | סה"כ | שינוי % |
---|---|---|---|---|---|---|
2017 | 21,056,767 | 4% | 10,329,074 | 9% | 31,385,841 | 6% |
2016 | 20,131,365 | 9% | 9,446,370 | 1% | 29,577,735 | 5% |
2015 | 18,535,463 | 24% | 9,576,975 | 12% | 28,112,438 | 20% |
2014 | 15,008,600 | 26% | 8,499,541 | 29% | 23,508,141 | 27% |
2013 | 11,947,424 | 23% | 6,694,418 | 35% | 18,641,842 | 27% |
2012 | 9,486,469 | 9% | 5,000,773 | 13% | 14,487,242 | 10% |
2011 | 8,704,249 | 16% | 4,420,421 | 20% | 13,124,670 | 17% |
2010 | 7,435,158 | 65% | 3,694,314 | 84% | 11,129,472 | 71% |
2009 | 4,547,673 | 63% | 2,092,285 | 33% | 6,639,958 | 52% |
2008 | 2,764,856 | 9% | 1,516,337 | 27% | 4,281,193 | 15% |
2007 | 2,528,549 | 17% | 1,191,946 | 56% | 3,720,495 | 28% |
2006 | 2,153,561 | 285% | 762,893 | 66% | 2,916,454 | 186% |
2005 | 559,824 | 5,323% | 459,922 | 96% | 1,019,746 | 315% |
2004 | 10,323 | 265% | 235,278 | 52% | 245,601 | 56% |
2003 | 2,826 | – | 154,346 | – | 157,172 | – |
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן
- נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן, ברשת החברתית פייסבוק
- נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- סרט אודות הנמל
הערות שוליים
התחבורה הציבורית באיסטנבול | ||
---|---|---|
|
35996915נמל התעופה הבין-לאומי איסטנבול סביהה גקצ'ן