הרכבת התחתית של איסטנבול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Gnome globe current event 1.svg
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית.
לוגו
תרשים של רשת התחבורה המסילתית באיסטנבול. הרכבת התחתית M2 בכחול

הרכבת התחתית של איסטנבולטורקית: İstanbul metrosu) היא רכבת תחתית בעיר איסטנבול בטורקיה הכוללת, נכון לשנת 2009 קו רכבת בודד המסומן כ-M2. אורכו של הקו הוא 17.65 ק"מ ובו 13 תחנות.

היסטוריה ומפרט

בנייתו של הקו החלה ב-19 באוגוסט 1992 והוא נחנך ב-16 בספטמבר 2000. הקו נבנה בשיטת "חפור וכסה" (cut-and-cover) שבמהלכה נחצבת המנהרה כתעלה ולאחר מכן מכוסה, והוא סוגל לעמוד ברעידות אדמה בעוצמה של עד 9.0 בסולם ריכטר. הקו משתרע בחלקה האירופי של העיר ונכון לשנת 2012 הוא כולל 13 תחנות ואורכו 17.65 ק"מ, מתחנת שישהנה (Şişhane) בדרום ועד תחנת "האג'יאוסמן" (Hacıosman) בצפון. בתחנת טקסים נפגש קו הרכבת התחתית עם החשמלית הנוסטלגית ועם פוניקולר קבאטש-טקסים המודרני. אורכן של התחנות הוא 235 מטר ועומקן נע בין 20 ל-35 מטר מתחת לפני האדמה. רוחב המסילה הוא 1,435 מ"מ ואספקת החשמל נעשית בשיטת "פס שלישי".

לאורך הקו נוסעות 34 רכבות שבכל אחת ארבעה קרונות. הקו מוביל מדי יום כ-195,000 נוסעים ב-394 נסיעות יומיות[1]. הקו מופעל על ידי חברת "תחבורת איסטנבול בע"מ" (İstanbul ulaşım a.ş.) בשיתוף עם חברת "החשמליות והטונל של איסטנבול" (İstanbul Elektrik Tramvay ve Tünel, İETT).

תוכנית הפיתוח

עבודות להארכת קו הרכבת התחתית דרומה נמצאות בעיצומן, והמסילה תחצה את קרן הזהב על-גבי גשר, ותשרת שלוש תחנות נוספות שהאחרונה שבהן תוקם ביניקפי (Yenikapı). בתחנה זו לחופי ים השיש בדרום העיר, יתאפשר מעבר אל קו הרכבת הקלה (Hafif Metro) ואל רכבת הפרברים שתשודרג במסגרת פרויקט מרמריי. עם סיום העבודות יכלול הקו 16 תחנות לאורך 23 ק"מ.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים


Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0