נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי
חזית הכניסה אל הטרמינל | |||||||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||||||
תקופת הפעילות | 1935–הווה (כ־89 שנים) | ||||||||||||||
מפעיל | JSC Almaty International Airport | ||||||||||||||
עיר סמוכה | אלמטי | ||||||||||||||
משרת את | אלמטי, קזחסטן | ||||||||||||||
בסיס לחברות |
אייר אסטנה SCAT | ||||||||||||||
קואורדינטות | 43°21′19″N 077°02′41″E / 43.35528°N 77.04472°E | ||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 681 מטר (2,234 רגל) | ||||||||||||||
alaport.com | |||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
סטטיסטיקה (2012) | |||||||||||||||
מספר הנוסעים | 4,003,004 |
נמל התעופה הבינלאומי אלמטי (בקזחית: Халықаралық Алматы Әуежайы, ברוסית: Международный Аэропорт Алматы, באנגלית: Almaty International Airport) הוא נמל התעופה שנמצא כ-15 ק"מ צפונית מזרחית מהעיר אלמטי, העיר הגדולה בקזחסטן. בשנת 2012 טיפל השדה בכ-1,997,570 נוסעים נכנסים, ובכ-2,005,434 נוסעים יוצאים, ובסה"כ טיפל השדה בכ-4,003,004 נוסעים.
היסטוריה
נמל התעופה הבינלאומי אלמטי נבנה בשנת 1935. עד שנת 1990 היה נמל התעופה חלק מהמחלקה לתעופה אזרחית בקזחסטן, עם זאת בשנת 1991 התארגן מחדש תחת השם "נמל התעופה אלמה-אטא". בשנת 1993 הפך הנמל לגוף עצמאי. בשנת 1994 היה אלמטי בבעלות ארגון "OJSC Almaty Airport", ולאחר מכן עבר לידיי החברה "JSC Almaty International Airport".
ב-26 בדצמבר 1975 התחילה החברה (The supersonic transport (SST לשנע דואר ומשלוחים מהנמל למוסקבה במטוס העל-קולי טופולב Tu-144, ומנובמבר 1977 גם נוסעים. מ-1 ביוני 1978 התחילה גם אירופלוט להפעיל טיסות עם המטוס ב"טופולב Tu-144". בשנת 1998, עקב שיפוץ המסלול, קיבל השדה מעמד של נמל תעופה בינלאומי. בשנת 2004 הוקם טרמינל חדש בשדה. ב-30 בספטמבר 2008 נחנך המסלול השני בטיסה של BMI מהנמל לנמל התעופה לונדון הית'רו - זהו המסלול הכי ארוך במרכז אסיה ויכול לקבל כל מטוס ללא הגבלת משקל. עקב בעיות בתשתית יותר יקר כיום (2012) לטוס על איירבוס A-320 בכ-18% ובואינג B-767 בכ-43% מאלמטי, לעומת משדות תעופה באירופה.[1]
לאורך השנים קודמו תוכניות לבנות טרמינל חדש עבור טיסות בינלאומיות, עם קיבולת של עד 2,500 נוסעים לשעה בעתיד הקרוב, תשתית מפותחת המורכבת מכנס אולמות, מרכז עסקים, מרכז קניות ובתי קולנוע בתוך הטרמינל. עם זאת, בניית הטרמינל התעכבה בשל חוסר טיפול מנהלי של הקמת הפרויקט וחוסר מקום. במהלך העשור השני של המאה ה-21, התוכניות העדכניות מקדמות את בנייתו של שדה התעופה החדש של Kapchagai במרחק 48 ק"מ מאלמטי.
חברות תעופה ויעדים
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי
- נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי, ברשת החברתית פייסבוק
- נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי, ברשת החברתית אינסטגרם
- נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי, סרטונים בערוץ היוטיוב
הערות שוליים
- ^ Building the “Silk Road in the Sky” via Kazakhstany, The Gazette of Central Asia (באנגלית)
32487696נמל התעופה הבין-לאומי אלמטי