נמל התעופה הבין-לאומי טביליסי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נמל התעופה הבינלאומי של טביליסי
თბილისის საერთაშორისო აეროპორტი
בתוך השדה
בתוך השדה
נתוני השדה
קוד IATA
‏TBS‏
קוד ICAO
‏UGTB‏
סוג השדה ציבורי
מפעיל TAV Airports Holding Co
עיר סמוכה טביליסי, גאורגיהגאורגיה גאורגיה
בסיס לחברות

ג'ורג'יאן איירווייז

Myway איירליינס
קואורדינטות 41°40′09″S 44°57′17″E / 41.66917°S 44.95472°E / -41.66917; 44.95472
גובה מעל פני הים 495 מטר (1,624 רגל)
האתר הרשמי
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
13R/31L 9,843 3,000 בטון
13L/31R 8,202 2,500 אספלט

נמל התעופה הבינלאומי של טביליסיגאורגית: თბილისის საერთაშორისო აეროპორტი) הוא נמל התעופה המסחרי הראשי של גאורגיה והגדול ביותר בה, הממוקם כ-20 ק"מ מזרחית לעיר טביליסי, בנובו-אלקסייבסקה.

אמצעי התחבורה לשדה

שדרות ג'ורג' בוש, כביש מהיר ארבע-מסלולי בכל נתיב, מובילות מנמל התעופה למרכז טביליסי[1]. בשדה התעופה עצמו ישנם 1,000 מקומות חניה בחזית אולם הנוסעים הנכנסים והנוסעים היוצאים.

12 ק"מ משדה התעופה מתחילה רשת הרכבת התחתית של טביליסי. קו מסילת ברזל משדה התעופה לטביליסי נמצא בתכנון של רכבת גאורגיה.

היסטוריה

עד שנת 2005 היה בשדה התעופה טרמינל קטן בלבד שנבנה בשנת 1995. היו בו ארבעה מבנים ומקום ל-60 מטוסים, כמו איליושין Il-86 ובואינג 747. בעת ביקורו של ג'ורג' בוש בגאורגיה, במאי 2005, נאלץ מטוסו, אייר פורס 1 לדומם את המנוע כדי לא לגרום נזק לשדה התעופה.

ב-10 באוגוסט 2008, במהלך פלישת רוסיה לגאורגיה, תקף חיל האוויר הרוסי שדה תעופה צבאי ששיך לתעשייה הצבאית של גאורגיה, סמוך לנמל התעופה[2]. עיתוי התקיפה היה מספר שעות לפני בואו של שר החוץ הצרפתי, ברנאר קושנר[3]. רוסיה הכחישה כי תקפה את נמל התעופה הבינלאומי של טביליסי[4].

פיתוח

שדה התעופה נבנה מחדש ועבר מודרניזציה שהחלה בשנת 2006 ונסתיימה בפברואר 2007. לתפעול השדה נבחרה מפעילה חדשה, החברה הטורקית, ".TAV Airports Holding Co", שהיא גם המפעילה של שדה התעופה הטורקי, נמל התעופה הבינלאומי איסטנבול אטאטורק. החברה המקומית, בעלת הזיכיון והממנקת העיקרית של הפרויקט, נקראת "TAV Urban Georgia", וחברת SPV האחראית על המבנים[5].

נמל התעופה לפני השיפוץ
מטוסי טורקיש איירליינס ואזרבייג'ן איירליינס ליד בית הנתיבות החדש

פרויקט השיקום כלל הקמת טרמינל בינלאומי חדש עם 24,000 מ"ר, 24 דלפקי צ'ק-אין, מגרש חנייה סמוך, שיפור משטח המטוסים, משטח מסלולי הנסיעה ומסלולי ההמראה, ורכישת קרקע לטיפולים עבור מטוסים.

מאז הבנייה מחדש של נמל התעופה יכולים לנחות בה גם מטוסים גדולים כמו איירבוס A330 או איירבוס A340, ותנועת הנוסעים יכולה להגיע למעלה מ-2,000 נוסעים לשעה. סך ההשקעה בבנייה מחדש של שדה התעופה הוא 90 מיליון דולר מתוכם 27 מיליון דולר ניתנו כהלוואה מהבנק האירופאי לשיקום והשקעות (EBRD).

יישום ההערכות המחודשת, שהייתה נחוצה עקב הגידול בנפח התנועה, הביאה לשימוש במערכות טכנולוגיות מודרניות המאפשר נוחות ויעילות שימוש לנוסעים עם מרחב מרווח גדול והדור להתארגנות. נפח התנועה היה ממילא במגמת גידול גם לפני השיקום, כאשר בשנת 2004 גדל נפח התנועה ב-28% ביחס לשנה שקדמה לו ובשנת 2005 ב-39%. כיום עומדת, קיבולת נפח התנועה של נמל התעופה המשופץ, על 2.8 מיליון נוסעים לשנה[6]. בשנת 2007 גדל מספר הנוסעים בכ-8.5% ותנועת המטוסים בכ-18.7%[7].

המזון והמשקאות מסופקים על ידי חברת BTA, בשבע נקודות עם סגל של כ-75 איש. שירותי הדיוטי פריי מסופקות על ידי חברת ATU‏[5].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0