מותחן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף מתח (קולנוע))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
עטיפת ספר המתח "האדם הרעב"

מוֹתחןאנגלית: Thriller) הוא סוגה המיושמת בספרות, בקולנוע ובטלוויזיה. הוא כולל מספר רב של תת-סוגות. המותחן מאופיין בשימוש בפעולה ובמקצב גבוה, ובדמות הגיבור או הפרוטגוניסט שהוא בעל תושייה וצריך לסכל את מזימותיו של נבל המצוי מצדו הבלתי מוסרי של המתרס, ולרוב גם בעל כוח או ממון רב יותר. בנוסף, יש שימוש באמצעים ספרותיים רבים כמו מתח, גורמי הסחה שונים וקליף האנגרים.

אפיון

מותחנים לעיתים מתרחשים בתפאורות חוץ: ערים, מדבריות, אזורי הקוטב או ימים ואוקיינוסים. הגיבורים ברוב סוגי המותחנים הם טיפוסים "קשוחים" שרגילים לסכנה. לרוב שוטרים, מרגלים, אנשי ים או טייסים, ולעיתים גם אזרחים רגילים שנקלעו למוקד הסכנה בטעות. לרוב גברים ולעיתים נשים.

לעיתים המותחנים חופפים לסיפורי מסתורין, כאשר הייחוד שבהם נובע מעלילתם הסבוכה. במותחן, הגיבור צריך לסכל את תוכניותיהם העתידיות של אויביו, ולא לפתור פשעים שכבר ארעו. לרוב סיפורי המותחנים מתרחשים בסדר גודל רחב: הפשעים שיש צורך בעצירתם הם מקרי רצח בשרשרת, מעשי טרור, התנקשויות, או הפלת הממשל. מוטיב הסכנה וכן עימותים אלימים הם אלמנטים עלילתיים תכופים. בשעה שסיפורי מסתורין מגיעים לשיאם בפתירת התעלומה, במותחנים נקודת השיא היא כאשר הגיבור מביס לבסוף את אויבו ובכך מציל את חייו או את חיי אחרים. במותחנים השאובים מסגנונות פילם נואר וטרגדיה, הגיבור מת במהלך הסיפור.

קיימות מספר הבחנות המבדילות את המותחנים מתת הסוגות האחרים כהרפתקאות, ריגול, מלחמה וכיוצא בזה. ראשית, מדובר בגישתם כלפי הנושא העלילתי ולא בעיסוק הבלעדי בו. הרבה מותחנים עוסקים במרגלים ובמעשי ריגול, אך לא כל סיפורי הריגול הם מותחנים. כך למשל, נובלות הריגול של ג'ון לה קארה דוחות את מוסכמות המותחן. שנית, מותחנים מצטלבים עם תת-סוגות אחרים שבדרך כלל לא קיים בהם אלמנט המתח: הסופר אליסטר מקלין הוא בין המוכרים שבסופרי המותחנים, אולם במרבית ספריו הוא מתעסק במלחמה שבין אדם לטבע.

תת-סוגות

סוגת המותחן יכולה לכלול את תת-הסוגות המפורטים להלן, שכוללות בעצמן אלמנטים מסוגות אחרות:  

  • מותחן פעולה. אלמנטים שכיחים: מרוץ כנגד השעון, אלימות מוקצנת, וגיבור ראשי. בספרים אלו קיימים אלמנטים מסוגת המסתורין והפשע, אך אלה מפנים את מקומם לפעולה.
    דוגמה עיקרית: סדרת מרגל להשכרה של רות רפפורט.
  • מותחן פשע. אלמנטים שכיחים: שימוש נכבד במתח לביצוע פשעים, התמקדות בפושעים מאשר באנשי החוק, הדגשת פעולה על חשבון מניעים פסיכולוגיים.
    דוגמאות עיקריות: "טעות אופטית" של נחמן גרשונוביץ וסדרת "התרסקות" של אותו מחבר.
  • מותחן דרמה. אלמנטים שכיחים: קצב עלילה איטי, התפתחות הדמויות, טוויסטים עלילתיים.
    דוגמאות עיקריות: "אמן האשליות", "יוקרה", הסדרה "נמלטים".
  • מותחן אקולוגי. אלמנט שכיח: ניסיון הגיבור למנוע אסון אקולוגי או ביולוגי.
    דוגמאות עיקריות: "התפרצות", "על קרקע בוערת", "וולקנו".
  • מותחן אימה. אלמנט שכיח: שימוש בגורם ההפחדה.
    דוגמאות עיקריות: ספריו של נחמן גרשונוביץ כמו הסדרה "התרסקות".
  • מותחן רפואי. אלמנט שכיח: פתירת משבר רפואי בידי הגיבור/הצוות הרפואי.
    דוגמה: "חיים על חשבון" של אסתר טוקר.
  • מותחן פוליטי. אלמנט שכיח: שימור/שבירת האיזון הפוליטי הנוכחי.
    דוגמאות עיקריות: "שלום של כבוד" - של י. נשר. "אויב באדמת ידיד" מתוך סדרת "מרגל להשכרה" של רות רפפורט.
  • מותחן פסיכולוגי. אלמנט שכיח: שימוש בגורם הפסיכולוגי והנפשי לעירעור מצב הגיבור, לעיתים גם שילוב אלמנטים של סרטי אימה.
    דוגמאות עיקריות: "כתונת פסים" של חיים אליאב, קשר גורדי ובלתי הפיך של מ. ארבל.
  • מותחן על טבעי. אלמנט שכיח: שימוש הנבל המרכזי בכוח על טבעי, שילוב סוגת האימה בעלילת הסיפור.

ראו גם

קישורים חיצוניים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32714832מותחן