מצווה בו יותר מבשלוחו

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מצווה בו יותר מבשלוחו
(מקורות עיקריים)
תלמוד בבלי תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ"א עמוד א'
משנה תורה הלכות שבת פרק ל הלכה ו

מצוה בו יותר מבשלוחו הוא כלל הלכתי לפיו יש עדיפות שאדם יקיים את המצוה בעצמו, אף שיש באפשרותו לקיימה על ידי שליח.

כלל זה קודם להידורים אחרים כגון זריזין מקדימין למצוות[1], ברוב עם הדרת מלך ועוד.

מכלל זה נובעת החובה לאדם לקדש אשה בעצמו ולא על ידי שליח וכן להכין הכנות לשבת.

מקורות ודוגמאות

הכלל נאמר על ידי האמורא רב יוסף כמענה לשאלת הגמרא מדוע פירט התנא שאדם יכול לקדש אשה גם בעצמו וגם על ידי שליח והרי מספיק שיאמר את דין השליחות וקל וחומר לאדם עצמו, אלא שבא להשמיענו את הכלל ש'מצוה בו יותר מבשלוחו'[2].

דוגמאות נוספות

  • בגמרא[3] משמע שדין זה נאמר גם לגבי ההכנות לשבת. ומשום כך נהגו האמוראים לטרוח בעצמם בהכנות אלו כדברי הגמרא: רב ספרא מחריך רישא, רבא מלח שיבוטא, רב הונא מדליק שרגי, רב פפא גדיל פתילתא, רב חסדא פרים סילקא, רבה ורב יוסף מצלחי ציבי, רבי זירא מצתת צתותי, רב נחמן בר יצחק מכתף ועייל מכתף ונפיק”[4]. אמנם יש מן האחרונים שביארו, שאין זה משום הדין הכללי של מצוה בו יותר מבשלוחו, אלא משום כבוד שבת, והדבר הובא רק כראיה לכך שכבוד המצוה רב יותר כאשר נעשה בגופו[5].
  • רבי עקיבא מספר שפגש את רבו רבן גמליאל דיבנה באיטליז של עימאום בזמן שערך את הקניות לסעודת הנישואין של בנו של רבן גמליאל[6], מכך יש מסיקים[7] שאף לסעודת נישואין ראוי לטרוח בעצמו מדין 'מצוה בו יותר מבשלוחו'.

טעם הכלל

בטעם העדיפות לקיים את המצוה בעצמו, נאמרו כמה טעמים:

  • משום שכשהאדם עוסק במצווה בעצמו שכרו רב יותר[8] וכפי הכלל ש"לפום צערא אגרא" - לפי גודל הצער והטרחה כך גודל השכר.
  • משום חביבות המצוה, שעשיית המצוה על ידי האדם המצווה היא ביטוי לחביבותה[9]. ויש שהוסיפו, שבקיום המצוה על ידי שליח יש זלזול במצוה[10].
  • משום שהמצוה מוטלת על גופו[11].
  • משום שכשמקיים את המצווה על ידי שליח המשלח מפסיד את ברכת המצוות שמוטלת על השליח[12].

המצוות בהן נאמר הכלל

לדעת רבים מהראשונים[13] מתפרסת החובה לכלל מצוות התורה. לעומתם דעת מהר"ח אור זרוע שהדבר נאמר רק בקידושין שראוי שיעשה בעצמו כיון שההנאה שלו ולא של השליח, ולא במצוות אחרות כמו למול בנו וללמדו תורה, שחיטה והפרשת חלה, שהתוצאה היא העיקר[14]. ודעת 'יד המלך' על היד החזקה להרמב"ם[15], שהכלל נאמר רק במקומות שהוזכרו בחז"ל - בקידושין ובהכנות לשבת.[16] ובמשנה ברורה[17] מבואר שהחובה היא רק במקום שגופו התחייב במצוה, שאז חובה לקיים בגופו אף אם זה גורם לביטול תורה .

מצוות שהן זכר ליציאת מצרים

בכף החיים[18] הוסיף שאף שבכל התורה קיים הכלל של מצוה בו יותר מבשלוחו במצוות שנעשות זכר ליציאת מצרים ראוי להקפיד יותר לקיימן בעצמו, וכמו שהקדוש ברוך הוא הוציאנו ממצרים בכבוד ובעצמו כן ראוי לנו לנהוג לעשות את המצוה בעצמנו. מטעם זה כתב הריב"ש שיש לפדות את הבן בעצמו ולא על ידי שליח[19]. וכן במצוות סוכה ראוי להקפיד לבנותה בעצמו שהרי נבנית לזכר ענני הכבוד שחפפו את עם ישראל בצאתם ממצרים[20].

בתרבות

הזמר חיים שלמה מאייעס שר את מילות הגמרא בקידושין 'מצוה בו יותר מבשלוחו' בלחן של שרולי ברונכר[21][22].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ ערוך לנר, מסכת יבמות עא:
  2. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ"א עמוד א', ללישנא קמא, ואילו ללישנא בתרא התנא מלמדנו ש'אסור לאדם שישא אשה קודם שיראנה' ורק כלפי הכלה שמותר לה להינשא בלא ראיית החתן שהרי טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו אצלה נתחדש הכלל ש'מצווה בה יותר מבשלוחה'.
  3. ^ תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ"א עמוד א'
  4. ^ תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קי"ט עמוד א'.
  5. ^ רבי יצחק זאב סולובייצ'יק בביאור המשנה תורה לרמב"ם, הלכות שבת, פרק ל', הלכה ו', הובא בספר מעשי חייא קידושין סימן כ.
  6. ^ תלמוד בבלי, מסכת כריתות, דף ט"ו עמוד א'.
  7. ^ שערי תשובה (או"ח, רנ, ב) בשם באר יעקב.
  8. ^ רש"י על תלמוד בבלי, מסכת קידושין, דף מ"ב עמוד א'
  9. ^ רבנו יונה גירונדי, אגרת התשובה, סימן קס"ד. וראו אצל רבי רפאל יום טוב היילפרין, עונג יום טוב <שו"ת> - א, בני ברק תשנ"ז.
  10. ^ רבי יוסף חיים מבגדאד, שו"ת רב פעלים, יורה דעה סימן ל"ה.
  11. ^ משנה ברורה סימן ר"נ בשער הציון אות ט'
  12. ^ שו"ת מהר"י ברונא, סימן ר"ט.
  13. ^ ראו בספר האגודה, מסכת שבת פרק ב' סימן מ"א
  14. ^ שאלות ותשובות מהר"ח אור זרוע, סימן קכ"ח, באתר היברובוקס
  15. ^ שבת, ל, ו.
  16. ^ הרב יהושע פפר, עדיף לבד: עיקרון "מצווה בו יותר מבשלוחו", י"ד בכסלו ה'תשע"ו (26 בנובמבר 2015) באתר 'דין'.
  17. ^ סימן ר"נ בשער הציון אות ט'
  18. ^ סימן תרכו ס"ק יא.
  19. ^ סימן קלא. עיין שולחן ערוך, יורה דעה, סימן ש"ה, סעיף י'.
  20. ^ באר הפרשה לרבי אלימלך בידרמן, סוכות, עמ' רלה-ו.
  21. ^ מצווה בו יותר מבשלוחו, בביצוע חיים שלמה מאייעס, וידאו קליפ של השיר באתר יוטיוב (אורך: 3:49), 16 באוגוסט 2016.
  22. ^ מצווה בו יותר מבשלוחו, בביצוע חיים שלמה מאייעס, וידאו קליפ של השיר באתר יוטיוב (אורך: 4:07), 2 בדצמבר 2016.

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.