מיטיב לפסיכולוגיה חיובית ומדע האושר
מוסד חינוכי | |
---|---|
תקופת הפעילות | 2010–הווה (כ־14 שנים) |
בעלי תפקידים | |
נשיא | ד"ר טל בן שחר |
מיקום | |
מיקום | הרצליה, ישראל |
https://maytiv.idc.ac.il/ | |
מיטיב לפסיכולוגיה חיובית ומדע האושר, נוסד בשנת 2010 כמרכז יישומי ומחקרי לקידום תפקוד אנושי מיטבי של יחידים וקבוצות בחברה הישראלית וברחבי העולם, במסגרת בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה. המרכז מהווה היום מכון מוביל בקנה מידה בינלאומי בהטמעת פסיכולוגיה חיובית במערכות חינוך בישראל ומחוצה לה. פסיכולוגיה חיובית מתמקדת בזיהוי הגורמים הממתנים מצוקה נפשית ומגבירים רווחה נפשית, רגשות חיוביים, מערכות יחסים חיוביות, משמעות, הישג ומימוש עצמי.
מרכז מיטיב פועל כיום בהיקפים גדולים ומגוונים במערכת החינוך, בקהילה ובארגונים עסקיים. במערכת החינוך מפעיל המרכז הכשרות לצוותי חינוך ותוכניות לתלמידים וילדים החל מגילאי הגן ועד לתום תקופת התיכון. בנוסף, תוכניות של מרכז מיטיב מופעלות כיום במערכות חינוך וארגונים ברחבי העולם.
הקמת מכון המחקר
המרכז הוקם על ידי ד"ר טל בן שחר, חוקר וסופר בעל שם בינלאומי בתחומי הפסיכולוגיה חיובית, ד"ר אריאל קור, חוקר בתחום הפסיכולוגיה החיובית ורוחניות ויזם של תוכניות חינוכיות וחברתיות, פרופ' מריו מיקולינסר, הדיקאן המייסד של בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי ומהחוקרים המובילים בעולם בתחומי הפסיכולוגיה החברתית, יחסים בין אישיים והתקשרות, ופרופ' ענת שושני, חברת סגל במרכז הבינתחומי, בעלת ניסיון בפיתוח תוכניות חינוכיות בקהילה וחוקרת פסיכולוגיה חיובית בגילאי הילדות. עד יוני 2021 שימש כמנכ"ל המרכז עו"ד ערן דוידי.
עבודת המרכז במערכת החינוך הישראלית
בשנים האחרונות ביצע מרכז מיטיב התערבויות במאות בתי ספר וגני ילדים ברחבי הארץ לאלפי מורים ומאות אלפי תלמידים, ומהווה היום מרכז מוביל בקנה מידה בינלאומי בהטמעת פסיכולוגיה חיובית במערכות חינוך בישראל ומחוצה לה.
התוכניות החינוכיות של המרכז ממוקדות בהכשרה והעצמה של צוותי חינוך כסוכני השינוי המרכזיים האמונים על יצירת שינויים חיוביים בתהליכי ההוראה והלמידה בבתי הספר. בנוסף המורים מצוידים בתוכניות ייעודיות לתלמידים הממוקדות בחיזוק הדימוי העצמי, מיומנויות חברתיות ורגשיות, תחושת אחריות ונחישות בהשגת מטרות, מוטיבציה ומסוגלות בלמידה ושיפור הישגים לימודיים.
עבודת המרכז מתבססת על מחקרים המצביעים על פרקטיקות וריטואלים המסייעים בהעלאת הרווחה הנפשית של האדם, ומתנסים בשילובם באורחות החיים של בית הספר ובשגרה היומיומית של המורה ושל תלמידיו. תוכניות ההתערבות במערכת החינוך מבקשות לפנות זמן ומשאבים לעיסוק במשמעות העמוקה של העשייה החינוכית, ומתמקדות בחשיבה מתמדת על התפתחותם הרגשית של ילדים ותפקוד מיטבי של מורים וילדים במערכת החינוך. התוכניות תורגמו לאנגלית, ספרדית וערבית ומופעלות במערכות חינוך ברחבי העולם.
בתי ספר
- תוכניות ההתערבות בבתי הספר מתמקדות ברווחה הנפשית של הצוותים החינוכיים ושל התלמידים. מורות ומורים הם סוכני שינוי משמעותיים ודמויות מרכזיות בהשפעתן על ילדים ומתבגרים הנמצאים בתהליך מתמיד של התפתחות אישית לימודית, חברתית ורגשית. התכנית מעבירה את המורה מסע אישי ומקצועי שמתחיל בפינוי מרחב לשיח פדגוגי ואישי ומשמעותי בתוך שגרת היומיום העמוסה, מרחב המאפשר התבוננות רפלקטיבית בעבודת החינוך וההוראה, בזהותו המקצועית של המורה, ברווחתם הנפשית של צוותי החינוך התלמידים ובפרקטיקות המקדמות תהליכי הוראה ולמידה מיטביים מתוך שדה המחקר והיישום של הפסיכולוגיה החיובית בחינוך. התוכניות מלוות במחקר הבוחן את השפעתן על מורים ותלמידים. המחקר מועבר למשתתפי התכנית בתחילת התהליך ובסיומו, ונערך באישור המדען הראשי של משרד החינוך. שני מחקרי הערכה רחבי היקף שליוו את יישום התכנית בשנים האחרונות, והתפרסמו בכתבי עת מחקריים בינלאומיים, העידו על קשר מובהק בין ההשתתפות בתוכנית לירידה בסימפטומים נפשיים כגון חרדה ודיכאון, עלייה ברגשות חיוביים, אופטימיות, שיפור בדימוי העצמי, שיפור בתחושת המסוגלות העצמית, ירידה ברמת האלימות בבית הספר ושיפור בהישגים הלימודיים המתבטא בעלייה מובהקת בממוצע הציונים.
'מורים מובילים' - בשיתוף מכללת לוינסקי לחינוך
- מהלך "מורים מובילים מחוללי שינוי" הוא מהלך ארצי של משרד החינוך הישראלי, שמטרתו לאתר ולהכשיר מורים שישמשו מובילי קהילות לומדות בבתי הספר שלהם. המטרה היא להצמיח שכבה של מורים מומחים בתחומם, אשר ישמשו מקור העשרה "מחובר לשטח" בתוך בתי הספר, ויובילו תרבות של פיתוח מקצועי מתמשך באמצעות למידת עמיתים. מרכז מיטיב, בשיתוף עם מכללת לוינסקי לחינוך, נבחרו להוביל את המהלך במחוז ירושלים ובמינהל ההתיישבותי של משרד החינוך. התכנית ברוח הפסיכולוגיה החיובית, שמטרתה לחקור, לזהות ולעודד פדגוגיה מיטבית, ולחזק תודעת זהות חיובית בקרב המורים המובילים וקהילות הלמידה שלהם. מטרת התכנית היא לסייע למורים לאתר, לזהות ולהמשיג כוחות אלו, ללמוד ולפתח עוד את המקצועיות הקיימת בהם, ולאפשר השפעה על קהילות מורים והעמקת המשמעות מתוכם.
גני ילדים
- תוכנית מיטיב לילדי הגן, מדגישה את העצמת דימויו העצמי של הילד ומערכות היחסים החיוביות שלו עם הזולת, ערוצים מרכזיים לקידום רווחתו הנפשית בגיל הרך. התכנית מתמקדת במספר מרחבים משמעותיים להתפתחותו החיובית של הילד: המרחב האישי, המרחב הבינאישי, המרחב החינוכי והמרחב המשפחתי. תוכנית ההתערבות העשירה כוללת הכשרה לצוותי הגנים וערכה ייחודית להטמעת תוכני הפסיכולוגיה החיובית במרחב הגן. התכנית פותחה על ידי פסיכולוגים קליניים והתפתחותיים ומיועדת לצוותי החינוך של הגנים (גננות/ים וסייעות/ים).
תוכנית מיטיב להורים
- זוהי תוכנית משלימה לתוכניות מיטיב במערכת החינוך. התוכנית נועדה לחשוף את הורי הילדים והמתבגרים הנחשפים לתוכניות מיטיב בבתי הספר, לעקרונות ליבה בפסיכולוגיה חיובית המקדמים הורות חיובית, ואוירה חיובית ומעצימה במרחב הביתי והמשפחתי. אימוץ משותף של שפת הפסיכולוגיה החיובית על ידי הורים-צוות חינוכי-תלמידים, מעמיק את השפעותיה החיוביות.
ראו גם
- ד"ר טל בן שחר
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של מרכז מיטיב
- קרי רובינשטיין, מנהלים צריכים קודם כל להקשיב, במוסף ממון - ידיעות אחרונות, 03 באוגוסט 2020
- אלה יגנה, ראובן מן, פרופ' ענת שושני בשיחה עם גאולה אבן, באתר כאן 11, 30 בספטמבר 2020
- שירה קדרי-עובדיה, מחקר חדש מגלה מה השיעור שצריכים ללמוד המורים למתמטיקה, באתר הארץ, 21 באוקטובר 2020
- ד"ר מיכל פז שמעוני, בניגוד לאינטואיציה: לרגשות שליליים תפקיד חשוב בהרחבת האושר שלנו, באתר גלובס, 23 באוקטובר 2020
33814473מיטיב לפסיכולוגיה חיובית ומדע האושר