ישמעאל בן נתניה
ישמעאל בן נתניה היה רוצחו של גדליה בן אחיקם, מנהיג "שארית הפליטה" שנשארה בארץ אחר חורבן בית המקדש הראשון.
רציחתו את גדליהו
רקע
לאחר חורבן בית ראשון, כאשר רוב עם ישראל הוגלו לבבל, מספר קטן של יהודים מדלת העם הורשו להישאר בארץ ישראל, נבוכדנצאר מלך בבל הציב על אנשים אלה את גדליה בן אחיקם. בין הנותרים בארץ היה ישמעאל בן נתניה שנשלח על ידי בעליס מלך בני עמון לרצוח את גדליהו, בנוסף לכך ישמעאל שהיה מבית דוד, נתקנא בגדליהו שאינו מזרע המלוכה וזכה לשלטון[1].
התרעות מוקדמות לגדליהו
לפני הרצח הזהירו יוחנן בן קרח ושרי החיילים את גדליהו: ”הֲיָדֹעַ תֵּדַע כִּי בַּעֲלִיס מֶלֶךְ בְּנֵי עַמּוֹן שָׁלַח אֶת יִשְׁמָעֵאל בֶּן נְתַנְיָה לְהַכֹּתְךָ נָפֶשׁ”, אך גדליהו לא האמין להם[2]. יוחנן בן קרח אף הגיע בסתר לגדליהו לשכנעו שיאשר לו להרוג את ישמעאל בצורה שלא תשאיר עקבות, ”לָמָּה יַכֶּכָּה נֶּפֶשׁ וְנָפֹצוּ כָּל יְהוּדָה הַנִּקְבָּצִים אֵלֶיךָ וְאָבְדָה שְׁאֵרִית יְהוּדָה”, אך גדליהו השיב לו: ”אַל תַּעֲשֵׂה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה כִּי שֶׁקֶר אַתָּה דֹבֵר אֶל יִשְׁמָעֵאל”.
רציחת גדליהו
רציחתו של גדליה בן אחיקם על ידי ישמעאל בן נתניה מתוארת בספר ירמיה, מ"א:
"וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בָּא יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה בֶן-אֱלִישָׁמָע מִזֶּרַע הַמְּלוּכָה וְרַבֵּי הַמֶּלֶךְ וַעֲשָׂרָה אֲנָשִׁים אִתּוֹ אֶל-גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם--הַמִּצְפָּתָה; וַיֹּאכְלוּ שָׁם לֶחֶם יַחְדָּו, בַּמִּצְפָּה. וַיָּקָם יִשְׁמָעֵאל בֶּן-נְתַנְיָה וַעֲשֶׂרֶת הָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר-הָיוּ אִתּוֹ, וַיַּכּוּ אֶת-גְּדַלְיָהוּ בֶן-אֲחִיקָם בֶּן-שָׁפָן בַּחֶרֶב-וַיָּמֶת אֹתוֹ: אֲשֶׁר-הִפְקִיד מֶלֶךְ-בָּבֶל, בָּאָרֶץ. וְאֵת כָּל הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר הָיוּ אִתּוֹ אֶת גְּדַלְיָהוּ בַּמִּצְפָּה וְאֶת הַכַּשְׂדִּים אֲשֶׁר נִמְצְאוּ שָׁם: אֵת אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה הִכָּה יִשְׁמָעֵאל"
לאחר הרצח
למחרת הרצח, כשעדיין לא נודע הדבר, הגיעו למצפה שמונים איש מערי ישראל שלא ידעו על מפלת יהודה וחורבן הבית, ועלו לירושלים כשבידם מנחה ולבונה להקריב בבית המקדש, וכשראו את החורבן קרעו בגדיהם, גלחו זקנם, והתגודדו, ועלו אל מנהיג שארית הפליטה גדליהו. ישמעאל יצא אליהם כשהוא בוכה (הראה עצמו כבוכה על החורבן כדי לרמות אותם[3]) וכשבאו למצפה שחט את כולם לתוך בור[4] מלבד עשרה מהם שאמרו לו לא להורגם כי יש להם מטמונים של תבואה בשדה.
לאחר מכן שבה ישמעאל את בנות המלך ואת כל שארית העם ששהו במצפה, ולקחם לעבר בני עמון. כששמעו יוחנן בן קרח וכל שרי החיילים את הרעה שעשה ישמעאל, הלכו להילחם עמו ומצאהו במים רבים אשר בגבעון, העם ששבה ישמעאל שמח כשראה אותם מגיעים, ונסוב ועבר מישמעאל אל יוחנן, ישמעאל עצמו נמלט מיוחנן עם שמונה מאנשיו, אל בני עמון.
השפעות הרצח
רצח גדליהו בן אחיקם הביא להתפוררות הסופית של תושבי יהודה. מפני פחד הבבלים, על הרג נציגם וחיילים ששהו איתו במצפה, ברחו "שארית הפליטה" למצרים (בניגוד לנבואתו של ירמיהו). בכך הפך רצח פוליטי זה לאסון היסטורי בהיסטוריה היהודית ולסופה של תקופת הבית הראשון, ויום ג' בתשרי שבו או בסמוך לו בוצע הרצח (מחלוקת האם בג'[5] או בא'[6] בתשרי[7]) הוא מאז יום תענית ומוכר כצום גדליה.
דמותו בחז"ל
ישמעאל בן נתניה מובא בתלמוד כדוגמה לאדם שנתפרש שמו ושם אביו בעניין רע, ”וכל שפרט לך הכתוב באחד מהן לגנאי כגון ישמעאל בן נתניה בן אלישמע - בידוע שהוא רשע בן רשע” (מגילה טו א). בתלמוד ירושלמי הוריות[8] אמרו על הפסוק בדברי הימים הנסוב אודות ששן - שהוא סב סבו של ישמעאל: ”ויתן ששן את בתו לירחע עבדו לאשה[9]”” - אל תאמן בעבד עד שש עשרה דורות, שהרי שש עשרה דורות מירחע לישמעאל בן נתניה”. הרד"ק בדברי הימים מביא על פסוק נוסף אודות שורשיו של ישמעאל ”ותהי אשה אחרת לירחמאל ושמה עטרה[10]” שדרשו חז"ל שעטרה זו הייתה גויה וירחמאל גיירה, ואמרו: "אל תאמן בגרים עד עשרים וארבעה דורות, שהרי עשרים וארבעה דורות[11] מירחמאל לישמעאל".
ראו גם
קישורים חיצוניים
פירוש האברבנאל על ירמיהו פרק מ' באתר ספריא
הערות שוליים
- ^ אברבנאל פרק מא פסוק א, רד"ק מא ב
- ^ חז"ל מבקרים אותו על כך שלא חשד בישמעאל שאף שלא מקבלים לשון הרע מכל מקום לחשוש צריך (תלמוד בבלי, מסכת נידה, דף ס"א עמוד א').
- ^ המצודות מ ו
- ^ הבור שבנה אסא מלך יהודה מפני בעשא מלך ישראל.
- ^ בבלי ראש השנה יח ב
- ^ רבינו ירוחם (נתיב יח, ריש ח"ב)
- ^ ראו בהרחבה בערך צום גדליה.
- ^ פרק ג הלכה ה
- ^ דברי הימים א פרק ב פסוק לה
- ^ דברי הימים א, פרק ב פסוק כו
- ^ הרד"ק מונה את הדורות
19587063ישמעאל בן נתניה