טיוטה:מנהג המקום

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

איסור שינוי מפני המחלוקת/מנהג המקום

במקומות שבהם נהוגים מנהגים שונים, חייבים בני המקום לנהוג במנהג זה ואף כשהולכים למקום אחר עליהם לדבוק במנהגם. כמו כן יש איסור לבאים ממקומות שונים לנהוג בשונה מיושבי המקום.

מקור הדין

בערב פסח ישנו איסור לעשות מלאכה. האיסור הוא רק לאחר חצות היום, אולם בחלק מהמקומות נהגו להרחיב את איסור המלאכה אף לקודם חצות כדי שלא יהיו טרודים במלאכה וישכחו לקיים את מצוות ערב פסח[1]. הבא למקום כזה ממקום שלא נהגו באיסור זה, עליו להמנע מלעשות מלאכה כדי שלא לעורר מחלוקת[2]. וכן פירות שביעית שבאו ממקום שהגיע זמן ביעורם למקום שלא הגיע זמן ביעורם או להיפך, מחויבים בביעור תמיד[3]. במדרש שכל טוב [4] מובא שלבן סירב לתת ליעקב אבינו את רחל הצעירה קודם לאה הבכורה, משום שאין לשנות ממנהג המקום, ויעקב הסכים לכך אף שאין מנהג מקומו כן, ומביא ראיה ממשה שכשעלה לשמים לא אכל ולא שתה, וכן כשהמלאכים באו לבית אברהם ולוט הראו את עצמם כאוכלים ושותים.

יום טוב שני של גלויות

היום שלאחר יום טוב נהוג בחוץ לארץ כיום טוב שני של גלויות, והוא שימור המנהג הקיים בידם מאבותיהם[5]. תושב ארץ ישראל הבא לחוץ לארץ אפילו אם דעתו לחזור לארץ ישראל, מזמן שהגיע למקום ישוב יהודי, יש לו לנהוג כמותם בעשיית מלאכה[6] ובגדי יום טוב[7], כדי שלא ליצור מחלוקת. האיסור הינו אפילו במלאכות דרבנן[8].

צנעה

הסכמת רוב הפוסקים שכל מלאכה אסורה אפילו בצנעה[9], למרות שבשאר מנהגים מותר לנהוג כבמקומו בצנעה, דין זה שונה משום שמלאכה אינה יכולה להעשות בצנעה[10]. ואפילו במלאכות כתפירה וכתיבה שאפשריות בצנעה, לא חילקו חכמים[11]. ויש שביארו שהחילוק הוא משום שמנהג זה חמור מכיון שהתפשט בכל ארצות הגולה, [12], ואסור אפילו בפני מי שמכיר אותו ויודע שהוא תושב ארץ ישראל [13].}}. יש הסבורים שאין לאסור עשיית מלאכה בצנעה[14]. איסורים היכולים להתפרש כדבר היתר, נחשבים כצנעה והותרו אף בפרהסיה לכל הדעות. ולכן התירו הפוסקים לתושב ארץ ישראל לבשל ביום טוב שני שחל בערב שבת לצורך שבת, מכיון שהרואה יחשוב שעושה זאת משום שעשה עירוב תבשילין[15]. יש שסייגו היתר זה רק לאיסורי דרבנן[16].

נידוי

תושב ארץ ישראל שעבר ועשה מלאכה, אינו מחויב בנידוי[17], זאת בשונה מתושב חו"ל המחויב בנידוי על עשיית מלאכה ביום טוב[18]. ויש הסבורים שיש לנדות אף תושב ארץ ישראל העושה מלאכה[19].

תפילות וברכות

לדעת רוב הפוסקים עליו להתפלל ולברך בנוסח של יום חול[20], וכן להניח תפילין, ויש לעשות כל זאת בצנעה או בלחששגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: שולחן ערוך וגם 2=או"ח..

הערות שוליים

  1. ^ רש"י, מסכת פסחים, דף נ' עמוד א', ד"ה שלא, לדעת הריטב"א (שם, ד"ה מקום) דברי רש"י נסובים על האיסור המוסכם לאחר חצות.
  2. ^ משנה, מסכת פסחים, פרק ד', משנה א'.
  3. ^ משנה, מסכת פסחים, פרק ד', משנה א'.
  4. ^ בראשית כט, כו.
  5. ^ "מנהג אבותינו בידינו".
  6. ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף נ"ב עמוד א' ובמשנה תורה לרמב"ם, הלכות שביתת יום טוב, פרק ח', הלכה כ' ובשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.שולחן ערוך, או"ח, סימן תצ"ו, סעיף ג'.
  7. ^ שו"ת רדב"ז (ח"ד סימן עג); שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.פר"ח, או"ח, סימן תצ"ו; שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.משנ"ב, או"ח, סימן י"ג.
  8. ^ רבי שלמה זלמן אוירבך והרב אלישיב (יו"ט שני כהלכתו טז, א). וע"ע בשו"ת שבט הלוי (ח"ז סימן סה).
  9. ^ שו"ת רדב"ז ח"ד סימן עג; שם סימן רנח; מג"א תצו, ד ועוד
  10. ^ דעת תוספות, מסכת פסחים, דף נ"ב עמוד א', ד"ה ביישוב
  11. ^ פרי חדש, אורח חיים, סימן תצ"ו
  12. ^ בעל המאור, מסכת פסחים, דף י"ז עמוד א'), ארחות חיים (הו"ד בשגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:טור) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.בית יוסף, או"ח, סימן תצ"ו), ורמב"ן (מלחמות ה' שם ד"ה והוצרכתי). ולדעת החיד"א (שו"ת טוב עין סימן יד) אף דעת השולחן ערוך כן
  13. ^ אגרות משה או"ח חלק ה סימן כד
  14. ^ שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.טורי זהב, או"ח, סימן תצ"ו, סעיף ב', שו"ת המבי"ט (ח"ב סימן קמט)
  15. ^ שו"ת רדב"ז (חלק ד סימן עג); שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.משנה ברורה, או"ח, סימן תצ"ו, סעיף י"ג.
  16. ^ הלכות חג בחג פרק טז הערה 5.
  17. ^ שו"ת המבי"ט חלק ג סימן קמט, שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.מגן אברהם, או"ח, סימן תצ"ו, סעיף ז' שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:שולחן ערוך) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.משנה ברורה, או"ח, סימן תצ"ו, סעיף ט'.
  18. ^ תלמוד בבלי, מסכת פסחים, דף נ"ב עמוד א', משנה תורה לרמב"ם, הלכות תלמוד תורה, פרק ו', הלכה י"ד, שגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:טור) אין חלק או"ח, האם הכוונה היא לאורח חיים?.ארבעה טורים, או"ח, סימן תצ"ו, ושולחן ערוך שם.
  19. ^ ים של שלמה חולין פרק ח סימן נג.
  20. ^ שו"ת אבקת רוכל (סימן כו) ז"ל: "תפילה דבצנעה היא פשיטא ופשיטא דנוהג כמקום שיצא משם כיון שדעתו לחזור וזה דבר פשוט לא ניתן ליכתב לעוצם פשיטותו"

הבהרה: המידע במכלול נועד להעשרה בלבד ואין לראות בו פסיקה הלכתית.