חנניה בן עזור
חֲנַנְיָה בֶן עַזּוּר היה נביא שקר מהעיר גבעון שפעל בימי המלך צדקיהו. חנניה ניבא שה' ישבור את עול מלך בבל, וגלות יהויכין יחד עם כלי בית המקדש שגלו - יחזרו לירושלים בתוך שנתיים, זאת בניגוד לנבואתו של ירמיהו הנביא. חנניה נענש על כך ומת באותה שנה.
נבואתו על חזרת הכלים
בשנה הראשונה למלכות צדקיהו[1] חודשים ספורים לאחר שנבוכדנאצר הגלה מיהודה את יהויכין מלך יהודה עם כל גיבורי החיל וחלק מכלי בית המקדש, ניגש חנניה לירמיהו הנביא בבית ה' לעיני הכהנים והעם, וניבא ב"שם ה'":
בְּעוֹד שְׁנָתַיִם יָמִים אֲנִי מֵשִׁיב אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה אֶת כָּל כְּלֵי בֵּית ה', אֲשֶׁר לָקַח נְבוּכַדנֶאצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל מִן הַמָּקוֹם הַזֶּה וַיְבִיאֵם בָּבֶל׃ וְאֶת יְכָנְיָה בֶן יְהוֹיָקִים מֶלֶךְ יְהוּדָה וְאֶת כָּל גָּלוּת יְהוּדָה הַבָּאִים בָּבֶלָה, אֲנִי מֵשִׁיב אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה נְאֻם ה', כִּי אֶשְׁבֹּר אֶת עֹל מֶלֶךְ בָּבֶל׃
— ספר ירמיהו, פרק כ"ח.
ירמיהו ענה לחנניה[2] ”אמן כן יעשה ה', יקם ה' את דבריך” והזהירו לעיני כל העם שנבואתו לטובה ומוכרח שתתקיים, בשונה מנבואה לרעה שיכולה שלא להתקיים - אם יחזרו בתשובה.
תגובתו של חנניה לדבריו של ירמיהו היא שבירת המוטה שעל צוואר ירמיהו[3], באמירה ש”כֹּה אָמַר ה', כָּכָה אֶשְׁבֹּר אֶת-עֹל נְבֻכַדְנֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל בְּעוֹד שְׁנָתַיִם יָמִים, מֵעַל צַוַּאר כָּל-הַגּוֹיִם”. בכך הסתיים הוויכוח וירמיהו הלך לדרכו.
לאחר מכן אמר ה' לירמיהו: ”הָלוֹךְ וְאָמַרְתָּ אֶל-חֲנַנְיָה לֵאמֹר, כֹּה אָמַר ה' מוֹטֹת עֵץ שָׁבָרְתָּ, וְעָשִׂיתָ תַחְתֵּיהֶן מֹטוֹת בַּרְזֶל” – כאות לכך שעולה של בבל רק יגבר. ירמיהו הלך לחנניה ואמר לו את דברי ה': שמכיוון שניבא בשם ה' אף על פי שה' לא שלחו, והבטיח לעם הבטחת שקר – ”כֹּה אָמַר ה' הִנְנִי מְשַֽׁלֵּֽחֲךָ מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה הַשָּׁנָה אַתָּה מֵת”.
חנניה אכן נפטר "בשנה ההיא בחודש השביעי". לפי פשט הכתוב - הוא מת בתוך שנה מעת הנבואה[4], אך חז"ל מיאנו בכך, וקבעו שהיות והחודש השביעי (=חודש תשרי) שייך לשנה החדשה, ונבואת ירמיהו הייתה על אותה השנה, הרי שחנניה מת בערב ראש השנה, אך ציווה על משפחתו להסתיר את דבר מותו עד לתחילת השנה החדשה, על מנת לקעקע את אמינות נבואת ירמיהו[5].
דמותו
בספרי מובא, שחנניה היה בתחילה נביא אמת, ולכן האמין העם לדבריו[6], אולם לאחר מכן פסקה נבואתו, והוא החל לפרסם נבואות שקר כדי לשמור על מעמדו[7].
במקום אחר בספרי נאמר שחנניה היה נביא "המתנבא מה שלא נאמר לו"[8], כלומר, מסבירה הגמרא, הוא שמע מפי ירמיה על נפילת עילם שעזרה לבבל, ונשא מכך קל לחומר לנפילת בבל[9].
הנלמד מהוויכוח בין חנניה לירמיהו
מדבריו של ירמיהו לחנניה נלמד אחד הכללים היסודיים בזיהויו של נביא כנביא שקר, כדברי הרמב"ם:
דִּבְרֵי הַפֻּרְעָנוּת שֶׁהַנָּבִיא אוֹמֵר... אִם לֹא עָמְדוּ דְּבָרָיו אֵין בָּזֶה הַכְחָשָׁה לִנְבוּאָתוֹ... הָא לָמַדְתָּ שֶׁבְּדִבְרֵי הַטּוֹבָה בִּלְבַד יִבָּחֵן הַנָּבִיא. הוּא שֶׁיִּרְמְיָהוּ אָמַר בִּתְשׁוּבָתוֹ לַחֲנַנְיָה בֶּן עַזּוּר כְּשֶׁהָיָה יִרְמְיָה מִתְנַבֵּא לְרָעָה וַחֲנַנְיָה לְטוֹבָה. אָמַר לוֹ לַחֲנַנְיָה: "אִם לֹא יַעַמְדוּ דְּבָרַי - אֵין בָּזֶה רְאָיָה שֶׁאֲנִי נְבִיא שֶׁקֶר, אֲבָל אִם לֹא יַעַמְדוּ דְּבָרֶיךָ - יִוָּדַע שֶׁאַתָּה נְבִיא שֶׁקֶר". שֶׁנֶּאֱמַר: (ירמיה כח ז) הַנָּבִיא אֲשֶׁר יִנָּבֵא לְשָׁלוֹם, בְּבֹא דְּבַר הַנָּבִיא יִוָּדַע הַנָּבִיא אֲשֶׁר-שְׁלָחוֹ ה' בֶּאֱמֶת
— רמב"ם יסודי התורה י
קישורים חיצוניים
חנניה בן עזור, ב"אנציקלופדיה יהודית" באתר "דעת"
הערות שוליים
- ^ בפסוק כתוב: ”בראשית ממלכת צדקיה מלך יהודה בשנה הרביעית” ונתקשו בכך המפרשים, הרד"ק פירש בראשית – בשנה הראשונה, בשנה הרביעית - לשמיטה.
- ^ חז"ל אומרים שנענש ירמיהו על כך שהתחנף לו שנפל בידיו של בן בנו - יראייה שתפשו את ירמיהו כשיצא מירושלים והביאו לשרים (ראה ירמיהו, ל"ז, י"ג) תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף מ"ב .
- ^ ה' ציווה את ירמיהו 11 שנים לפני כן לבנות מוטות עץ ולשאת אותם עליו, כאות לעולו של מלך בבל
- ^ כך פירש הרד"ק: ”ולפי הפשט אין צריך לכל זה, כי הוא לא אמר לו: "השנה הזאת אתה מת", אלא: "השנה", ורצה לומר: תוך שנה לנבואה זו”.
- ^ תלמוד ירושלמי, מסכת סנהדרין, פרק י"א, הלכה ה' (דפוס וילנא: דף דף "ל, עמוד עמוד "ב).
- ^ בספרי מובא ויכוח זה בין ירמיהו לחנניה כשיאו של נסיון נביאי השקר ”יִרְמְיָה אָמַר "עַל הַכֵּלִים הַנּוֹתָרִים בֵּית ה' בָּבֶלָה יוּבָאוּ וְשָׁמָּה יִהְיוּ". חֲנַנְיָה אָמַר: "אֲנִי מֵשִׁיב אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה אֶת כָּל כְּלֵי בֵּית ה'". לְמִי אֶשְׁמַע? תַּלְמוּד לוֹמַר: "אֲשֶׁר יְדַבֵּר הַנָּבִיא בְּשֵׁם ה', וְלֹא יִהְיֶה הַדָּבָר וְלֹא יָבֹא, הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר לֹא דִבְּרוֹ ה'".” (ספרי דברים פיסקא קע"ז).
- ^ ספרי דברים פיסקא פ"ד, וכן בתלמוד ירושלמי, מסכת סנהדרין, פרק י"א, הלכה ה'
- ^ ”כַּחֲנַנְיָה בֶּן עַזּוּר, שֶׁהָיָה שׁוֹמֵעַ דְּבָרִים מִפִּי יִרְמְיָה, שְהָיָה מִתְנַבֵּא בַּשּׁוּק הָעֶלְיוֹן, וְהוֹלֵךְ וּמִתְנַבֵּא בַּשּׁוּק הַתַּחְתּוֹן”. (ספרי דברים פיסקא קע"ו), תוספתא/סנהדרין פרק יד' הלכה יד'
- ^ תלמוד בבלי, מסכת סנהדרין, דף פ"ט עמוד א'.