הרב יחיאל יעקבסון

מתוך המכלול
קפיצה אל: ניווט, חיפוש
הרב יחיאל יעקבסון
אין תמונה חופשית
מקום פעילות ישראל
השתייכות חרדים
תחומי עיסוק חינוך
תפקידים מחנך בישיבה, מטפל בנוער נושר, ומדריך לייעוץ תורני לעוסקים בתחום הטיפול הרגשי
רבותיו הרב אליהו לופיאן, הרב יחזקאל אברמסקי, הרב שלמה זלמן אוירבך, הרב יעקב ישראל קניבסקי, האדמו"ר רבי ירחמיאל יהודה מאיר קאליש מאמשינוב
חיבוריו אל תחטאו בילד - מחשבת החינוך התורתי

הרב יחיאל מיכל יעקבסון (נולד ב-30 בדצמבר 1955) הוא מחנך חרדי, העוסק במניעת נשירה בחברה החרדית ובהדרכה בחינוך של ילדים.

ביוגרפיה

גדל במשפחה חרדית בשכונת בית וגן בירושלים. למד בישיבת קול תורה בעיר ובישיבות סלבודקה ופוניבז' בבני ברק. בגיל צעיר נאלץ לעזוב את הישיבה עקב בעיה רפואית שהקשתה לו על הראייה והמשגיח שלו, הרב יחזקאל לוינשטיין המליץ לו לעסוק בחינוך, והוסיף כי כדי להגיע להכשרה מקצועית בתחום רצוי בהתחלה לעסוק עם ילדים בעלי קשיים, שכל בעיה אצלם יוצרת משבר, ודרך כך ניתן להגיע ללמוד את שורשי הבעיות בקלות יותר.

כבר בגיל צעיר ניהל מוסד חינוכי לצעירים בעלי הפרעות וקשיי למידה. כמו כן הקים מוסדות לטיפול בנוער נושר בדרום של ישראל ובצפונה, וכן הקים מכונים לטיפול כגון "לב שומע" ו"שמע בני". בהמשך הקים בזכרון יעקב ישיבה לצעירים

בנוסף הוא מרצה בחינוך ילדים. את עיקר זמנו הוא מקדיש לעבודה עם נוער חרדי אשר מועד לנשירה מהחברה החרדית. תקופה מסוימת עסק בהחזרה בתשובה, בארגון אל המקורות, אולם בהוראת הסטייפלר חדל מכך כדי להקדיש את כל זמנו למניעת נשירה מהחברה החרדית.

החל משנת תשס"ח (2007) ולמשך כמה שנים, לימד בתורת החיים - בית הספר להעצמה אישית והכשרת מטפלים.

שירת כקצין בסיירת תותחנים, השתתף במלחמת שלום הגליל כאיש מילואים, נפצע והשתחרר בדרגת סרן כנכה צה"ל.

הרצאותיו של הרב יעקבסון הופצו על גבי קלטות ותקליטורים, על ידי הארגון חסדי נעמי, ובהמשך בקול הלשון. הוא הסתייג מהפצת הרצאותיו ואמר שהן יועדו והותאמו באופן ספציפי לסוג ואופי הקהל שאליו ניתנה ההרצאה.

מתגורר בזכרון יעקב, ומשמש מראשית שנות ה-80 כמשגיח בישיבה הקטנה והמתיבתא של "המרכז לחינוך תורני - זכרון יעקב" (מל"ת). הוא נשוי ואב לחמישה. בן דודו הוא הרב יחזקאל יעקבסון ראש ישיבת שעלבים.

דרכו החינוכית

עיקרי משנתו של הרב יעקבסון הם:

  • הצורך בהבעת חיבה לילדים, היעדרה, עומדת בראש רשימת הסיבות לכשלים בחינוך, נשירה ממערכת החינוך ויציאה בשאלה.
  • נעשה ונשמע = הפעלה וחינוך.

הפעלה = נעשה - לגרום לילד לבצע כעת את שאומרים לו (עונש או פרס). חינוך = לאחר מכן - נשמע - להביא לכך שגם כי יזקין לא יסור ממנה.

  • וזאת ע"י עידוד שלאחר המעשה החיובי, שהוא יגרום לחניך להתחבר למעשה, להבין ולהפנים בצורה עצמית את דרך הישר, באופן שמעצמו ירצה להתנהג גם להבא בצורה נאותה. כך תיווצר התנייה חיובית. חוסר האבחנה בין הפעלה לחינוך - זו הסיבה לשאר המקרים של כשלים בחינוך.
  • השלילה המוחלטת של כל מערכות־הייעוץ שאינן תורניות - שלילת כל השיטות היווניות והטכניקות המערביות שהשתלטו על מרחב החיים החרדי. לדבריו שיטות אלה מייצרות עיוותי השקפה ואמונה, השחתה מוסרית (ליועץ ולמתייעץ), ונזקים רוחניים, בשיעוריו מדגים את הבעיות ההלכתיות החמורות ואת הקלקולים המעשיים ששיטות אלו גורמות.
  • דגש מיוחד על הכלל החינוכי של הרש"ר הירש לומר לילדים "לא" רק במקרים הכרחיים, אך כשאומרים "לא" יש לעמוד ע"כ עד הסוף. אמנם, כל ילד צריך להתרגל לכך שיש דברים שנמנעים ממנו, זאת ע"מ להרגילו למשמעת עצמית לכשיתבגר ולמנוע תסכולים ופריקת עול בעתיד.
  • חינוך ילדים להנאה מקיום המצוות.
  • דגש על הבחירה והרצון של הילד בחינוך.

חוברות וספרים

  • אל תחטאו בילד - הדרכה בחינוך, תשנ"ה
  • אל תחטאו בילד - מחשבת החינוך התורתי - חשון תשע"ב
  • אי אפשר אחרת - הרפתקאות חינוכיות - תשע"ט

קישורים חיצוניים

סמל המכלול גמרא 2.PNG
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רישיון cc-by-sa 3.0