המאבק נגד הקמת נמל תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך איננו אובייקטיבי: מצד אחד אין כאן ערך הקמת נמל תעופה בין-לאומי בצפון ישראל אך מצד שני יש כאן דף זה אשר כולו מחאה ולא ערך אינציקלופדי פר אקסלנס. עמק יזרעאל אינו המקום היחיד בצפון ישראל בו הוצע להקים נמל תעופה ואף ערך זה בעצמו מציג זאת למשל בהבאת דבריה של עינת קליש-רותם; על כן יש גם לשנות שמו של ערך זה והמאבק אמור להיות מתואר בו בפרק ייעודי ובטוב טעם.
| ||
יש לשכתב ערך זה. הסיבה היא: הערך איננו אובייקטיבי: מצד אחד אין כאן ערך הקמת נמל תעופה בין-לאומי בצפון ישראל אך מצד שני יש כאן דף זה אשר כולו מחאה ולא ערך אינציקלופדי פר אקסלנס. עמק יזרעאל אינו המקום היחיד בצפון ישראל בו הוצע להקים נמל תעופה ואף ערך זה בעצמו מציג זאת למשל בהבאת דבריה של עינת קליש-רותם; על כן יש גם לשנות שמו של ערך זה והמאבק אמור להיות מתואר בו בפרק ייעודי ובטוב טעם. |
תאריכי המאבק | 2009[2]–הווה (כ־15 שנים) | |||
---|---|---|---|---|
מקום | עמק יזרעאל | |||
עילה | החלטת הממשלה להקמת נמל תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל. | |||
מטרה | ביטול החלטת הממשלה. | |||
שיטת המאבק | אקטיביזם | |||
סטטוס | פעיל | |||
הצדדים במאבק | ||||
| ||||
אירועים קשורים | ||||
קמפיין נמל תעופה בינלאומי בנבטים[1] |
המאבק נגד הקמת נמל תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל (נקרא בידי אנשי המחאה: "לא לשדות התעופה בעמק יזרעאל!") הייתה מחאה אקטיביסטית של תושבים וראשי רשויות באזור עמק יזרעאל כנגד כוונת ממשלת ישראל להקים נמל תעופה בינלאומי במקום בסיס רמת דוד. החלופה העיקרית, להקמת נמל תעופה חדש, לה מתנגד חיל האוויר הישראלי[3], היא בסיס נבטים. חלופות נוספת שנבחנות, על אף עלותן הקמתן הגבוהה, היא הקמת אי מלאכותי מול חופי ראשון לציון[4], או הרחבת נמל התעופה חיפה לטיסות בינלאומיות ארוכות טווח.
באוקטובר 2021 הודיעה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי כי תגיש לממשלה הצעה לבטל את הכוונה להקים נמל תעופה בינלאומי ברמת דוד, ולהקים ועדה שתבחן מיקום חלופי, או להקים שני שדות תעופה משניים קטנים במקום אחד גדול[5].
היסטוריה
נמל התעופה בן-גוריון הוא נמל התעופה הראשי של מדינת ישראל ונכון ל-2019 עוברים בו יותר מ-22 מיליון נוסעים בשנה[6], כאשר ב-2030 צפוי להיות גידול של עד ל-30 מיליון בשנה[7]. למרות הדרישה להרחבתו של נמל התעופה בן-גוריון[8] ואף על פי שכבר אושרו התוכניות להרחבתו[9], עדיין הוא מתקרב לשיא הקיבולת האפשרית של כמות הטיסות העוברות בו[10] ולכן יש צורך בהקמת נמל תעופה נוסף.
בפברואר 2009 החליט שר התחבורה והבטיחות בדרכים שאול מופז לאמץ את מסקנות ועדה מיוחדת בראשות מפקד חיל האוויר בדימוס הרצל בודינגר על הקמת נמל התעופה במקום בו נמצא מנחת מגידו[11] ובעקבות החלטה זו החלה התארגנות המחאה על ידי תושבי האזור[12] כאשר ההתנגדות היחידה בקרב ראשי הרשויות באזור הייתה של ראש מועצה אזורית מגידו חנן ארז[13][14]. בעקבות הטענות שהועלה במסגרת המחאה, לה הצטרפו גם שר התשתיות עוזי לנדאו ומשרד החקלאות ופיתוח הכפר, נדחתה ההחלטה בפועל[11]. להתנגדות להצעת מנחת מגידו נוספה זו של החברה להגנת הטבע והוקם מטה משותף תוך התרחבות המתנגדים שכללו את המועצות האזוריות עמק-יזרעאל ומגידו, יישובי המועצה האזורית מגידו, עמותת "עמקים ומרחבים" וארגוני סביבה נוספים[15]. צוות ההיגוי הבין-משרדי שהוקם הביא את שר התחבורה ישראל כ"ץ בדצמבר 2011 להמליץ כי נמל התעופה המשלים לנתב"ג יוקם בבסיס נבטים שבנגב[16].
ב-7 באוקטובר 2014 החליטה ממשלת ישראל כי נמל התעופה המשלים לנתב"ג יוקם ויופעל באמצעות המגזר הפרטי ועוד נקבע כי המיקום המועדף להקמת נמל תעופה משלים הוא במרחב בסיס "רמת דוד" והשטחים הסמוכים הנדרשים לשם הקמתו ותפעולו השוטף של נמל התעופה המשלים[17].
באוקטובר 2021 הודיעה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי כי תגיש לממשלה הצעה לבטל את החלטת ממשלה זו, להקים ועדה שבחן מיקום חלופי, או להקים שני שדות תעופה משניים קטנים במקום אחד גדול[5].
נמל תעופה ברמת דוד
החלטת הממשלה
ב-7 באוקטובר 2014 החליטה ממשלת ישראל כי נמל התעופה המשלים לנתב"ג יוקם ויופעל באמצעות המגזר הפרטי ועוד נקבע כי המיקום המועדף להקמת נמל תעופה משלים הוא במרחב בסיס "רמת דוד" והשטחים הסמוכים הנדרשים לשם הקמתו ותפעולו השוטף של נמל התעופה המשלים[17].
המאבק נגד הקמת נמל תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל
בעקבות החלטת הממשלה התרחבה המחאה בקרב תושבי האזור[18]. פעילות המחאה מאז אוקטובר 2014 לוותה בהפגנות[19], במיצגים[20] ובכנסים בהובלת חברי כנסת, ראשי המועצות האזוריות וראשי המועצות המקומיות רמת ישי וקריית טבעון[21].
המאבק כנגד החלופה להקמת נמל התעופה המשלים בבסיס רמת דוד נוהל בעיקר על ידי "העמותה נגד שדות התעופה בעמק יזרעאל ומגידו" והטיעונים העיקרים מתייחסים למפגעים של רעש ושל פגיעה באיכות הסביבה, באיכות החיים של התושבים באזור, כולל סכנות בריאותיות וזיהום אוויר[22]. לעמדה זו הצטרף פרופ' יוסי לשם באומרו כי ישנה גם סכנה של פגיעה בבעלי חיים ייחודיים לאזור[23][24].
המאבק נגד הקמת נמל תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל (נקרא בידי אנשי המחאה: "לא לשדות התעופה בעמק יזרעאל!") הפך למחאה אקטיביסטית של תושבים וראשי רשויות באזור עמק יזרעאל.
כמו כן, בוצע סקר אתרים[25], אשר הגיש את המלצה זו ב-7 בנובמבר 2017 למועצה ארצית לתכנון ובניה שזו קבעה לאחר בחינה של 21 חלופות כי ישנן שתי חלופות סופיות - בסיס רמת דוד ובסיס נבטים[26]. ב-10 ביולי 2018 הגיש מטה המאבק עתירה לבג"ץ[27], בטענה כי המועצה הארצית אישרה את התוכנית על בסיס נתונים מוטעים כי תהיה פגיעה בתושבים ובחברות תעופה ישראליות[28][29].
התומכים בהקמת נמל התעופה בעמק
במאי 2018 שיגרו ראשי רשויות בצפון הארץ, ביניהם ראש עיריית מעלות-תרשיחא שלמה בוחבוט וראש עיריית חיפה יונה יהב, מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשרים בממשלתו בו הם מבקשים להקים את נמל התעופה המשלים דווקא ברמת דוד על מנת לסייע לאזור מבחינה כלכלית, תעסוקתית וחברתית[30]. ישנן עוד סיבות לתמיכה באפשרות רמת דוד, שהעיקריות שבהן הן היתכנות כלכלית גדולה יותר מאשר החלופות והוספת נתיב טיסה נוסף מעבר לנתיב שמשמש את נתב"ג.
ביטול ההחלטה
באוקטובר 2021 הודיעה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי כי תגיש לממשלה הצעה לבטל את החלטת ממשלה זו, להקים ועדה שבחן מיקום חלופי, או להקים שני שדות תעופה משניים קטנים במקום אחד גדול[5], בשנת 2022 הודיעה שרת התחבורה מרב מיכאלי כי לא יוקם שדה תעופה בעמק יזרעאל[31].
חלופת נבטים
התנגדות
צה"ל הוא מבין המתנגדים העיקריים לחלופת בסיס נבטים משום שהדבר עלול לפגוע בפעילותו של בסיס חיל האוויר שם[32], יהיה צורך לפנות משם טייסות ואמצעים בעלויות של מיליארדים[33], וכי לא ניתן להקים נמל תעופה אזרחי וצבאי זה לצד זה[34][דרושה הבהרה], אך שר התחבורה ישראל כ"ץ כבר צוטט כאומר "אומרים שחיל האוויר מתנגד, אבל למדנו שצה"ל אינו פרה קדושה"[35].
תמיכה
לצד מתנגדי החלופה ברמת דוד, מועצת הנגב מציגה קו ובו דרישה להקים את נמל התעופה המשלים בבסיס נבטים על מנת לספק מנוף כלכלי ומקומות תעסוקה לתושבי הנגב[1]. בינואר 2018 נחתמה אמנה בין ראשי רשויות מקומיות ואזוריות מכל רחבי הארץ, הקוראת לבחור בחלופת נבטים[36][37].
בכנס פעילים שנערך בעפולה בתחילת מרץ 2019, אמר שר האוצר משה כחלון כי הוא ומפלגתו תומכים בהקמת נמל התעופה בנבטים. מטה המאבק שמע את הדברים והגיב כי "דיבורים לחוד ומעשים לחוד"[38]. גם מפלגת מרצ הביעה במצעה לקראת הבחירות לכנסת העשרים ואחת תמיכה בחלופה זו[39].
חלופת חיפה
עם היבחרה של עינת קליש-רותם לראשות עיריית חיפה היא מקדמת את הרחבת נמל התעופה חיפה כנמל תעופה בינלאומי עם טיסות ליעדים באירופה. לצורך המאבק החל שיתוף פעולה עם ראש מועצה אזורית עמק יזרעאל אייל בצר על מנת להפעיל לחץ על הרשויות לתמוך בחלופה זו[40]. חלופה זו נבחנה וירדה מן הפרק בעבר הרחוק בשל הקרבה למפעלים הפטרוכימיים, חשש מתאונות והתנגדות של משרד הביטחון[41].
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של המאבק נגד הקמת נמל תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל
- נגד הקמת שדות תעופה בעמק יזרעאל, ברשת החברתית פייסבוק
- נגד שדה"ת בעמק יזרעאל, ברשת החברתית אקס (טוויטר)
- דרור פויר, זה רק נראה פסטורלי: המאבק היצרי על הקמת שדה תעופה בינלאומי קורע את עמק יזרעאל לגזרים, באתר גלובס, 24 בספטמבר 2018
- אבי עמית, מדוע בחרה המדינה להקים נמל תעופה בינ"ל דווקא בעמק יזרעאל?, באתר חדשות 13 (לשעבר ערוץ עשר), 5 במאי 2018
- אשר קשר, מירית קושניר-סטרומצה, נתב"ג 2: התומכים, המתנגדים וכאב הראש של חיל האוויר, באתר mynet באר שבע, 15 ביולי 2018
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 קמפיין שדה תעופה בינ"ל בנבטים, באתר של מועצת הנגב (נצפה ב-24 בספטמבר 2018)
- ^ אילן גטניו, הנחיתו להם להמראה, באתר ישראל היום, 6 בספטמבר 2018
- ^ עדו בן פורת, מדוע צה"ל מתנגד לשדה תעופה בנבטים?, באתר ערוץ 7, 29 ביוני 2016
- ^ עידו אפרתי, נמל תעופה על אי מלאכותי - תרחיש בדיוני או צורך לאומי?, באתר TheMarker, 25 באוגוסט 2012
- ^ 5.0 5.1 5.2 שרת התחבורה מבטלת את שדה התעופה ברמת דוד | כלכליסט, באתר calcalist, 2021-10-06
- ^ ליאור גוטמן, הקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג: "נבטים פחות מתאים, מחפשים מתחמים אחרים״, באתר כלכליסט, 7 בספטמבר 2020
- ^ עידו אפרתי, לא מצליח להמריא: כל הסיבות מדוע אין בישראל שדה תעופה בינלאומי שני, באתר TheMarker, 9 בפברואר 2012
- ^ שדה תעופה נוסף בישראל, נייר עמדה מטעם התנועה הירוקה (נצפה ב-24 בספטמבר 2018)
- ^ מיכל רז-חיימוביץ', טרמינל 3 בנתב"ג יורחב בהשקעה של מיליארד שקל, באתר גלובס, 24 באפריל 2018
- ^ אילן גטניו, שוק התעופה: האתגרים שנוגעים לכולנו, באתר ישראל היום, 6 בספטמבר 2018
- ^ 11.0 11.1 אילנה קוריאל ושרון רופא-אופיר, איפה יקום שדה תעופה בינ"ל? הצפון נגד הדרום, באתר ynet, 15 בינואר 2010
- ^ אחיקם משה דוד ויונתן הללי, שדה במקום שדה: נחיתת אונס בעמק יזרעאל, באתר nrg, 9 בפברואר 2009
- ^ ענת רסקין, שדה תעופה בינ``ל במגידו בצפון או בנבטים בדרום?, באתר "31 מזרח", 1 באוגוסט 2011
- ^ המאבק בהקמת נתב"ג 2 באזור מגידו - הדף הראשי, באתר של מועצה אזורית מגידו (נצפה ב-24 בספטמבר 2018)
- ^ תל מגידו - שדה תעופה בינלאומי, באתר של החברה להגנת הטבע, 16 בינואר 2012
- ^ אילנה קוריאל ואחיה ראב"ד, כץ המליץ: שדה התעופה השני בארץ - בנבטים, באתר ynet, 26 בדצמבר 2011
- ^ 17.0 17.1 החלטות ממשלה - תמלוגי רשות שדות התעופה והקמת שדה תעופה משלים לנתב"ג, באתר של משרד ראש הממשלה, 7 באוקטובר 2014
- ^ כתבנו בצפון, סערה בצפון: "לא רוצים נמל תעופה בעמק יזרעאל", באתר ישראל היום, 12 באוקטובר 2014
- ^ יניב אעידן, נמל תעופה בעמק? "החלופה של רמת דוד היא החלופה היחידה", באתר "עמק ניוז", 15 בדצמבר 2015
- ^ אחיה ראב"ד, צפו: מיצג אנושי נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל, באתר ynet, 23 ביוני 2018
- ^ מחדל צפוני: שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל - בכייה לדורות, באתר של מועצה אזורית עמק יזרעאל (עודכן בתאריך 11/07/2017)
- ^ לא להקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל!, במיזם מימון המונים "מימונה" (נצפה ב-24 בספטמבר 2018)
- ^ פרופ' יוסי לשם: דעתי ברורה. כן לנבטים, לא לרמת דוד!, סרטון באתר יוטיוב
- ^ זיו ריינשטיין, "נתב"ג 2" יקום בנגב? כך ייראה שדה התעופה הבינלאומי בנבטים, באתר וואלה!, 02 באוקטובר 2018
- ^ סקר אתרים לאיתור שדה תעופה בינ"ל משלים (נצפה ב-24 בספטמבר 2018)
- ^ שלומית צור, "המטוסים יעברו 400 מטר מעל קריית טבעון; כל העמק פקוק", באתר גלובס, 15 בנובמבר 2017
- ^ בג"ץ 5262/18
- ^ יניר יגנה, עתירה: לעצור את התוכנית לבניית שדה תעופה משלים לנתב"ג ברמת דוד, באתר וואלה!, 11 ביולי 2018
- ^ שני גולדשטיין, מטה המאבק נגד הקמת שדה תעופה בעמק יזרעאל לבג”ץ :, באתר "מרכז העניינים", 11 ביולי 2018
- ^ נחמן גלבוע, ראשי רשויות בצפון לממשלה: רוצים שדה תעופה בין־לאומי בגליל, באתר mynet קיבוץ, 16 במאי 2018
- ^ מסתמן: רוב בממשלה להקמת שדה התעופה בנבטים - וואלה! כסף, באתר וואלה!, 2022-01-19
- ^ אלישיב רייכנר, למה משרד הביטחון מתנגד להקמת שדה תעופה בנבטים?, באתר "מקור ראשון", 8 ביולי 2018
- ^ ברקע ההחלטה שלא להקים שדה תעופה בעמק יזרעאל: בצה"ל דוחים את החלופה בדרום, באתר www.maariv.co.il
- ^ אלישיב רייכנר, שדה קרב: מערכת הביטחון תנצח את קולות האזרחים?, באתר "מקור ראשון", 1 ביולי 2018
- ^ אורי בינדר, נמל תעופה בינ"ל שני בישראל יוקם בנבטים?, באתר nrg, 29 באוגוסט 2011
- ^ נחתמה אמנת ראשי רשויות להקמת נמל תעופה משלים נתב"ג בנגב, באתר של "מועצת הנגב", 14 בינואר 2018
- ^ יסמין גיל, "נמל תעופה בינלאומי בנבטים יגביר את התיירות לנגב וייצור תעסוקה באזור", באתר כלכליסט, 22 במרץ 2010
- ^ משה כחלון: "תומכים בהקמת שדה תעופה חלופי בנבטים"
- ^ סעיף 8.2.3 במצע מרצ
- ^ יגאל חי, שת"פ אזורי לפיתוח שדה התעופה בחיפה, באתר "כלבו חיפה והצפון", 16 בינואר 2019
- ^ "ליברמן ומיכאלי בוחנים הקמת שדה תעופה בתוך הים בחיפה". TheMarker. נבדק ב-2022-02-17.
34949742המאבק נגד הקמת נמל תעופה בין-לאומי בעמק יזרעאל