שיחה:רבי אברהם חיים ראטה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

הערך נוצר במכלול או בויקיפדיה?

2
כפוף לכללים (שיחהתרומות)
ספרא (שיחהתרומות)

תבדוק בגרסאות הקודמות

קובנא (שיחהתרומות)

דוב פרח אולי תסביר לי את פשר העריכה הזו? איפה מצאת במכלול שמסירים מחקרים וכדו' על רבנים ואדמו"רים?

דוב פרח (שיחהתרומות)

זה דווקא מאמר באנגלית שקשור יותר לתולדות אהרן מאשר לשומרי אמונים אך אני סובר כי זה כתוב בלי דיוק בעובדות עם פרשנות מוטעה ולכן הסרתי אותו גם כאן וגם שם

קובנא (שיחהתרומות)

גם בערך על החזון איש יש מקום לביוגרפיה שבראון כתב עליו, למרות שנשמעו עליו טענות רבות...

דוב פרח (שיחהתרומות)

זה לא ביוגרפיה אלא כתבה שלמה של פרשנות מוטעות

קובנא (שיחהתרומות)

לא הבנתי איפה מצאת שמסירים קישורים בגלל שלדעתך מה שכתוב בהם איננו נכון? מקסימום תמצא מאמר שכותב הפוך ותקשר גם אליו.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

קובנא אני מבין בוער לך להפיץ רכילות ולשון הרע כמה שיותר להפיץ בישראל

אני לא מבין האם המכלול הוא משהו שמותאם לצבור החרדי או שצריך לדאוג לסגור את זה?

קובנא (שיחהתרומות)

מה זה קשור לרכילות וללשה"ר? סה"כ מחקר על שומרי אמונים ותולדות אהרן.

קובנא (שיחהתרומות)
גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אתה ידוע בתמימותך אולי צריך להסביר לך

אני כחסיד שומרי אמונים לא כל כך איכפת לי כי הרבי שלי זכרונו לברכה יוצא שם די מכובד, אבל אני לא חושב שראוי להביא חומר מלוכלך שכתב איזה כתב חילוני הידוע בספריו, מילא אם רוב החומר היה נכון ומדוייק

קובנא (שיחהתרומות)

הרב הצדיק לא הבנתי או שתסביר לי כאן או שתסביר לי דרך הדוא"ל בצורה ברורה מה הבעייתיות של המאמר?

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אני צריך הרבה זמן בשביל זה

קובנא (שיחהתרומות)

אני לא לחוץ בזמן... אני מחכה מצידי גם שבועיים.

איש הנחמה (שיחהתרומות)

האמת שאין לי מושג על מה שבראון כתב בנושא הזה, מהתרשמותי ממנו באופן כללי הוא אדם הגון ולא אנטי, רק יש לו קצת בעיות של מי שכותב מבחוץ וגם חוסר "הבנת הנקרא התלמודי"... לכאורה אם בערך על החזון איש הוא זכה למקום של כבוד וכל הערך מביאים את דעתו בלי סוף (אולי באמת צריך לתקן את זה), לא יקרה כלום אם יביאו אותו כאן בקישורים חיצוניים.

קובנא (שיחהתרומות)
דוב פרח (שיחהתרומות)

ושמה זה הוסר מערך

קובנא (שיחהתרומות)

זה לא היה קישור חיצוני זה היה טיעון שהסגנון של החזו"א הגיע מספרי השכלה.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

מה שהוא עשה לאדמו"ר מקרלין בטולין בספרו הידוע

חסידי קרלין לא ישכחו את זה אף פעם

הוא השאיר צלקות לחסידי קרלין סטולין+פינסק קלרין+קהל חסידי ירושלים

אף אחד לא יצא שם מכובד

שלום למד (שיחהתרומות)

עד שיש איזשהו מחקר מעניין גם אותו אתם רוצים למחוק, אולי באמת כל הערכים פה ייראו בסוף כמו הערכים על אדמו"רי ויז'ניץ מונסי. (השם ותאריכי הנישואין שונים והשאר זהה)

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אפשר לחשוב

אל תשווה, לא חסר כאן חומר בערכי שומרי אמונים/תודות אהרן

דויד (שיחהתרומות)

קראתי כמה עמודים, לא רואה שום בעיה.

אגב דוב - כדאי שתבדוק לפני שאתה כותב (בתקציר עריכה). בראון הוא יהודי (ואף למד בבי"ס דתי בילדותו - איני יוד מה דינו היום).

דוב פרח (שיחהתרומות)

טוב היות וקראתי את המאמר באנגלית חשבתי שהוא גוי אם אתה לא רואה בעיה כנראה לא מכיר טוב את הנושא

שלום למד (שיחהתרומות)

כנראה שפשוט לא כולם נוגעים בדבר כמוך.

דויד (שיחהתרומות)

אני באמת לא מכיר את הנושא בכלל. ואני בטוח שכתובים שם דברים שמפריעים לקבוצות מסויימות. ואיני יודע אם הוא אדם ירא שמיים ברמה כלשהי או בכלל לא - אז אני מניח שחלק מהדברים גם לא מדוייקים בכלל. זאת לא השאלה.

השאלה היא אם הוא עבר את הדבול וכתב דברים לא ראויים וכו'

כל אדם שקורא מאמר כזה מבין שאמינותו היא לא כמו דבר תורה של רב ירא שמיים - זה מספק לדעתי.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אולי אני נוגע בדבר בתור חסיד שומרי אמונים

אבל ברור שהוא פותח שם את העלילה המביכה וד"ל על בן ה'חוקי חיים' והוא פורש דבריו כשמלה

ואם המכלול אמור להיות נקי מבחינת צניעות ודברים שאינם בקדושה אז בודאי שאין מקומו כאן.

שלום למד (שיחהתרומות)

אולי כדאי אכן למחוק לחלוטין את הערך על שומרי אמונים קרית גת.

דויד (שיחהתרומות)

המכלול אמור להיות נקי מציטוטים כאלה, במדיניות המכלול לא מסירים דברים שאינם נקיים לגמרי מהקישורים החיצוניים.

אני לא מבין בנושא הספציפי הזה, כדי לומר עד כמה הוא נקי. שרגא, שלום למד, מישהו, מקוה, אליצור, Vמאירי - מישהו מכם יודע?

תלמידים

17
סיכום מאת יחיד ורבים

סודר לשביעות רצון שני הצדדים

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לגבי התלמידים - נא להבהיר: מה הכוונה 'תלמידיו'? הם היו חסידי שו"א שערקו ופתחו חצר משל עצמם? מובן מאליו שאין מקום להזכיר כל חסיד שערק.

לדעתי - צריך בכלל לשנות מ"תלמידיו" ל"חסידים בולטים", כמקובל בשאר חסידויות.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

הכוונה שלי הם תלמידים של הרבי שלמדו אצלו תורה בזמנים שמסר שיעורים בישיבתו לפני שנים רבות

וכמו כן אדמו"רים (שחלקם גם תלמידים כהנ"ל) שהיו כפופים אליו עד סוף ימיו וראו את עצמם חסידים לכל דבר

ברור שלא הכנסתי חסדי אחד שערק.

את הסגנון החדש בניתי באותו סגנון של ערך "רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם"

יחיד ורבים הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יחיד ורבים (שיחהתרומות)

קודם כל, אין מה להשוות לרבי מקלויזנבורג. ה"קלויזנבורגער רב" נודע בגדלותו התורנית, ושימש רב ופוסק מובהק. אצלו שייך תלמידים, כמו שלרב וואזנר היו תלמידים.

לעומת זאת, הרבי משו"א עם כל הכבוד היה אדמו"ר ולא רב ופוסק. שמיעת שיעורים בשנות הבחרות עדיין אינה מקנה מעמד של תלמיד ברמה של לציין זאת במכלול.

אבהיר שוב: המכלול אינו עלון פנימי של החסידות, הבא לההדיר את שם האדמו"ר ולציין כי גם פלוני ופלוני למדו בבחרותם בישיבה ושמעו ממנו שיעורים אי פעם.

גם מי שהגיע לשאול אותו שאלות אינו "תלמיד" או "חסיד". אתה יודע היטב מהו ההגדרה חסיד. מי שאתה יכול להשוות אותו לר' אלחנן רבינוביץ - תכניס בכיף. כל השאר דומני שתיאלץ לוותר עליהם..

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

כל האדמו"רים שהכנסתי החיקות את עצמם חסידים של הרבי לכל דבר והמשיכו להגיע גם באדמורותם והשתתפו בטשיים רבים בכל השנה ופשוט שאלו אותו והתייעצו איתו בכל דבר לכן אינני רואה בזה שום בעיה

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

ואכן אתה יכול פשוט להשוות אותם לר' אלחנן רבינוביץ כי קח למשל את האמורים מראדזין, ספינקא רמ"א וזוטשקא השתתפו בקביעות כל שבו בטיש בבני ברק

יחיד ורבים (שיחהתרומות)
גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אוקיי

אני עומד מאחורי המלה כל אלה החזיקו את עצמם בפומבי כתלמידים מובהקים וחסידי הרבי לכל דבר כהגדרת "מורי ורבי".

גם הרבי מסטראפקוב וטמשוואר הספידוהו ככלות השנה כנציגי התלמידים באופן מפורש

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

"יחיד ורבים"

למה מחקת את האדמו"רים? תן לי הסבר הוגן, הרי חלקם אפילו לא למדו אצלו בישיבה רק היו חסידים מן המנין? ואפילו "חשובי החסידים"? מה הם שונים מהשאר שהשארת?

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לא מבין, הרי אתה עצמך כתבת לי שהם היו תלמידים משנות הישיבה, לא כך?

ואם אתה סבור שהם היו חסידים מן המנין, אז עליך להבהיר ברורות: הם היו אדמורי"ם, או חסידים של אדמו"ר אחר?

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)
יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לא פתחתי מימיי את הערך על המהר"א מבעלזא, כך ש"השארתי" או "לא השארתי" אינו רלוונטי.

אכן מחקתי שם כעת את האדמו"ר מראחמסטריווקא ארה"ב. הוא לא היה חסיד, אלא מעריץ שלו (ככל בית ישראל).

אם אתה יודע זאת גם לגבי האדמורי"ם שציינת - זכותך למחוק בתוספת נימוק.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אין לי ענין למחוק דברים סתם.

להוי ידוע לך שכל האדמו"רים שהזכרתי אצל הרבי משומרי אמונים הם בדיוק כאלה חסידים שלו כמו האדמו"רים המוזכרים בבעלזא.

ועל כן בודאי שצריך להחזירם.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

זה לא קשור אם יש לך ענין למחוק או לא. זה קשור למה היתה המציאות, ולכן מחקתי את מה שלא נכון. לגבי שאר האדמורי"ם שהוזכרו שם - אין לי מידע מדוייק מה היה אתם, ועד כמה הם החזיקו את עצמם חסידי בעלזא, אך בכל זאת - גם אם הם הסתובבו שם, כל עוד ב"תעודת זהות" החסידית שלהם מופיע "קרעטשניף" או "שומרי אמונים" - אי אפשר להשאיר זאת שם מבחינה אנציקלופדית. מאידך, צריך להוסיף שם את רבי שלום ברנדר, רבי אהרן מרדכי רוטנר וכדומה, ואי"ה אעשה זאת בהמשך.

אתה מבין לבד שלא נכתוב את האדמו"ר שלך כחסיד בולט אצל הבאבא סאלי (אילו היתה שם אופציה כזו..), למרות שהוא הסתובב אצלו רבות (אם אני לא טועה).

בקיצור, המסר די ברור, וזה גם המענה למה שכתבת בקטע הבא: כן הסתובבו אצלו, לא הסתובבו אצלו, כן היו בטישים, אל היו בטישים, זה לא משנה הרבה; השאלה היא מה הופיע בסעיף "לאום" בת.ז. שלהם... אם הוא ראדושיץ או ראדזין - אז הוא לא "חסיד שו"א". הוא מעריץ גדול וענק של האדמו"ר, אבל לא חלק מהחסידות הזאת. נקודה.

כל זה מבחינה אנציקלופדית כמובן. בעלון "אורות/חצר/ערכי אמונים" תכתוב מה שבא לך, ואקרא זאת בשקיקה.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

ואסביר לך גם אם קשה לך לשמוע ואולי אתה לא יכול להאמין

אצל הרבי משומרי אמונים הסתובבו אדמו"רים שהיו כפופים אליו כחסידים מן המנין, ככן כן בדיוק כמו אצל הרבי מבעלזא זי"ע

אולי זה לא נשמע הגיוני אבל זאת המציאות שאין מה להתווכח על זה

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לא קשה לי לשמוע או להאמין. אפשר לחשוב במי מדובר. בכמה "רעבעלעך" שבקושי יש להם מנין... אז הם הגיעו לשומרי אמונים, מה אתה עוסק עסק...

הענין הוא שהם ב"חסידות" אחרת ולא בחסידות שו"א, וכפי שכבר הסברתי חזור והסבר.

ראה כעת את עריכתי הזו, ובזה חסל סדר הויכוחים. די זמן שרפתי על כך.

הערך עדיין צריך ניטור, עקב שינויים אחרים שלך. כבר הזמנתי מנטר שיעשה את העבודה, אך כעת הוא בחופשה מכלולאית. לאחר שבועות הוא בעז"ה יעשה את העבודה.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

"יחיד ורבים"

שיפצת את זה ברעיום מאד מוצלח ומקצועי

כל הכבוד!

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

עורכי אספקלריה: אשמח אם תפתחו את הערך לעריכה, או לחליופין תשלבו קטע זה

מדי שנה שהה בביתו בירושלים מראש חודש אלול ועד חודש חשון הכולל את תקופת החגים בחודש תשרי. כמו כן, ברוב השנים שהה בירושלים גם בימי הפורים וחג השבועות, לשם מגיעים חסידיו מהארץ ומחו"ל. חלק מחודשי החורף עשה האדמו"ר בדירת הקיט שלו במושב תפרח ובה מקווה פרטי ובית מדרש. נפטר בה' באלול תשע"ב.

עם הקטע

בתחילת שנות השישים של המאה העשרים קנה שטח סמוך למעבר מנדלבאום (שהיה אז הגבול), צפונית למאה שערים, והקים שם את קריית שומרי אמונים. בקריה הוקמו תלמוד תורה, ישיבה גדולה וישיבה לצעירים. מאוחר יותר העביר את מרכז חסידותו לבני ברק ובחודשים אלול ותשרי שהה בירושלים. מספר חודשים בחורף ובקיץ היה שוהה בתפרח.

(הקטע הופיע בערך חסידות שומרי אמונים, ואני רוצה להעביר את זה לכאן. שם שזה לא קשור).



נ.ב. בציטוטים נעלמו הקישורים הפנימיים, ואי לכך אני מביא זאת שוב:

מדי שנה שהה בביתו בירושלים מראש חודש אלול ועד חודש חשון הכולל את תקופת החגים בחודש תשרי. כמו כן, ברוב השנים שהה בירושלים גם בימי הפורים וחג השבועות, לשם מגיעים חסידיו מהארץ ומחו"ל. חלק מחודשי החורף עשה האדמו"ר בדירת הקיט שלו במושב תפרח ובה מקווה פרטי ובית מדרש. נפטר בה' באלול תשע"ב.

גבריאל בינעט (שיחהתרומות)

אכן מקומו בערך זה כמובן

פשוט הערך מוגן ואין אפשרות לכל אחד לשלב את זה שם

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

מזל טוב לרגל התמנותך לעורך אספקלריה.. איך הבחנת בהודעה הזו?

שרגא (שיחהתרומות)

נפתח לעריכה.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

תודה

אין נושאים ישנים יותר