שיחה:פרדוקס הכול-יכול/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

סיכום מאת שמש מרפא

כאן לא פורום. הדיונים בדפי שיחה נועדו להשבחת הערכים ולא לדיונים פילוסופיים.

יעקב (שיחהתרומות)
אברהם אבנר (שיחהתרומות)

האם אלוקים יכול לברוא אבן שהוא לא יכול להרים אותה? אם הוא יכול ליצר אבן כזו, אז הוא לא "כל יכול" כי הוא לא יכול להרים אותה. ואם הוא לא יכול ליצור אבן כזו (כי הוא יכול להרים הההכל) אז הוא לא כל יכול.

יעקב (שיחהתרומות)

אין בזה קצת כפירה מסוימת?

אברהם אבנר (שיחהתרומות)

מה שכן. לא מומלץ להתעסק בנושאים האלה הרבה. אלא עם ת"ח. צריך לדעת שלכל שאלה יש תשובות.

אברהם אבנר (שיחהתרומות)

לא. הראשונים שאלו את השאלה הזאת.לא רק שאלו אלא כתבו אותה.

איסתרק (שיחהתרומות)

האם אלוקים יכול לברוא "ףךלחיעכ"? או "יום תות להתגלגל חוצפת ביניים בלי חשמל"? מה דעתכם? ומה בנוגע למשולש־עם־ארבע־צלעות? ורווק־נשוי?...

המושג "הגבלה על זה שאינו מוגבל" מכיל סתירה סתירה פנימית, ולכן אין מאחוריו שום דבר, בדיוק כמו כל הדוגמאות שלעיל. פשוט אין שום תוכן שמסתתר מאחורי המילים 'אבן שהכל יכול לא יכול להרים אותה'.

השאלה המטופשת הזו אינה יותר ממשחק מילים חלול; אלוקים יכול לברוא בשמחה הכל, רק תגיד ברור מה אתה רוצה שהוא יברא...

איסתרק (שיחהתרומות)

אגב, גם אם השאלה היתה טובה, לא מתאים לקרוא לה פרדוקס. הפירוש של פרדוקס אינו 'קושיה' אלא: הבעיה שנוצרת כאשר משפט מבוסס על משפט שסותר לו.

יעקב (שיחהתרומות)

זה כן נכון מצד ההיגיון, אבל אולי התכוונת בתשובתך לאחת מהתשובות - שהעילה האלוקית אינה כפופה להיגיון האנושי, ולכן השם בהחלט יכול לברוא רווק נשוי, אם רק ירצה.

איסתרק (שיחהתרומות)

אבל מה זה רווק נשוי?

כדי שנצליח לדבר על איזה מושג, לא מספיק שנצרף כמה מילים, צריך שתהיה להם משמעות.

יעקב (שיחהתרומות)

לך אין מושג מה זה, לאלוקים כן. .

איסתרק (שיחהתרומות)

התכוונת בצחוק ובכל זאת אענה.

אם כל המשמעות של "רווק" היא אחד שאינו נשוי, אז "רווק נשוי" הוא דבר שאיננו מה שהוא בעצמו. אז מה הוא כן?! לא נשאר לו שום דבר להיות...

לא נראה לי שלאלוקים יש מושג מה זה "דבר שאיננו מה שהוא בעצמו". זה זהה ל"ףךלחיעכח".

יעקב (שיחהתרומות)

אז מה אתה רוצה להגיד, שזה דומה לפרדוקס עצמו?

איסתרק (שיחהתרומות)

למה פרדוקס? פרדוקס הוא הבעיה של טענה שסותרת את עצמה, אבל כאן יש לנו מושג שסותר את עצמו, כלומר מילים בעלמא.

אני רק רוצה להגיד שהשאלה הזו וכל ההגיגים סביבה הם 'שְׁטֻיּוֹת בְּמִיץ עַגְבָנִיּוֹת'.

יעקב (שיחהתרומות)

הלו, זה שאלה של ראשונים!

ולמה נראה לך שזה מושג הסותר את עצמו?

איסתרק (שיחהתרומות)

אתה מוזמן לעיין בראשונים ולראות מה הם ענו.

אכן האבן עצמה אינה מושג הסותר את עצמו (נקטתי לשון זו בשביל הדוגמאות האחרות שהזכרתי), אלא מושג חסר פשר מסיבה אחרת, וכמו מושג הסותר את עצמו, שגם הוא חסר פשר ותוכן.

אמנם לברוא אבן כזו, זה בהחלט מושג הסותר את עצמו: הגבלה על זה שלא יתכן להגבילו.

שמעתי פעם דוגמא יפה: אם יש כדור שיכול לחדור את כל הקירות שבעולם[1], ויש קיר שעמיד בפני כל הכדורים שבעולם[2], ונטיל את הכדור לקיר, מה יקרה?...

  1. כולל הקיר שלקמן
  2. כולל הכדור הנ"ל
יעקב (שיחהתרומות)

בנאדם מן המניין יכול ליצור משהו שהוא עצמו לא יוכל להרים, הלא כן? הרי לפניך ראיה שאין זה מושג חסר פשר.

איסתרק (שיחהתרומות)

(טרם תקרא ואתה תענה?)

בהחלט. כדור שיכול לחדור קיר, והגבלה על מי שאפשר להגביל אותו, הם מושגים בעלי פשר רב. אבל –

איסתרק (שיחהתרומות)

וכמה יפים דברי רס"ג המובאים בערך (שפורשו שם בהמשך בצורה שגויה):

ולכן לא תהללנו שהוא עושה את החמשה יותר מעשרה, על אף שאינו מוסיף עליהן; ולא שהוא מכניס את העולם בתוך טבעת, בעוד שאינו מיצר את זה ולא מרחיב את זה; ולא שהוא מחזיר את אתמול במצבו של אתמול, מפני שכל אלה מן הנמנע. ויתכן שישאל אותנו אחד הכופרים עליהן, אז נענה לו שהוא יכול על כל דבר. וזה אשר שאלו עליו אינו מאומה, כי אם הבל, וההבל אינו כלום. וכאלו שאלו אם יש לו יכולת על לא כלום, כי על זה שאלו באמת.

יעקב (שיחהתרומות)

הוא התכוון בכלל למשהו אחר כפי שרואים בפירוש בדבריו, לא מבין למה הכניסו את זה בכלל לערך.

איסתרק (שיחהתרומות)

קרא את השורה שלפני הציטוט בערך, ותבין.

יעקב (שיחהתרומות)

ואתה קרא נא את הציטוט בפסקה האחרונה:

תמצא את עצמך בקוסמוס שהוא מעבר לחוקי תבונתך. הקב"ה אינו נבהל מאילוצי חוק הסתירה, ואולי יצר אי-שם, עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות, ואבנים מוזרות כאוות רצונך

ולכן בהחלט ייתכן שהאלוקים יברא רווק נשוי אם ירצה, על אף שאין לנו מושג כיצד יעשה זאת!!!

איסתרק (שיחהתרומות)

שוב, הבעיה שלי היא לא שאני לא יודע איך עושים רווק נשוי. אני גם בהחלט לא יודע איך בוראים דברים רגילים, אבל ה' יודע, ואין כאן כל בעיה לוגית.

הבעיה פה היא ש'רווק נשוי' הוא רק צירוף מילים, ולא מושג. לרוב כאשר אנשים נוקטים צירוף מילים, המילים הם רק אמצעי להביע התיחסות לאיזשהו מושג (קיים או תיאורטי). אבל לפעמים אנשים אומרים מילים שאין להן כל משמעות. אני או כל מאמין צריך להגיב לכל הטרדה מצד מערבבי המילים?

יעקב (שיחהתרומות)

קרא שוב את תגובתי. כל דבר לא הגיוני שקיים, גם מה שתמציא, האלוקים יכול לברוא.

איסתרק (שיחהתרומות)

ובתנאי שהוא דבר.

יעקב (שיחהתרומות)

לאו דווקא. האלוקים יכול הכל! פשוט הכל! אם הוא רוצה הוא יכול להפוך את כל האנשים בעולם לצפרדעים ואת הצפרדעים לאנשים, וזה כבר דבר יותר מופרך מרווק נשוי.

איסתרק (שיחהתרומות)

נכון. הכל ממש! כל הפעולות כולן הן ביכולתו של הקב"ה. אבל זו אינה פעולה...

אגב, לא הבנתי, מה מופרך כל כך בלהפוך אנשים לצפרדעים?

יעקב (שיחהתרומות)

זה באמת לא כזה מופרך, השכן שלי שגר קומה מתחתי עושה את זה כל יום.

איסתרק (שיחהתרומות)

ברור שזה קשה, אפילו מאוד מאוד קשה, אבל לגמרי לא בעייתי מבחינה לוגית.

יעקב (שיחהתרומות)

תתפלא, אבל גם בעיה מבחינה לוגית השם יכול לברוא, גם אם אתה לא מבין כיצד הוא יעשה זאת.

האלוקים אינו כפוף להיגיון האנושי כלל וכלל.

איסתרק (שיחהתרומות)

על טענה זו כבר הגבתי לעיל.

יעקב (שיחהתרומות)

גם אני הגבתי כבר.

איסתרק (שיחהתרומות)

אך אף על פי שהגבת כבר על תגובתי לַטענה, אין תועלת (ומשמעות) בחזרה על זו האחרונה, הלא כן?

יעקב (שיחהתרומות)

נכון מאד, ונראה לי שפה נחתום את הפולמוס...

איסתרק (שיחהתרומות)

למרות שבעצם לא ענית, רק חזרת על טענה קודמת שלך?

יעקב (שיחהתרומות)

עניתי גם עניתי, אלף פעמים.

איסתרק (שיחהתרומות)

על זו לא הגבת, ולא עוד אלא שתפסתני על מילתי בהודעה שלאחריה ובכך פטרת עצמך.

יעקב (שיחהתרומות)

לא הבנת מה ההבדל בין רווק נשוי לבין להפוך אנשים לצפרדעים?

איסתרק (שיחהתרומות)

למה נראה לך?

אדרבה, לדידי ההבדל גדול ומהותי: 'להפוך אנשים לצפרדעים' זה תיאור של פעולה מאוד ברורה ומוגדרת, לא סתם מילים. אמנם אני לא יכול לעשותה, אבל הכל־יכול יכול כל, ואין בזה שום פלא, חידוש, תימה, קושיה, או בעיה.

מה־שאין־כן 'לברוא רווק־נשוי' שאינו אלא רצף מילים שאין לו שום תרגום, פשר, משמעות ותוכן. אז מה אם אמרת כמה מילים? לא המילים הן הנושא פה, אלא התוכן שלהן, המושג אשר הן רומזות אליו; ואם אין מושג כזה – אנחנו ממש מצטערים, אבל קודם תאמר לה' מה אתה רוצה שהוא יברא, ואז – בשמחה רבה...

יעקב (שיחהתרומות)

עשית את זה טוב... אתה ממש יכול להיות סופר.

איסתרק (שיחהתרומות)

היי, מי אמר לך שאני באמת לא סופר?

יעקב (שיחהתרומות)

מאיפה אדע ומניין אבשר?

המבקר (שיחהתרומות)

ההבדל בין חסיד לאשכנזי... יש ספר בנושא של מטורלל בשם נתי רובין, "מה שאלוקים לא יכול" הוא מביא שם תשובות של הראשונים בנושא.

שלמה המלך (שיחהתרומות)
אליצור (שיחהתרומות)

וודאי. הוספת כבר. למה שכתבת בתחילה בכתב נסתר "אין לעדכן.." כדאי לייצר תבנית מיוחדת (קטנה בצד. או משהו שיבטל את כפתור העידכון) הלא כן?

שלמה המלך (שיחהתרומות)

פשי... "איך נפלו גיבורים..." אליצור בעד התבניות שלי... 😂🤣😉😃

שלמה המלך (שיחהתרומות)

אין תבנית בקוד ויקי!

(כל/הרבה מהרעיון של תבנית זה שרואים משהו קצר בקוד, וארוך/משוכלל בערך, וכל הקוד מקור נמצא בתבניות נפרדות)

אני צריך שמתי שיעדכנו יראו את ההזהרה בהשוואת גי' הבנת? ולבטל את כפתור העדכון צריך מישהו שמבין בזה. (לצערינו מג'יקוד ודוד (לא דויד) לא פה... רק מג'יקוד חסם לנו את התמונות והלך שוב... (מגיקוד הוא מקים ומנהל נטפרי) )

Men770 (שיחהתרומות)

נכון לעכשיו, הפיתרון כדי למנוע עדכונים, הוא לבקש מהוועדה הרוחנית שתגן על הערך.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

זה נקרא סיבה מוצדקת?

שלמה המלך (שיחהתרומות)

(וממתי? מאיזה כמות[1] של תיקונים? ויש הגנה רק למפעילים (ולא ועדה רוחנית)?

  1. בערך זה, שעבר למעשה שכתוב מהיסוד, וודאי שיש מה להגן ואין מה לעדכן מויקיפדיה.
Men770 (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

לגבי ההצדקה? אבל אתה מסתמא כן יודע האם יש הגנה שמפעילים יכולים לערוך?

Men770 (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)
Men770 (שיחהתרומות)

אני לא מפעיל. אין לי סמכות לטפל בדף הזה.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

למה?

למיטב ידיעתי לצוות טכני יש הרשאה להעברת דפים/מחיקה.

Men770 (שיחהתרומות)

יש הרשאה, אין סמכות. אם הרב קמינר/שרגא וכדו' יגידו לי שיש לי אישור לטפל בדף, אוכל לעשות. ההרשאות שלי הם רק לצרכים טכניים.

שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שלמה המלך הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

עבור למייל.

דויד (שיחהתרומות)

אי שום סיבה להגן. וערך זה לא שונה מהמון ערכים שעבדו עליהם במכלול לאחר ייבואם מויקיפדיה. פשוט צריך לוודא שמי שמעדכן לא עושה זאת תוך דריסת שינויים. ומי שמעדכן יודע זאת. ומי שטעה - אפשר להעיר לו ולשחזר. ומי שטועה הרבה יקבל אזהרה לפני חסימה.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

אבל אין שום מה לעדכן פה!

דויד (שיחהתרומות)

מצויין אז למה להגן?

עולמות עם משולשים בעלי חמש זוויות

9
סיכום מאת דויד

בסדר

דויד (שיחהתרומות)
אליצור (שיחהתרומות)

מה מיוחד בו? יותר משאר הרעיונות המובעים כאן? זוהי פילוסופיה

דויד (שיחהתרומות)

שאלתי בעיקר לגבי העולמות שהוא דיבר במשפט הזה.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

זה לא מוסכם בכל הראשונים שכדור הארץ הוא העולם היחיד.

אליצור (שיחהתרומות)

אין כאן שאלה של קיומם או אי קיומם אלא על האפשרות לתפוס שיכולים להיות כאלה. האם יש חוקי הגיון שאין יכולת לעקוף אותם (גם כל יכול) כי זה לא יכול להיות קיים, או לאו. ושוב זוהי פילוסופיה במהותה. אם יש בזה סתירה לאמונה אז בבסיס הפילוספיה זה כבר קרה.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

א. לא הבנתי. ב. ברור שה' לא כפוף לחוקי ההגיון. "האם אפשר לתפוס שזה יתכן"-זו כוונתך?

מישהו (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

טוב זה כבר מידי מסובך בשבילי... שדויד יטפל בזה [בבקשה]

דויד (שיחהתרומות)

מה אני אמור לעשות? לא הבנתי

מישהו (שיחהתרומות)

מתוך הערך:
3. "א' כל-יכול" משמעותה שהטענה "א' יכול ב'" היא נכונה אם ורק אם "א' עשה ב'" הוא תיאור נטול סתירה פנימית. הגדרה כזאת פותרת את הפרדוקס המקורי לחלוטין, אך עדיין טומנת בחובה בעיות מוסריות (אם ב' הוא "לשקר") או בעיות של זמנים (אם ב' הוא "להביא לכך שירושלים מעולם לא הייתה קיימת"). כמו כן, הגדרה כזאת עשויה לא לספק כופרים, הרואים בהגדרה של ה' ככל-יכול מצורה "מופחתת" כזאת, פגיעה בה'.
לא הבנתי, והאם המילה כופרים היא טעות וצריך לומר מאמינים?

מישהו (שיחהתרומות)
שלמה המלך (שיחהתרומות)

יתכן שאתה צודק.... [לגבי כופרים] זה היה לפי ניסוח קודם. שאינני זוכר אותו כרגע.

דויד (שיחהתרומות)

בויקיפדיה כתוב כמו שתיקנתי, כשבמקום כופרים כתוב תאולוגים. עכשיו תגידו אם זה מסתדר.

שלמה המלך (שיחהתרומות)

עכשיו נראה לי בסדר, אבל אין לי כבר כוח להתעמק בזה, אבל ברור שכולכם עשיתם עבודה טובה... :)

אין נושאים ישנים יותר