עורכי אספקלריה אם אפשר בבקשה לפתוח לעריכה בתודה מראש
שיחה:ישי/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
יהודה פיש. דבר ראשון שְכּוֹיֶיח! על עבודתך במכלול בפכלל ובערכי תנ"ך בפרט.
המשפט "ולא היה צורך להזכירו גם במנין אחי דוד" הוא הוספה שלך על דברי רד"ק או שיש לזה מקור? כי ברד"ק זה לא מוזכר. קצת המכלול:מחקר מקורי, לא?
צודק טעות שלי, ציטטתי מפרש על הנ"ך שהביא את הרד"ק ובאמת מחקתי אף שיתכן שזה כוונת הרד"ק תודה שאתה עוקב על אמיתות המקורות
הערך חסום אז לא יכולתי לנסח בעצמי, לא אהבתי את הניסוח כאילו יש סתירה 'ויש לישב' שבדברי הימים לא מוזכר אחד, מכיון שלא כתוב בדברי הימים שהיו שבע אז זה לא נכון בכלל להציג את זה כסתירה, צריך יש לכתוב שבדברי הימים 'מופיעים' שבע בנים בעוד בשמואל מופיעים שמונה בנים.
הנוסח הנוכחי: על פי דברי הימים א' פרק ב' פסוקים יג-טז, לישי היו שבעה בנים: אליאב, אבינדב, שמעא, נתנאל, רדאי, אוצם ודוד; וכן שתי בנות: צרויה ואביגיל. על פי ספר שמואל, היו לישי שמונה בנים, ואף בדברי הימים מוזכר אדם בשם אליהוא אחי דוד, שכנראה היה מאם אחרת או שמת בגיל צעיר.
ההצעה שלי: בספר דברי הימים א' פרק ב' פסוקים יג-טז, מוזכרים שבע בנים בבני ישי: אליאב, אבינדב, שמעא, נתנאל, רדאי, אוצם ודוד; וכן שתי בנות: צרויה ואביגיל. ואילו בספר שמואל, כתוב שהיו לישי שמונה בנים, ואף בדברי הימים מוזכר אדם בשם אליהוא אחי דוד, שכנראה היה מאם אחרת או שמת בגיל צעיר.
דוב לא עורך אספקלריה. איך עכשיו?
טוב מאד, עוד הערה: למחוק את המיקום המדוייק, רק בדברי הימים (אפשר להשאיר הפניה).
איזה קטע אתה רוצה להוסיף? אוכל להוסיף זאת גם.
רציתי לחלק לשתי פסקאות אחד על אישיותו והשני על כך שהוא אבי דוד, ולהוסיף שם שתי קטעים שמחקתי מהערך דוד המלך בנוגע לאמו של דוד והשפחה. ראה שם גרסאות אחרונות.
שחררתי זמני. תעדכן אותי ברגע שתגמור. אז אחזיר את התבנית והתוכן שמחקתי לערך
סיימתי, לכבוד דוד מלך ישראל חי וקיים.
זה באמת כך!
נו אז תכתוב שהוא מיוחס למשפחת עמינדב ללא איזכור נוצרי, מה הבעיה?
לדעתי אין מקום כלל לאיזכור
חברה נפלתם על כל הראש? "ואלה תולדות פרץ פרץ הוליד את חצרון וחצרון הוליד רם ורם הוליד את עמינדב ועמינדב הוליד את נחשון ונחשון הוליד את שלמון ושלמון הוליד את בועז ובועז הוליד את עובד ועובד הוליד את ישי." פסוק מפורש סוף מגילת רות.
ואותו האיש בכלל הוא ממזר בן של נכרי. אז בכלל לא מבין מה הדיון פה.
אדרבה - לאזכר עם הניסוח המתאים
ומי היתה אמו? אולי היתה צאצאית של ישי?
אולי כן ואולי לא? הם טוענים כך כי הם רוצים לפרש את הפסוק ויצא חוטר מגזע ישי שבישעיהו עליו. נו. אז למה זה צריך להופיע במכלול? ועוד בערך על ישי?
לא רואה כל בעיה לאזכור הענין, באם הוא נכון כמובן.
עצם זה שהנוצרים מסלפים את התנ"ך - ידוע, למה להסתיר זאת, נכתוב את האמת, ונכתוב שישנם אנשים בעולם שמסלפים את האמת. מה רע?!
ואגב, למה הערך סגור לעריכה?
הוא סגור לעריכה כי הכנסתי את התוכן לתבנית סינון כמקובל בנושאים שאולי יהיה תועלת במידע בעתיד.
כלומר?
בעברית מדוברת יש כעת בערך תבנית סינון בגלל זה הערך חסום לעריכה.
ולמה יש תבנית סינון?
כי במקום למחוק לגמרי את הטענה של הנוצרים הכנסתי אותה לתבנית סינון כמקובל במקרים מעין אלו.
א) מה הרווח בזה? הרי כעת אי אפשר לערוך
ב) עדיין לא הבנתי מה הבעיה במשפט הזה. האם באנציקלופדיה לא אמורים להביא את מכלול הדעות, עם ההסתייגות המתאימה כמובן?
עיין ערך אילן ישי... (ג.נ. הקישור מוביל לערך בויקיפדיה על אחד מנושאי היסוד בנצרות...) במכלול זה כנראה דף לטיפול אפילו לא בדקתי. ולגוש"ע האם לא שמעת עדיין על סיווג דתות/נצרות? וכל זה למה? האם אין עניין להביא באנציקלופדיה את כל הדעות?
אודה ולא אבוש - לא שמעתי על סיווג זה, ואשמח אם תקשר אותי לשם.
ויקיפדיה סגור אצלי, והערך הוא אכן דף לטיפול.
מעיון 'מלמעלה' במופיע בקישור הנ"ל, התרשמתי שטענת הנוצרים שנכתבה בערך הנוכחי אינה מצריכה טיפול מסויים, וניתן להשאיר זאת[1]. לכן, חבל שהערך סגור לעריכה. עם זאת, במידה ולדעתך לא יתכן בשום פנים ואופן שאותו האיש אכן מתייחס לזרעו של ישי - ניתן להסיר זאת לגמרי גם אם היה מקור הטענה היה אתר חרדי למהדרין ולא כמה נוצרים הזויים..
- ↑ התאמה עתידית: תוכן שיש בו בעיה קלה שאינה מצריכה טיפול מיידי א. ערכים שאינם כוללים תוכן נוצרי מובהק, אלא שהם כוללים התייחסות למושגים נוצריים, המנוסחת באופן היכול להופיע במכלול גם בצורתו הנוכחית. אין צורך בשינוי כעת
הסיבה בגינה אני כך מסיר זאת זה כי זה לא כולל התייחסות למושגים נוצריים. אלא התייחסות למושגים יהודיים בראייה נוצרית. שזה כן צריך להוריד אבל עדיין אני לא בטוח שזה בשו"א לא יכול להופיע במכלול גם בעתיד בגלל זה עלי להוריד זאת באמצעות תבנית סינון. כמבואר שם. ראיתי גם שכך בדיוק פעל יוסף בערך עמינדב (אישיות מהתנ"ך) באותו חומר פחות או יותר. (שם גם הופיע ה"ציטוט" מהביבליה שלהם...) אבל אני מסכים שלא ראוי לחסום ערכים לחינם. ונשמע מה דעת עורכי אספקלריה בנושא ואז יהיה אפשר למחוק כליל.
אני כעת רואה שעמוס חדד הוא המסיר המקורי והוא ניסח כפי שהיה. אז נשמע מה דעתו.
עורכי אספקלריה דעתכם? אבקש לפני שתחוו את דעתכם לקרוא את הגרסה הויקיפדית למה שמחקתי. וגם את אילן ישי. תודה.
דעתיע כדעתך. בערך נוצרי היה אפשר להזכיר את זה אבל לא בערך תנכי. זה יוצר רדוקציה והשוואה בין קדושים ל'קדושים'.
לא הבנתי את הדיון. הדיון הוא על ישי או על אותו האיש?
זה שישי הוא ממשפחת עמינדב זה בסדר גמור. זה שהנוצרים טוענים שאותו האיש בא ממשפחת ישי לדעתי לא צריך להיות כתוב, אלא אם כן יש לכך מקורות יהודים וגם אז יש לדון אם זה חשוב מספיק כדי לכלול זאת בערך.
מי זה "משפחת עמינדב"? ישי באותה מידה בא ממשפחת אברהם יצחק יעקב יהודה פרץ חצרון רם עמינדב (אישיות מהתנ"ך) נחשון שלמון בועז עובד (אישיות מהתנ"ך).
ואגב מקורות. הם מייחסים אותו לישי דרך בעל אמו היהודי...
מה פירוש דרך בעל אמו? הרי לדבריהם, עפ"ל, היא התעברה לא בצורה טבעית ובלי בעל לרפואה? ...
קשיא אוף א'מעשה.. ;)
לא מדויק, אבל אכמ"ל להיכנס לשטויותיהם
אני רואה שאת אותו תוכן פחות או יותר ר' יוסף הכניס לתבנית סינון בערך עמינדב (אישיות מהתנ"ך) אז ברוך שכיונתי לדעת גדולים...
האמת, בעניותי, איני רואה בעיה בתוכן שהוכנס לתבנית. ואפילו איני בטוח שיש בעיה בגרסה הויקיפדית.
אתה תרשה לי גם לכתוב כאן שרש"י מתייחס אליו. גם רבי יוחנן הסנדלר? ולמה לא לרשום כל מלך ממלכי בית דוד? וזה עוד לפני התוכן הנוצרי שבכך.
אם אתה טוען שאין עם זה בעיה רק שזה מיותר, זה תלוי עד כמה יש בזה חידוש ועד כמה זה מפורסם אצל הנצרים לדעתי
אין נושאים ישנים יותר