דודי קאליש? שלום לעמער? יוסף משה כהנא? יעקב אייכלר? דוד דמן? יונתן רייס? הרב יוסף יחיאל אלבוים? וכו' וכו'
שיחה:חסידות בעלז/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
אני לפתוח כותרת נוספת על התייחסותה של בעלזא לקורונה
יש לך מקור? הרי הכל הוכחש
דוב פרח העובדות ידועות לכל מי שלא נחת מהירח זה הרגע
ישנם המון מקורות ברשת (אם אינך מנוטפר)
שמועות לא כותבים באנציקלופדיה
תפתח את הכותרת הזו גם בחסידות סלונים ובקהילות של העדה החרדית על התייחסותם לקורונה. על פי השמועות (אותם שמועות דלעיל) גם שם לא הולכים עם מסכות וכו'. למה דווקא בעלז?
לחילופין תוכל לפתוח את הכותרת באחד מערכי הקורונה. הכותרת תהיה כך: ההתייחסות החרדית לקורונה. שם תכתוב את שתי צידי המתרס עם מקורות והכל.
נכון צריך לפתוח בכל חסידות שהתייחסותם לנגיף היה חריג כנ"ל גם בגור ויתד נאמן צריך לפתוח כותרת שכזו גם התייחסותם היה בו חריגות
אגב: לדעתי המאבק הפוליטי של יתד נאמן בקורונה חייב להיכתב. כל כך שקוף שהיות וה"פלג" הקדישו מלחמה נגד הקורונה הרי שיתד מקדישה מלחמה בעד הקורונה.
צריך לכתוב ערך שלם עם כל ההתיחסוות השונות
נראה לי שקצת התבלבלנו
כל הפולמוס הוא איך להתמודד עם המצב מה עדיף הנפש והרוחניות או הגוף, ולא אם יש משהו או לא.
וזה יכול להיכתב ברמה גבוה ומכובדת
כאן וכאן וכאן דיון בפורום פרוג שמשום מה נמחק וכאן וכאן
אלו מקורות שכן פתוחים בנטפרי
למי שיש נגישות ל"כיכר" או ל"N12" אני מאמין שיוכל להביא אף מקורות איכותיים יותר
סענדער אם תצליח להביא על חסידות אחרת (אמשינוב סלונים ויז'ניץ וכו' או קהילה ספציפית בעדה החרדית) אף מחצית מהמקורות שהבאתי על בעלזא אני אישית יתמוך בהוספת הפסקה
אני חושב שיש לכתוב את הערך התפרצות הקורנה במגזר החרדי ושלום
צודק. אני מתחיל לאסוף חומרים.
תראה כאן למשל לגבי תולדות אהרן ותולדות אברהם יצחק
כולם בצפיפות ללא מסכות
כדי לשמור על כבודך לא אתייחס למקור שהבאת
מכלולאים פעילים אתם מוזמנים לחוות דעתכם בנידון
יש לך את ההקלקה בל"ג בעומר
את הקריאת ים סוף בשביעי של פסח לא חסר מקורות על תולדות אהרן
תולדות אהרן או תולדות אברהם יצחק
כמישהו מבפנים אני רואה שאתה לא יודע כמעט כלום
לא חושב שאפשר להשוות (לפחות לא את העיסוק התקשורתי) בחסידות בעלזא בנושא הקורונה למה שהיה ב"תולדות אהרון" (שלהזכירכם אף פעם לא הייתה במיינסטרים הישראלי בשונה מתולדות אהרון), מה גם שהתנהלותה די דומה להתנהלות של רוב הקהילות הירושלמיות בימי הקורונה.
אבל אדרבא אם תמצא מקורות מספקים העוסקים באופן ישיר ב"תולדות אהרון" נדון בכך.
לעצם העניין אני חושב שאפשר לכתוב את זה בגדר התפרסמו שמועות והוכחש ע"י החסידות
ולהביא את המקורות
אין ספק שגם אם הפסקה תתווסף היא צריכה להיות משהו בסגנון:
"במהלך מגפת הקורונה הועלו טענות שונות בתקשורת על כך שהחסידות נוקטת במדיניות מקלה בכל הקשור להוראות משרד הבריאות, הטענות הוכחשו על ידי בכירים בחסידות ובית הדין של הקהילה אף הוציא קריאה לחסידים לשמור על ההנחיות"
אז לדעתך נושא הפיסקה היא ההתייחסות התקשורתית להתייחסות של בעלזא בתקופת הקורונה.
נו נו...
כמובן שלא.
פשוט אם נכתוב שכך דובר ברחוב החרדי או ב-מקווה נייעס תטען ובצדק שזה לא אינציקלופדי ושאין לזה מקורות, לכן הדגשתי את הנקודה שהטענות הושמעו בתקשורת עובדה שאני מניח שלא תוכל להתכחש לה
אני לא מכחיש את זה שהטענות הושמעו בתקשורת.
יתירה מכך. אני לא מכחיש את עצם העובדות. (הגורמים הרשמיים אמנם צריכים להכחיש, לי אין צורך בכך).
אני רק טוען שהנושא הזה לא שייך לערך חסידות בעלז.
זה יכול אולי להתאים לערך אחר. לא כאן.
זו בהחלט טענה שיש לדון בה
אני חושב שאין טעם לפיסקה על מקרה חד פעמים שלא קשור לאידולגיה של החסידות יש לכתוב ערך לפרד על כל הציבור החרדי
זה נושא כלל חרדי מובהק.
רבים מהקהילות נמנעות מלבצע בדיקות.
רבים אינם חובשים מסכות.
הסגרים השונים נתפסו כמאבק בציבור החרדי.
ההתייחסות של האדמו"ר מבעלז לקורונה היא סעיף קטן ביחס לכל הסוגיא.
לגבי מה שאומרים שהוכחש ע"י בכירים בחסידות תראו כאן הסבר מדוד דמן לא נראה שהוא מכחיש את הדברים
היו כאלה והיו גם אחרים שכן הכחישו.
אין טעם לאיזכור אירוע חד פעמי
גם הפיצוץ בנמל ביירות הוא חד פעמי מאוד, וכשחושבים על זה - כמעט כל המאורעות הם חד פעמיים.
התכוונתי שאין טעם לאיזכור בתוך ערך של חסידות אירוע חד פעמי אבל ערך נפרד ברור ששייך לזה
צודק
הלו הלו! זה ערך שלי...
מתנצל. אתה צודק.
אשתדל שלא אחזור על טעות כזו פעם אחרת.
ברוגע....
בנתיים תלך לערך שם ותרחיב ממה שראית מעבר לחלון שלך... זה יכול להיות אחד הערכים החשובים והנקראים ביותר של המכלול אי פעם.
נכון בעלזא לא מכחשים
אך יש כמה הסברים א. אמונת צדיקים
ב.שמילא לא עוזר כמו יוסקוביץ שנשאר בבית מפורים
ג.הסכנה הגשמית יותר חמורה!! כידוע!
ד.י"א שהכול רק בגלל הקרונה
כך טען לי בעלזער אחד! והכול על דעתו
(לא על דעת האדמו"ר)
ובעלז הם חכמים יותר מכלל משרדי הבריאות בכל העולם... ממש...
אני רוצה לציין משפט שאמר אדמו"ר מבעלז (עפ"י דיווחים לא רשמיים) שאין מי שיעמוד מולו מי יקח אחריות על האישפוזים בבתי חולים לבריאות הנפש
דובר פה על עובדות שיש להם עשרות מקורות באינטרנט והיית נגד הוספה לערך
ועכשיו אתה מביא לי איזה משפט מ"דיווחים לא רשמיים" ?
לא רציתי להוסיף את זה לערך רק לומר את זה לצורך הדיון
מהללו היקר
זה לא הנושא אבל זה חייב תגובה
אני חסיד וזה התשובה שלי מהמקום הזה
האדמו"ר מבעלז או כל אדמו"ר אחר מול משרדי הבריאות הם בכלל לא ברי פלוגתות ואדמו"ר גובר עליהם ללא שום ספק
השאלה היא האדמו"ר הזה מול אדמו"רים ורבנים אחרים ועל זה התשובה שכל אחד יעשה מה שהרב שלו אומר לו
אני חושב שאתה גם תסכים אם הדיון היה החזו"א או משרדי הבריאות וד"ל
אני רוצה להוסיף עוד משהו
חרדי ששומר על ההנחיות רק בגלל שמשרד הבריאות הורה כך, לדעתי זה טיפשי,
האנשים שיושבים שם א כל לא מכירים בכלל ברגש יהודי ההלכה מבחינתם זה הדבר האחרון שצריך לקחת בחשבון מבחינתם.
חוץ מכל ההנחיות הסותרות הארוך במיוחד...
הם עסוקים באגו שלהם ומפחדים מוועדות חקירה... עד לפני חצי שנה ידענו גדולה שנאת עמי הארץ.. וכו' ופתאום הם דואגים לנו ושומרים על בריאותנו.. נו נו..
רק מה שומרים על הנחיות הרבנים מה שהם מורים, נו ומחלוקות בהלכה מצאנו רבות (לפי דעת מרן המחבר ורוב הראשונים והאחרונים עד לפני כמאה חמישים שנה רוב הציבור החרדי מחלל שבת מכיון שאינו מוציא שבת לפי זמן ר"ת... ולפי הרבי מסאטמאר אנו אפיקורסים ..)
והאמת והשלום אהבו.
נ.ב. אנקדוטה
בתשעת הימים היו מרבני הליטאים שהתירו לטובלים במקוה להתרחץ עם סבון לפני הטבילה ואחריה להסיר זיהומים, ומאידך לפי המשרד הדואג לבריאותנו המקלחות בבריכות סגורות מטעמי קורונה... וד"ל
זה לא המקום לדיונים כאלה. לכן לא אגיב.
בלי התקפות אישיות.
מתנצל
אין לזה שמץ חשיבות בערך על החסידות.
כנ"ל
אני בעד ערך
אני מוכן להגיהו על פי המידע המדוייק שבידי
בערך הרב ישראל הגר אני רואה שאתה דוקא כן בעד הוספה לערך עצמו.
יש מאוד לחלק
האדמו"ר מויז'ניץ לא נקט מהלך קיצוני עפעס עקסטער אלא כרוב רבני הציבור החרדי שבהתחלה שיתפו פעולה ואחר כך חזרו להנהיג את הטישן והתפילות כרגיל..
אסביר לך יותר, בבעלזא ההתייחסות לקורונה היא משהו מאוד ייחודי ויש בזה משום חידוש גדול, כי האדמו"ר מבעלזא לא אוהב ללכת ראש בקיר ועמדתו היא ליישר קו עם המדינה ככל שמתאפשר, וכאן לפתע, כבר מההתחלה האדמו"ר נוקט בדרך השונה מהרגלו, דבק בה עד עכשיו ולא זז ממנה, סוחף אחריו את כל הציבור החרדי.
במהלך המגיפה התפרסמו משמו הוראות מופלאות ואמרות שנונות. לדוג' הוא היה הראשון שכתב מכתב שצריך להתחזק בשמחה, עוד לפני שאנשים חשבו שיכנסו לדיכאון, הוא כבר צפה את זה.
על כך ראוי לכתוב ערך בפני עצמו.
אה אתה רוצה לכתוב ערך מיוחד על ההתיחסות של הבעלזער לקורונה ?
הדיון פה נסוב על השאלה האם להכניס פסקה בערך הקיים, או מקסימום לכתוב ערך מיוחד על ההתיחסות של מנהיגי הציבור החרדי לקורונה.
בשום שלב לא דובר על כתיבת ערך על ההתיחסות של הבעלזער לקורונה.
בוודאי שדובר הרי כל השרשור הזה הוא בדף השיחה של חסידות בעלזא!
וראה כי גם דעתו של מסתברא כך היא
עזוב. כן דובר או לא. למעשה אחרי השטייעדיגע תורה אין ספק שהערך מתבקש מאליו
עכשיו אחרי שמחת תורה והכותרת שיצא מהשטייעדיגע תורה זה ברור
יש כבר טיוטה:התפרצות נגיף הקורונה במגזר החרדי בישראל, ערך הזקוק להרחבה ומקורות רבים.
בוא נעשה קצת סדר....
התולדות אהרן וא"י וכד'ו התנהגו בדיוק כמו המסורה שבידיהם מימות דור שבכל דבר שהמדינה מחווה דעה לצד אחד הם אוטומטית בצד ההפוך וללא צורך בהיגיון,,, וד"ל....
ויזניץ התנהגו כמו רוב החסידיות שבהתחלה היו בפאניקה (חצור...) ואחרי זה נרגעו לאט
בעלזא מהדקה הראשונה בפורים ושבת פרה לא יישרו קו, והוראות האדמו"ר לא השתנו מתחילת הקורונה במאומה, ומה גם שהוראות אלו הפכו דה פקטו להוראות להתנהגות לציבור החרדי (אם כי לא כולם ממש כבר זכו להפנים)
כך שאין ספק שיש לפתוח על זה ערך נפרד
אני רוצה לצטט מה ששמעתי מחסיד בעלזא:
"הרבה פעמים שמעתי מזה שבשנות המערכה שהיה בבעלזא (כידוע) היו מתביישים לצאת לרחוב ולהגיד שאני חסיד בעלזא (כמובן שצריכים להדגיש שהיה הרבה חסידים שהיו חזקים גם באותם זמנים, אך היה הרבה שלא, ואין כאן המקום להאריך...) ואף פעם לא יכולתי להבינו, משום שלהיות חסיד בעלזא זה גאווה עצומה!!! עד שהגענו להזמן שאנחנו עוד תקועים בזה, פתאום התחלתי להבין שזה לא כ"כ קל להיות חסיד בעלזא ואפילו קצת קשה כשאתה שומע ממישהו ציטוטים שמסמרות שער הראש, כגון הרבי מבעלזא הורג אנשים עפ"ל, אבל אף פעם לא חשבתי לרגע שחבל שאני לא חסיד גור או ויזניץ או שום חסידות אחר!!!!!!"
דרך אגב גם אני חסיד בעלז גאה!!!
אני לא אמרתי לך את זה אף פעם
יש עוד חסידי בעלזא חוץ ממך....
מרשים מאוד .
תכתוב את זה ב-במחנה
רבותי, כאן לא פורום, ולכן נא להפסיק את ההתכתבות הזאת.
לא כל ויכוח עניני נהפך לשיחה פורומית
אני לחלוטין בעד יצירת ערך של התייחסות כל קהילה בפ"ע לקורונה
זה אחד הברים הבסיסים בכתיבת היסטוריה חרדית
לא התייחסתי לעצם הענין אלא לצורת השיחה כאן שבהחלט הפכה לפורום
תודה מסתברא ואני מזמין אותך להתחיל בזה, ומאחל לך הרבה הצלחה!
מסתברא, מוזמן בחפץ לב להרחיב את טיוטה:התפרצות נגיף הקורונה במגזר החרדי בישראל, אם יהיה הרבה מידי חומר תמיד אפשר לפצל ערכים.
אני מאוד חושש להתחיל כעת במלאכה, עקב כך שלא כל מה שהתרחש שם מותר שיקבל אישור רשמי באתר נכבד כמו המכלול, הלא תדעו שיש עדיין תיק פתוח על שולחנה של הפרקליטות נגד העסקנים בבעלזא,
ומצד שני לא כדאי לדחות הכתיבה בכדי שלא תשתכח תורת אמת
האמת- שאני די מתלבט
אני לא רואה בזה בעיה שיש תיק פתוח מכיון שאי אפשר להביא ראיות נגדם מזה שמישהו "מסתברא" כתב ככה בהמכלול, ואני כן ממליץ אותך להתחיל בזה ואני מאחל לך הרבה הצלחה!!
אני לא הייתי רוצה לקחת סיכון אפי' קל ביותר...
באם כתפיך רחבות דיו בשביל ליטול אחריות זו עליך הינך מכובד להתחיל...
רק אציין שבגל הראשון סבלה בעלזא מהשלטון ומהתקשורת בגלל איזה הודעה שנאמרה בקו בחצרות על ליל הסדר בבעלזא...!!!!
קח זאת לתשומת ליבך.
לא בטוח משום קו בחצרות, לי זה נראה משום איזה עיתונאי (י. ש.) שהוא כל הזמן השמיץ את בעלזא, וגם בהחתונה שהיה, הוא היה בראש המדברים ולא קו בחצרות.
אבל זה בסדר, נחכה עד שזה ירגע....
י.ש. הגיע לבעלזא בשביעי של פסח לאור הדיווח בקו "בחצרות"
דוב פרח הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
מסתברא אי אפשר לפתוח הקובץ שצרפת 'מונולוג קורונה'.
כנראה יש איזשהו תקלה טכנית אז אולי תנסה שוב להעלות אותו. תודה
המבקרים לא אהבו את הקובץ ומחקו אותו
אם אתה רוצה שלח לי בפרטי ואשיב לך
אברהם משה קיבלת?
כן, תודה רבה.
סענדער, נראה לי שיעניין אותך הקישור האחרון שהוספתי. אפשר להרחיב את הערך על פיו.
לא מוזכר שום ערך להנ"ל, או אולי להכלילם בערך של אנשים חשובים וכדו'
לדוג' הדיינים של החסידות שנפטרו בשנה האחרונה כגון ראש ישיבות בעלזא שהיה אישיות מיוחדת ר' שמואל רוזנגרטן זצ"ל, וכן הדיין מב"ב ר' משה ובר זצ"ל, ואולי יש עוד ואני לא זוכר כרגע.
כולם (מלבד ר' משה'לי וובר) מופיעים בפסקה "חסידים בולטים - בעבר"
ר' משה וובר היה ת"ח גדול אך מטבעו היה צנוע ולא התבלט כלל, מלבד הנהגת בת כנסת אחד בעיר בני ברק [המכונה ''בעלזא חמש''], וגם זאת בשותפות עם עוד דיין.
כך שלכאורה אין סיבה לאזכר אותו, כמו שעוד עשרות דיינים חסידי בעלזא אינם מוזכרים.
בערך כתוב רבי יששכר דוב רוקח הזקן,
נראה לי שהרבה יותר מתאים לכתוב הראשון,
מה עמדתך מר סענדער?
ראשית, אין צורך לפתוח דיון על כל פיפס. אם נראה לך לנכון לתקן, והשינוי אינו חורג מהכללים - תקן בחופשיות. שנית, תתלמד לתייג עורכים. אחרת הם לא יראו את הודעותיך. שלישית, כשיש שאלה עקרונית - לא מתייגים משתמש יחיד, אלא את המכלולאים הפעילים. רביעית, חלק מהעריכות שביצעת בערך אינן עומדות בקריטריונים, ושחזרתי אותם. חמישית, בלוח 'ברוך הבא' שבדף שיחתך - ישנם קישורים שונים שבהם תוכל ללמוד על כללי המכלול ועקרונותיו, ועל צורת העבודה בו.
בהצלחה
רעב יחיד ורבים,
אתה יודע אתה נראה לי כזה בן אדם שחור, אתה יודע מה זה שחור? מישהו שרואה הכל שחור, בכל דבר הוא צריך לראות מה שלא טוב, לראות החסרונות!!! ביודיש קוראים לזה: א נעגאטיווע מענטש (אדם שלילי)!!!!
תגיד לי אתה יכול להסביר לי למה מחקת את ההוספות שהוספתי?!?!?!?!?!
יחיד ורבים במבט לאחור, אני מאוד מצטער על הדברים שלא היה צריכים להגיד,
מאוד מצטער.
סליחה.
בערך כתוב שפורשי בעלזא הכתירו את האדמור ממכנובקא לרבם בשנת תשנ"ה. יש כאן לדעתי טעות. בפרט שבערך של מכנובקא כתוב תשמ"ח שזה יותר נראה לי נכון. סענדער.
בשנת תשמ"ח הוא הוכתר לאדמו"ר ממכנובקא, אך לא בעלזא-מכנובקא
בחתונת הרב אהרן מרדכי רוקח שהתקיימה בתשנ"ג הוא השתתף וישב במזרח.
רק בשנת תשנ"ה הוא הוכתר רשמית ע"י הפורשים לאדמו"ר מבעלזא-מכנובקא.
לדעתי הפסקה על כך שבעיקר הזקנים והחשובים הולכים עם גרביים שחורים באמצע השבוע אינה נכונה במציאות חלק גדול מהחסידים הצעירים (בעיקר אלו היותר חניוקים) הולכים כך בכל השבוע אם אין התנגדות נראה שצריך לשנות את הפסקה
נכון, שיניתי.
אך הוספתי את המילים "בעיקר בישראל", כי בחו"ל ישנם מעטים מאוד שלובשים מכנסיים קצרות בימי החול.
סענדער אתה בטוח שאין צורך להוסיף איזה סוג חסידים לובשים מה ?
כלומר?
כשאתה רואה בעלזער ברחוב עם גרביים שחורות זה אומר עליו משהו בדיוק כמו שסאטמערער בארה"ב שהולך עם כובע סאמעט נמוך וחליפה ארוכה ומשקפי פלסטיק שחור לבן הוא בדרך כלל ממשפחה סגורה הרבה יותר מאשר זה שהולך עם כובע לבד וחליפת שלושת רבעי על אף ששניהם שייכים לסאטמער ואף לאותו פלג
אין צורך לפרט.
צבי ראם תודה רבה על תרומותיך, השארתי אותם, אך ביטלתי את השינוי ל"בעלזא" משום שבמכלול הוחלט לכתוב "בעלז". יישר כח!
אין נושאים ישנים יותר