שיחה:חסידות בעלז/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

האם "חסידים בולטים" הכוונה לבולטים בתוך החצר או לבולטים מחוצה לה?

2
דוד רוטמן (שיחהתרומות)

דודי קאליש? שלום לעמער? יוסף משה כהנא? יעקב אייכלר? דוד דמן? יונתן רייס? הרב יוסף יחיאל אלבוים? וכו' וכו'

מרדכי (שיחהתרומות)

ההתיחסות לקורונה

78
סיכום מאת יואל ווייס

מי שרוצה מוזמן להוסיף, הדיון מוצה.

צודע זאך (שיחהתרומות)

אני לפתוח כותרת נוספת על התייחסותה של בעלזא לקורונה

דוב פרח (שיחהתרומות)

יש לך מקור? הרי הכל הוכחש

יואל ווייס (שיחהתרומות)

דוב פרח העובדות ידועות לכל מי שלא נחת מהירח זה הרגע

ישנם המון מקורות ברשת (אם אינך מנוטפר)

מקוה (שיחהתרומות)

שמועות לא כותבים באנציקלופדיה

סענדער (שיחהתרומות)

צודע זאך

תפתח את הכותרת הזו גם בחסידות סלונים ובקהילות של העדה החרדית על התייחסותם לקורונה. על פי השמועות (אותם שמועות דלעיל) גם שם לא הולכים עם מסכות וכו'. למה דווקא בעלז?

לחילופין תוכל לפתוח את הכותרת באחד מערכי הקורונה. הכותרת תהיה כך: ההתייחסות החרדית לקורונה. שם תכתוב את שתי צידי המתרס עם מקורות והכל.

צודע זאך (שיחהתרומות)

נכון צריך לפתוח בכל חסידות שהתייחסותם לנגיף היה חריג כנ"ל גם בגור ויתד נאמן צריך לפתוח כותרת שכזו גם התייחסותם היה בו חריגות

עיר האבות (שיחהתרומות)

אגב: לדעתי המאבק הפוליטי של יתד נאמן בקורונה חייב להיכתב. כל כך שקוף שהיות וה"פלג" הקדישו מלחמה נגד הקורונה הרי שיתד מקדישה מלחמה בעד הקורונה.

מהללאל (שיחהתרומות)

צריך לכתוב ערך שלם עם כל ההתיחסוות השונות

צודע זאך (שיחהתרומות)

נראה לי שקצת התבלבלנו

כל הפולמוס הוא איך להתמודד עם המצב מה עדיף הנפש והרוחניות או הגוף, ולא אם יש משהו או לא.

וזה יכול להיכתב ברמה גבוה ומכובדת

יואל ווייס (שיחהתרומות)
יואל ווייס (שיחהתרומות)

סענדער אם תצליח להביא על חסידות אחרת (אמשינוב סלונים ויז'ניץ וכו' או קהילה ספציפית בעדה החרדית) אף מחצית מהמקורות שהבאתי על בעלזא אני אישית יתמוך בהוספת הפסקה

דוב פרח (שיחהתרומות)
סענדער (שיחהתרומות)
יואל ווייס (שיחהתרומות)
Cantor (שיחהתרומות)

יש לך את ההקלקה בל"ג בעומר

את הקריאת ים סוף בשביעי של פסח לא חסר מקורות על תולדות אהרן

דוב פרח (שיחהתרומות)

תולדות אהרן או תולדות אברהם יצחק

כמישהו מבפנים אני רואה שאתה לא יודע כמעט כלום

יואל ווייס (שיחהתרומות)

לא חושב שאפשר להשוות (לפחות לא את העיסוק התקשורתי) בחסידות בעלזא בנושא הקורונה למה שהיה ב"תולדות אהרון" (שלהזכירכם אף פעם לא הייתה במיינסטרים הישראלי בשונה מתולדות אהרון), מה גם שהתנהלותה די דומה להתנהלות של רוב הקהילות הירושלמיות בימי הקורונה.

אבל אדרבא אם תמצא מקורות מספקים העוסקים באופן ישיר ב"תולדות אהרון" נדון בכך.

Cantor (שיחהתרומות)

לעצם העניין אני חושב שאפשר לכתוב את זה בגדר התפרסמו שמועות והוכחש ע"י החסידות

ולהביא את המקורות

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אין ספק שגם אם הפסקה תתווסף היא צריכה להיות משהו בסגנון:

"במהלך מגפת הקורונה הועלו טענות שונות בתקשורת על כך שהחסידות נוקטת במדיניות מקלה בכל הקשור להוראות משרד הבריאות, הטענות הוכחשו על ידי בכירים בחסידות ובית הדין של הקהילה אף הוציא קריאה לחסידים לשמור על ההנחיות"

סענדער (שיחהתרומות)

אז לדעתך נושא הפיסקה היא ההתייחסות התקשורתית להתייחסות של בעלזא בתקופת הקורונה.

נו נו...

יואל ווייס (שיחהתרומות)

כמובן שלא.

פשוט אם נכתוב שכך דובר ברחוב החרדי או ב-מקווה נייעס תטען ובצדק שזה לא אינציקלופדי ושאין לזה מקורות, לכן הדגשתי את הנקודה שהטענות הושמעו בתקשורת עובדה שאני מניח שלא תוכל להתכחש לה

סענדער (שיחהתרומות)

אני לא מכחיש את זה שהטענות הושמעו בתקשורת.

יתירה מכך. אני לא מכחיש את עצם העובדות. (הגורמים הרשמיים אמנם צריכים להכחיש, לי אין צורך בכך).

אני רק טוען שהנושא הזה לא שייך לערך חסידות בעלז.

זה יכול אולי להתאים לערך אחר. לא כאן.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

זו בהחלט טענה שיש לדון בה

דוב פרח (שיחהתרומות)

אני חושב שאין טעם לפיסקה על מקרה חד פעמים שלא קשור לאידולגיה של החסידות יש לכתוב ערך לפרד על כל הציבור החרדי

סענדער (שיחהתרומות)

זה נושא כלל חרדי מובהק.

רבים מהקהילות נמנעות מלבצע בדיקות.

רבים אינם חובשים מסכות.

הסגרים השונים נתפסו כמאבק בציבור החרדי.

ההתייחסות של האדמו"ר מבעלז לקורונה היא סעיף קטן ביחס לכל הסוגיא.

צודע זאך (שיחהתרומות)

לגבי מה שאומרים שהוכחש ע"י בכירים בחסידות תראו כאן הסבר מדוד דמן לא נראה שהוא מכחיש את הדברים

יואל ווייס (שיחהתרומות)

היו כאלה והיו גם אחרים שכן הכחישו.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אתם עדיין סבורים שאין טעם לאזכור ?

(לאחר החתונה והעיסוק התקשורתי סביבה)

דוב פרח (שיחהתרומות)

אין טעם לאיזכור אירוע חד פעמי

מהללאל (שיחהתרומות)
דוב פרח (שיחהתרומות)

התכוונתי שאין טעם לאיזכור בתוך ערך של חסידות אירוע חד פעמי אבל ערך נפרד ברור ששייך לזה

מהללאל (שיחהתרומות)

צודק

סענדער (שיחהתרומות)
מהללאל (שיחהתרומות)

הלו הלו! זה ערך שלי...

סענדער (שיחהתרומות)

מתנצל. אתה צודק.

אשתדל שלא אחזור על טעות כזו פעם אחרת.

מהללאל (שיחהתרומות)

ברוגע....

בנתיים תלך לערך שם ותרחיב ממה שראית מעבר לחלון שלך... זה יכול להיות אחד הערכים החשובים והנקראים ביותר של המכלול אי פעם.

הקול השפוי (שיחהתרומות)

נכון בעלזא לא מכחשים

אך יש כמה הסברים א. אמונת צדיקים

ב.שמילא לא עוזר כמו יוסקוביץ שנשאר בבית מפורים

ג.הסכנה הגשמית יותר חמורה!! כידוע!

ד.י"א שהכול רק בגלל הקרונה

כך טען לי בעלזער אחד! והכול על דעתו

(לא על דעת האדמו"ר)

מהללאל (שיחהתרומות)

ובעלז הם חכמים יותר מכלל משרדי הבריאות בכל העולם... ממש...

דוב פרח (שיחהתרומות)

אני רוצה לציין משפט שאמר אדמו"ר מבעלז (עפ"י דיווחים לא רשמיים) שאין מי שיעמוד מולו מי יקח אחריות על האישפוזים בבתי חולים לבריאות הנפש

יואל ווייס (שיחהתרומות)

דובר פה על עובדות שיש להם עשרות מקורות באינטרנט והיית נגד הוספה לערך

ועכשיו אתה מביא לי איזה משפט מ"דיווחים לא רשמיים" ?

דוב פרח (שיחהתרומות)

לא רציתי להוסיף את זה לערך רק לומר את זה לצורך הדיון

Cantor (שיחהתרומות)

מהללו היקר

זה לא הנושא אבל זה חייב תגובה

אני חסיד וזה התשובה שלי מהמקום הזה

האדמו"ר מבעלז או כל אדמו"ר אחר מול משרדי הבריאות הם בכלל לא ברי פלוגתות ואדמו"ר גובר עליהם ללא שום ספק

השאלה היא האדמו"ר הזה מול אדמו"רים ורבנים אחרים ועל זה התשובה שכל אחד יעשה מה שהרב שלו אומר לו

אני חושב שאתה גם תסכים אם הדיון היה החזו"א או משרדי הבריאות וד"ל

צודע זאך (שיחהתרומות)

אני רוצה להוסיף עוד משהו

חרדי ששומר על ההנחיות רק בגלל שמשרד הבריאות הורה כך, לדעתי זה טיפשי,

האנשים שיושבים שם א כל לא מכירים בכלל ברגש יהודי ההלכה מבחינתם זה הדבר האחרון שצריך לקחת בחשבון מבחינתם.

חוץ מכל ההנחיות הסותרות הארוך במיוחד...

הם עסוקים באגו שלהם ומפחדים מוועדות חקירה... עד לפני חצי שנה ידענו גדולה שנאת עמי הארץ.. וכו' ופתאום הם דואגים לנו ושומרים על בריאותנו.. נו נו..

רק מה שומרים על הנחיות הרבנים מה שהם מורים, נו ומחלוקות בהלכה מצאנו רבות (לפי דעת מרן המחבר ורוב הראשונים והאחרונים עד לפני כמאה חמישים שנה רוב הציבור החרדי מחלל שבת מכיון שאינו מוציא שבת לפי זמן ר"ת... ולפי הרבי מסאטמאר אנו אפיקורסים ..)

והאמת והשלום אהבו.

נ.ב. אנקדוטה

בתשעת הימים היו מרבני הליטאים שהתירו לטובלים במקוה להתרחץ עם סבון לפני הטבילה ואחריה להסיר זיהומים, ומאידך לפי המשרד הדואג לבריאותנו המקלחות בבריכות סגורות מטעמי קורונה... וד"ל

מהללאל (שיחהתרומות)

זה לא המקום לדיונים כאלה. לכן לא אגיב.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

בלי התקפות אישיות.

מהללאל (שיחהתרומות)

מתנצל

איש גלילי (שיחהתרומות)

אין לזה שמץ חשיבות בערך על החסידות.

עיר האבות (שיחהתרומות)

כנ"ל

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

אני בעד ערך

אני מוכן להגיהו על פי המידע המדוייק שבידי

יואל ווייס (שיחהתרומות)
חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

יש מאוד לחלק

האדמו"ר מויז'ניץ לא נקט מהלך קיצוני עפעס עקסטער אלא כרוב רבני הציבור החרדי שבהתחלה שיתפו פעולה ואחר כך חזרו להנהיג את הטישן והתפילות כרגיל..

אסביר לך יותר, בבעלזא ההתייחסות לקורונה היא משהו מאוד ייחודי ויש בזה משום חידוש גדול, כי האדמו"ר מבעלזא לא אוהב ללכת ראש בקיר ועמדתו היא ליישר קו עם המדינה ככל שמתאפשר, וכאן לפתע, כבר מההתחלה האדמו"ר נוקט בדרך השונה מהרגלו, דבק בה עד עכשיו ולא זז ממנה, סוחף אחריו את כל הציבור החרדי.

במהלך המגיפה התפרסמו משמו הוראות מופלאות ואמרות שנונות. לדוג' הוא היה הראשון שכתב מכתב שצריך להתחזק בשמחה, עוד לפני שאנשים חשבו שיכנסו לדיכאון, הוא כבר צפה את זה.

על כך ראוי לכתוב ערך בפני עצמו.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

אה אתה רוצה לכתוב ערך מיוחד על ההתיחסות של הבעלזער לקורונה ?

הדיון פה נסוב על השאלה האם להכניס פסקה בערך הקיים, או מקסימום לכתוב ערך מיוחד על ההתיחסות של מנהיגי הציבור החרדי לקורונה.

בשום שלב לא דובר על כתיבת ערך על ההתיחסות של הבעלזער לקורונה.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

בוודאי שדובר הרי כל השרשור הזה הוא בדף השיחה של חסידות בעלזא!

וראה כי גם דעתו של מסתברא כך היא

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

עזוב. כן דובר או לא. למעשה אחרי השטייעדיגע תורה אין ספק שהערך מתבקש מאליו

Cantor (שיחהתרומות)

עכשיו אחרי שמחת תורה והכותרת שיצא מהשטייעדיגע תורה זה ברור

דוב פרח (שיחהתרומות)
מהללאל (שיחהתרומות)
מסתברא (שיחהתרומות)

בוא נעשה קצת סדר....

התולדות אהרן וא"י וכד'ו התנהגו בדיוק כמו המסורה שבידיהם מימות דור שבכל דבר שהמדינה מחווה דעה לצד אחד הם אוטומטית בצד ההפוך וללא צורך בהיגיון,,, וד"ל....

ויזניץ התנהגו כמו רוב החסידיות שבהתחלה היו בפאניקה (חצור...) ואחרי זה נרגעו לאט

בעלזא מהדקה הראשונה בפורים ושבת פרה לא יישרו קו, והוראות האדמו"ר לא השתנו מתחילת הקורונה במאומה, ומה גם שהוראות אלו הפכו דה פקטו להוראות להתנהגות לציבור החרדי (אם כי לא כולם ממש כבר זכו להפנים)

כך שאין ספק שיש לפתוח על זה ערך נפרד

אברהם משה (שיחהתרומות)

אני רוצה לצטט מה ששמעתי מחסיד בעלזא:

"הרבה פעמים שמעתי מזה שבשנות המערכה שהיה בבעלזא (כידוע) היו מתביישים לצאת לרחוב ולהגיד שאני חסיד בעלזא (כמובן שצריכים להדגיש שהיה הרבה חסידים שהיו חזקים גם באותם זמנים, אך היה הרבה שלא, ואין כאן המקום להאריך...) ואף פעם לא יכולתי להבינו, משום שלהיות חסיד בעלזא זה גאווה עצומה!!! עד שהגענו להזמן שאנחנו עוד תקועים בזה, פתאום התחלתי להבין שזה לא כ"כ קל להיות חסיד בעלזא ואפילו קצת קשה כשאתה שומע ממישהו ציטוטים שמסמרות שער הראש, כגון הרבי מבעלזא הורג אנשים עפ"ל, אבל אף פעם לא חשבתי לרגע שחבל שאני לא חסיד גור או ויזניץ או שום חסידות אחר!!!!!!"

דרך אגב גם אני חסיד בעלז גאה!!!

יואל ווייס (שיחהתרומות)

מרשים מאוד .

תכתוב את זה ב-במחנה

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

רבותי, כאן לא פורום, ולכן נא להפסיק את ההתכתבות הזאת.

מסתברא (שיחהתרומות)

לא כל ויכוח עניני נהפך לשיחה פורומית

אני לחלוטין בעד יצירת ערך של התייחסות כל קהילה בפ"ע לקורונה

זה אחד הברים הבסיסים בכתיבת היסטוריה חרדית

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לא התייחסתי לעצם הענין אלא לצורת השיחה כאן שבהחלט הפכה לפורום

אברהם משה (שיחהתרומות)

תודה מסתברא ואני מזמין אותך להתחיל בזה, ומאחל לך הרבה הצלחה!

מהללאל (שיחהתרומות)
מסתברא (שיחהתרומות)

אני מאוד חושש להתחיל כעת במלאכה, עקב כך שלא כל מה שהתרחש שם מותר שיקבל אישור רשמי באתר נכבד כמו המכלול, הלא תדעו שיש עדיין תיק פתוח על שולחנה של הפרקליטות נגד העסקנים בבעלזא,

ומצד שני לא כדאי לדחות הכתיבה בכדי שלא תשתכח תורת אמת

האמת- שאני די מתלבט

אברהם משה (שיחהתרומות)

אני לא רואה בזה בעיה שיש תיק פתוח מכיון שאי אפשר להביא ראיות נגדם מזה שמישהו "מסתברא" כתב ככה בהמכלול, ואני כן ממליץ אותך להתחיל בזה ואני מאחל לך הרבה הצלחה!!

מסתברא (שיחהתרומות)

אני לא הייתי רוצה לקחת סיכון אפי' קל ביותר...

באם כתפיך רחבות דיו בשביל ליטול אחריות זו עליך הינך מכובד להתחיל...

רק אציין שבגל הראשון סבלה בעלזא מהשלטון ומהתקשורת בגלל איזה הודעה שנאמרה בקו בחצרות על ליל הסדר בבעלזא...!!!!

קח זאת לתשומת ליבך.

אברהם משה (שיחהתרומות)

לא בטוח משום קו בחצרות, לי זה נראה משום איזה עיתונאי (י. ש.) שהוא כל הזמן השמיץ את בעלזא, וגם בהחתונה שהיה, הוא היה בראש המדברים ולא קו בחצרות.

אבל זה בסדר, נחכה עד שזה ירגע....

מסתברא (שיחהתרומות)

י.ש. הגיע לבעלזא בשביעי של פסח לאור הדיווח בקו "בחצרות"

דוב פרח הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
אברהם משה (שיחהתרומות)

מסתברא אי אפשר לפתוח הקובץ שצרפת 'מונולוג קורונה'.

כנראה יש איזשהו תקלה טכנית אז אולי תנסה שוב להעלות אותו. תודה

מסתברא (שיחהתרומות)

המבקרים לא אהבו את הקובץ ומחקו אותו

אם אתה רוצה שלח לי בפרטי ואשיב לך

מסתברא (שיחהתרומות)

אברהם משה קיבלת?

אברהם משה (שיחהתרומות)

כן, תודה רבה.

לדרכה של חסידות בעלזא

1
ספרא (שיחהתרומות)

סענדער, נראה לי שיעניין אותך הקישור האחרון שהוספתי. אפשר להרחיב את הערך על פיו.

דייני ורבני בעלזא בעבר ובהוה

3
קלמן100 (שיחהתרומות)

לא מוזכר שום ערך להנ"ל, או אולי להכלילם בערך של אנשים חשובים וכדו'

לדוג' הדיינים של החסידות שנפטרו בשנה האחרונה כגון ראש ישיבות בעלזא שהיה אישיות מיוחדת ר' שמואל רוזנגרטן זצ"ל, וכן הדיין מב"ב ר' משה ובר זצ"ל, ואולי יש עוד ואני לא זוכר כרגע.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

כולם (מלבד ר' משה'לי וובר) מופיעים בפסקה "חסידים בולטים - בעבר"

חסיד חכם (שיחהתרומות)

ר' משה וובר היה ת"ח גדול אך מטבעו היה צנוע ולא התבלט כלל, מלבד הנהגת בת כנסת אחד בעיר בני ברק [המכונה ''בעלזא חמש''], וגם זאת בשותפות עם עוד דיין.

כך שלכאורה אין סיבה לאזכר אותו, כמו שעוד עשרות דיינים חסידי בעלזא אינם מוזכרים.

אברהם משה (שיחהתרומות)

בערך כתוב רבי יששכר דוב רוקח הזקן,

נראה לי שהרבה יותר מתאים לכתוב הראשון,

מה עמדתך מר סענדער?

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

ראשית, אין צורך לפתוח דיון על כל פיפס. אם נראה לך לנכון לתקן, והשינוי אינו חורג מהכללים - תקן בחופשיות. שנית, תתלמד לתייג עורכים. אחרת הם לא יראו את הודעותיך. שלישית, כשיש שאלה עקרונית - לא מתייגים משתמש יחיד, אלא את המכלולאים הפעילים. רביעית, חלק מהעריכות שביצעת בערך אינן עומדות בקריטריונים, ושחזרתי אותם. חמישית, בלוח 'ברוך הבא' שבדף שיחתך - ישנם קישורים שונים שבהם תוכל ללמוד על כללי המכלול ועקרונותיו, ועל צורת העבודה בו.

בהצלחה

אברהם משה (שיחהתרומות)

רעב יחיד ורבים,

אתה יודע אתה נראה לי כזה בן אדם שחור, אתה יודע מה זה שחור? מישהו שרואה הכל שחור, בכל דבר הוא צריך לראות מה שלא טוב, לראות החסרונות!!! ביודיש קוראים לזה: א נעגאטיווע מענטש (אדם שלילי)!!!!

תגיד לי אתה יכול להסביר לי למה מחקת את ההוספות שהוספתי?!?!?!?!?!

אברהם משה (שיחהתרומות)

יחיד ורבים במבט לאחור, אני מאוד מצטער על הדברים שלא היה צריכים להגיד,

מאוד מצטער.

סליחה.

איש תם (שיחהתרומות)

בערך כתוב שפורשי בעלזא הכתירו את האדמור ממכנובקא לרבם בשנת תשנ"ה. יש כאן לדעתי טעות. בפרט שבערך של מכנובקא כתוב תשמ"ח שזה יותר נראה לי נכון. סענדער.

סענדער (שיחהתרומות)

בשנת תשמ"ח הוא הוכתר לאדמו"ר ממכנובקא, אך לא בעלזא-מכנובקא

בחתונת הרב אהרן מרדכי רוקח שהתקיימה בתשנ"ג הוא השתתף וישב במזרח.

רק בשנת תשנ"ה הוא הוכתר רשמית ע"י הפורשים לאדמו"ר מבעלזא-מכנובקא.

גרביים שחורים באמצע השבוע

6
סיכום מאת יואל ווייס

הניסוח שופר

יואל ווייס (שיחהתרומות)

לדעתי הפסקה על כך שבעיקר הזקנים והחשובים הולכים עם גרביים שחורים באמצע השבוע אינה נכונה במציאות חלק גדול מהחסידים הצעירים (בעיקר אלו היותר חניוקים) הולכים כך בכל השבוע אם אין התנגדות נראה שצריך לשנות את הפסקה

סענדער (שיחהתרומות)

נכון, שיניתי.

אך הוספתי את המילים "בעיקר בישראל", כי בחו"ל ישנם מעטים מאוד שלובשים מכנסיים קצרות בימי החול.

יואל ווייס (שיחהתרומות)

סענדער אתה בטוח שאין צורך להוסיף איזה סוג חסידים לובשים מה ?

סענדער (שיחהתרומות)

כלומר?

יואל ווייס (שיחהתרומות)

כשאתה רואה בעלזער ברחוב עם גרביים שחורות זה אומר עליו משהו בדיוק כמו שסאטמערער בארה"ב שהולך עם כובע סאמעט נמוך וחליפה ארוכה ומשקפי פלסטיק שחור לבן הוא בדרך כלל ממשפחה סגורה הרבה יותר מאשר זה שהולך עם כובע לבד וחליפת שלושת רבעי על אף ששניהם שייכים לסאטמער ואף לאותו פלג

עיר האבות (שיחהתרומות)

אין צורך לפרט.

דויד (שיחהתרומות)

צבי ראם תודה רבה על תרומותיך, השארתי אותם, אך ביטלתי את השינוי ל"בעלזא" משום שבמכלול הוחלט לכתוב "בעלז". יישר כח!

אין נושאים ישנים יותר