שיחה:השומרונים בהלכה/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

שמש מרפא (שיחהתרומות)

העברת הודעה של שמעון חבצלת מהתיאור:

יש כאן כמה בעיות, וכיוון שאני חדש הייתי שמח שמישהו יעזור לי לשכתב את הערך הזה מחדש. א. השם של הערך צריך להיות בכלל "כותים" ולא כשאני כותב כותים זה יעבור לי לערך הרגיל של שומרונים. הרי כל בר בי רב דחד יומא יודע קודם כל מה זה "כותים" זה מושג שהוא כל כך הלכתי במשנה בגמרא ובפוסקים, זה ממש לא כינוי בזמננו לשומרונים. מי שמחפש את הערך כותים זה לא כי הוא חיפש את השומרונים ובטעות הוא כתב כותים, ההפך, הוא ראה בגמרא ובמשנה כותים והוא מעוניין לברר את מעמדם ההלכתי וגם את ההיסטוריה שלהם. ב. מי אמר בכלל שהשומרונים של בני זמננו הם בכלל הכותים של ההלכה, לא ראתי הוכחות חותכות לכך בערך על שומרונים, ודאי לא ברמה של הפנייה אוטומטית של המילה כותים לערך על שומרונים. "כותים" של חזל זה לא ערך בפני עצמו שצריך ערך אחר? למה לקרוא להם שומרונים אם אפשר לקרוא להם בשם של חזל בפרט כשאנו מדברים על מעמדם ההלכתי ולא על ההיסטוריה שלהם. ג. הכתיבה של הערך חובבנית לגמרי.היא עוסקת בעיקר בהיסטוריה, דבר שהיה צריך לעבור בכלל לערך המורחב על שומרונים. וכמעט לא עוסק בנושא ההלכתי. כמו פסולי חיתון, ברכת כותי וכו'. צריך קודם כל ככותרת להביא את המחלוקת בקידושין עו האם הם בכלל יהודים או שזה גרי אריות. וגם על זה נחלקו רש"י ותוס' שם מה זה בכלל גירי אריות ומה מעמדם ההלכתי. צריך ללמוד את הסוגיא בקידושין לעומק שזה ה-בסיס המקדים לכל הדיון ההלכתי סביב כותים. לפני שכותבים כזה ערך. בואו תעזרו לי.ובבקשה שמישהו ישים בגוף הערך הערה שהוא לא מספיק כתוב טוב.או מה ששמים בדרך כלל. תודה רבה

מרדכי עציון (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

נגד. כותים זו הגדרה כללית, בעוד שהערך מתייחס לאספקט מסוים של הכטתים.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

ממליץ לך לקרוא את הערך בעיון לפני שאתה קובע מסמרות בדבר.

הערך מקיף את נושא הכותים צכל צדדיו, אלא שהם החליטו שהשומרונים שך היום הם הכותים, ולכן יש כבר ערך על תרבות הכותים, ולכן הכניסו את כל המידע המקראי והחזל"י על הכותים תחת הכותרת "השומרונים בהלכה".

קובנא (שיחהתרומות)

בעד חלש, אם כי צריך לזכור שבעקבות הצנזור הכינוי כותים מופיע בש"ס ובפוסקים גם על גויים סתם ויש לציין זאת.

מקוה (שיחהתרומות)

מרדכי היה מתאים לך להפוך את הערך כותים לערך בפני עצמו.

איכא מאן דאמר (שיחהתרומות)

בעד הביטוי כותים שייך להגדרתם ההיסטורית ובפי יושבי בית המדרש הם מכונים בתואר כותים

ספרא (שיחהתרומות)

אני נגד כותים, ו בעד הכותים בהלכה.

כותים יהיה במוקדם או במאוחר ערך בפני עצמו. ועדיף ערך מקיף. נכתבו על כך ספרים רבים.

קודם תחשוב (שיחהתרומות)

בעד

חסיד אחד (שיחהתרומות)

בעד כותים וגם בעד הכותים בהלכה

יצמח פורקניה (שיחהתרומות)

בעד כותים.

שמעון חבצלת (שיחהתרומות)

מה קורה עם זה

איך זה שלא מובאת המחלוקת בתלמוד, וישר קפצו לדברי רש"י?

1
כותב לענין (שיחהתרומות)

בקטע של "השומרונים בספרות חז"ל" היה צריך להביא את המחלוקת בגמ' קידושין עה: בנוגע למעמד הכותים:

"כי אתא רבין אמר ר' חייא בר אבא א"ר יוחנן ואמרי לה אמר ר' אבא בר זבדא אמר רבי חנינא ואמרי לה אמר ר' יעקב בר אידי אמר רבי יהושע בן לוי שלש מחלוקות בדבר ר' ישמעאל סבר כותים גירי אריות הן וכהנים שנטמעו בהם כהנים פסולים היו שנאמר (מלכים ב יז, לב) ויעשו להם מקצותם כהני במות ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מן הקוצים שבעם ומשום הכי פסלינהו ורבי עקיבא סבר כותים גירי אמת הן וכהנים שנטמעו בהן כהנים כשרים היו שנאמר ויעשו להם מקצותם כהני במות ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מן הבחירים שבעם ואלא מפני מה אסרום מפני שהיו מייבמים את הארוסות..."

יושב פלשת (שיחהתרומות)
מלאך (שיחהתרומות)

א. תודה רבה על ייבוא הערך.

ב. נראה לי שתיקנתי את כל שמות הקודש,

(כמובן רק איפה שהכוונה לאלקי ישראל ולא -להבדיל- לאלהים אחרים, מה שמאד מבלבל בציטוטים האלו)

ג. אם שמת לב בערך שומרונים יש תבנית חסר אספקלריה (שאגב הושמה עפ"י בקשתי) הסיבה: אין התייחסות למוצאם האמיתי עפ"י דברי חז"ל (גרי אריות שהוצאו אח"כ מכלל ישראל וכו'),

כך שעכשיו עם ייבוא הערך תוקל העבודה על המתנדבים.

אין נושאים ישנים יותר