מכלולאים פעילים ושוב אני עם השאלה הניצחית מה התואר המתאים הרב או רבי?
שיחה:הרב יצחק אייזיק הלוי הרצוג/ארכיון
לדעתי מוגדר חרדי
אם לא, בישוב הישן היו מתנגדים לו כי אינו חרדי ולא רק כי הוא הרב ד"ר..
אליצור זה היינו הך.
בישוב הישן אכן היו לו מתנגדים, והוא אמנם השתייך למזרחי, אך לדעתי יש להשאיר רבי.
המתנגדים ביישוב הישן לא משנה. אבל אם הוא השתייך למזרחי למה לדעתך יש להשאיר רבי?
ראה לקמן.
לא רואה הסבר...
תרענן את הדף כמה פעמים. יש בעיות בטעינה לצערי.
זה אמור להיות כ-5 הודעות מטה נכון לעכשיו.
לא מספיק בקיא, אבל לדעתי רבי
קובנא יש לך ספק? או שרק רצית לוודא שלא תהיה לכך התנגדות?
נ.ב. בעקבות התקלה בדפי הזרימה כתבתי את תשובתי כשראיתי רק את דבריו של קובנא. רק בהמשך הופיעו 3 התגובות שמעלי שפורסמו 6 שעות לפני... אבל דעתי ברורה כנראה קובנא ידע משהו שאני עדיין לא ידעתי. ורק אומר שמשום מה בערך לא מופיע כל המחלוקות שהיו לציבור החרדי איתו (מבחינתי טוב שכך, המכלול הוא לא צהובון) אבל רק אומר שבציבור החרדי של אז הוא נחשב לפחות חרדי מהרב קוק שתואר הרבי נשלל ממנו. בנוסף לעצם העובדה שהוא היה שותף לדעתו של בן גוריון בשתיים מהמערכות היותר קריטיות שניהלו נגדו הציבור החרדי בנושא ילדי טהרן (והמסתעף בילדי תימן וכו' וכמדומני שאתם מבינים את הנושא הזה טוב ממני.) ובנושא גיוס בנות. לפיכך לדעתי בכלל לא היה צד שיש להשאיר לו את תואר רבי. גם שני המתנגדים פה לדעתי פשוט לא מודעים להיסטוריה שלו בגלל שהיא לא מופיעה בערך.
לא יודע למה אתה אומר שבציבור החרדי הוא נחשב לפחות חרדי מהרב קוק, לדעתי ההיפך.
בכל אופן בעניין גיוס בנות הוא דווקא היה נגד עמדת בן-גוריון ושלל חובת גיוס בנות מטעמים דתיים עיין כאן, ובילדי טהרן לא מצאתי אזכור שלו או של דעתו בנושא. אדרבה - אם ידוע לך אשמח שתשתף אותי במידע.
בעניין גיוס בנות לצה"ל הוא התנגד (יש אומרים מהשפה ולחוץ. אבל זה לא הנד'.) אבל בהמשך בעניין שירות לאומי היה מראשי התומכים ונלחם נגד דעת גדו"י בשעתו בעניין...
בעניין ילדי טהרן יש צורך להבדיל בין אלו שנלחמו בכדי לקבל "גם חלק" מתוך הסך הכללי בכדי להגדיל את שורות המחנה שלהם. לבין אלו שנלחמו על כך שעל כל פנים "כל" מי שהגיע מבית חרדי יופנה לחינוך חרדי ללא יוצא מן הכלל. אחד ההבדלים שנוצרו כתוצאה מכך היה ברגע שהתקבלה החלטה על מכסות חלוקה למגזרים בהם קיבל המזרחי מנה ואפי' אגודה קיבלה מנה. בכל זאת אגודה המשיכו להיאבק על חינוך כלל הילדים לעומת המזרחי שחיבלו במאבק שהתמקד באותה עת בחו"ל. ובאמצעות מיודעינו הרב הרצוג שהיו לו קשרים חזקים באנגליה של אז פירסם שם כי טענות החרדים שקר. וכי לא מתבצעת כלל העברה על הדת... אני מבין ומודע שדברים כאלו צריכים להיות מובאים אם מקורות מוסמכים. לפיכך אשתדל למצוא בדיוק את המקורות לכך (קשה לי להאמין שיהיה לי זמן לפני פסח...)
מקוה, כתבת שהרב הרצוג היה מראשי התומכים בחוק שירות לאומי. אולם מעיון כאן עולה ההיפך. האם חלה כאן טעות?
מוזמן לקרוא את המסמך הבא מרתק מאוד יש לציין, במיוחד הסיומת (הם לא יפרסמו את ההודעה אבל לא יכחישו אותה...) מן הענין לציין שכפי העולה מהמסמך הנ"ל הרי שהוא נתן את ההוראות למפלגות המזרחי דאז איך לנהוג (בניגוד גמור לדעת גדו"י). כך שבכל מקרה נראה לי שתוצאת הדיון כאן היתה צודקת...
אכן לא ידוע לי על זה וזכורני שלרב דסלר היו יחסים של כבוד עמו. אבל אם ברב קוק כבר שינו להרב ז"א שהגדרת חרדי "מחמירה" יותר ואף בלי הנתונים שאתה מעלה הוא ודאי לא יותר חרדי מהרב קוק. אני בזמנו טענתי שהרב קוק מוגדר כחרדי לכל דבר כמו הרב קלישר והרב מוהליבר גם אם על בסיס תורתם הוקמו זרמים לא חרדיים.
אכן. גם לרבי איסר זלמן מלצר היו יחסים של כבוד עמו, אבל זאת לא ראיה לאיזה חוג הוא השתייך. ב. הוא שונה מהרב קוק שזה לא על בסיס תורתו הוקם, אצלו זה כבר ההקמה בעצמה זאת לא רק תוצאה...
הרב קוק שונה בכך שהוא אבי ופטרון רוחני לכל הזרם המזרחי, והוא היה הרבה יותר ציוני ואצישראלי מהרב הרצוג.
דבריך יוש"פ אינם ברורים האם אתה חולק על מקווה או מסייעו
מסייע לסעיף ב של דבריו.
בקבות הדברים, אני משנה את דעתי ל"הרב", רק צריך להכניס את מה שכתבתם לערך.
אני עדיין סבור שיש מקום לכנותו "רבי". כעת ראיתי שמקוה בעצם רצה שייכתב "הרב" ואני טעיתי בדעתו וכאילו חיזקתי את דבריו בזמן שהוא היה חלוק עלי.
בכל אופן לפי רוב הדעות יש לכתוב "הרב".
זה מאוד קשה לנהל דיון כאן במצב שאתה יכול לראות רק חצי מהתגובות כל הזמן...
דויד תפרט בבקשה את שמות הרוב והמיעוט כי זה קצת לא ברור. תודה
אליצור דויד מקוה וכנר' גם קובנא (שים לב שבהתחלה אליצור כתב רבי ובהמשך חזר בו) המתנגד היחיד שנשאר היה יוש"פ..
משום מה אני לא מצליח לפתוח את הנושא מחדש, לכן אגיב כאן:
ידידינו הרב המקוה כתב, שהרב הרצוג פירסם מכתב באנגלי' נגד אגודה,
אך האמת היא שדווקא בנושא זה אחז הרב הרצוג בשיטה אחת עם ראשי האגודה ונלחם עמם נגד המזרחי והסוכנות!
הפרטים מובאים בהרחבה, בתוספת ציטוטים מעיתונות התקופה, בספר 'ילדי טהרן מאשימים' (שמחברה לא חשוד בטיהור רבני הרה"ר...) וכפי שניתן לראות גם בחוברת זו.
רק בעקבות לחצים כבדים, ולאחר שפלוני איים עליו שיפטרו מהרה"ר, נאלץ הרב הרצוג לכתוב לארגונים היהודים באנגלי' להפסיק בהחרמת הקרנות הציוניים, ויתכן ובלית ברירה כתב (וליתר דיוק: הכתיבו לו) גם שהיו הגזמות בהעברת הדת של הילדים.
מקור נוסף, בו נכתבו הדברים בצורה ברורה.
בברכה,
א.ב. קיסר