קו 841

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

קו 841 היה קו אוטובוס בין-עירוני מאסף שנסע בין תל אביב לקריית שמונה אשר הופעל על ידי אגד. הקו הופעל במשך יותר מ-60 שנה מראשית שנות החמישים עד לביטולו באפריל 2014 כחלק מייעול רשת קווי האוטובוס מהמרכז לצפון. הקו זכה למעמד מיתולוגי. בשל מסלולו הארוך בו עבר דרך מספר רב של יישובים וערים.

מסלול הקו

הקו התחיל את מסלולו בתחנה המרכזית בתל אביב. משם המשיך דרך כביש 4 לחדרה, דרך ציר ז'בוטינסקי העובר ברמת גן, בני ברק ופתח תקווה, הוד השרון וצומת רעננה. מחדרה הוא יצא אל כביש ואדי עארה, עד לעפולה. כאשר בתחנה המרכזית של עפולה. האוטובוס היה עוצר להפסקת התרעננות של כ-15 דקות. משם האוטובוס המשיך בכביש 65, ובצומת גולני הוא פנה ימינה אל כביש 77 לכיוון טבריה. אחרי עצירה בתחנה המרכזית של טבריה, המשיך הקו לקריית שמונה דרך כביש 90 העובר בבקעת גינוסר, ראש פינה וחצור הגלילית.

הקו היה קו מאסף כאשר מהוד השרון ועד לקריית שמונה, כל תחנותיו היו לאיסוף והורדה. ובמקטעים אשר לא עברו בתוך שטחים עירוניים, הוא לא היה מדלג על תחנות. הנסיעה בקו מתל אביב לקריית שמונה, נמשכה כ-4 שעות.

ייחודו של הקו

ייחודו של הקו הוא במסלולו המראה את המסלול שנעשה מתל אביב אל עמק החולה בשנות הארבעים והחמישים. הנסיעה לצפון הארץ דרך ציר ז'בוטינסקי והוד השרון נהייתה מיותרת כבר באמצע שנות השישים, כאשר כביש החוף החדש (כביש 2) הגיע כבר עד חדרה, כביש 5 נחנך בין מורשה לגלילות ונוסף קטע לכביש 4 מצומת רעננה למורשה. וב-1970 נפתח קטע מכביש 65, העוקף את חדרה מצפון. כך שלנוסעים מצפון נחסך המעבר בחדרה. כאשר עשור לאחר מכן ב-1980, נחנך הקטע מצומת גולני לנחל עמוד. שחסך את הירידה לטבריה שאחריה צריך לעלות בחזרה לעמק החולה. בהמשך נוצרו קווי אוטובוסים אשר השתמשו ברשת הכבישים החדשה, לצד קו 841. שמסלולו המאסף המשיך לשרת נוסעים שנסעו בו מגוון מרחקים בין אם זה מרחקים של קילומטרים ספורים בין יישובים, ואם זה מרחקים של מאות קילומטרים שעשו חלק מתושבי גוש דן לכיוון הצפון.

הפיגוע בצומת כרכור

ערך מורחב – הפיגוע בצומת כרכור

ביום שני 21 באוקטובר 2002, התפוצצה מכונית תופת בסמוך לאוטובוס בקו 841 בעת שעמד בסמוך לו בצומת כרכור. בדרכו מקריית שמונה לתל אביב. בפיגוע נרצחו 14 בני אדם ונפצעו חמישים. והיה אחד מפיגועי האוטובוסים שאפיינו את האינתיפאדה השנייה.

בתרבות

ערך מורחב – 841 נוסע צפונה צפונה

בנוסף לתוכנית הרדיו אשר שודרה בשנות השמונים בגלי צה"ל שהורכבה ממונולוגים אשר נכתבו על ידי איתמר לוי של נוסעי קו אוטובוס 841, הקו הוזכר בעוד כמה הקשרים תרבותיים:

ביטול הקו

לנוכח תלונות על מסלול הנסיעה הארוך שלו[1] שגרר לקו כלל כינויים כמו "שמונה ארבע לאט", וכחלק מפרויקט של ייעול הקווים בצפון, במטרה שיסעו במסלולים הדומים לאלו של הרכב הפרטי, הקו בוטל ב-4 באפריל 2014. נסיעתו האחרונה הייתה נסיעת חלופת הלילה של הקו, אשר כוללת כניסה לשכונות של טבריה, חצור הגלילית וקריית שמונה.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ אבנר לוטן, קובי דוד, הצפון: סיוט של נסיעות באדיבות אגד, באתר mynet‏ עפולה ועמק, 19 באפריל 209
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

30664743קו 841