מיצובישי
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | קונצרן |
מייסדים | יאטארו איוואסאקי |
תקופת הפעילות | 1870–הווה (כ־154 שנים) |
מיקום המטה | טוקיו, יפן |
ענפי תעשייה | בניית כלי שיט, תעשייה אווירית וחלל, תקשורת, שירותים פיננסיים ובהם בנקאות וביטוח, אלקטרוניקה, ייצור כלי רכב, בנייה, תעשייה כבדה, נפט וגז, כרייה מקרקעין, מזון ומשקאות, תעשייה כימית ופטרוכימית, ייצור פלדה, מתכות ומוצריהן, ועוד. |
הכנסות | 248.6 מיליארד דולר$ (2010) |
רווח | 7.2 מיליארד דולר$ (2010) |
עובדים | כ- 350,000 (2010) |
www.mitsubishi.com |
קבוצת מיצובישי (ביפנית: 三菱グループ, הגייה יפנית: Mitsubishi Gurūpu) היא קבוצת חברות יפניות (קונצרן) הפועלות באופן עצמאי וחולקות את המותג "מיצובישי", סימנו המסחרי ומורשתו.
חברות הקבוצה עוסקות במגוון רחב מאוד של תחומים כגון בנייה, בניית כלי שיט, ייצור כלי רכב, ייצור כלי טיס, ייצור ושילוח לוויינים, הנדסה גרעינית, תעשייה כימית ופטרוכימית, שירותים פיננסיים ובהם בנקאות וביטוח, מקרקעין, תעשיות כבדות, נפט וגז, כרייה, ייצור פלדה, מתכות ומוצריהן, תקשורת, אלקטרוניקה, מזון ומשקאות, ועוד תחומים רבים אחרים. קבוצת מיצובישי כוללת בתוכה מאות תאגידים, חברות, חברות־בת, מוסדות וארגונים.
השם מיצובישי מורכב משני חלקים: "Mitsu" שמשמעותו "3", ו- "hishi" (שהופך ל- "bishi" בעת הדיבור) שמשמעותו ערמוני מים (שלהם צורות המזכירות מעוין) ולכן המעוינים שבאים לידי ביטוי בלוגו המפורסם של החברה. תרגום נוסף לשם הוא "שלושה יהלומים".[1]
היסטוריה
חברת מיצובישי הוקמה לראשונה בשנת 1870, שנתיים לאחר רסטורציית מייג'י, כחברת ספנות על ידי יאטארו איוואסאקי. בשנת 1873, שונה שמה ל"מיצובישי שוקאיי". בחלוף הזמן, נעשה הגיוון בעסקיה בעיקר אל תחומים קרובים לספנות. החברה נכנסה לעסקי כריית פחם כדי להשיג את הפחם שנדרש לספינות, קנתה מספנה מהממשלה כדי לתקן את הספינות שהשתמשה בהן, ייסדה בית חרושת ויציקה לברזל ופלדה כדי לספקם למספנה, ייסדה חברת ביטוח־ימי כדי לספק את צורכי עסקי הספנות, וכן הלאה. מאוחר יותר, המשאבים הניהוליים והיכולות הטכנולוגיות שנרכשו והופעלו לצורך בניית הספינות, נוצלו כדי להרחיב את העסק אף יותר, לייצור כלי טיס וציוד. בדומה לכך, הניסיון שנרכש בעסקי הספנות שמעבר לים, הובילו את החברה להיכנס לעסקי המסחר.[2]
החברה החלה עוסקת בכריית פחם בשנת 1881 עם רכישתו של "מכרה טאקאשימה", בעקבות כך החלה החברה לעשות שימוש בפחם שהופק לצורך תדלוק צי ספינות הקיטור הנרחב שלה. בהמשך, גיוונה החברה את עסקיה לתחומי בניית ספינות, בנקאות, ביטוח, אחסנה, ומסחר. גיוון מאוחר יותר, הביא את החברה למגזרי עסקים כגון ייצור נייר, פלדה, זכוכית, ציוד אלקטרוני, כלי טיס, נפט ונדל"ן. בעת שמיצובישי בנתה קונצרן רחב בסיס, היא שיחקה תפקיד מרכזי בתהליך המודרניזציה של התעשייה היפנית.
צי הסוחר העצום של החברה ומכלול העסקים שסביבו, נכנסו לתקופה של פעילות שונה ומגוונת מאוד שלבסוף הביאה ליצירת שלושה גופים:
- בנק מיצובישי (כעת חלק מ-Mitsubishi UFJ Financial Group) נוסד בשנת 1919. לאחר מיזוגו עם "בנק טוקיו" בשנת 1996, ו- "UFG אחזקות" בשנת 2004, נהייה הבנק הגדול ביותר ביפן.
- תאגיד מיצובישי, נוסד בשנת 1950, חברת המסחר הכללי הגדולה ביותר ביפן.
- מיצובישי תעשיות כבדות, שכוללת את החברות התעשייתיות האלו:
- מיצובישי מוטורס, יצרנית הרכבים השישית בגודלה שבסיסה ביפן.
- מיצובישי איירקראפט קורפוריישן, יצרנית מטוס הנוסעים MRJ.
- מיצובישי תעשייה אטומית, חברת אנרגיה גרעינית.
- מיצובישי כימיקלים, חברת הכימיקלים הגדולה ביותר שבסיסה ביפן.
- מיצובישי מערכות אנרגיה, חטיבת ייצור חשמל.
- תאגיד ניקון, מתמחה במוצרי אופטיקה וציוד צילום.
מלחמת העולם השנייה
במהלך מלחמת העולם השנייה, ייצרה מיצובישי כלי טיס תחת הנהלתו של דר' ג'ירו הוריקושי. המטוס "מיצובישי A6M זירו" היה מטוס קרב ימי עיקרי במהלך מלחמת העולם השנייה. המטוס שימש את טייסי הצי הקיסרי היפני לאורך כל תקופת המלחמה, כולל לצורך התקפות קמיקזה במהלך שלבי המלחמה האחרונים. טייסי בעלות הברית נדהמו מיכולת התמרון של המטוס והוא נחשב מאוד מוצלח בקרב, עד שבעלות הברית פיתחו טקטיקה לניצול היתרון שלהם בכוח אש ומהירות הצלילה.
במהלך תקופת המלחמה, עשתה מיצובישי שימוש בכוח אדם תחת עבודת כפייה. הפועלים כללו שבויים מבעלות הברית ואזרחים סיניים וקוריאנים. בתקופה שלאחר המלחמה, הוגשו תביעות משפטיות ודרישות פיצויים נגד תאגיד מיצובישי, בפרט על ידי עובדי הכפייה הסיניים.[3]
מיצובישי הייתה מעורבת בסחר האופיום בסין, בתקופת המלחמה.[4]
מאז שנת 1945 ועד היום
מיצובישי השתתפה בצמיחה הכלכלית היפנית חסרת התקדים של שנות החמישים והשישים (של המאה ה-20). כך למשל, כאשר יפן חידשה ושיכללה את תעשיות האנרגיה והחומרים שלה, הקימו חֲבָרוֹת מיצובישי את "מיצובישי פטרוכימיקלים", "מיצובישי תעשייה אטומית", "מיצובישי גז פחמימני מעובה", ו"מיצובישי פיתוח נפט".
הדגש המסורתי של מיצובישי על פיתוח טכנולוגי היה במיזמים חדשים בתחומים כגון פיתוח החלל, תעופה, פיתוח ימי, תקשורת נתונים, מיחשוב, ומוליכים למחצה. חֲבָרוֹת מיצובישי הפכו פעילות גם בתחומי מוצרי הצריכה והשירותים.
בשנת 1970, ייסדו חברות מיצובישי את "קרן מיצובישי" כדי לציין את יובל המאה של ייסוּד חברת מיצובישי הראשונה.
ביתני מיצובישי היו נקודות השיא של התערוכות ביפן בין שנות ה-70 ל-80, מאז תערוכת EXPO'70 באוסקה.
בשנת 1991 שילבה מיצובישי בתוכניתה העסקית זיוף שיטתי של נתוני צריכת דלק[5].
כל אחת מחברות הקבוצה מחזיקה קרן צדקה משלה.
החל משנת 2007, "תאגיד מיצובישי" (Mitsubishi Corporation) שהוא אחד משלושת גופי העל המרכיבים את קבוצת מיצובישי, הוא חברת הסחר הכללי הגדולה ביותר ביפן, עם מעל 200 בסיסי פעילות בכ- 80 מדינות ברחבי העולם. יחד עם 500 חברות הקבוצה שלה, מעסיקה החברה כוח עבודה רב לאומי של כ- 54,000 אנשים.
חֲבָרוֹת הקבוצה
חברות הליבה
- תאגיד אסאהי זכוכית - .Asahi Glass Co
- אסטרו אחזקות - Astro Holdings Sdn Bhd
- בנק טוקיו-מיצובישי - The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ
- תאגיד מבשלת קירין - .Kirin Brewery Co., Ltd
- חברת ביטוח חיים מייג'י יסודה - Meiji Yasuda Life Insurance Company
- תאגיד מיצובישי - Mitsubishi Corporation
- תאגיד מיצובישי כלי טיס - Mitsubishi Aircraft Corporation
- תאגיד מיצובישי אלקטריק - Mitsubishi Electric Corporation
- תאגיד מיצובישי נכסים - .Mitsubishi Estate Co
- מיצובישי תעשיות כבדות - .Mitsubishi Heavy Industries, Ltd
- תאגיד חומרים מיצובישי - Mitsubishi Materials Corporation
- תאגיד לוגיסטיקה מיצובישי - Mitsubishi Logistics Corporation
- מיצובישי מוטורס - Mitsubishi Motors
- מיצובישי טחנות נייר - .Mitsubishi Paper Mills, Ltd
- מיצובישי פלסטיקה - .Mitsubishi Plastics, Inc
- תאגיד מיצובישי רָאיוֹן (כימיה) - .Mitsubishi Rayon Co., Ltd
- מכון מחקר מיצובישי - .Mitsubishi Research Institute, Inc
- תאגיד מיצובישי שינדו - .Mitsubishi Shindoh Co., Ltd
- תאגיד מיצובישי ייצור פלדה - .Mitsubishi Steel Mfg. Co., Ltd
- .MSSC Inc
- תאגיד מיצובישי קרנות נאמנות ובנקאות - Mitsubishi UFJ Trust and Banking Corporation
- מיצובישי UFJ ביטחונות - Mitsubishi UFJ Securities
- תאגיד ניקון - Nikon Corporation
- תאגיד נפט ניפון - Nippon Oil Corporation
- ניפון יוסן קאבושיקי קאישה (תובלה ימית) - NYK Line - Nippon Yusen Kabushiki Kaisha
- תאגיד בנייה P.S. מיצובישי - .P.S. Mitsubishi Construction Co., Ltd
- תאגיד ביטוח שריפות טוקיו מרין & נישידו - .Tokio Marine & Nichido Fire Insurance Co., Ltd
חברות וארגונים קשורים
- מוזיאון אטאמי יו'וואדו - Atami Yowado
- תאגיד צ'יטוסה קוסאן - .Chitose Kosan Co., Ltd
- קרן דיאה למחקר הזדקנות חברות אדם - The Dia Foundation for Research on Ageing Societies
- מועדון משפחת היהלום - Diamond Family Club
- קאיטוקאקו - Kaitokaku
- קואי'וואי נובוקו קאישה - .Koiwai Noboku Kaisha, Ltd
- תאגיד LEOC יפן (קייטרינג) - .LEOC JAPAN Co., Ltd
- תאגיד מרונוצ'י יורוזו - .Marunouchi Yorozu Corp
- תאגיד מאי'וואה (מסחר) - .Meiwa Co
- אגודת מחקר מיצובישי C&C - Mitsubishi C&C Research Association
- מועדון מיצובישי - Mitsubishi Club
- ועדת סימן מסחרי ושם תאגידיים של מיצובישי - Mitsubishi Corporate Name and Trademark Committee
- מוסד המחקר הכלכלי של מיצובישי - Mitsubishi Economic Research Institute
- מיצובישי אוטומציה חשמלית - (Mitsubishi Electric Automation (MEAU
- קרן מיצובישי (למענקים למחקר אקדמי) - Mitsubishi Foundation
- מיצובישי קיניוקאי - Mitsubishi Kinyokai
- מיצובישי אגודה לשיווק - Mitsubishi Marketing Association
- מיצובישי מוטורס צפון אמריקה - Mitsubishi Motors North America
- תאגיד עפרון מיצובישי - .Mitsubishi Pencil Co., Ltd
- ועדת מיצובישי לענייני ציבור - Mitsubishi Public Affairs Committee
- קרן מיצובישי יו'וואקאי - The Mitsubishi Yowakai Foundation
- תאגיד MT שירות ביטוחי - .MT Insurance Service Co., Ltd
- ניפון TCS מרכז פתרונות - .Nippon TCS Solution Center Ltd
- מוזיאון לאומנות סייקאדו בונקו - Seikadō Bunko Art Museum
- קאנטרי קלאב שונאן - Shonan Country Club
- תאגיד סוצו - Sotsu Corporation
- טויו בונקו (ספרייה ומכון מחקר) - Toyo Bunko
- אוניברסיטת סייקיי - Seikei University
ביקורת
בדצמבר 2017 במסגרת סכסוך עבודה בין החברה לבין עובדיה המאוגדים באיגוד המקצועי TEAM איגוד המקצועי TEAM המסונף לאיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול, נקטה החברה 'השבתת מגן' ומנעה מ-1800 עובדיה כניסה למפעל, ופיטרה 26 עובדים חברי ועד ופעילי האיגוד. לאחר חודשיים נחתם הסכם בין החברה לאיגוד המקצועי, אולם לאחר מכן התנתה החברה את חזרת חלק מהעובדים למפעל בכך שיעברו מחנה אימונים דמוי-צבא על מנת ש'ילמדו סדר ומשמעת' וכן חייבה אותם להתנצל בפניה בפומבי בחשבונותיהם ברשתות החברתיות. כמו כן דרשה החברה מהעובדים לחזור לעבודה תחת חוזה אישי, ולא קיבוצי, תוך שהם מתחייבים כי לא יהיו עוד חברים בארגון עובדים. על התנהלות זו של החברה נמתחה ביקורת בין לאומית מצד איגודים מקצועיים, ואף נפתח קמפיין אינטרנטי שקרא לה לסגת ממדיניותה זו[6].
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של מיצובישי
הערות שוליים
- ^ סמל מיצובישי - אתר הקבוצה
- ^ Odagiri, Hiroyuki (1996). Technology and Industrial Development in Japan. Oxford University Press. p. 76. ISBN 0-19-828802-6.
- ^ ZNet | Japan | Mitsubishi, Historical Revisionism and Japanese Corporate Resistance to Chinese Forced Labor Redress
- ^ Hastings, Max (2007). Retribution. New York: Vintage. p. 413. ISBN 978-0-307-27536-3.
- ^ מיצובישי מודה: מזייפים את נתוני הדלק מאז 1991; המניה צוללת, דה מרקר, 26 באפריל 2016
- ^ יעל אלנתן, השותפה הרשמית לאולימפיאדת טוקיו 2020 מתעללת בעובדים בתאילנד, באתר דבר העובדים בארץ ישראל, 21 בנובמבר 2018
מיצובישי26624212