מחלף שער מזרח
כינוי | צומת הגבעה הצרפתית |
---|---|
מיקום | גבעת המבתר, ירושלים |
כבישים במחלף |
כביש 1 כביש 60 (שדרות בר-לב / דרך עוזי נרקיס) דרך שועפאט רחוב ששת הימים |
מחלף שער מזרח, שבתוכו נמצא צומת הגבעה הצרפתית, הוא מחלף בצפון ירושלים, הנחשב לאחד החשובים והעמוסים בעיר. המחלף מחבר את כביש 1, כביש 60 (דרך עוזי נרקיס והמשכה בשדרות חיים בר-לב) ואת הכניסות לשכונות הגבעה הצרפתית במזרח, גבעת המבתר במערב ושועפאט בצפון.
מבנה ומיקום
המחלף בנוי משני גשרים עוקבים בתוואי כביש 60 וצמתים מרומזרים מתחתם. כיום, התנועה הרציפה היחידה במחלף מתאפשרת בתוואי כביש 60 מצפון לדרום. המחלף עובר שדרוג על ידי בניית צמד מנהרות באורך 1.4 ק"מ, אשר מתחילות לפני צומת דרך רמאללה/יגאל ידין (המוכר כצומת הגבעה הצרפתית) ומסתיימות לאחר מפגש הרחובות משה דיין/דרך מעלה אדומים, שיאפשרו תנועה רציפה בתוואי כביש 1 ממערב למזרח והפוך. צמד מנהרות נוסף באורך 0.7 ק"מ נחפר בכניסה הדרומית לכביש 21 (ירושלים) (הנמצאת מעט מערבית לצומת הגבעה הצרפתית) ומסתיימות בדרך עוזי נרקיס, כך שתתאפשר תנועה רציפה גם ממערב לצפון והפוך. בניית מערכת המנהרות צפויה להסתיים בחודש מאי 2024[1].
המחלף מהווה דרך עיקרית לקישור השכונות נווה יעקב ופסגת זאב למרכז העיר ולכביש 1, ובין מעלה אדומים והיישובים שסביבה לחלקים מירושלים ולמרכז הארץ ולכן סובל מעומסי תנועה גדולים בשעות העומס. הטרמפיאדה הנמצאת מתחת לגשר הצפוני היוותה בעבר יעד למספר פעולות טרור.
בסמוך למחלף הוקמה תחנת 'גבעת המבתר' כחלק מהקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים, והדפו של הרכבת שנבנה מצפון מזרח לו. בנוסף, בשנת 2023 נחנך חניון חנה וסע ממערב למחלף[2].
היסטוריה
הקמת צומת הגבעה הצרפתית החלה בשנות ה-70 כאשר "דרך שועפט" (תוואי כביש 60 באזור) הוסטה והורחבה בין שועפט לשדרות לוי אשכול[3]. זאת כחלק מכביש אורך עירוני שתוכנן במסגרת תוכנית אב ירושלים 1968, שדרות בר-לב (שבמקור נקראו "כביש 1 העירוני"). בינואר 1987, נחנך "כביש 9 העירוני" המחבר בין צומת הגבעה הצרפתית לשכונת רמות אלון (קטע כביש זה קיבל אחר כך את השם "דרך יגאל ידין")[4].
בסוף שנות ה-80 הוחל בתכנון חלקו הצפוני של "כביש 1 העירוני", ככביש שיקשר את השכונות פסגת זאב ונווה יעקב למרכז העיר. במסגרת תוכנית זו הוחלט על הקמת "גשר הגבעה הצרפתית", גשר שיוביל את התנועה בשדרות בר-לב מעל הצומת. הקמת הגשר החלה ב-1991, אך השלמתו התעכבה במשך שנים רבות, עקב מציאת מערות קבורה בתוואי הכביש, שהובילו להפגנות ומחאות של חרדים נגד בניית הגשר והרחבת הכביש במקום[5]. בעקבות המחאות הוסכם על שינוי בתוואי הכביש[6]. "גשר הגבעה הצרפתית" והמשך שדרות בר-לב נפתח לתנועה באוקטובר 1998[7]. הגשר עבר שיפוץ משמעותי בשנת 2023 לקראת הפתיחה של מנהרת שער המזרח. באותה עת גם אושר תוואי קו הרכבת הקלה במחלף, שגם קיבל את השם "מחלף שער מזרח"[8], כחלק מתוכנית לבניית אזור תעסוקה ושכונה, בה כ-2,000 יחידות דיור, על שטח של כ-700 דונם בין הגבעה הצרפתית לפסגת זאב, בשם "שער מזרח"[9].
בסוף 2002, נחתם הסכם הזיכיון עם חברת סיטיפס, להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה העובר במחלף[10]. במאי 2003, הוחלט לבנות שלוחה של הקו האדום, דרך המחלף, אל שכונת הגבעה הצרפתית. התוכנית לשלוחה זו בוטלה אחר כך[11]. בנובמבר 2004 אושרה הקמתו של חניון חנה וסע, עבור נוסעי הרכבת הקלה, ממערב למחלף[2], אולם הקמתו החלה רק ב-2017[12], החניון נפתח באוגוסט 2023[13]. הקו האדום נפתח לתנועת נוסעים באיחור של 5 שנים, ב־19 באוגוסט 2011.
בנובמבר 2018, אישרה הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תוכנית לבניית מערך מנהרות חדשות במחלף[14]. העבודות בשטח החלו ביולי 2019, והן צפויות להסתיים במאי 2024[15]. התוכנית כוללת בניית ארבע מנהרות באורך כולל של כ-4.5 ק"מ. בינואר 2020, אישרה ועדת הכספים של עיריית ירושלים תקציב של 753 מיליון שקלים לפרויקט. ההיקף הכולל של הפרויקט נאמד בכמיליארד שקלים[16].
במהלך השנים התבצעו בצומת מספר לא מבוטל של פיגועים[17], בינם פיגוע בשנת 2002 בו נהרגו 7 ישראלים, פיגוע בשנת 2004 בו נהרגו שני לוחמי מג"ב וכן פיגוע בשנת 2015 בו נרצח יוחאי שרקי, בנו של הרב אורי שרקי.
קישורים חיצוניים
- מערך המנהרות והמחלפים בצומת הגבעה הצרפתית (צילום: באדיבות חברת מוריה), סרטון באתר יוטיוב (אורך: 2:59)
- מאיה הורודניצ'אנו, מנהרות במיליארד שקל - שלא משרתות את התושבים: "פשוט פספוס", באתר וואלה!, 26 בנובמבר 2018
הערות שוליים
- ^ מנהרת הגבעה הצרפתית, באתר עיריית מעלה אדומים, 04/07/2023
- ^ 2.0 2.1 הארץ, אושרה להפקדה התוכנית להקמת חניון חנה וסע ליד הגבעה הצרפתית, באתר TheMarker, 28 בנובמבר 2004
- ^ סלילת כביש בירושלים נלקחה מקבלן שלא עמד בלוח־הזמנים, דבר, 17 באוקטובר 1975
- ^ עתי"ם, כביש המחבר בין רמות לגבעה הצרפתית נפתח בירושלים, חדשות, 7 באוקטובר 1987
- ^ שוקי לבנון, יעל אהרונוב, מלחמות היהודים, סוכר וחול במנועי הטרקטורים השביתו העבודות בגבעה הצרפתית בירושלים, חדשות, 7 בדצמבר 1992
- ^ רונית ויס-ברקוביץ, הקבר האמיתי באזור הוא הפקק, חדשות, 7 בדצמבר 1992
- ^ כביש מספר 1 צפון (שלב ב') בירושלים ייפתח מחר (ב') לתנועה, באתר גלובס, 26 באוקטובר 1998
- ^ הרכבת הקלה בירושלים לקראת אישור, באתר גלובס, 10 במרץ 1997
- ^ נדב שרגאי, רקע / תוכניות בנייה שיוקפאו, באתר הארץ, 24 בספטמבר 2002
אורית בר-גיל, המחוזית מבקשת להכין תוכנית כללית לצפון-מערב שועפט, באתר גלובס, 27 בנובמבר 2005 - ^ ענת ג'ורג'י, ארוכה הדרך לרכבת הקלה, באתר הארץ, 22 בדצמבר 2002
- ^ גל ניסים, הרכבת הקלה בירושלים: הקו יוארך עד לגבעה הצרפתית, באתר גלובס, 20 במאי 2003
- ^ אורן דורי, המצור החדש שמאיים על ירושלים, באתר TheMarker, 20 בספטמבר 2016
- ^ ממחר: חניון חדש בירושלים עם 1,000 מקומות, כרגע בחינם - וואלה! רכב, באתר וואלה!, 2023-08-13
- ^ יובל ניסני, צומת הגבעה הצרפתית: הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית לבניית מערך מנהרות, באתר כל העיר, 27 בנובמבר 2018
- ^ עיריית מעלה אדומים, מנהרת הגבעה הצרפתית, 04/07/2023
- ^ העבודות להקמת המנהרות בצומת הגבעה הצרפתית: התקציב השנתי שאושר – 753 מיליון שקלים, באתר כל העיר, 28 בינואר 2020
- ^ "צומת הגבעה הצרפתית - 10 פיגועים תוך שנתיים". הארץ. נבדק ב-2023-09-25.
הקודם: מחלף יגאל ידין |
מחלפים בכביש 1 | הבא: מחלף הזיתים |
37304958מחלף שער מזרח