מחלף הזיתים
מיקום | ירושלים |
---|---|
כבישים במחלף |
כביש 1 מנהרת הר הצופים רחוב אל חרדוב |
מחלף הזיתים הוא מחלף, המחבר את כביש 1 עם דרך מנהרת הר הצופים, רחוב אל חרדוב במזרח ירושלים והכפר הערבי א-זעיים. במחלף נמצא מחסום של צה"ל בנתיב הנסיעה לכיוון ירושלים.
מבנה המחלף
המחלף אינו מחלף מלא, רק בכיוון הנסיעה לכביש 1 ולמנהרת הר הצופים יש מעבר ללא עצירה וגורמים מעכבי תנועה, של מחסומים ומעגלי תנועה. התנועה של תושבי השטחים מופרדת ואפשרויות הפנייה שלהם מוגבלות.
אפשרויות פנייה
- מכביש 1 לכיוון מזרח: הכביש יורד מתחת לגשר עליו עובר דרך מנהרת הר הצופים ואז ישנו פיצול: יציאה ימינה תוביל למנהרה היורדת מתחת למחלף ומתחברת לדרך מנהרת הר הצופים וממשיכה את כביש 1 לכיוון מזרח, הישארות על הכביש מובילה למעגל תנועה בו היציאה הראשונה היא דרך אל-חרדוב בירושלים, וביציאה השנייה ישנו פיצול - ימינה למנהרה מתחת לכביש 1 המובילה למעגל תנועה נוסף, בו מתאפשרת פנייה ימינה לכפר א-זעיים, והישארות על הכביש מובילה לחיבור עם כביש 1 לכיוון מזרח.
- מכביש 1 לכיוון מערב: לפני המחסום ישנה יציאה ימינה למעגל תנועה בכיוון א-זעיים, ואחרי המחסום ישנו פיצול - ימינה להמשך כביש 1 מערב ושמאלה לדרך מנהרת הר הצופים.
- מדרך מנהרת הר הצופים: אחרי מנהרת הר הצופים, עובר הכביש על גשר מעל מעגל התנועה, ואחריו יציאה בסיבוב של 180 מעלות המוביל למעגל התנועה. הישארות על הכביש מובילה לחיבור עם כביש 1 לכיוון מזרח.
היסטוריה
המחלף תוכנן במקור בתחילת שנות ה-90 של המאה ה-20, כמחלף הראשי בפרויקט כביש הטבעת המזרחי של ירושלים. כביש מהיר, שחלקו במנהרות וגשרים, בו שניים או שלושה נתיבי נסיעה לכל כיוון, שיעקוף את ירושלים ממזרח מצפון לדרום. יחבר בין בית לחם לרמאללה, ולהביא להסטת תנועת כלי הרכב העומסים את מרכז ירושלים מזרחה. המחלף תוכנן בנקודה בה כביש הטבעת יוצא ממנהרה באורך 1,200 מטר מתחת לשכונת אלעיזריה מדרום והיה אמור להמשיך צפונה ולהתחבר לכביש המהיר כביש 45 העתידי. ובמפגש עם כביש 1 והכניסה למנהרת הר הצופים. כך שיאפשר מעבר בין כיווני הנסיעה צפון-דרום ומזרח-מערב[1]. בשנת 1999 החלה כריית מנהרת הר הצופים וסלילת כביש הגישה אליה והיא נחנכה בינואר 2003[2].
כביש הטבעת המזרחי תוכנן מנקודת הנחה שלתושבי השטחים אין הגבלות תנועה והם יכלו להשתמש בכביש כדי לנסוע בין בית לחם, רמאללה ומזרח ירושלים ללא הגבלה. אך בעקבות בניית גדר ההפרדה, שחצתה את התוואי המתוכנן, מימוש התוכנית המקורית לא התאפשר. התוכנית למנהרה מתחת לשכונת אלעיזריה בוטלה ותוואי כביש הטבעת בין מחלף הזיתים לצומת עיסאוויה ולצומת ענתות הפך למעשה לכביש המערכת של מכשול עוטף ירושלים. סלילת קטע כביש זה החלה בשנת 2005 אך הוא לא נפתח לתנועה[3].
בשנת 2013 אושרה תוכנית חדשה למחלף, שתחבר בין קטע כביש הטבעת שנסלל, כך שיאפשר חיבור ישיר של הכביש למנהרת הר הצופים ומשם לתוך ירושלים, ויקל מאוד על תנועת כלי רכב מההתנחלויות לתוך העיר ויחסוך למי שאינו רוצה להגיע לצפון ירושלים את המעבר במחסום חיזמה, בו ישנם פקקי תנועה כבדים בכל בוקר. על פי התוכניות, יאפשר המחלף תנועה פלסטינית באותו כביש בו ייסעו המתנחלים, אך בנתיבים שונים שהופרדו על ידי חומה גבוהה העוברת במרכזו. חלקו הפלסטיני של הכביש נועד לאפשר מעבר חלק לתושבים פלסטינים מצפון הגדה לדרומה בדרך מהירה יותר, ללא מחסומים ומבלי להיכנס לירושלים עצמה[4]. הכביש והשלב החדש במחלף נחנכו, לאחר עיכובים רבים, בינואר 2019[5].
קישורים חיצוניים
- תצלום אוויר של מחלף הזיתים
הערות שוליים
- ^ ענת ג'ורג'י, תקדים במזרח ירושלים: במקום להילחם בכביש הטבעת המזרחי, התושבים מנסים לשפר אותו, באתר הארץ, 17 ביוני 2003
- ^ ענת ג'ורג'י, מחר ייפתח לתנועה כביש הר הצופים המאפשר גישה נוספת לירושלים ממזרח, באתר הארץ, 16 בינואר 2003
- ^ שרון קדמי, מעצ לעליון: כביש הטבעת בעל חשיבות ביטחונית; אין לעכבו, באתר הארץ, 16 במאי 2005
- ^ ניר חסון, מחלף חדש בין י-ם למעלה אדומים יאפשר בנייה ב-E1, באתר הארץ, 5 ביוני 2013
- ^ אורן זיו, אפרטהייד סטייל: החומה שמפרידה בין נהגים ישראלים לפלסטינים, באתר "שיחה מקומית", 15 בינואר 2019
הקודם: מחלף שער מזרח |
מחלפים בכביש 1 | הבא: מחלף אדומים |
31800250מחלף הזיתים