מחלף גלילות

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף צומת גלילות)
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תרשים המחלף

מחלף גלילות (בעבר כונה גם "צומת גלילות" או "צומת הקאנטרי") הוא מחלף הנמצא בין תל אביב, הרצליה ורמת השרון. הוא מורכב משני חלקים הממוקמים על כביש 5 ומקשרים אותו במזרח עם נתיבי איילון ובמערב עם כביש 2. המחלף הוא אחד המחלפים המרכזיים והעמוסים בישראל, ובשנת 2006 עברו מדי יום בחלקו המערבי כ-185,000 כלי רכב.[1] מקור שמו של הצומת הוא היישוב לשעבר גלילות, מעברה ששכנה על חורבות הכפר הערבי אג'ליל שהיה במקום עד למלחמת העצמאות.[2] ייתכן שהכפר הערבי שימר בשמו את השם "גליל", שנזכר בספרות השומרונית הקדומה.[3]

בסמוך למחלף נמצאים מטה המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, מחנות גלילות ומתחם הסינמה סיטי (מצפון), מתחם פי גלילות (מדרום), מתחם הקאנטרי קלאב (ממערב) ואנדרטה לחללי פיגוע כביש החוף (בצד צפון-מערב).

חלקו המערבי של המחלף הוא נקודת המוצא המערבית של כביש 5, והוא גם הנקודה הדרומית ביותר בכביש 2 לפני תחום השיפוט של עיריית תל אביב-יפו והפיכתו לדרך עירונית (דרך נמיר). עד להקמת גשר גלילות בחלקו המערבי של המחלף עברו בשעת העומס בכל אחד מנתיבי הצומת כ-2,000 כלי רכב. הסבת הצומת למחלף החלה לאחר עיכובים רבים ביולי 2003, עת החלו העבודות להקמת גשר המאפשר פנייה מזרחה מכביש 2 לכביש 5 לכיוון נתיבי איילון, רמת השרון ואריאל. הגשר נפתח לתנועה ב-28 בפברואר 2007 והוא נמתח לאורך 500 מטרים. הגשר נבנה ממקטעי בטון טרומיים, שהודבקו ונדרכו במקום. מטרת האדריכלים שתכננו אותו הייתה שיהווה מעין "שער כניסה" לבאים לתל אביב מצפון וממזרח, ולכן הקפידו על קווים עגולים ונקיים גם בקו הגשר עצמו וגם בעמודי התמיכה. כמו כן הקפידו שהגשר לא יסתיר את המבט לים לבאים ממזרח.

באוגוסט 1967[4] נפתחו, עם חנוכתו של כביש 5, שני גשרים באזור שהפך בהמשך לחלקו המזרחי של המחלף. גשרים אלו הוחלפו עם הרחבת נתיבי איילון עד לגלילות ב-1993. בעקבות הרחבה נוספת של נתיבי איילון לכיוון מחלף שבעת הכוכבים הוקמה במחלף לולאה לפנייה מכיוון מערב לצפון, אך זו בוטלה, עת החלו העבודות לשדרוג החלק המזרחי בשנת 2006. במרכז העבודות בניית גשר המאפשר נסיעה לבאים מנתיבי איילון מכיוון דרום אל כביש 5 בכיוון מערב. גשר זה איפשר את ביטול הרמזור המיועד לנסיעה בכיוון זה ונפתח לתנועה ב-8 במאי 2009.

באפריל 2017 ירד נפח התנועה במחלף, אחרי שנבנה מחלף חדש כחלק מפרויקט הארכת כביש 531 לנתיבי איילון המחבר את כביש החוף עם נתיבי איילון באזור שפיים, מספר קילומטרים צפונית למחלף רבין. בכך נוצרה חלופה נוספת ליוצאים מנתיבי איילון לכביש החוף, לכביש 4 ולכביש 6 ללא עצירה ברמזורים בדרך.

ביצת אחיה

במישור החוף עוברות דרכי האורך באבוסים שבין רכסי הכורכר, כביש 2 (דרך החוף) עוברת באבוס שבין רכס הכורכר הראשון (החופי) לרכס הכורכר השני ואילו כביש 20 (נתיבי איילון) עובר באבוס שבין רכס הכורכר השני לרכס הכורכר השלישי, דרכי הרוחב היו חוצות את הרכסים וכביש 5 חוצה את שלושתם, מחלף גלילות המקשר בניהם בנוי על רכב הכורכר השני.

בעבר היו נוצרות באבוסים שבין הרכסים ביצות ובריכות חורף.

הביצה שנקראה Burak Leil השתרעה בעבר מערב למחלף גלילות וביצת אחיה השתרעה בעבר ממזרח לו.

את ביצת אחיה הזינו נחל אחיה ומי נגר ואת Burak Leil הזינו ערוצים מקומיים ומי גשם.

ב-1922‏[5] הוזכרה Burak Leil על ידי רשויות הבריאות של הצבא הבריטי כאחד ממוקדי המלאריה החמורים ביותר באזור, יחד עם הבאסה (הרצליה). מאחר שהאזור הפך לקו החזית מול הכוחות העות'מאניים נאלצו הבריטים לנקז את הביצה ולהדביר את היתושים כדי להילחם במחלה. ב-1937 הסתיימו פעולות השאיבה לאחר שנוקזו 1800 דונם.[6]

כיום כל שנותר מהביצה היא שלולית חורף (בריכת נאמן) מדרום מערב למחלף גלילות ושדה נרקיסים גדול בשדות ממזרח למתקן פי גלילות.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מחלף גלילות בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ אריאל שמידברג, חברת נתיבי איילון חנכה את פרויקט גשר גלילות, באתר News1 מחלקה ראשונה‏, 27 בפברואר 2007
  2. ^ ד"ר זאב וילנאי, אנציקלופדיה לידיעת הארץ, הוצאת ידיעות אחרונות, 1956 הערך גלילות עמ' 241
  3. ^ כל מקום, משרד הביטחון-ההוצאה לאור, 1967, עמוד 92
  4. ^ אתר החברה הלאומית לדרכים בישראל, סעיף בדרכים / מחלפים
  5. ^ 1922-23. Medical services; diseases of the war עמוד 249
  6. ^ Mandated Landscape: British Imperial Rule in Palestine 1929-1948 נספח 44, עמוד 529


הקודם:
-
מחלפים בכביש 2 הבא:
מחלף הסירה
הקודם:
-
מחלפים בכביש 5 הבא:
מחלף הכפר הירוק
הקודם:
מחלף קק"ל
מחלפים בנתיבי איילון הבא:
מחלף שבעת הכוכבים



Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0