צבי סבר

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
צבי סבר
ענף מדעי זואולוגיה
מקום מגורים ישראל
מקום לימודים אוניברסיטת תל אביב
מנחה לדוקטורט היינריך מנדלסון

צבי סבר (נולד ב-5 באוקטובר 1951) הוא זואולוג וחוקר בתחום האקולוגיה ההתנהגותית, בעיקר את הקשר שבין התנהגות החיה לבין תנאי הסביבה. בעל דוקטורט בזואולוגיה מאוניברסיטת תל אביב. סבר היה פרופסור חבר במחלקה לביולוגיה באוניברסיטת אינדיאנפוליס, אינדיאנה, שבארצות הברית, בשנים 2012-2003.[1]

ביוגרפיה

סבר נולד בתל אביב, גדל והתחנך בקיבוץ יפתח. החל את לימודיו היסודיים בבית הספר בקיבוץ ולאחר מכן עבר לבית הספר האזורי "מבוא הגליל" בקיבוץ איילת השחר, שם השלים את לימודיו התיכוניים.

עם גיוסו לצה"ל בשנת 1970 התנדב לצנחנים והתקבל לסיירת החטיבתית. עבר מסלול הכשרה כלוחם, קורס מ"כים חי"ר וקורס קציני חי"ר, שבסיומו מונה למפקד צוות בסיירת צנחנים. לאחר מכן התנדב לקורס טיס, אך לא השלים אותו. לאחר השחרור מצה"ל נסע למזרח אפריקה על מנת לעבוד בהתנדבות בשמורות טבע ולצוד בעלי חיים למען גני חיות ברחבי העולם.[2] בזמן שהותו באתיופיה חי עם השבט היהודי (ביתא ישראל), ולאחר שובו נפגש עם הראשון לציון, הרב עובדיה יוסף, וסייע לו בניסיונותיו לשכנע את הרב הראשי האשכנזי, שלמה גורן, לפסוק כי מדובר ביהודים ועליהם לעלות לישראל.[3]

עם שובו מאתיופיה חזר לשירות קבע בחטיבת הצנחנים ושימש כסגן מפקד פלוגה תחת גיורא איילנד. במילואים שירת כמפקד יחידת סיור למתארי עומק אויב באיגוף אנכי, נטל חלק במבצעי הסיירת בסוריה במלחמת יום הכיפורים והשתתף במבצע כותונת ובמבצע דוידקה.[4] בהמשך שירת במפקדת כוחות האוויר המיוחדים ולקח חלק במבצעי העלייה הגדולים של יהודי אתיופיה – מבצע משה ומבצע שלמה.[5]

למד בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, החל מהתואר הראשון ועד קבלת תואר דוקטור. את התזה בתואר השני כתב על פרקים בביולוגיה של הדרבן Histrix indica במישור החוף,[6] ואת הדוקטורט על דגמי תקשורת בדרבנים Histrix indica,[7] שניהם בהנחייתו של הפרופסור היינריך מנדלסון.

בין השנים 1995–2015 חדל מלעסוק בתחום הזואולוגיה ופנה לשירות הציבורי, במסגרתו ניהל פרויקטים חינוכיים במשרד החינוך, וכיהן כראש לשכתה של שלומית עמיחי כמנכ"לית המשרד. בתקופה זו היה חבר ב"מטה מחר 98" בלשכת סמנכ"לית משרד החינוך שתפקידו היה ליישם את מסקנות ועדת הררי בתחום קידום החינוך למדעים וטכנולוגיה בישראל.[8]

עוד ריכז את הוועדה לגיבוש עקרונות להקמת מרכזי מורים אזוריים ולהפעלתם, בשנת 1997. בהמשך היה חבר במטה מרכזי מורים אזוריים, שהפעיל את המרכזים וקבע את תקצובם ופעילותם.[9]

בין השנים 2000 ל-2015 היה שותף בצוות הלאומי לקידום תלמידי הפריפריה המגזרית והגאוגרפית לסביבות עתירות טכנולוגיה. פעילותו התמקדה באיתור וליווי תלמידי חטיבות ביניים ותיכונים מהפריפריה לשירות בעתודה האקדמית, במסגרת תוכנית עתידים.[10] סבר היה יועץ לוועדת ההיגוי לקידום החינוך למחוננים בישראל בשנת 2004, ושותף לניסוח הצעת חוק זכויות תלמידים מחוננים ומצטיינים, התשס"ו-2006, שעברה בקריאה טרומית כמרכיב בחוק חינוך מיוחד, התשמ"ח-1988.[11]

בשנת 2003 השתתף בהקמתו של קמפוס מאר אליאס באעבלין, כשלוחה של אוניברסיטת אינדיאנאפוליס.[12] הקמפוס פעל עד 2006 וסבר המשיך את פעילותו באוניברסיטת אינדיאנפוליס עד יולי 2020.

בשנת 2015 חזר לעסוק בזואולוגיה, טס לאוגנדה והחל בהקמת תחנת מחקר ביער הגשם סמוליקי ובחקר רצפת היער.[13]

נוסף על פעילותו זו, סבר מרצה בתחומי התמחותו בפורומים שונים בישראל ומחוצה לה, וכן מדריך טיולים באפריקה.[14]

מתגורר בתל אביב. נשוי ואב לשלושה ילדים.

פעילות אקדמית

סבר עוסק בעיקר בתחום האקולוגיה ההתנהגותית ובקשר שבין התנהגות החיה לבין תנאי הסביבה.

סבר יזם שני פרויקטים בינלאומיים: הראשון עוסק בהשבת האוקאפי לאוגנדה במסגרת "פרויקט שימור האוקאפי". האוקאפים נמצאים בסכנת הכחדה ומשום שהם חיים רק בקונגו הנחשבת לא יציבה ובה חסרה מודעות לשימור החיה, השבה של האוקאפי ליער הגשם סמוליקי שבאוגנדה תסייע לשימור המין כולו.[15]

בפרויקט השני מתמקד סבר בניסוח קוד אתי לפעילות בחלל, על מנת לפתח את מה שהוא מגדיר "חברה מבוססת מוסר" בחלל. לדבריו, ההתיישבות בכדור הארץ ללא קוד אתי הביאה בראייה היסטורית לתוצאות הרסניות כגון: מלחמות, השמדות עמים, עבדות, פגיעה במערכת האקולוגית ועוד, ועל כן הוא מקדם אימוץ קוד אתי לפעילות ולהתיישבות עתידית בחלל, על פי המודל של לוחות הברית. את המודל הזה שואף סבר להביא בפני עצרת האו"ם על מנת לרתום את האנושות כולה לקידומו.[16][17]

מבחר פרסומים

  • Sever Z. and Mendelssohn, H. 1988. Copulation as a possible mechanism to maintain monogamy in porcupines, Hystrix indica. Animal Behavior, 36: 1541- 1542.
  • Sever Z. and Mendelssohn, H. 1991. Spatial movement patterns of porcupines (Hystrix indica). Mammalia, 55: 487-500.
  • Sever, Z. 2011. Nurturing gifted and talented pupils as leverage towards a knowledge-based economy. In: Zhou Q. (Ed.), Applied Social Science, ICASS 2011, Vol. 1: 454- 458. IERI Press, Delaware USA.
  • Sever, Z. 2006. The resemblance to the environment is not necessary for camouflage. Israel Journal of Ecology & Evolution, 52, No1: 80-81.

פעילות ציבורית

בישראל

בשנת 1998 הקים סבר את הארגון לזואותרפיה בישראל במטרה לקדם את תחום הטיפול באמצעות בעלי חיים.[18] הארגון הצליח להציג את נושא הזואותרפיה לוועדה לבחינת מקצועות הרפואה המשלימה במשרד הבריאות והניע מהלך להקמת ועדה לאומית מקצועית במשרד החינוך, בה היה סבר חבר. כיום מכשירות עשר מכללות בישראל סטודנטים בתחום הזואותרפיה.[19] העמותה נסגרה לאחר 17 שנות פעילות כאשר בוגרי המכללות בתחום הקימו עמותה נוספת שמובילה את הפעילות בתחום.

בנוסף, חבר בעמותת "בשער" המשמשת כקהילה אקדמית למען החברה בישראל, ומאגדת חברי סגל אקדמי על מנת לקדם ולהפיץ את תרומת האקדמיה לחברה בישראל.

בעולם

סבר הוא ממקימי העמותה לשמירת קופי האדם באפריקה (The Last Great Ape organization) וחבר בה מאז 1998. העמותה עוסקת בעיקר באיתור צייד וסחר לא חוקיים בבעלי חיים ופעולות לטובת אכיפת החוק.[20]

עוד משמש כיועץ מומחה לפרויקט Horizon 2020 של האיחוד האירופי שמטרתו קידום מוסדות חינוך והשכלה גבוהה במדינות בגבולו המזרחי של האיחוד.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא צבי סבר בוויקישיתוף

מכּתביו:

הערות שוליים

  1. ^ לפי מכתב מהאוניברסיטה שנמצא באתרו, תחת "רקע מדעי"
  2. ^ סבר צבי (עורך),, צייד וחיים עם שבטים במזרח אפריקה – יומן ומכתבים 1974, תל אביב, ‏2009
  3. ^ סבר צבי, עם הפלשים – יהודי חבש/אתיופיה 1974, 2007, תל אביב, ‏נלקח ב-8.6.2020
  4. ^ צבי סבר ואחרים, סיירת צנחנים: שלושים שנה למבצעי מלחמת יום כיפור (המלחמה = 24-6 באוקטובר 1973), תל אביב, צ. סבר, 2005
  5. ^ סבר צבי (עורך), אבא היית במלחמה? באיזה מלחמות השתתפת?, תל אביב: צ. סבר, 2008
  6. ^ פרקים בביולוגיה של הדרבן (HYSTRIX INDICA) במישור החוף, בקטלוג של ספריית אוניברסיטת תל אביב
  7. ^ דגמי תקשורת בדרבנים (HYSTRIX INDICA), בקטלוג של ספריית אוניברסיטת תל אביב
  8. ^ מחר 98: דו"ח הוועדה העליונה לחינוך מדעי וטכנולוגי, תשנ"ב 1992
  9. ^ מרכזי מורים אזוריים – דו"ח הוועדה לגיבוש עקרונות להקמת מרכזי מורים אזוריים ולהפעלתם, ‏אוגוסט 1998
  10. ^ צבי סבר, המטה לאיתור ומעקב אחר קידומם של תלמידים למסגרות אקדמיות עתירות טכנולוגיה ומדעים –סקירה היסטורית של הפרויקט: 2000–2013, ‏מרץ 2013
  11. ^ דו"ח ועדת ההיגוי לקידום החינוך למחוננים בישראל, באתר משרד החינוך והתרבות, ‏יולי 2004
  12. ^ יוסף אלגזי, הקמפוס של אעבלין, באתר הארץ, 22 באוקטובר 2003
    University of Indianapolis announces campus in Israel, University of Indianapolis, October 1st, 2003
  13. ^ Sever Zvi, The invertebrate fauna on the forest floor of the Semuliki rain forest, Final report of findings to the Monitoring & Research unit of the UWA, University of Indianapolis, ‏July 2017
  14. ^ פרופ' צבי סבר, באתר "עולם אחר"
  15. ^ צבי סבר, סקר אוקפי והמלצה – השבת האוקפי לאוגנדה, המחלקה לביולוגיה, אוניברסיטת אינדיאנפוליס, אינדיאנפוליס, ארצות הברית, ‏2018
  16. ^ Zvi Sever, An ethical code for living in space, ROOM – space journal of asgardia, ‏נלקח בתאריך 8.6.2020
  17. ^ פרופ' צבי סבר, אתר "הקוד האתי בחלל"
  18. ^ צבי סבר, מהי זואותרפיה? (עמ' עמ' 21–22), באתר "קו-ורשת" – כתב עת מרכזי מורים אזוריים גיליון 2
  19. ^ רשימת המכללות המלמדות חינוך בעזרת בעלי חיים, באתר שנהר, באתר שנהר, ‏נלקח בתאריך 8.6.2020
  20. ^ עמותת LAGA
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

32018050צבי סבר