נמל התעופה מילאנו-מלפנסה
הנמל מהאוויר | |||||||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||||||
סוג השדה | ציבורי | ||||||||||||||
מפעיל | SEA Aeroporti di Milano | ||||||||||||||
עיר סמוכה | מילאנו | ||||||||||||||
קואורדינטות | 45°37′48″N 008°43′23″E / 45.63000°N 8.72306°E | ||||||||||||||
גובה מעל פני הים | 234 מטר (768 רגל) | ||||||||||||||
www.sea-aeroportimilano.it | |||||||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||||||
| |||||||||||||||
תרשים הנמל |
נמל התעופה מילאנו-מלפנסה (באיטלקית: Aeroporto di Milano-Malpensa) הוא נמל התעופה הגדול של מילאנו והשני בגודלו באיטליה, וממוקם כ-40 ק"מ צפונית מערבית למרכז העיר. הנמל הוא אחד משלושה נמלי תעופה בינלאומיים המשרתים את אזור מילאנו, בהם גם נמל התעופה לינטה המשמש לטיסות פנים באיטליה וליעדים באירופה ונמל התעופה ברגמו המשמש חברות תעופה מוזלות.
נמל התעופה מדורג במקום ה-21 ברשימת שדות התעופה העמוסים באירופה, בשנת 2010 עברו דרכו 18,947,808 נוסעים.
היסטוריה
הנמל האזרחי נפתח בנובמבר 1948 בשנת פעילותו הראשונה עברו בו 12,287 נוסעים ו-593 טון מטענים ב-366 תנועות מטוסים.
בשנת 1965 הורחב המסלול הראשי שהיה הארוך ביותר באירופה, המסלול צויד במערכת נחיתת מכשירים.
במשך השנים הורחב הנמל בצורה משמעותית ובשנת 1991 החל פרויקט מלפנסה 2000, שכלל בניית טרמינל חדש והרחבת המסלולים. מטרת פרויקט זה הייתה להפוך את מלפנסה לנמל התעופה המרכזי באזור במילאנו וזאת במקומו של נמל התעופה לינאטה שסבל מקרבתו לעיר וחוסר יכולת להרחיבו על מנת להתמודד בהצלחה עם העלייה המשמעותית במספר הנוסעים.
מיום פתיחת פרויקט מלפנסה 2000 בשנת 1998 שימש נמל התעופה כבסיס פעולה מרכזי של חברת אליטליה. בשנת 2008 החליטה אליטליה לסגור את בסיסה בנמל ולמקד את פעילותה בנמל התעופה לאונרדו דה וינצי-פיומיצ'ינו ברומא. מהלך זה מטעם אליטליה הקטין מאוד את היקף הפעילות בנמל, אשר הפכה לקטנה הרבה יותר מזו שהנמל תוכנן אליה. את שעת כושר זו ניצלה חברת לופטהנזה אשר הקימה בנמל את בסיסה הראשון מחוץ לגרמניה באמצעות ייסוד חברת לופטהנזה איטליה וקביעת מלפנסה כבסיס הפעולה המרכזי שלה, עד לסגירת החברה ב-2011. מלפנסה שימש גם כנמל הבית של חברת ליווינגסטון, עד להפסקת פעילותה ב-2010.
בתי נתיבות
בנמל שני בתי נתיבות:
טרמינל 1
טרמינל זה משמש את כל חברות התעופה המפעילות טיסות סדירות וטיסות שכר מנמל התעופה. הטרמינל מחולק לשלושה אזורים:
- 1A טיסות למדינות החתומות על אמנת שנגן.
- 1B טיסות למדינות שאינן חתומות על אמנת שנגן.
- 1C נחנך בינואר 2013. טיסות למדינות שאינן חתומות על אמנת שנגן. שני שערים בחלק זה של הטרמינל הותאמו לקליטת מטוס האיירבוס A380.
טרמינל 2
עד לשנת 1998 שימש כטרמינל הראשי של נמל התעופה, לאחר מכן שימש לטיסות שכר וכיום משמש בלעדית כבסיסה הגדול ביותר של חברת הטיסות המוזלות איזיג'ט מחוץ לבריטניה.
חברות תעופה ויעדים
בנמל פועלות יותר מ-100 חברות תעופה הטסות לאירופה, אמריקה, אסיה, ואפריקה.
אל על, אליטליה, ויז אייר, נאוס, ואיזיג'ט מפעילות טיסות עונתיות בין תל אביב למילאנו.
הנמל משמש כבסיסן של מספר חברות תעופה: איזיג'ט, אייר ואן, נאוס וכבסיסה המשני של אליטליה ואליטליה אקספרס.
תחבורה אל הנמל וממנו
את נמל התעופה משרתים שני קווי רכבת המחברים אותו אל מרכז העיר מילאנו:
- שירות "מלפנסה אקספרס" מחבר בין נמל התעופה לתחנת הרכבת "קדורנה", סמוך לארמון ספורצסקו במרכז העיר. הקו מופעל על ידי חברת הרכבות LeNord.
- קו נוסף מחבר את נמל התעופה לתחנת הרכבת המרכזית של העיר מילאנו צ'נטראלה, דבר המאפשר חיבור נוח לנסיעות המשך ברכבת לכל רחבי איטליה. הקו מופעל על ידי חברת Trenitalia.
לכל אחד מהקווים בין רכבת אחת לשתיים בכל שעה, מהשעה חמש בבוקר ועד חצות. הנסיעה בין נמל התעופה והעיר אורכת בין 30 ל-40 דקות (בהתאם לסוג הרכבת).
שירות אוטובוסים סדיר מגיע לנמל וממנו מתחנת הרכבת מילאנו צ'נטראלה, ממספר ערים בצפון איטליה, ומקנטון טיצ'ינו.
הכביש המהיר A4 מקשר את הנמל לצפון איטליה.
הכביש המהיר SS-336 מקשר את נמל התעופה למילאנו.
קישורים חיצוניים
מיזמי קרן ויקימדיה |
---|
תמונות ומדיה בוויקישיתוף: נמל התעופה מילאנו-מלפנסה |
- אתר הנמל
- אתר חברת הרכבות LeNord המפעילה את שירות מלפנסה אקספרס
- אתר Trenitalia, חברת הרכבת הממשלתית באיטליה
- תמונות מנמל התעופה באתר Airliners.net
הערות שוליים
28442303נמל התעופה מילאנו-מלפנסה