נמל התעופה הבין-לאומי קאבול
שורת מטוסים חונים בנמל התעופה | |||||||||||
נתוני השדה | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| |||||||||||
סוג השדה | ציבורי/צבאי | ||||||||||
מפעיל |
| ||||||||||
בעלים | אפגניסטן | ||||||||||
משרת את | קאבול, אפגניסטן | ||||||||||
בסיס לחברות | |||||||||||
גובה מעל פני הים | 1,791 מטר (5,877 רגל) | ||||||||||
מסלולי טיסה | |||||||||||
|
נמל התעופה הבינלאומי קאבול, שנקרא בעבר נמל התעופה הבינלאומי חאמיד כרזאי (באנגלית: Hamid Karzai International Airport, בפשטו: د کابل نړيوال هوايي ډګر, בפרסית: میدان هوائی بین المللی کابل), ממוקם 5 ק"מ ממרכז בירת אפגניסטן, קאבול. זהו אחד מנמלי התעופה המרכזיים במדינה, וכמו כן הוא משמש בסיס צבאי גדול המסוגל להכיל ולאחסן מעל ל-100 מטוסים.
בשנת 2014, בעקבות החלטת הפרלמנט האפגני ונשיא הקבינט, נקרא נמל התעופה מחדש על שם נשיא אפגניסטן לשעבר חאמיד כרזאי כאות הוקרה על עשייתו ומאמציו לבניית נמל התעופה. השם שונה פעם נוספת לנמל התעופה הבינלאומי קאבול לאחר השתלטות הטליבאן עליו ב-2021.[1]
בעשור האחרון, נמל התעופה שופץ והורחב. טרמינל חדש נבנה והקודם הוסב לטרמינל טיסות פנים. סביב נמל התעופה נבנו מספר בסיסים צבאיים המהווים בסיס לצבא ארצות הברית ולכוח הסיוע הביטחוני הבינלאומי (ISAF) של נאט"ו. נכון ליוני 2016, יעד הטיסה התדיר ביותר הוא נמל התעופה הבינלאומי דובאי אשר לעיתים, טס 4 פעמים ביום.
היסטוריה
נמל התעופה נבנה במקור בשנות ה-60 המוקדמות על ידי מהנדסים סובייטים כאשר החלה אפגניסטן להתפתח ולהיחשף לעולם המודרני. תיירים החלו לבקר במדינה דרך נמל התעופה. עידן זה הסתיים לאחר מהפכת סאור (אנ') ב-1978, במיוחד לאחר הפלישה הסובייטית לאפגניסטן.
נמל התעופה שימש בסיס לצבא הסובייטי בזמן מלחמת אפגניסטן מ-1979 עד 1989. הוא גם שימש בסיס לכוחותיו נשיא אפגניסטן לשעבר מולה מוחמד עומר שנותר בשליטתם עד 1992. בנובמבר 1996, נשלט נמל התעופה על ידי האמירות האסלאמית של אפגניסטן (אנ') בשליטת מולה מוחמד עומר (אנ') עד 2001, כשנסו מהעיר לאחר פלישת צבא ארצות הברית לאפגניסטן. נמל התעופה נסגר בסוף שנות ה-90 בעקבות סנקציות שהוטלו על שלטון טליבאן, עם טיסות בינלאומיות מעטות בלבד.
בעקבות פלישת נאט"ו לאפגניסטן לאחר מתקפות 11 בספטמבר, נמל התעופה של קאבול הופצץ בידי צבא ארצות הברית וכוחות הקואליציה (אנ'). לאחר השגת שליטה בידי כוח הסיוע הביטחוני הבינלאומי, נמל התעופה החל אט אט להתפתח עם השנים. מערכת מכ"ם חדשה הותקנה בשנת 2005 ששודרגה על ידי ארצות הברית. טרמינל חדש בשווי 25 מיליון דולרים נבנה ב-2009 המשמש לטיסות בינלאומיות. נשיא אפגניסטן חאמיד כרזאי ואישים בכירים השתתפו בטקס חנוכת הבניין. בניין הטרמינל החדש נפתח רשמית לטיסות בינלאומיות ביוני 2009. בניין הטרמינל הקודם שופץ והוסב לטיסות פנימיות.
תנועת הנוסעים בנמל התעופה הגיעה לכ-100,000 בשנה בשנת 2010 וכ-300 ביום. ב-23 במאי 2012, החלו בסלילת מסלול טיסה שני. הפרויקט בעלות של 26 מיליון דולר ימומן על ידי ממשלת יפן. מסלול הטיסה יהיה באורך 5.4 ק"מ ורחב 44 מטרים עם סטנדרטים בינלאומיים.
ב-15 באוגוסט 2021 נכבשה הבירה קאבול, בה נמצא נמל התעופה, בידי הטליבאן, דבר שגרם לאלפי אזרחי העיר להגיע אל נמל התעופה ולעלות על מטוסים בניסיון לברוח.
תאונות ותקריות
- ב-2 בינואר 1962, מטוס DC-3 דקוטה אשר שימש כמטוס תובלה של חברת איראן אייר, התרסק כשניסה להמריא מקאבול. במהלך ההרצה על מסלול הטיסה, הבחין הטייס בכשל מנוע מספר 1. כדי למנוע התרסקות, משך הטייס בהגה המטוס כדי להמריא, אך אחד מכנפי המטוס פגע באדמה, מה שהוביל להתרסקות המטוס. 2 הטייסים שרדו את ההתרסקות.
- ב-15 בינואר 1969, מטוס DC-3 דקוטה של חברת אריאנה נתיבי אוויר אפגנים התנגש במטוס דאגלס DC-6, אף הוא של חברת אריאנה נתיבי אוויר אפגנים.
- ב-21 בספטמבר 1984, מטוס מקדונל דאגלס DC-10 של חברת אריאנה נתיבי אוויר אפגנים נפגע מקליע תופת לקראת נחיתה בנמל תעופה. כל נוסעי הטיסה שרדו.
- ב-12 ביוני 1990, מטוס איליושין Il-76 של חברת איירופלוט נפגע מטיל בגובה שיוט של 6,858 מטר, מה שגרם לשני המנועים להכבות. המטוס נחת נחיתת חירום ללא מדפים על מסלול לא סלול. כל 10 אנשי הצוות שרדו.
- ב-29 במאי 1992, מטוס טופולב Tu-154 של אריאנה נתיבי אוויר אפגנים נפגע מטיל בעודו נוחת בקאבול. חרטום המטוס נהרס אך נחת בשלום ללא נפגעים.
- ב-19 במרץ 1998, בואינג 727-200 של חברת אריאנה נתיבי אוויר אפגנים התרסק בהר בגובה של 914 מטר. כל 35 הנוסעים ו-10 אנשי הצוות מתו.
- ב-3 בפברואר 2005, מטוס בואינג 737-200 של קאם אייר בהפעלת חברת פניקס תעופה, נעלם מצג המכ"ם לפני נחיתה בתנאי מזג אוויר לא נאותים. צבא אפגניסטן החל במבצע מסיבי למציאת 96 נוסעים ו-8 אנשי צוות. שברי המטוס נמצאו יומיים לאחר מכן בהרים, מזרחית לקאבול. כל 104 האנשים מתו.
- ב-17 במאי 2010, אבד הקשר בין מגדל הפיקוח לבין אנטונוב An-24 של חברת פמיר איירוויז האפגנית 10 דקות לאחר ההמראה. לאחר מאמצי חיפוש שנמשכו 4 ימים, נמצאו שרידי המטוס 19.3 ק"מ מקאבול. כל 39 הנוסעים ו-5 אנשי צוות מתו.
- ב-8 במאי 2014, בואינג 737-400, טיסה מספר 312 של אריאנה נתיבי אוויר אפגנים, החליק ממסלול הטיסה לאחר שנחת בנמל התעופה. טיסה 312 המריאה מדלהי, הודו. 6 נוסעים נפצעו קל והמטוס נהרס.
- ב-15 באוגוסט 2021, השתלט ארגון הטליבאן על קאבול, דבר שגרם לאלפי אזרחי העיר להגיע אל נמל התעופה ולנסות לעלות על מטוסים בתקווה שיצליחו לברוח. באירוע אנשים נתלו ואחזו בגלגלי מטוס תובלה אמריקאי שהמריא מנמל התעופה, אך איבדו את אחיזתם במטוס ונפלו אל מותם.
- ב-26 באוגוסט 2021 התרחש הפיגוע בנמל התעופה חאמיד כרזאי, שגרם למותם של לפחות 182 בני אדם.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של נמל התעופה הבין-לאומי קאבול(הקישור אינו פעיל, 27.8.2021)
הערות שוליים
- ^ Gannon, Kathy; Knickmeyer, Ellen; Watson, Julie; Condon, Bernard (2021-09-10). "Flight takes about 200, including Americans, out of Kabul". Associated Press (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-09-10.
34329753נמל התעופה הבין-לאומי קאבול