ניל גולדשמידט
לידה |
16 ביוני 1940 יוג'ין, אורגון | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
פטירה |
12 ביוני 2024 (בגיל 83) פורטלנד, אורגון | ||||||
שם מלא | ניל אדוארד גולדשמידט | ||||||
מדינה | ארצות הברית | ||||||
השכלה | אוניברסיטת אורגון | ||||||
עיסוק | עורך דין, איש עסקים, פוליטיקאי | ||||||
מפלגה | המפלגה הדמוקרטית | ||||||
| |||||||
| |||||||
|
ניל אדוארד גולדשמידט (באנגלית: Neil Edward Goldschmidt; 16 ביוני 1940 - 12 ביוני 2024) היה איש עסקים יהודי-אמריקאי ופוליטיקאי דמוקרטי ממדינת אורגון, שהחזיק במשרות מקומיות, ארציות ופדרליות במשך שלושה עשורים. לאחר ששימש כמושל אורגון נחשב גולדשמידט לדמות המשפיעה ביותר בפוליטיקה של המדינה. המורשת והקריירה שלו ניזוקו קשות על ידי גילויים אודות התנהגות בלתי הולמת שלו בניגוד לחוק בתקופת כהונתו הראשונה כראש עיריית פורטלנד.
גולשמידט נבחר למועצת העיר של פורטלנד בשנת 1970 ולאחר מכן לראשות העירייה בשנת 1972, והפך לראש העיר הצעיר ביותר של עיר אמריקאית גדולה. הוא קידם את התחדשותו של מרכז פורטלנד והיה בעל השפעה על מדיניות התחבורה באזור פורטלנד, בדגש על נטישת הכביש המהיר של הר הוד והקמת הרכבת הקלה מקס. הוא מונה למזכיר התחבורה של ארצות הברית על ידי הנשיא ג'ימי קרטר ב-1979; בתפקיד זה הוא פעל להחייאת תעשיית הרכב הדואבת ולהסרת הפיקוח הציבורי של הממשלה על מספר תעשיות. הוא כיהן בתפקיד זה עד סוף כהונתו של קרטר ב-1981 ולאחר מכן כיהן כמנהל בכיר בחברת נייקי במשך מספר שנים.
הוא נבחר למושל ה-33 של אורגון ב-1986, לכהונה אחת. הוא עמד בפני אתגרים משמעותיים, שכללו בין היתר עלייה בסרבנות מיסים והכפלה של אוכלוסיית בתי הסוהר של המדינה. הוא עבד מעבר לקווי המפלגה כדי לצמצם את הרגולציה ולתקן את התשתיות של המדינה. בתקופת כהונתו נכנסה אורגון לכמעט שמונה שנים של מיתון. הרפורמות שלו בקופת הביטוח הלאומי לתאונות דרכים (SAIF), חברה לביטוח פיצויים של עובדי מדינה, הוכרזו בזמנו, אך עוררו ביקורת חריפה בשנים מאוחרות יותר.
למרות הפופולריות שלו, גולדשמידט עזב את המשרד רק לאחר תקופת כהונה אחת, והפך לשדלן רב-השפעה ושנוי במחלוקת. בשנת 2003, המושל טד קולונגוסקי מינה אותו למועצה להשכלה גבוהה של אורגון, תפקיד שהחזיק בו עד שהתפטר.
ראשית חייו
גולדשמידט נולד ביוג'ין שבעמק וילאמט באורגון, ב-16 ביוני 1940, ללסטר ה. גולדשמידט ואנט לוין[1]. את לימודיו התיכוניים סיים בתיכון דרום יוג'ין. מאוחר יותר הוא למד באוניברסיטת אורגון, השוכנת גם כן ביוג'ין. הוא כיהן כנשיא מועצת התלמידים בבית הספר לפני סיום לימודיו הגבוהים בשנת 1963, בהם קיבל תואר ראשון במדעי המדינה.
הוא שימש כמתמחה אצל הסנאטורית מאוריין נויברגר בשנת 1964 בוושינגטון הבירה. בעודו שם, הוא גויס על ידי חבר הקונגרס האמריקני ממדינת ניו יורק, אלרד לוונשטיין להירשם בקמפיין זכויות האזרח של קיץ 1964 במיסיסיפי. גולדשמידט נישא למרגרט ווד בשנת 1965. נולדו להם שני ילדים, יהושע ורבקה, והם התגרשו בשנת 1990. גולדשמידט קיבל תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת קליפורניה בברקלי בשנת 1967. בין 1967 ל-1970 הוא עבד כעורך דין המתמחה בסיוע משפטי בפורטלנד.
קריירה פוליטית
בשנת 1970, ניל גולדשמידט הצטרף לפוליטיקה באורגון. הצטרפות זו החלה שלושה עשורים שבהם היה בעין הציבור במדינה, בין היתר כראשה של העיר המאוכלסת ביותר באורגון וכמושל המדינה. בין לבין כיהן כמזכיר התחבורה בקבינט של ארצות הברית בממשל ג'ימי קרטר.
בפורטלנד
גולדשמידט זכה במושב במועצת העיר של פורטלנד בשנת 1970. כחבר מועצת העיר (1971–1973) ולאחר מכן כראש עיריית פורטלנד (1973–1979), השתתף גולדשמידט בהחייאת העיר. הוא הוביל את נטישת הכביש המהיר של הר הוד, בנה הסכמה בקרב איגודי עובדים וגופים חזקים אחרים כדי להפנות את הכספים הפדרליים שהוקצו לכבישים המהירים לפרויקטים אחרים, ובסופו של דבר פעל להרחבת הכספים הפדרליים שהובאו לאזור עבור קו הרכבת הקלה "מקס" והתחבורה הציבורית בפורטלנד[2]. נזקפים לזכותו פתיחת ממשלת העיר לפעילים ומיעוטים בשכונות, וכן מינוי נשים ואפרו-אמריקאים לעירייה, אשר נשלטו על ידי "מערכת עתיקה ושמרנית". במהלך מסע הבחירות לראשות העיר הוא פקפק בהרחבת כוח המשטרה בעיר, והעדיף להפנות משאבים למניעת פשע. לדברי נייג'ל ג'אקיס, כתב בווילאמט וויק, במשך שלושים שנה הוא היה "מנהיגה המוצלח והכריזמטי של אורגון"[3].
מזכיר התחבורה
גולדשמידט מונה למזכיר התחבורה של ארצות הברית ה-6 ב-1979. מינוי הפגרה שלו, נערך בידי הנשיא ג'ימי קרטר ב-27 ביולי באותה שנה, כחלק מהיערכות מחדש של התפקידים בממשלו[4]. הסנאט של ארצות הברית אישר את מינויו ב-21 בספטמבר, והוא הושבע ב-24 בספטמבר[5]. בתפקיד זה, גולדשמידט היה ידוע במאמציו להחייאת תעשיית הרכב[6], ובהחלת דה-רגולציה על חברות התעופה, המשאיות והרכבות.
כחבר טרי בממשל קרטר ובפוליטיקה הלאומית, גולדשמידט התבלט לא רק בניסיונו בתכנון התחבורה, אלא גם בחריפותו הפוליטית; בעקבות הצעתו הבלתי מוצלחת של קרטר להיבחר מחדש, הביע גולדשמידט ספקות לגבי עתידה של המפלגה הדמוקרטית אם לא תוכל ללמוד לטפח בעלות ברית פוליטיות בצורה יעילה יותר. בזמן שבילה בוושינגטון הבירה, הבין את גולדשמידט את ייעודו בפוליטיקה. הוא נשאר בתפקידו עד סוף כהונתו של קרטר. בסוף 1979, ראש ועידת הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים של ארצות הברית, ג'ון אנדרסון, קרא לגולדשמידט להתפטר. גולדשמידט התפטר בתום הכהונה של קרטר ב-20 בינואר 1981.
מושל אורגון
ביוני 1985 הכריז גולדשמידט על מועמדותו למושל אורגון. שמו המוכר והלאומי וכן זכות גישתו לתרומות גדולות באמצעות קשריו העסקיים והפוליטיים הפכו אותו למועמד המפלגה הדמוקרטית לתפקיד זה. הוא ניצח בקלות את חבר הסנאט של מדינת אורגון, אדוארד נ. פאדלי במאי 1986 בבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית לתפקיד. גולדשמידט ניצח את מזכיר המדינה הרפובליקני, נורמה פאולוס, בבחירות הכלליות ברוב של 52%-48%[7], ובכך החליף את המושל הרפובליקני ויק אטייה, והפך למושל ה-33 של המדינה.
מדיניותו של גולדשמידט לפיתוח כלכלי חיברה בין הליברלים הדמוקרטים לבין מנהיגי העסקים הרפובליקנים. התמקדותו האישית הייתה על זכויות הילד, עוני ופשע, אבל האתגר של עמידה בצרכים הולכים וגדלים נוסף על צמצום התקציב היה הנושא העיקרי בכהונתו. תנועה המתנגדת למיסים צמחה בתקופת כהונתו, והובילה לחקיקת "מדד 5", תיקון לחוקת אורגון ב-1990, אשר קבע מגבלות על מס רכוש של מדינת אורגון על נדל"ן[8]. פועלו נזכר במילים "קאמבק אורגון", לאחר שהביא את המדינה לכמעט שמונה שנים של מיתון, דרך הרפורמה הרגולטורית שלו ותיקון תשתיות המדינה.
גולדשמידט פיקח על התרחבות גדולה של מערכת הכליאה של המדינה. במאי 1987 הוא שכר את מייקל פרנק, שפיקח על מערכת בתי הסוהר של ניו מקסיקו בשנים 1983–1987, על מנת לחדש את בתי הסוהר של המדינה, אשר תוארו על ידו כצפופים וטעוני שיפור רב[9]. על פרנק הוטל לפקח על תוכנית להוספת יותר מ-1,000 מיטות חדשות למערכת בתי הסוהר[10]. פרנק נרצח במגרש החנייה של מחלקת בתי הסוהר בשנת 1989.
ב-1990 עסק גולדשמידט בעסקים, עבודה וביטוח, ששינו את תקנות הפיצויים של עובדי המדינה. פיצוי עובדים היה נושא שנוי במחלוקת באורגון למשך זמן מה, לדוגמה קופת הביטוח הלאומי לתאונות דרכים (SAIF), שביטחה כ-35% מכוח העבודה. בית המחוקקים העביר חוק כתוצאה מכך. השינויים נחשבו לטובת ענף הביטוח והאינטרסים העסקיים, על חשבונם של התובעים, אשר נדרשו לקבוע ביתר הרחבה כי מעסיקיהם היו אחראים לפגיעה בעבודה. גם שנים לאחר שנחקק החוק הנושא נשאר שרוי במחלוקות, אשר הובאו לידי ביטוי בין היתר בתביעות משפטיות ובמאמצים שונים לשינוי החוק.
גולדשמידט סירב להתמודד מחדש בבחירות 1990, למרות התפיסה הרווחת כי יכול היה בקלות להיבחר מחדש; הוא הזכיר אז קשיים בחיי הנישואין.
לאחר החיים הציבוריים
ב-1991, גולדשמידט ייסד משרד עורכי דין וייעוץ בשם "ניל גולדשמידט בערבון מוגבל", ארבעה ימים לאחר שסיים את תפקידו כמושל. בין לקוחותיו נמנו שניצר השקעות, נייקי, פאסיפי קורפ, פול אלן, בכטל אנטרפרייז (חברה בת של חברת ההנדסה בכטל) ו-SAIF.
אפילו מחוץ למשרה ציבורית נבחרת, הוא נחשב לדמות הפוליטית החזקה ביותר במדינה במשך שנים רבות. השפעתו התפשטה בכל רחבי המדינה והאומה. הוא נשאר פעיל בפורטלנד, דגל בהרחבת סאות' פארק בלוקס (רצועה של שטח פארק פתוח העובר דרך מרכז העיר פורטלנד). גולדשמידט סייע בעסקה שהובילה לבניית "מקס רד ליין", תחבורה מסילתית לנמל התעופה הבינלאומי של פורטלנד שנפתחה בשנת 2001[11].
גולדשמידט מתח בשנותיו האחרונות ביקורת עבור חלק מפעילותיו העסקיות. ב-2002 הוא שִדְל את המנהיגים העסקיים והמדיניים בפורטלנד לתמוך בהשתלטותו העוינת על תעשיות ווילאמט, שהייתה אז החברה היחידה בפורטלנד שדורגה ב-500 החברות הראשונות על ידי כתב העת Fortune. הביקורת על פעילותו העסקית של גולדשמידט הגיעה לשיאה כאשר ב-13 בנובמבר 2003 מינה אותו המושל טד קולונגוסקי למועצה להשכלה גבוהה של אורגון.
מינויו של גולדשמידט היה צפוי תחילה להיתקל בהתנגדות מועטה. עם זאת, מספר חברי הסנאט של אורגון הביעו דאגה בנוגע למעורבותו של גולדשמידט ב-SAIF, בשל חוסר הגינות אפשרי בעסקאות שהיו לו ולאשתו עם חברת "טקסס פסיפיק"[12]. הסנאטורית ויקי ווקר, בפרט, הייתה מבקרת גלויה של גולדשמידט. הביקורת הגוברת על הקריירה של גולדשמידט, נוסף על קשיים של עיתונאים להשיג גישה לרשומות מימיו כמושל, הובילו בסופו של דבר לגילוי שערורייה שהתרחשה עשרות שנים קודם לכן, בתקופתו כראש עיריית פורטלנד, בה התנהג בצורה בלתי הולמת ובניגוד לחוק. גילויים אלה שמו סוף לקריירה של גולדשמידט במרכז הפוליטיקה והעשייה הפוליטית של אורגון.
במאי 2004, סדרת אירועים וגילויים מתמשכים גרמו לגולדשמידט להודות כי עבר על החוק בהתנהגות בלתי הולמת; הקץ המהיר של הקריירה הפוליטית שלו, כולל התפטרותו מכמה ארגונים בולטים הובילו להעברת מסמכיו הרבים מן החברה ההיסטורית של אורגון הפרטית לגנזך המדינה של מדינת אורגון. אך בעת פרסום הדבר, חלה התיישנות על השערורייה, מה שהפך את גולדשמידט לחסין מכל תביעה או משפט בנדון.
קישורים חיצוניים
הערות שוליים
- ^ Governor Neil Goldschmidt's Administration: Biographical Note
- ^ Highway To Hell
- ^ נייג'ל ג'אקיס, Goldschmidt's Web of Power, באתר וילאמט וויק, 8 במרץ 2005
- ^ Moritz, Charles (1980). "Goldschmidt, Neil (Edward)". Current Biography. New York: H.W. Wilson Company
- ^ A Chronology of Dates Significant in the Background, History and Development of the Department of Transportation
- ^ Carter's Auto Rescue Sortie, באתר טיים מגזין, 21 ביולי 1981
- ^ תוצאות הבחירות, באתר Our Campaigns
- ^ AN UNCERTAIN LEGACY
- ^ PRISONS' DIRECTOR IS SLAIN IN OREGON, באתר הניו יורק טיימס, 19 בינואר 1989
- ^ Should You Believe This Man?
- ^ THE POWER BROKER
- ^ One False Move
מזכירי התחבורה של ארצות הברית | ||
---|---|---|
|
38842317ניל גולדשמידט
- מושלי אורגון
- בוגרי אוניברסיטת אורגון
- חברי הקבינט של ארצות הברית בממשל ג'ימי קרטר
- ראשי עיריות באורגון
- מושלי מדינות ארצות הברית מהמפלגה הדמוקרטית
- יהודים מושלי מדינות ארצות הברית
- יהודים ראשי עיריות בארצות הברית
- מזכירי התחבורה של ארצות הברית
- יהודים פקידי ממשל בארצות הברית
- יהודים חברי הקבינט של ארצות הברית
- שערוריות
- בוגרי בית הספר למשפטים באוניברסיטת קליפורניה בברקלי
- אמריקאים שנולדו ב-1940
- אמריקאים שנפטרו ב-2024