מעשה א-להינו
מַעֲשֵׂה אֱ-לֹהֵינוּ
(נוסח מקוצר הנאמר בתפילת יום הכיפורים)[1] |
---|
מַעֲשֵׂה אֱ-לֹהֵינוּ |
מַעֲשֵׂה אֱ-לֹהֵינוּ הוא פיוט "רהיט" בתוך הקדושתא "אֵמֶיךָ נָשָׂאתִי" מאת רבי משולם בר קלונימוס מלוקה, הנאמר בקהילות האשכנזים בחזרת הש"ץ של תפילת שחרית של יום הכיפורים.
מבנה ותוכן
הפיוט (בנוסחו המלא) כולל שנים-עשר בתים, שישה עוסקים בגדלותו של הקל, ושישה עוסקים בשפלות האדם לעומתו. ככל הנראה, כוונתו המקורית של הפייטן הייתה לסדר את הבתים לסירוגין: בית אחד עוסק בגדלות הקל ולאחריו בית העוסק בשפלות האדם[22].
הבתים העוסקים בגדלות הקל פותחים במילים "מעשה אלקינו" ומתארים בארבעה טורים מחורזים את גדולת מעשיו של הקל. בתים אלו חותמים במשפט הפותח במילים "לכן יתגאה" ולאחריהן תיאור של הקל (בדרך כלל תיאור הלקוח מפסוק במקרא) המתחרז אף הוא עם טורי הבית. שבחי הקל מסודרים בסדר אלפביתי, בכל בית ארבע אותיות. הבית האחרון כולל ארבעה טורים לשתי האותיות האחרונות, ש' ו-ת'.
הבתים העוסקים בשפלות האדם פותחים במילים "מעשה אנוש" וחותמים במשפט הפותח במילים "ואיך יתגאה" ולאחריהן תיאור של האדם, גם הוא מבוסס על פסוק. בתים אלו בנויים לפי סדר אלפביתי הפוך (תשר"ק).
אמירתו
במחזורים לפי מנהג אשכנז, מופיע הפיוט בחזרת הש"ץ של תפילת שחרית של יום הכיפורים. אף על פי שככל הנראה כוונתו המקורית של הפייטן הייתה שהבתים יסודרו לסירוגין "מעשה אלקינו" ו"מעשה אנוש", בפועל, בחלק מכתבי היד מופיעים כל בתי "מעשה אלקינו" ברצף, ולאחריהם ברצף כל בתי "מעשה אנוש"[22]. בדומה לתהליך מקביל שאירע לפיוטים מסוג מלך עליון, בכתבי יד אחרים נשמטו לחלוטין הבתים המתארים את שפלות האדם.
במנהגי התפילה המאוחרים, במנהג אשכנז המערבי אומרים רק את בתי "מעשה אלקינו" ולא אומרים כלל את בתי "מעשה אנוש", ובמנהג אשכנז המזרחי נהוג לומר את בתי "מעשה אלקינו", ולשבץ רק את הבית הראשון[23] מסדרת "מעשה אנוש" לפני הבית האחרון מסדרת "מעשה אלקינו". בהתאם לכך, נהוג להוסיף את המילה "אבל" לפני הבית האחרון, כדי להדגיש את ההנגדה בין הבתים[24]. לפי מנהג זה, נוהגים לפתוח את ארון הקודש בעת אמירת הפיוט, לסוגרו כשאומרים "מעשה אנוש", ולפתחו מחדש כשאומרים "אבל מעשה אלקינו".
קישורים חיצוניים
- הפיוט במהדורה מדעית עם ביאור, בתוך: דניאל גולדשמידט, מחזור לימים הנוראים לפי מנהגי בני אשכנז לכל ענפיהם, כרך ב: יום כפור, ירושלים (ה'תש"ל), עמ' 135–137.
- הפיוט ובכן גדולים מעשי אלקינו, באתר הפיוט והתפילה
- מעשה אלקינו, בביצוע מדרשת עין פרת, סרטון באתר יוטיוב.
- קרובה לשחרית ליום הכיפורים באתר המילון ההיסטורי ללשון העברית של האקדמיה ללשון העברית.
הערות שוליים
- ^ לנוסח המלא ראו: דניאל גולדשמידט, מחזור לימים הנוראים לפי מנהגי בני אשכנז לכל ענפיהם, כרך ב: יום כפור, ירושלים (ה'תש"ל), עמ' 135 - 137
- ^ על פי תהלים, פ"ט, ז': "כִּי מִי בַשַּׁחַק יַעֲרֹךְ לַה', יִדְמֶה לַה' בִּבְנֵי אֵלִים
- ^ כינוי לארץ, ראו: שיר השירים רבה, פרשה ו', פסקה ד' וויקרא רבה, פרשה כ"ט, פסקה י"א.
- ^ על פי ישעיהו, מ', כ"ב: "הַיֹּשֵׁב עַל חוּג הָאָרֶץ וְיֹשְׁבֶיהָ כַּחֲגָבִים"
- ^ דברים, ל"ב, ד'
- ^ איוב, כ"ה, ב': "הַמְשֵׁל וָפַחַד עִמּוֹ עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו".
- ^ על פי תהלים, ק"ל, ז': "כִּי עִם ה' הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת"
- ^ ישעיהו, מ"ז, ד'
- ^ תהלים, קי"א, ה'
- ^ על פי: תהלים, ע"ו, י"ב: "כָּל סְבִיבָיו יוֹבִילוּ שַׁי לַמּוֹרָא"
- ^ תהלים, ל"ג, י"ח
- ^ על פי תהלים, ק"ד, ד': "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט"
- ^ על פי: מגילת אסתר, פרק ד', פסוק י"ד: "רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר"
- ^ במדבר, ט"ז, כ"ב; במדבר, כ"ז, ט"ז
- ^ על פי איוב, ל"ג, כ"ד: "וַיְחֻנֶּנּוּ וַיֹּאמֶר פְּדָעֵהוּ מֵרֶדֶת שָׁחַת מָצָאתִי כֹפֶר"
- ^ על פי נחום, א', ז': "טוֹב ה' לְמָעוֹז בְּיוֹם צָרָה וְיֹדֵעַ חֹסֵי בוֹ"
- ^ תהלים, קמ"ה, ט'
- ^ תהלים, קמ"ד, ד'
- ^ על פי תהלים, קי"ט, צ"ב: "לוּלֵי תוֹרָתְךָ שַׁעֲשֻׁעָי אָז אָבַדְתִּי בְעָנְיִי"
- ^ על פי ישעיהו, נ"ט, י"ז: "וַיִּלְבַּשׁ צְדָקָה כַּשִּׁרְיָן וְכוֹבַע יְשׁוּעָה בְּרֹאשׁוֹ"
- ^ תהלים, ס"ח, כ"א
- ^ 22.0 22.1 גולדשמידט, מחזור לימים הנוראים, יום כפור, מבוא עמ' לו.
- ^ ובכתבי היד לעיתים שניים או שלשה בתים. ראו ברנהרד צימליך, "מחזור נירנברג: תרומה לחקר מנהג התפילה וספרות הפרשנות של המחזור הגרמני" (נירנברג, 1886), תרגמה אסתר גוגנהיים (ירושלים, 2009), עמ' 32.
- ^ גולדשמידט, מחזור לימים הנוראים, יום כפור, עמ' 135.
39218907מעשה אלוהינו