מעבורת החלל אטלנטיס
שגיאת לואה ביחידה יחידה:תבנית_מידע בשורה 261: תבנית חללית ריקה. |
מעבורת החלל אטלנטיס (כינוי מקצועי: OV-104), היא מעבורת החלל האחרונה מצי מעבורות החלל של סוכנות החלל האמריקאית נאס"א. האטלנטיס היא המעבורת הרביעית שנבנתה לצי המעבורות, ולאחר אסון מעבורת החלל קולומביה בפברואר 2003 היא הייתה אחת משלוש מעבורות פעילות (יחד עם דיסקברי ואנדוור) שיצאו משימוש בשנת 2011.
המעבורת נקראת על שם ספינת המחקר לאוקיינוגרפיה הראשונה של ארצות הברית, ספינה בעלת שני תרנים שהופעלה על ידי המכון האוקיינוגרפי בוודס הול מ־1930 עד 1966.
היסטוריה
בהיותה הרביעית בצי המעבורות של ארצות הברית, היא נבנתה על סמך ניסיון קודם של שלוש המעבורות שנבנו לפניה. היא שוקלת כשלושה טון פחות מהמעבורת הראשונה, קולומביה, ונבנתה בחצי הזמן. חלקי החילוף של האטלנטיס שימשו מאוחר יותר לבנייתה של אנדוור.
טיסתה הראשונה נערכה באוקטובר 1985, כשהובילה את המשימה הסודית הראשונה (מתוך חמש) של משרד ההגנה האמריקאי[1]. ב־1989 הובילה את שני לווייני המחקר, מגלן וגלילאו[2], וב-1991 הציבה במסלולו את הטלסקופ קמפטון לצפייה בקרני גמא.
החל משנת 1995 ביצעה שבע טיסות לתחנת החלל הסובייטית מיר, כשבמשימה השנייה הביאה את מודול העגינה בתחנה, ולאחר מכן ביצעה חמש טיסות להחלפת צוותים בתחנה.
מנובמבר 1997 עד יולי 1999 הושבתה לשם התאמה מחדש ושיפור חומרה. במהלך השיפוץ בוצעו בה 165 שינויים. מאז ועד טיסתה האחרונה ביצעה המעבורת עשר טיסות להרכבה והבאת חלקים לשם בניית תחנת החלל הבינלאומית, טיסה אחת לתחזוקת טלסקופ החלל האבל[3], ועוד טיסת אספקה אחת לתחנת החלל.
בטיסתה באוקטובר 2002, אטלנטיס וששת אנשי הצוות שעל סיפונה ביצעו שלוש הליכות חלל בתחנת החלל הבינלאומית.
נאס"א שיבצה אותה לספטמבר 2005 ועקב אי כשירותה לטיסה עבר חלון השיגור. עקב סיבוכים הוחלט שהדיסקברי תמריא למשימת STS-114, ולכן שובצה למשימת STS-300 של משימת STS-114.
משימת STS-121 במקור הייתה שייכת לאטלנטיס, אך החלטה של נאס"א קבעה שתהיה זו הדיסקברי במקום.
מנהל תוכנית המעבורות של נאס"א הודיע באמצע 2006 לעובדים במרכז החלל קנדי, שהאטלנטיס תצא משירות פעיל ב-2008 ותשמש לאחר מכן כחלקי חילוף לדיסקברי ולאנדוור, שיסגרו את תוכנית מעבורות החלל בשנת 2010. בחירת הפרישה המוקדמת של האטלנטיס נעשתה משיקולים כלכליים, שכן באותה שנת פרישה הייתה אמורה לעבור שיפוץ, ולכן הוחלט לחסוך בהוצאות. עם זאת, תוכנית זו שונתה, וטיסתה ה־33 והאחרונה של האטלנטיס, משימה STS-135, הייתה הטיסה האחרונה של תוכנית המעבורות, המריאה ב־8 ביולי 2011 ונחתה ב־21 לאותו חודש[4].
טיסות
מעבורת החלל אטלנטיס ביצעה 32 טיסות, שהתה יותר מ־293 ימים בחלל, השלימה 4,788 הקפות וגמאה כ־184,500,000 ק"מ.
# | תאריך | משימה | הערות |
---|---|---|---|
1 | 3 באוקטובר 1985 | STS-51-J | משימה של משרד ההגנה האמריקאי |
2 | 26 בנובמבר 1985 | STS-61-B | שלושה לווייני תקשורת נפרסים ומוצבים במסלול |
3 | 2 בדצמבר 1988[5] | STS-27 | משימה של משרד ההגנה האמריקאי |
4 | 4 במאי 1989 | STS-30 | חללית המחקר " מגלן" |
5 | 18 באוקטובר 1989 | STS-34 | חללית המחקר "גלילאו" |
6 | 28 בפברואר 1990[6] | STS-36 | משימה של משרד ההגנה האמריקאי |
7 | 15 בנובמבר 1990 | STS-38 | משימה של משרד ההגנה האמריקאי |
8 | 5 באפריל 1991 | STS-37 | פריסת טלסקופ קומפטון לצפייה בקרני גמא |
9 | 2 באוגוסט 1991 | STS-43 | פריסת לוויין המעקב TDRS-5 |
10 | 24 בנובמבר 1991 | STS-44 | משימה של משרד ההגנה האמריקאי |
11 | 24 במרץ 1992 | STS-45 | משימת "אטלס 1" |
12 | 31 ביולי 1992[7] | STS-46 | פריסת לוויין אירופאי שניתן להחזרה |
13 | 3 בנובמבר 1994 | STS-66 | משימת "אטלס 3" |
14 | 29 ביוני 1995 | STS-71 | העגינה הראשונה של מעבורת חלל בתחנת החלל מיר |
15 | 12 בנובמבר 1995 | STS-74 | נשיאת מודול העגינה של תחנת החלל מיר |
16 | 22 במרץ 1996 | STS-76 | עגינה בתחנת החלל מיר והחלפת צוותים |
17 | 16 בספטמבר 1996 | STS-79 | עגינה בתחנת החלל מיר והחלפת צוותים |
18 | 12 בינואר 1997 | STS-81 | עגינה בתחנת החלל מיר והחלפת צוותים |
19 | 15 במאי 1997 | STS-84 | עגינה בתחנת החלל מיר והחלפת צוותים |
20 | 25 בספטמבר 1997 | STS-86 | עגינה בתחנת החלל מיר והחלפת צוותים |
21 | 19 במאי 2000 | STS-101 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
22 | 8 בספטמבר 2000[8] | STS-106 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
23 | 7 בפברואר 2001 | STS-98 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
24 | 12 ביולי 2001 | STS-104 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
25 | 8 באפריל 2002 | STS-110 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
26 | 7 באוקטובר 2002 | STS-112 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
27 | 9 בספטמבר 2006[9] | STS-115 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
28 | 8 ביוני 2007 | STS-117 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
29 | 7 בפברואר 2008[10] | STS-122 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
30 | 12 במאי 2009[3] | STS-125 | תיקון ותחזוק טלסקופ החלל האבל |
31 | 16 בנובמבר 2009 | STS-129 | אספקה לתחנת החלל הבינלאומית |
32 | 14 במאי 2010 | STS-132 | הרכבת תחנת החלל הבינלאומית |
33 | 8 ביולי 2011[11] | STS-135 | החלפת צוותים וחידוש אספקה |
המעבורת אטלנטיס בתרבות
- בסרט דיפ אימפקט הצוות משתמש במעבורת החלל אטלנטיס
- במשחק המחשב The Dig שיצא בשנת 1995 על ידי חברת לוקאס ארטס נעשה השימוש במעבורת.
- בסרט ארמגדון האטלנטיס נהרסת כתוצאה מפגיעה של אסטרואיד
ראו גם
קישורים חיצוניים
- נטשה מוזגוביה, צפו באטלנטיס יוצאת לדרכה האחרונה, באתר הארץ, 8 ביולי 2011
- סיכום פעילות באתר נאס"א
הערות שוליים
- ^ "אטלנטים" נחשפה רק 9 דקות לפני ההמראה, מעריב, 4 באוקטובר 1985
- ^ רויטרס, "אטלנטיס׳ תפתח עידן חדש בחקר כוכבי הלכת, חדשות, 24 באפריל 1989
- ^ 3.0 3.1 סוכנויות הידיעות, מעבורת החלל "אטלנטיס" יצאה למשימת תיקונים בטלסקופ "האבל", באתר הארץ, 11 במאי 2009
- ^ אסף שטול-טראורינג, תם עידן מעבורות החלל בנאס"א: אטלנטיס נחתה בפעם האחרונה, באתר הארץ, 21 ביולי 2011
- ^ המעבורת "אטלנטיס׳ שיגרה לויין שיעקוב אחו כוחות צבא בריה"מ, חדשות, 8 בדצמבר 1988
- ^ רויטרס, חלקי לווין שנשרף בדרכם לכדור הארץ, חדשות, 22 במרץ 1990
- ^ שוגרה המעבורת "אטלנטיס", חדשות, 2 באוגוסט 1992
- ^ סי"צ, יוסטון, אטלנטיס נצמדה לתחנת החלל, באתר גלובס, 10 בספטמבר 2000
- ^ הארץ, לאחר שבועיים של עיכובים: "אטלנטיס" המריאה לחלל, באתר הארץ, 10 בספטמבר 2006
- ^ סוכנויות הידיעות, "אטלנטיס" שוגרה -המעבדה האירופית תותקן בחלל, באתר הארץ, 7 בפברואר 2008
- ^ נטשה מוזגוביה, מעבורת החלל אטלנטיס המריאה למשימתה האחרונה, באתר הארץ, 10 ביולי 2011
מעבורות חלל | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
|
37219792מעבורת החלל אטלנטיס