מסילת הרכבת לתל ליטוינסקי
מידע כללי | |
---|---|
מדינה | ארץ ישראל |
מפעיל | הרכבת הצבאית לארץ ישראל, הצבא האמריקאי |
מידע על ההקמה | |
חברה בונה | הצבא הבריטי |
התחלת בנייה | 1943 |
פתיחת המסילה | 1943, 1948 |
סגירת המסילה | 1943, 1948 |
מידע על המסילה | |
תחילת המסילה | כפר ג'יניס |
סיום המסילה | תחנת הרכבת תל ליטוינסקי |
סוג המסילה | צבאי ומשא |
אורך המסילה | 13 ק"מ |
רוחב המסילה | 143.5 ס"מ |
מסלולים | 1 |
רשימת התחנות | |
תחנת הרכבת כפר ג'יניס, תחנת הרכבת תל ליטוינסקי |
מסילת הרכבת מתחנת הרכבת כפר ג'יניס לבסיס הצבאי תל ליטוינסקי הייתה שלוחת רכבת צבאית, באורך כ-13 ק"מ, בבעלות הצבא האמריקאי שסללו הבריטים באביב 1943. המסילה הייתה פעילה בערך עד אוקטובר 1943. במהלך מלחמת העצמאות פעלה המסילה למשך מספר ימים לפינוי פצועים.
ההיסטוריה של המסילה
תקופת מלחמת העולם השנייה
במסגרת המערכה בצפון אפריקה, במחצית שנת 1942, נסלל בבסיס חיל האוויר הבריטי בלוד (RAF Lydda) מסלול נוסף על ידי חיל האוויר האמריקאי. ומחודש יולי 1942 ועד נובמבר 1943, הוצבו והופעלו מהשדה שתי הטייסות של מטוסי B-17 מבצר מעופף ו-B-24 ליברייטור של "חיל האוויר המזרח־תיכוני של צבא ארצות הברית" (US Army, Middle East Air Force - USAMEAF).
בתל ליטוינסקי (תל השומר של היום) פעל בית חולים צבאי אמריקאי מס' 24 אליו הובאו פצועים מהחזית האפריקאי וכן מתקנים שונים הקשורים לשתי הטייסות האמריקאיות שחנו בשדה התעופה בלוד.
על מנת לחבר את שדה התעופה בלוד ואת תל ליטוינסקי נבנתה השלוחה שהתפצלה מהמסילה המזרחית צפונית לתחנת הרכבת כפר ג'יניס, באורך כ-13 ק"מ עד לתל ליטוינסקי. המסילה הייתה בבעלות הצבא האמריקאי, אך תוכננה ונבנתה על ידי מהנדסים ופועלים של Palestine Railway, גם הציוד הנייד (קטרים וקרנות) וכוח האדם שנדרש להפעלת הרכבות בקו היה בחלקו הגדול של הרכבת המנדטורית ובחלקו הקטן הרכבת הצבאית לארץ ישראל של משרד המלחמה הבריטי ושל הצבא האמריקאי.
עם התרחקות החזית באפריקה מערבה, בסתיו 1943, פונו הכוחות האמריקאים מהארץ, בעקבות כך הופסק שימוש במסילה, וזמן קצר לאחר מכן פורקו הפסים של המסילה הנטושה בקטע שמיהוד מערבה, על ידי תושבי כפר עאנה הערבית הסמוך, שהשתמשו בפסים ובאדנים לצרכים שונים. לכן ניתן לראות שמפות בריטיות משנת 1945 מופיע רק קטע המסילה בין תחנת כפר ג'יניס ליהוד.
תקופת מלחמת העצמאות
תקופת מלחמת העצמאות פעל בתל ליטוינסקי בית חולים צבאי מס' 5 של צה"ל. אליו הובאו פצועים רבים מקרבות התקפה על כיס פלוג'ה (מבצע חיסול), בין התאריכים 27 בדצמבר ועד 29 בדצמבר 1948. בעקבות מחסור בכלי רכב וצורך בפינוי מספר גדול של פצועים, באותם שלושה ימים הופעלו רכבות מיוחדות של קטר ושני קרונות משא שבתוכן הניחו שתי קומות של אלונקות עם פצועים.
לצורך כך, בתחנת הרכבת של הר-טוב (תחנת רכבת בית שמש של היום) נפתחה תחנת איסוף ומיון פצועים, הרכבת חנתה בתחנה באופן קבוע והייתה מוכנה להפעלה. המסילה של השלוחה הגיעה רק עד כפר יהודייה ומשם בית החולים בתל ליטוינסקי אסף את הפצועים. ברגע שרכבת יצאה מתחנת הרכבת בהר טוב עם הפצועים, הרכבת הריקה נשלחה להרטוב מלוד. הפצועים הקשים הועברו באמבולנסים לבתי החולים בירושלים.
פירוק המסילה
בתחילת שנות החמישים נשקלו התוכניות לחידוש המסילה לבסיס תל השומר אולם הן נדחו עקב בעיות תקציב ושיקולי כדאיות כלכליים. באמצע שנות החמישים פורקו המסילות והאדנים.
מפות המסילה
|
שרידים בשטח
היום נשארו שרידים בודדים מהמסילה:
- עמודי גשר בטון מעל נחל בית עריף
- שני גשרוני בטון באזור התעשייה של יהוד
- שרידי הסוללה ליד צומת בני עטרות
שרידי גשר בטון מעל נחל בית עריף
שרידי הגשר נמצאים כ-400 מטר מזרחית לכביש 40, סמוך לגדר התעשייה האווירית.
|
קישורים חיצוניים
- אמיר פניני, המסילה האמריקאית בארץ ישראל, באתר 'מאמרים', 15 בינואר 2007.
31469454מסילת הרכבת לתל ליטוינסקי