מאמץ פיתול

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

במכניקה של גוף קשיח, מוט שמצדי הציר שלו פועלים מומנטים מנוגדים בכיוונים (אחד עם כיוון השעון והשני נגד), הוא מוט העומד לפיתול. מאמץ פיתול מתקיים כאשר בקצות המוט פועלים שני מומנטים מנוגדים בכיוונם ומופעלים סביב הציר.

פיתול

תמונת מוט העמוס לפיתול
קובץ:Torsion2.JPG
חתך מוט העמוס לפיתול
קובץ:Torsion3.JPG
תרשים של חתך מוט עגול חלול

במוט עגול הנתון לפיתול והעשוי מחומר אלסטי ומקיים את חוק הוק, מתקיים:

המכפלה G J היא הקשיחות של המוט לפיתול.

מאמץ הפיתול

מאמץ הפיתול במרחק מהציר של המוט העגול הוא:

מאמץ הפיתול המרבי הוא על מעטפת המוט במרחק הגדול ביותר מציר המוט

  • r - רדיוס המוט
  • - מאמץ הפיתול המרבי במוט

בחתך מלבני

מאמץ הפיתול המרבי בחתך מלבני ברוחב w ובעובי t לפי טימושנקו:

מומנט התמד (אינרציה) פולרי

ערך מורחב – מומנט התמד פולרי של השטח

מומנט האינרציה הפולרי J למוט עגול בקוטר d:

ובמוט עגול חלול:

  • d - קוטר חיצוני
  • - קוטר פנימי

אם מחלקים את מומנט האינרציה הפולרי ברדיוס מקבלים את מומנט ההתנגדות הפולרי אותו ניתן למצוא בלוחות טכניים לחתכים שונים.

  • r - רדיוס המוט
  • - מומנט ההתנגדות הפולרי של השטח אותו נתן למצוא בלוחות טכניים.

המאמץ המותר לפיתול הוא 0.5 - 0.7 מהמאמץ המותר למתיחה.

ראו גם

לקריאה נוספת

  • McGraw-Hill Encyclopedia of Engineering, Sybil P. Parker Editor in Chieh. McGraw Hill Book Company 1983, מסת"ב 0-0704-5486-8
  • Mechanical Engineering Design, Joseph E. Shigley, Larry D. Mitchell, 4th Edition 1983. מסת"ב 0-07-056888-x

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאמץ פיתול בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0