יחסי איראן–טורקמניסטן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יחסי איראןטורקמניסטן
איראןאיראן טורקמניסטןטורקמניסטן
איראן טורקמניסטן
שטחקילומטר רבוע)
1,648,195 488,100
אוכלוסייה
91,923,060 7,546,374
תמ"ג (במיליוני דולרים)
401,505 59,887
תמ"ג לנפש (בדולרים)
4,368 7,936
משטר
רפובליקה אסלאמית רפובליקה

יחסי איראן–טורקמניסטן הם יחסי החוץ בין איראן וטורקמניסטן. שתי המדינות חולקות גבול משותף של יותר מ-1000 ק"מ. מאז עצמאותה של טורקמניסטן מברית המועצות ב-1991, שתי המדינות נהנות מיחסים טובים ושיתפו פעולה בתחומי כלכלה, תחבורה, פיתוח תשתיות ואנרגיה. לשתי המדינות יש קשרים היסטוריים חזקים.

יחסי סחר

פגישות נשיאים שהשתתפו בנוברוז בטהרן, איראן, 2010.

לאיראן יש את הנפח הגדול ביותר של חילופי סחר עם טורקמניסטן אחרי רוסיה.[1] מסילת הרכבת טאג'אן-משהד-סרחס, צינור הגז קורפג'ה-קורט קואי במערב טורקמניסטן בשווי 139 מיליון דולר וסכר דוסטי ('ידידות' בפרסית) בדרום המדינה בשווי 167 מיליון דולר נבנו באמצעות מיזם משותף. קו העברת החשמל של Balkanabad-Aliabad ועוד כמה פרויקטים כמו תוכנית פיתוח תקשורת סיבים אופטיים, בניית בונקרים וחפצים אחרים ב-Merve ובית זיקוק בטורקמנבאשי, בניית מסופי גז נוזלי, כבישים מהירים הם מקרים של יחסים דו-צדדיים הולכים וגדלים.[2] ב-2009 נבנו או נבנים כ-100 פרויקטים תעשייתיים בטורקמניסטן בסיוע איראני.[2]

המנהיג העליון של איראן עלי ח'אמנאי בפגישה עם נשיא טורקמניה המבקר גורבנגולי ברדימוחמדוב, 2015.

מחזור הסחר השנתי ירד ל-1.2 מיליארד דולר ב-2009 מ-3.2 מיליארד דולר ב-2008, בעיקר בגלל ירידה במחיר הנפט והגז.[2][1] היצוא של טורקמניסטן לאיראן גדל ב-42 אחוזים במהלך ינואר-ספטמבר 2007. היצוא העיקרי של טורקמניסטן לאיראן כלל גז טבעי, נפט ומוצרים פטרוכימיים, וכן טקסטיל. טורקמניסטן מכרה 8 מיליארד מטרים מעוקבים של גז לאיראן בשנת 2010 לעומת 5.8 Bcm בשנת 2005. טורקמניסטן מספקת בדרך כלל 5% מהביקוש לגז של איראן.[3] שתי המדינות חנכו ב-2010 את צינור דאולטאבאד-סרחס-חנגירן כדי להעלות את אספקת הגז הטבעי לאיראן ל-20 מיליארד מ"ק בשנה.

ב-28 בנובמבר 2021, איראן, טורקמניסטן ואזרבייג'ן חתמו על עסקת החלפת גז בהיקף של עד 2 מיליארד מ"ק בשנה. טורקמניסטן תמכור 5–6 מיליון מטרים מעוקבים של גז ליום לאזרבייג'ן במסגרת ההסכם המשולש שנחתם בטורקמניסטן. איראן גם תמשוך את לקוחות צריכת הגז שלה בחמישה מחוזות במדינה מהזכות להעביר גז זה. איראן נועדה לפתור סכסוך מתמשך של חובות גז עם טורקמניסטן במרכז אסיה, שטענה בסוף 2017 כי איראן חייבת לה 1.8 מיליארד דולר בתשלומים עבור גז שנמסר לטהראן.[4]

תחבורה

קו הרכבת קזחסטן-טורקמניסטן-איראן הוא חלק מהמסדרון הצפוני דרומי והוא קו רכבת באורך 677 קילומטרים (421 מיל) המחבר את קזחסטן וטורקמניסטן עם איראן והמפרץ הפרסי. הוא מקשר את אוזן בקזחסטן עם Bereket – Etrek בטורקמניסטן ומסתיים בגרגאן במחוז גולסטן באיראן. באיראן, מסילת הברזל תהיה מקושרת לרשת לאומית העושה את דרכה לנמלי המפרץ הפרסי.[5]

פרויקט זה הוא חלק מהסכם אשגבאט, שהוא הסכם תחבורה מולטי-מודאלי שנחתם על ידי הודו, עומאן, איראן, טורקמניסטן, אוזבקיסטן וקזחסטן, ליצירת מסדרון תחבורה ומעבר בינלאומי המקל על הובלת סחורות בין מרכז אסיה למפרץ הפרסי.[6]

הפרויקט מוערך בעלות של 620 מיליון דולר אשר ממומן במשותף על ידי ממשלות קזחסטן, טורקמניסטן ואיראן.[5][7]

העיר ברקט היא צומת דרכים חשובה של המסילה הטרנס-כספית והמסדרון הצפוני דרומי.

הפרויקט גם נועד ליצור מערכת תחבורה מולטי-מודאלית כדי לספק קישוריות חלקה באזור גם לנסיעות נוסעים. המסדרון הטרנס-לאומי צפון-דרום יעבור עד 137 קילומטרים (85 מיל) בקזחסטן, 470 קילומטרים (292 מיל) בטורקמניסטן ו-70 קילומטרים (43 מיל) באיראן.

העבודה בטורקמניסטן החלה בברקט בדצמבר 2007 ובקזחסטן ביולי 2009.

311 קילומטרים (193 מיל) המקטע בין ברקט לבוז'אן בטורקמניסטן ממומן על ידי הבנק לפיתוח אסיה (ADB). מזכר הבנות נחתם בין ADB לבין ממשלת טורקמניסטן בפברואר 2010, עבור הלוואה של 350 מיליון דולר כקרן מיוחדת לסיוע טכני. הלוואת הפרויקט נועדה להתקנת ציוד איתות ותקשורת בקו הרכבת השוטף, רכש ציוד ומתקני תחזוקה, ייעוץ וניהול ופיקוח על הבנייה. הפרויקט קיבל גם הלוואה של 371.2 מיליון דולר מהבנק לפיתוח האסלאמי ביולי 2010.

במאי 2013, קטע של 311 קילומטרים (193 מיל) ברקט – אוזן מתוך ה-677 קילומטרים (421 מיל) הושלם המסדרון הצפוני דרומי.[8] בפברואר 2014, 256 קילומטרים (159 מיל) הושלם קטע ארוך בין ברקט לאטרק. בימים אלה נבנות תחנות רכבת לאורך המסילה החדשה.[9]

קישור הרכבת קזחסטן-טורקמניסטן-איראן ייחנך רשמית באוקטובר 2014.[10]

העיר ברקט ("קזנדז'יק") היא צומת רכבת חשובה מבחינה אסטרטגית של המסילה הטרנס-כספית (הים הכספי, טורקמניסטן, אוזבקיסטן ומזרח קזחסטן) ומסילת הרכבת הטרנס-לאומית צפון-דרום. בעיר יש מחסן גדול לתיקון קטרים ותחנת רכבת מודרנית לנוסעים.

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ 1.0 1.1 "Iran Daily - Domestic Economy - 06/01/09". אורכב מ-המקור ב-2009-08-17. נבדק ב-2009-06-07.
  2. ^ 2.0 2.1 2.2 "Iran Daily - Domestic Economy - 08/18/09". אורכב מ-המקור ב-2009-08-21. נבדק ב-2016-02-06.
  3. ^ "Iran Daily - Domestic Economy - 11/30/08". אורכב מ-המקור ב-2009-06-09. נבדק ב-2016-02-06.
  4. ^ "Iran, Turkmenistan and Azerbaijan sign gas swap deal". Reuters.{{cite web}}: תחזוקה - ציטוט: url-status (link)
  5. ^ 5.0 5.1 "North-South Transnational Corridor". railway-technology.com. נבדק ב-2014-03-25.
  6. ^ The Hans India - India accedes to Ashgabat agreement
  7. ^ "Presidents open Kazakhstan to Turkmenistan rail link". Railway Gazette International. נבדק ב-20 במאי 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "Caspian rail corridor funds agreed". Railwaygazette.com. אורכב מ-המקור ב-2018-04-10. נבדק ב-2010-02-23.
  9. ^ "Завершено строительство участка Берекет - Этрек магистрали Казахстан–Туркменистан–Иран". Turkmen Business. נבדק ב-2014-03-10.
  10. ^ "Iran-Turkmenistan-Kazakhstan railway to come on stream in 6 months". zawya.com. נבדק ב-2014-03-25.
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

35868545יחסי איראן–טורקמניסטן