יוניברסל מוטורס ישראל
בית UMI בראשון לציון | |
נתונים כלליים | |
---|---|
סוג | חברה פרטית |
בורסה | הבורסה לניירות ערך בתל אביב |
תקופת הפעילות |
1933 הקמת חברת ליאו גולדברג בע”מ 1946 - הקמת חברת המזרח למכוניות ומסחר בע”מ 1993 - הקמת יוניברסל מוטורס ישראל – הווה |
מיקום המטה | בית קבוצת UMI, לוד |
בעלות |
חברת המזרח לאחזקות בע"מ (50%) חברת קומסקו בע"מ (50%) |
ענפי תעשייה | תחבורה |
מוצרים עיקריים | יבוא כלי רכב, השכרת רכב, ליסינג |
הכנסות | 3.90 מיליארד ש"ח (2021)[1] |
רווח תפעולי | 481 מיליון ש"ח (2021)[1] |
רווח | 354 מיליון ש"ח (2021)[1] |
הון עצמי | 1.03 מיליארד ש"ח (2021)[1] |
סך המאזן | 4.45 מיליארד ש"ח (2021)[1] |
umigroup.co.il |
יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ (ידועה גם בשם UMI) היא חברה פרטית ישראלית, העוסקת ביבוא והפצה של כלי רכב פרטיים ומסחריים. החברה משמשת כנציגה הבלעדית בישראל של יצרניות הרכב ג'נרל מוטורס ואיסוזו. החברה גם מחזיקה בפעילות בתחום הליסינג והשכרת רכב תחת מותג אוויס בישראל.
היסטוריה
החברה הוקמה בשנת 1993, כתוצאה ממיזוג בין חברת "ליאו גולדברג בע”מ" שהייתה אז בבעלות קבוצת קרדן, ו-"חברת המזרח למכוניות ומסחר בע”מ" שהייתה בבעלות משפחת עיני. שתי החברות היו המשווקת בישראל של כלי רכב תוצרת התאגיד האמריקאי "ג'נרל מוטורס", שגם החזיק בעת המיזוג 10% ממניות החברה, עד למכירתם בשנת 2013[2].
חברת המזרח למכוניות ומסחר
"חברת המזרח למכוניות ומסחר" הוקמה על ידי יחזקאל עיני בשנת 1946. יחזקאל עיני נכנס לעסקי הרכב בשנות ה-30 של המאה ה-20 עוד במולדתו עיראק, והמשיך לאחר שעלה לארץ ישראל. במרוצת השנים נכנסו לעסק גם בניו שלמה ומוריס (משה). החברה הייתה יבואנית של רכבי חברת ווקסהול מוטורס הבריטית, שהייתה בבעלות ג'נרל מוטורס[3].
בשנות ה-50 שימשה מכונית ווקסהול קטנה כרכב השרד של דוד בן-גוריון, שהחליפה לפי בקשתו רכב מפואר מדגם קרייזלר[4]. החברה החזיקה באולמות תצוגה בתל אביב, חיפה וירושלים[5][6]. הדגמים הדומיננטיים היו: ווקסהול ויקטור ו-ווקסהול ויוה[7]. בשנת 1962 מכרה "חברת המזרח למכוניות" 350 רכבי ווקסהול[8]. בהמשך החלה החברה ליבוא מכוניות של מותג הרכב "אולדסמוביל" ואוטובוסים ומשאיות, תחת המותג "בדפורד". בשנת 1972 מכרה כ-600 כלי רכב[9].
בשנות ה-80 החלה החברה גם לייבוא את רכבי "קבוצת רובר" הבריטית (Rover Group)[10].
חברת ליאו גולדברג
ליאו גולדברג, נולד במינסק ב-1898, למד הנדסה מכנית, עבר לגרמניה, ופנה למסחר במכוניות. בשנת 1933 עלה לארץ ישראל והקים את המוסך המודרני הראשון באזור תל אביב, בדרך פתח תקווה[11], סמוך לשדות המושבה שרונה. אחר כך פתח גם סוכנות ליבוא רכבי שברולט, מותג מכוניות שבבעלות ג'נרל מוטורס[12]. בשנות ה-60 החל ליבוא גם את מותגי הרכב האמריקאי ביואיק ו"אופל", חברה גרמנית שהייתה בבעלות ג'נרל מוטורס, וכלי רכב של המותג הבריטי "מוריס" שיוצרו על ידי "תאגיד הרכב הבריטי" (British Motor Corporation)[13]. בשנת 1966, חנך גולדברג, יחד עם שותפים את "חניון גרוזנברג" בשכונת נחלת בנימין בתל אביב, חניון רב קומות הראשון שנבנה בישראל וכלל מוסך ותחנת דלק[14]. בשנת 1969, נכנסה חברת ליאו גולדברג למשא ומתן על הקמת מפעל להרכבת רכבי "אופל" בישראל[15]. בשנת 1971 חנכה חברת ליאו גולדברג את המוסך המרכזי החדש שלה ברחוב המסגר 57 בתל אביב[16]. בתחילת שנות ה-80, החל יבואן "אופל" בעזה למכור כלי רכב בישראל במחיר יותר נמוך מחברת ליאו גולדברג, החברה עתרה למשרד התחבורה ונאסר עליו למכור בישראל[17].
ליאו גולדברג נפטר בדצמבר 1971 והחברה עברה לבעלות בנותיו. בשנת 1987, הפרידו הבנות את עסקי החברה, שהבת שלומית מרגלית קיבלה את הבעלות על סוכנות הרכב, שנוהלה על ידי חתנו של גולדברג, רפי מרגלית, ועל ידי נכדו איתן מרגלית[18].
המיזוג ליצירת יוניברסל מוטורס
בסוף שנות ה-90 סבלה חברת ליאו גולדברג מירידה במכירת, לאחר שהמותג המרכזי שלה "אופל" התקשה בתחרות מול היצרנים היפניים[19], ועקב שינויים בשער החליפין של המארק מול השקל. ומשפחת מרגלית ביקשה למכור את החברה[20]. בין המתעניינים ברכישת החברה הייתה משפחת עיני בעלת "חברת המזרח"[21]. אך ביולי 1989, רכשה קבוצת יהלומנים שכללה את יוסף גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר את החברה, יחד עם שבח אופיר, ששימש קודם כחשב קונצרן כור תעשיות[22]. הם גם ביקשו לקנות את סוכנות BMW בישראל, אך הדבר לא יצאה לפועל[23]. בשנת 1991 הם רכשו את חברת ההחזקות קבוצת קרדן ישראל באמצעותה החזיקו בעסקי חברת ליאו גולדברג[24]. במקביל החל משא ומתן עם משפחת עיני על מיזוג פעילות היבוא של ג'נרל מוטורס בישראל לחברה אחת[25]. גם תאגיד ג'נרל מוטורס, תמך במהלך[10]. ביולי 1992, מיד עם שחררו מצה"ל, גייסו את מפקד חיל האוויר לשעבר אביהו בן-נון לקבוצת קרדן[26]. בסוף 1993 הגיעו להסכם עם משפחת עיני על הקמת החברה המשותפת "יוניברסל מוטורס ישראל". בן-נון מונה כמנכ"ל הקבוצה וקיבל 5% ממניות החברה בעת מינויו לתפקיד (שאר בעלי המניות באותה עת היו משפחת עיני 45%, קרדן ישראל 40% וג'נרל מוטורס 10%)[27].
החברה החלה לשווק גם את רכבי חברת איסוזו היפנית בישראל (חברה בה הייתה לג'נרל מוטורס בעלות חלקית), ואת רכבי חברת סאאב השוודית (בה החזיקה ג'נרל מוטורס 50% מהבעלות באותה עת), ובסך הכל 9 מותגי רכב: אולדסמוביל, פונטיאק, שברולט, GMC, ביואיק, אופל, סאאב ואיסוזו. השנה הטובה בתולדות החברה הייתה 1995, שבה הסתכמו הכנסותיה ביותר מ-2 מיליארד שקל והרווח הנקי ב-60 מיליון שקל. באותה שנה מכרה כמעט 19 אלף מכוניות, שהמוכנית הנמכרת ביותר של החברה הייתה השברולט קוואליר, ששווקה כמכונית אמריקאית במחיר שאינו גבוה משמעותית ממשפחתיות איכותיות יפניות. בשנת 1995 נמסרו 5,289 כלי רכב (הייתה המכונית ה-5 הנמכרת ביותר בישראל בשנה זו) וב-1996 נמסרו 3,905 כלי רכב (מקום 9 בשוק הרכב בישראל)[28]. אולם הקוואליר סבלה מבעיות איכות, וגם שינויים בשער הדולר פגעו בתחרותיות של החברה. ב-1996 ירדו מכירות החברה והיא מסרה 13,924 כלי רכב, בשנים הבאות המשיכו מכירות החברה לרדת[29].
בשנות ה-2000
בשנת 2001 רכשה חברת ג'נרל מוטורס את חברת דייהו מוטורס (אנ') שפשטה את הרגל. חברת יוניברסל מוטורס החלה לשווק בישראל את כלי הרכב שייצרה במקור דייהו תחת שם המותג "שברולט"[30]. בשנת 2004 גדלו מכירות החברה בכ-50% והיא שיווקה כ-13 אלף כלי רכב[31]. בשנת 2005 החלה החברה לשווק את רכב השטח האמר בישראל. החברה מכרה 50 כלי רכב תוך חודשיים מיום ההשקה[32]. אחר כך מכרה כמה עשרות כלי רכב מדי שנה עד הפסקת ייצורם בשנת 2009[33].
בשנת 2010 העברה ג'נרל מוטורס את הזיכיון לשיווק רכבי המותג "אופל" מיוניברסל מוטורס לקבוצת שלמה, לאחר שקבוצת יוניברסל מוטורס הזניחה את שיווק המותג בישראל והנהלת "אופל" החליטה לחפש יבואן אחר[34]. בשנת 2019 עבר שוב זיכיון היבוא מקבוצת "שלמה" לקבוצת לובינסקי, יבואנית פיז'ו סיטרואן. לאחר שבאוגוסט 2017 נמכרה אופל לקבוצת פיז'ו-סיטרואן. והתקבלה החלטה על העברת הזיכיון בישראל במסגרת תהליך ארגון מחדש של מערך השיווק הבין לאומי של הקבוצה הממוזגת[35].
בתחילת נובמבר 2016 השלימה משפחת עיני את רכישת מניות שותפתה בחברה, קרדן ישראל (46.1%), בתמורה לכ-398 מיליון שקל. באפריל 2017 רכשה חברת המזרח גם את החזקתו של המנכ"ל לשעבר, אביהו בן-נון שעוד החזיק 3.9% מהמניות, זאת תמורת 31 מיליון שקל, מחיר ששיקף שווי של כ-800 מיליון שקל לחברה[36].
ביוני 2017, ביצע הנפקה ראשונה לציבור של איגרות חוב בבורסה לניירות ערך בתל אביב, בהיקף של יותר ממיליארד שקל, בדרך של הצעת רכש חליפין לאיגרות חוב של יו.טי.אס (חברת בת של הקבוצה)[37].
בפברואר 2018, מכרה משפחת עיני 25% מיוניברסל מוטורס לחברת קומסקו שבבעלות איש העסקים חיים דנון[38]. בספטמבר 2018, רכש דנון עוד 25% מהחברה לפי שווי של כ-900 מיליון שקל[39].
חברות בת
אוויס ישראל
ביולי 2011, מכרה קרדן ישראל למשפחת עיני 34% מ"דן רכב", חברת השכרת רכב וליסינג בעלת זיכיון "אוויס" בישראל ובאוקראינה[40]. ובסוף שנת 2012 הוחלט על מיזוג של פעילות "אויס ישראל" לתוך "יוניברסל מוטורס", במטרה לייעל את שתי החברות[41]. "דן רכב ותחבורה ד.ר.ת בע"מ" הוקמה במקור בשנת 1986 כחברה פרטית בשם "דן רנט א-קאר בע"מ" שהייתה בשליטת חברת "אמד פיתוח", חברה בבעלות עובדי וגמלאי קואופרטיב דן[42]. במאי 1993 ביצע "דן רכב" הנפקה ראשונה לציבור של מניות בבורסה לניירות ערך בתל אביב. עד אמצע שנות ה-90 עסקה בעיקר בפעילות בענף השכרת כלי רכב לזמן קצר בישראל ובמכירת שוברי השכרת כלי רכב לנוסעים מחוץ לישראל. לקראת סוף שנות ה-90 הרחיבה החברה את פעילותה בתחום הליסינג התפעולי, תוך התבססות על תשתית החברה בתחום ההשכרה לזמן קצר. מאז תחילת שנות ה-2000 הליסינג התפעולי היה תחום פעילותה המרכזי של החברה[43]. בשנת 2006 רכשה "קרדן ישראל" 50% מחברת "אמד פיתוח", בעלת השליטה ב"דן רכב" ואחר רכשה עוד מניות, לבסוף בתחילת 2011 רכשה את רוב מניות "דן רכב" ושינתה את שמה לחברת "קרדן רכב"[44].
יוניברסל משאיות ישראל בע"מ
יוניברסל משאיות ישראל בע"מ (UTI) הוקמה בישראל בשנת 1994. החברה מפיצה ומשווקת את המשאיות והאוטובוסים של המותג ISUZU, את האוטובוס הבינעירוני החשמלי של המותג SUNWIN (חברת בת של היצרנית הסינית SAIC) ואת משאית החשמלית של המותג GEELY. בנוסף להפצת משאיות ואוטובוסים חדשים, יוניברסל משאיות ישראל בע"מ מספקת שירות מכירת משאיות יד שניה, ליסינג והשכרת משאיות.
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של יוניברסל מוטורס ישראל
- אתר האינטרנט הרשמי של uti
- יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ, באתר הבורסה לניירות ערך בתל אביב
- יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ, באתר "מאיה"
הערות שוליים
- ^ 1.0 1.1 1.2 1.3 1.4 יוניברסל מוטורס ישראל בע"מ: נתונים כספיים באתר מאי"ה.
- ^ יורם גביזון, UMI קונה את חלקה של ג'נרל מוטורס לפי שווי של 685 מיליון ש', באתר TheMarker, 22 באוגוסט 2013
רון שטיינבלט, GM יוצאת מיבואנית הרכב UMI תמורת 68.5 מ' ש', באתר גלובס, 22 באוגוסט 2013 - ^ צ.א., חברת המזרח למכוניות בע"מ, הבוקר, 25 בפברואר 1957
י. בן-א, מכירה טובה למכוניות "ווקסהול", דבר, 1 במרץ 1964 - ^ ב.ג.ויתר על ה"קרייזלר", מעריב, 19 בפברואר 1956
- ^ ווקסהול 1956 נהיגת יד, על המשמר, 29 ביולי 1956
- ^ ווקסהול בשנות השבעים, דבר, 13 באוגוסט 1971
- ^ סוכנות חדשה לשיווק ווקסהול , הבוקר, 24 בדצמבר 1963
לדוגמה: מחירה של הווקסהול ויוה המסחרית בשנת 1966 היה 11,995 ל"י - פרסומת לווקסהול ויוה, פורום טכני לרכב - ^ בקרוב מכונית ווקסהול קטנה, למרחב, 13 במרץ 1963
- ^ חברת המזרח למכוניות תכפיל מכירת מכוניות הנוסעים, דבר, 29 בנובמבר 1972
- ^ 10.0 10.1 יוחאי רפאלי, נסיעת עסקים מציג: דגם 91, מעריב, 25 בספטמבר 1990
- ^ נקרא כיום דרך בגין
- ^ מת יבואן הרכב ליאו גולדברג, מעריב, 6 בדצמבר 1971
- ^ ליאו גולדברג בע"מ - סוכנים כלליים למכוניות, מעריב, 16 במאי 1965
- ^ הופעל "חניון גרוזנברג", למרחב, 10 במרץ 1966
- ^ חודש המו"מ להקמת מפעל הרכבת "אופל" בישראל, דבר, 11 ביוני 1969
- ^ המוסך המרכזי - ליאו גולדברג בע"מ - למשכנו החדש!, מעריב, 17 במרץ 1971
יוסי ביילין, מוסך כמעבדה, דבר, 29 במרץ 1971 - ^ דני צדקוני, זעם בעזה על מעצר מנהל החשבונות של סוכן "אופל", דבר, 13 בדצמבר 1983
- ^ איה אורנשטיין, הסדר פשרה בין המשפחות השולטות בחברת ליאו גולדברג - הסוכנות של אופל ושל ג'נרל מוטורס, מעריב, 1 בינואר 1987
- ^ סובארו ממשיכה לצעוד בראש טבלת מכירות הרכב החדש בישראל, מעריב, 8 במאי 1990
- ^ יוחאי רפאלי, מתנהלים מגעים למכירת חברת ליאו גולדברג למשקיעים, מעריב, 7 במאי 1990
- ^ יוחאי רפאלי, שיחות רחוב המסגר, מעריב, 10 ביולי 1990
- ^ נסגרה עיסקת מכירת אופל ביו גולדברג ושבח אופיר, מעריב, 6 ביולי 1990
- ^ התפוצץ המו"מ בין ב.מ.וו לשבח אופיר, מעריב, 15 באוגוסט 1990
- ^ אודי נחשון, נחשפו הבעלים החדשים של חברת קרדן, מעריב, 23 באוקטובר 1990
- ^ שלומית לן, הצלחה מסחררת והיבריס: 7 השנים הרעות של יוסף גרינפלד, באתר גלובס, 27 באוגוסט 2016
- ^ קרדן ישראל בע"מ - דו"ח תקופתי לשנת 2007
- ^ UMI מועברת לקרדן במחיר ההון העצמי, שליש מהשווי לפיו ביקשה להנפיק ב-96', באתר גלובס, 31 בדצמבר 1998
- ^ דובי בן גדליהו, שוק הרכב קצת השתגע ב-96', באתר גלובס, 28 בינואר 1997
- ^ דובי בן-גדליהו, גידול של %2.7 במסירות כלי רכב בשנת 96' לכ-145 אלף יחידות; המותג המוביל - מאזדה, באתר גלובס, 23 בינואר 1997
- ^ יואב קווה, האביר האמריקאי החדש הוא קוריאני, באתר הארץ, 17 ביולי 2003
- ^ יואב קווה, כיצד מתמודדת UMI עם הזינוק במכירות?, באתר הארץ, 4 באוגוסט 2004
- ^ אסף בר-שי, 50 מכוניות שטח מסוג האמר נמכרו בישראל תוך חודשיים, באתר TheMarker, 7 באוקטובר 2005
- ^ תומר הדר, האמר חדש יגיע לישראל: UMI תשיק את הדגמים החדשים בשבוע הבא; המחיר - החל מ-330 אלף שקל, באתר TheMarker, 30 בינואר 2007
- ^ דניאל שמיל, אופל מנסה להמציא את עצמה מחדש, באתר הארץ, 7 בדצמבר 2010
- ^ משלמה לקבוצת לובינסקי: זיכיון היבוא של מכוניות אופל עובר ידיים, באתר גלובס, 20 בינואר 2019
- ^ קובי ישעיהו, האקזיט של אביהו בן-נון: מכר מניות UMI תמורת 31 מיליון שקל, באתר גלובס, 5 ביוני 2017
- ^ קובי ישעיהו, משפחת עיני מקדמת: UMI תנפיק אג"ח ביותר ממיליארד שקל, באתר גלובס, 1 ביוני 2017
- ^ יורם גביזון, משפחת עיני מכרה 25% מיבואנית הרכב UMI לקומסקו של חיים דנון, באתר TheMarker, 20 בפברואר 2018
- ^ עומרי כהן, חיים דנון השלים רכישת מחצית מקבוצת UMI ב-450 מיליון שקל, באתר גלובס, 12 בספטמבר 2018
- ^ יורם גביזון, דניאל שמיל, קרדן ישראל מכרה למשפחת עיני 34% מדן רכב, באתר TheMarker, 21 ביולי 2011
- ^ אורן פרוינד, דניאל שמיל, שילוב כוחות בשוק הרכב: אוויס והיבואנית UMI לקראת מיזוג, באתר TheMarker, 3 בדצמבר 2012
- ^ אלי דניאל, שיפור ברווחיות דן רכב: הרווח ברבעון השני צמח בכ-93% ל-11.3 מיליון שקל , באתר TheMarker, 6 באוגוסט 2002
אסף ברגרפרוינד, גמלאים של דן תובעים מהחברה 7.3 מיליון שקל: מכרנו המניות באמד במחיר לא ריאלי, באתר TheMarker, 14 בינואר 2004 - ^ דוח תקופתי לשנת 2007 - דן רכב ותחבורה ד.ר.ת בע"מ
- ^ אביב לוי, התיאבון של קרדן: לאחר ההשתלטות על דן רכב - בוחנת סיפוח זכייניות של אוויס בחו"ל, באתר גלובס, 13 בינואר 2011
33979748יוניברסל מוטורס ישראל