יומי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אשפת חצים יפנית עם שתי קשתות יומי בתוכה, מלפני תקופת אדו
שמות החלקים בקשתות יומי

יוּמי (弓 Yumi) הוא המינוח היפני לקשת (המכיל בתוכו את הקשת הארוכה ואת הקשת הקצרה) המשמשת את העוסקים בקיוּדוֹ, קשתות יפנית. היומי יוצאת דופן באורכה (יותר משני מטרים), והיא עוברת את גובה הקשת (iteh 射手). היומי הן קשתות מורכבות, ובאופן מסורתי הן עשויות במבוק, עץ ועור, בטכניקות שלא השתנו זה מאות שנים, על אף שכיום ישנם קשתים, בעיקר מתחילים, המשתמשים ביומי סינתטי. ייתכן כי עיצוב היומי הוא פיתוח יפני של הקשתות המורכבות שהיו נפוצות במשך מאות שנים בצפון אירואסיה ותקופת ג'ומון ביפן.

תיאור ואחזקה

צורה

היומי הוא אסימטרי; נקודת האחיזה נמצאת בשליש המרחק בין הקצה התחתון לעליון, והכיפוף העליון והתחתון שונים זה מזה. ישנן מספר השערות בנוגע לחוסר סימטריה זה. יש המאמינים כי היומי נועד לשימוש תוך רכיבה על סוס, וצורתו מאפשרת לעבור מצד אחד של הסוס לשני בקלות. אחרים מאמינים כי האסימטריה נועדה על-מנת לאפשר ירי ממצב כריעה. טענות נוספות מדברות על מאפייני העץ, לפני פיתוח השיטה המורכבת.

מיתר

מיתר היומי עשוי באופן מסורתי קנבוס, אך כיום יעדיפו הקשתים להשתמש במיתרים העשויים חומרים סינתטיים, למשל קבלר, שכן אלה מחזיקים מעמד זמן רב יותר (כאלף חצים). המיתרים לא מוחלפים עד שהם נקרעים; זה גורם ליומי להתכופף בכיוון הנגדי לכיוון המשיכה, דבר הנחשב "בריא" לקשת. נקודת העגינה על המיתר מעובה בתוספת של קנבוס ודבק, זאת על-מנת להגן על המיתר ולספק לו עובי, העוזרים לייצוב החץ בעת מתיחת הקשת.

יחס

עוסקי קיודו רציניים מתייחסים ליומי בכבוד רב, ככלי בעל עוצמה רבה, וכמורה בעל ידע רב להעביר לתלמיד. מאמינים כי היומי טומן בחובו חלק מנשמתו של האדם שיצר אותו.

אסור לתלמיד קיודו לעבור מעל יומי השכוב על הרצפה כי הדבר נחשב לחוסר כבוד כלפי היומי, ויש לנהוג בו כשם שהתלמיד רוצה שינהגו בו - לשמור עליו בתנאי טמפרטורה ולחות נעימים ולשאת אותו כראוי. נגיעה ביומי של אדם אחר ללא רשותו נחשבת כחוסר כבוד משווע. גם משניתנה רשות, אין לגעת בנקודת האחיזה של יומי של אדם אחר.

טיפול

יומי העשוי במבוק דורש תשומת לב רבה. אם ייזנח, היומי עלול לאבד מכושרו, ואף להפוך לבלתי שמיש. צורת היומי תשתנה עם שימוש תדיר בו, אך ניתן להחזירו לצורתו המקורית בעת הצורך, על ידי הפעלת לחץ או השארת המיתר, או הסרתו, כאשר הקשת אינה בשימוש.

צורת הקימורים מושפעת מאוד בהתאם להשארת המיתר רתום, או הסרתו, כאשר הקשת אינה בשימוש. ההחלטה על השארת המיתר או הסרתו נובעת מצורתו הנוכחית של היומי. יומי יחסית "שטוח" כאשר לא רתום, ישאר לא רתום כאשר לא בשימוש (לעיתים מתייחסים ליומי כזה כ"עייף"). יומי בעל קימורים מוגזמים כאשר לא רתום, בדרך-כלל משאירים רתום גם לא בשימוש לתקופת זמן מסוימת, וזאת על-מנת "לאלף" את היומי.

יומי המטופל במסירות יכול להחזיק מעמד מספר דורות, בעוד שאורך חייו של יומי שלא מטופל כיאות הוא מאוד קצר.

אורכי קשתות

גובה הקָשַת (מטר) אורך החץ (ס"מ) אורך קשת מומלץ
עד 1.5 קצר מ-85 (212 ס"מ) סָנְסוּן-צוּמארי
1.5 – 1.65 85 – 90 (221 ס"מ) נאמיסוּן
1.65 – 1.8 90 – 100 (227 ס"מ) ניסוּן-נוֹבּי
1.8 – 1.95 100 – 105 (233 ס"מ) יוֹנסוּן-נוֹבּי
1.95 – 2.05 105 – 110 (239 ס"מ) רוֹקוּסוּן-נוֹבּי
גבוה מ-2.05 יותר מ-110 (245 ס"מ) האְסוּן-נוֹבּי

היסטוריה

תקופה סוג קשת מבנה הקשת
פרהיסטוריה מארוּקי פיסת עץ אחת
מאות 8-9 פוּסֵטאקֵה עץ עם חזית במבוק
מאה 11 סַנְמָאֵאוּצ'י עץ עם חזית ועורף במבוק
מאות 13-14 שיהוֹדאקֵה עץ מצופה במבוק
אמצע המאה ה-16 סָנבּוֹנְהיגוֹ ליבת שלושה חלקים מבמבוק, צדדים מעץ וחזית ועורף במבוק
תחילת המאה ה-17 יוֹהוֹנהיגוֹ ליבת ארבעה חלקים מבמבוק, צדדים מעץ וחזית ועורף במבוק
מאמצע המאה ה-17 ואילך גוֹהוֹנהיגוֹ ליבת חמישה חלקים מבמבוק (או שליוב של במבוק ועץ), צדדים מעץ וחזית ועורף במבוק

ראו גם

לקריאה נוספת

  • Herrigel, Eugen (1999). Zen in the Art of Archery. Vintage. מסת"ב 0-375-70509-0.
  • The Neolithic Age in Eastern Siberia. Henry N. Michael. Transactions of the American Philosophical Society, New Ser., Vol. 48, No. 2 (1958), pp. 1-108. doi:10.2307/1005699
  • Onuma, Hideharu and Dan DeProspero, Jackie DeProspero, Kyudo: The Essence and Practice of Japanese Archery. Kodansha International, 1993. מסת"ב 4770017340.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יומי בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

31264802יומי