טראנס פסיכדלי

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
טראנס פסיכדלי
מקורות סגנוניים גואה, רוק פסיכדלי, אסיד האוס, אינדסטריאל, (New Beat) פעימה חדשה
מקורות תרבותיים תחילת שנות ה-90 באירופה, ישראל, גואה
כלים סינתיסייזר, מקלדת אלקטרונית, סמפלר, רולאנד אס.היג'-101, רולאנד טי.אר 909, רולאנד ג'י.פי-8000
פופולריות מיינסטרים אירופה, ישראל, יפן ודרום אפריקה מאמצע שנות התשעים
תת-סוגות
מינימל פסייטראנס
סוגות היתוך
פסייביינט, פסיימטאל, פסייפרוג
נושאים קרובים
רייב

טראנס פסיכדלי (באנגלית: Psychedelic Trance או Psytrance), הוא סגנון של מוזיקה אלקטרונית אשר התפתח מהגואה טראנס בתחילת שנות ה-90. לטראנס הפסיכדלי בדרך כלל מקצב מהיר של כ-130 עד 155 פעימות בדקה (BPM), עם צליל בעל אופי מאוד "סינתטי".

בעוד שבגואה טראנס המקורי נעשה שימוש בעיקר בסינתיסייזר המודולרי ובסמפלרים חומרתיים, הרכבי טראנס פסיכדלי מעדיפים לרוב לעשות שימוש בכלים תוכנתיים למניפולציה של דגימות, וכן במכשירים דיגיטליים או תוכנות, המדמים את פעולתם של סינתסייזרים אנלוגיים ישנים.

הטראנס הפסיכדלי פופולרי במיוחד בישראל בה הוא נחשב לכמעט מיינסטרים, בעיני חובבי הז'אנר מהארץ ומהעולם. הוא פופולרי גם ברוסיה, הממלכה המאוחדת, מקסיקו, גרמניה, יפן, אוסטרליה, ברזיל, דרום אפריקה, סרביה ומונטנגרו, הולנד וגואה.

הגדרה

טראנס פסיכדלי מאופיין בBPM של 138-145. המאפיין המובהק של פסיי-טראנס הוא בס מחזורי שחוזר על עצמו באופן פסיכדלי, וכך קיבל את שמו.

היסטוריה

הטראנס הפסיכדלי התפתח בתחילת שנות התשעים מהגואה בעזרת השפעת אמנים כמו TimeShard וEat Static מהלייבל Planet Dog.

הלייבל הראשון שיצר טראנס פסיכדלי "טהור" היה Butterfly Records, אשר הוקם על ידי מרטין גלובר. הוא ניצל את המונופול שלו בתור בעל הלייבל והסטודיו היחיד אשר פעל למען הטראנס הפסיכדלי והקים את Dragonfly Records ובמהרה הפך המקום למרכז המוזיקה הפסיכדלית בלונדון. באותו מקום ראג'ה ראם וגארהם ווד יצרו את The Infinity Project. סיימון פוספורד, אשר עבד כטכנאי סאונד ב-Dragonfly, הוציא שם את האלבום האגדי Twisted כ-Hallucinogen, הקומפליקציה הראשונה של Dragonfly Records הוצאה כטראנס סמפלר וזמן קצר אחר כך באוגוסט 1993 יצאה קומפליקציה חדשה בשם Project II Trance. הקומפליקציה הנ"ל הכילה יצירות של אמנים אהודים כמו Mandra Gora והפרויקט הצרפתי Total Eclipse.

בנקודה זו התפתחה סצנת הטראנס הפסיכדלי ולייבלים ואמנים רבים נוספו ונוצרו בתחום. המסיבה הקולקטיבית הראשונה של טראנס פסיכדלי נערכה, וראג'ה ראם וגארהם ווד הקימו לייבל משלהם, הנקרא TIP Records (השם שונה לבסוף ל-TIP WORLD). טצ'ויושי סוזוקי החל לשתף פעולה עם ג'ון פרלאוף והם הקימו את Matsuri Productions. סיימון ברי הקים את Platipus Records, שבנוסף הוציא את התקליט הראשון שלו, הפרויקט של סיימון Union Jack הוביל אותו להוציא בשנת 1996 את אלבום הטראנס There will be no Armageddon, המציג טרקים ידועים כמו: "Red Herring","Cactus" ואת "Two Full Moons and a Trout".

בזמן זה, הופיעו לייבלים חדשים בבריטניה. Blue Room Released השפיע רבות על סוגת הטראנס הפסיכדלי. Blue Room Released הובל על ידי סיימון גאהארי, ונתמך בזכות המימון מחברת רמקולים בריטית. זה איפשר ל-Blue Room Released לעבור מהסגנון הקלאסי גואה טראנס למשהו נסיוני וחדשני יותר. כמה מהאמנים המפורסמים ביותר עבדו בשיתוף עם מותג ההקלטה הזה. הקומפליקציה הראשונה שהקליטו הייתה "Outside The Reactor" והיא יצאה לאור באפריל, 1995 עליה עבדו האמנים: Total Eclipse, הראל פרוצקי ו-Voodoo People. שלושת הפרויקטים המפורסמים ביותר (Juno Reactor, Total Eclipse וThe Infinity Project) הקליטו את האלבום שלהם באותה שנה בBlue Room Released. במהרה גם הפרויקט הגרמני X-Dream החל לעבוד עם Blue Room, אשר הוציאו ביחד את האלבום Radio. בשלב זה המשיכו Blue Room לעבוד עם פרויקטים שעבדו איתם בעבר על אלבומים חדשים כמו Violent Relaxation של Total Eclipse וBible of Dreams של Juno Reactor, וגם הוציאו את אלבומים של הרכבים חדשים כמו את Mystic Cigarettes של Saafi Brothers וDragon Tales של Koxbox.

למרות עצם היותה של אנגליה מרכז ההפקה של הטראנס הפסיכדלי באמצע שנות התשעים, סצנת מסיבות הטראנס שלה הייתה מוגבלת, בשל הצעת החוק אשר הורה על סגירת המועדונים בשעה מוקדמת. בגרמניה לעומת זאת חלו חוקים הרבה יותר ליברלים מה שהפך אותה למרכז סצנת הטראנס הפסיכדלים במועדונים ומסיבות. הלייבל הגרמני Spirit Zone Records אשר נפתח ב-1994 קיבל הצעות לשיתוף מאמנים והרכבים שעד כה פעלו באנגליה, כמו The Infinity Project והראל פרוצקי, גם הצעות ממקומות אחרים בעולם התקבלו, כמו למשל K.U.R.O. מיפן, Etnica מאיטליה. מותג זה היווה גם בית למספר אמנים גרמנים כמו Electric Universe, Star Sounds Orchestra וS.U.N. Project. גם צרפת החלה לתפוס מקום חשוב בתרבות הטראנס הפסיכדלי, מלבד Total Eclipse הוותיק התווספו גם Talamasca וTranswave.

בסביבות 1997, הגואה טראנס המקורי "עבר" זמנים קשים, בעיקר בממלכה המאוחדת. המכירות התדרדרו, מותגים גדולים כמו ה"קרנף המעופף" פשטו את הרגל, ואחרים ניסו להמציא את עצמם מחדש תחת שם חדש (כמו למשל TIP WORLD). המוות של הגואה "הוכרז רשמית" על ידי טצ'ויושי סוזוקי כהוציא את האלבום Let it RIP (תרגום חופשי לעברית: תנו לו לנוח על משכבו), כאשר בהערה צדדית רשום על הדיסק: "נחו על משכבם: אמא תרזה, הנסיכה דיאנה, William S. Burroughs וגואה טראנס."

בשנת 1998 הפכה גרמניה בצורה סופית למרכז הטראנס הפסיכדלי בעולם. המותג Dragonfly החל לשנות את תחום העיסוק שלו למוזיקה המזכירה סאונד פרוגרסיבי יותר, רק אז חזר הטראנס הפסיכדלי להיות אהוד ופופולרי יותר.

תוך זמן קצר, חזר הטראנס הפסיכדלי להתפתח והלתרחב, והפעם במקומות ומדינות אחרים, הסצנה התפשטה לישראל, יפן, ניו זילנד, אוסטרליה, דרום אפריקה, ברזיל, מקסיקו, הולנד, שווייץ, פולין, קנדה, דנמרק, פינלנד, אוקראינה, רוסיה, יוון, פורטוגל, תאילנד ואפילו לארצות הברית.

התפתחות בישראל

בישראל התפתחה תרבות טראנס פסיכדלי רווחת ומגוונת. ב-1988 בעקבות ההתחממות ביחסי הודו-ישראל, החלו הישראלים להשיג ויזה תיירותית להודו. רובם סיימו את השירות הצבאי ורצו למצוא מקום לנפוש בו ומצאו את חופי גואה. כשחזרו, הביאו איתם הקלטות של "מוזיקה חדשה" – הטראנס הפסיכדלי. מוזיקה זו השפיעה מאוד על סצנת המועדונים בישראל ותקליטנים רבים החלו ליצור וריאציות שונות משלהם למוזיקה זו. המפורסמים מביניהם היו אבי ניסים וליאור פרלמוטר (כיום חברי ההרכב Astral Projection), רמי שפירא Chakra ואדי מיס, עופר דיקובסקי (Oforia), הראל פרוצקי ומיקו (California Sunshine), גיא סבג, אבי אלגרנטי (Space Cat), לילך קים מיכאל ואנלוג פוסי. החל משנת 1995 החלה להתפתח סצנת מסיבות טראנס מדבריות בישראל בשם Doof Project, שהיוותה את הקרקע לצמיחתו של פסטיבל דוף המתקיים בכנרת מדי שנה החל משנת 2004.

המותגים הישראלים והאמנים החדשניים הפכו בטבעיות את ישראל לחלק חשוב מתרבות הטראנס בישראל.

בישראל ישנם כיום כמה עשרות לייבלים (חברת תקליטים) שמובילים בתחום, ומשמשים כבית חם לאומני טראנס פסיכדלי רבים ומוכרים, בין לייבלים אלו נמנים: קרמבו, DNA, הומגה, PsyShark, פונוקול, BNE ,‏ Planet B.E.N ,‏Chemical Crew, Katana digital ועוד רבים. תרבות הטראנס בישראל היא המובילה העולמית ביצוא אמנים, כמות המסיבות ושיעור המשתתפים.

הצלחה מסחרית

בשנים האחרונות המכירות של מוזיקה פסיכדלית התדרדרו[דרוש מקור: אני חושב ש2011 לא כל כך עדכני להיות ״השנים האחרונות״]. המכירה הצטמצמה ב-2001 כ-2.8%, וב-2002 כ-8.8%. "אלבום טיפוסי" מוכר כ-2,000 עותקים, כאשר מכירה של למעלה מ-5,000 עותקים נחשבת כהצלחה. ישנם קומץ של אמנים והרכבים שמכרו מעל 20,000 עותקים, והם Hallucinogen ,Chakra & Edi Mis, אינפקטד מאשרום, Transwave ,Sesto Sento, Astral Projection ואסטריקס (אבי שמיילוב), DJ Benzion (בנציון בנקרמונה).

סצנת הטראנס הפסיכדלי

טראנס פסיכדלי מושמע בצורה "מסורתית", בפסטיבלים ומסיבות בטבע (חוקיים ובלתי-חוקיים) שחלקם נמשכים מספר ימים והמוזיקה מתנגנת ללא הפסקה. מסיבות אלו נקראות לרוב בשמות כגון "מסיבות טבע", "מסיבות יער" ובעבר "מסיבות אסיד". בקרב המשתתפים קיימת תופעה שהיקפה לא ידוע של שימוש בסמים - לרוב סמים הלוצינוגניים. עם התפתחות התת-ז'אנרים של הטראנס הפסיכדלי התפתחו גם סוגים של מסיבות טבע לפי הז'אנר המושמע בהם - למשל: מסיבות דארק, מסיבות פול און וכו'

לאחר שהגואה והטראנס פסיכדלי זכו לפופולריות, החלה גם סצנת הריקוד במועדונים להשמיעם, ביחד עם פרוגרסיב טראנס ואמביינט.

אמנים ופרויקטים פסיכדלים

טראנס פסיכדלי נעשה לרוב בשיתוף בין שני אמנים או יותר, אשר נקרא "פרויקט" או "הרכב". הדגש השונה בז'אנר זה הוא שהאמן יכול להשתתף במספר פרויקטים (הרכבים) בו זמנית. לכל קומבינציה של אמנים יש כינוי כמו למשל שפונגל המורכב מראג'ה ראם וסיימון פוספורד.

שמות הפרויקטים לא חייבים לכלול את שם או כינוי האמנים, אך ישנם הרכבים אשר משתמשים במוטיב מאפיין, לדוגמה: Infected Mushroom, הרכב אשר משתתף בפרויקטים רבים ונוהג להשתמש בשם ההרכב לפרויקטים השונים (למשל: Domestic Mushroom, Infected Astrix, Cat on Mushroom).

לעיתים אמנים או קבוצות אמנים מפיקים מוזיקה תחת שמות פרויקטים שונים כדי להראות וריאציה שונה של המוזיקה שלהם. ישנם מעטים אשר מוציאים אלבום תחת שמם האמיתי (כמו טים שולדט), או ששם הפרויקט הוא נושא שמתאר את המוזיקה שלהם.

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא טראנס פסיכדלי בוויקישיתוף


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

26113967טראנס פסיכדלי