טיוטה:על הגאולה ועל התמורה
שער הספר במהדורה ראשונה | |
מידע כללי | |
---|---|
מאת | רבי יואל טייטלבוים |
קונטרס על הגאולה ועל התמורה הוא ספר שחובר על ידי האדמו"ר מסאטמר, רבי יואל טייטלבוים, בעקבות הניצחון של מדינת ישראל במלחמת ששת הימים.
שם הספר
שם הספר נגזר מהפסוק במגילת רות (ד,ז) ”וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל עַל הַגְּאוּלָּה וְעַל הַתְּמוּרָה לְקַיֵּם כָּל דָּבָר שָׁלַף אִישׁ נַעֲלוֹ וְנָתַן לְרֵעֵהוּ וְזֹאת הַתְּעוּדָה בְּיִשְׂרָאֵל” ועל פי דברי המדרש רבה (רות ז, י"א) ”רבי חנינא פתר קרא בישראל בגו אפייא דישראל. לשעבר היו מקלסין על הגאולה שנאמר זה אלי ואנוהו, ועכשיו על התמורה שנאמר וימירו את כבודם בתבנית שור אוכל עשב. אין לך מנוול ומשוקץ ומשונה כשור בשעה שאוכל עשב”, לדעתו, המאמינים שנעשו ניסים 'מצד הקדושה' על ידי הציונים, ממירים את כבודם של ישראל.
טעם נוסף לשם הספר הוא על פי דברי רבינו גרשם בפירושו לתלמוד בבלי, מסכת תמיד, דף ל"ב על מה שאמרו שיטנא נצח ”שהשטן הוא נוצח שמתעה אותם ונותן להם גאולה ולסוף יורידם לגיהנם”, לדבריו, לאחר מלחמת העולם השניה היה עת פקידה לגאולה והשטן המיר את הגאולה בגאולה של שקר בהקמת מדינת ישראל.
מבנה הספר
הספר נכתב על ידי תלמידי רבי יואל על פי הדרשות שאמר בשבתות נשא בהעלתך שלח קורח בשנת תשכ"ז[1]. ההקדמה וכן מסימן קי"א עד סוף הספר נכתבו בידי רבי יואל עצמו.
תוכן הספר
מגמת הספר להפריך את הטענה שהניסים שנעשו במלחמת ששת הימים נעשו 'מצד הקדושה' ולהוכיח שאם נעשו, הרי שנעשו 'מצד הטומאה', כלומר על ידי השטן או שאר המקטרגים, כדי לנסות בכך את ישראל[2][3]. שניסים לרשעים אי אפשר רק על ידי הס"מ או על ידי מדת הדין לרעתם[4] והעושה איסור אין עושין לו נס מן השמים[4]. מחבר הספר פוסק כי אסור ללכת לכותל המערבי, מערת המכפלה וקבר רחל כיון שיש בזה משום שבח לפעולות הציונים[5]. המחבר גם טוען שהערביים עשו בית הקברות אצל קבר רחל[6] וכן הליכה למקומות הקדושים אינו ענין אלא לבני אדם גדולים וצדיקים[7], וסתם בני אדם ההולכים לקברים במחשבות לא טהורות זלזול הוא למקום הקדוש[8].
תמיכה וביקורת
בהחומה בטאון נטורי קרתא הדפיסו בשנת תשכ"ח בכמה גליונות בעמוד הראשון קטעים מהספר[9].
רבי מנחם מנדל כשר בספרו התקופה הגדולה דן בטענתו של ר' יואל שהניסים באים מהסטרא אחרא וטוען שאימרה זו של שיש ניסים הבאים מהסטרא אחרא נראה במבט הפשטני של בני אדם כסילוק ההשגחה הפרטית של האלקים אדון כל המעשים[10], "ומופרכת שיטה זו מיסודה, כי כלל גדול מבואר בזוה"ק שבארץ ישראל אין שלטון לסטרא אחרא בשום זמן, ואפילו כאשר ישראל חוטאים... כי ארץ ישראל מיוחדת לשמו יתברך והכל מתנהל על ידו ללא שום שר ומזל ולכן ניתנה הארץ לישראל. וא"כ אי אפשר לתלות שום אירוע בארץ ישראל, שהוא נעשה ח"ו על ידי הסטרא אחרא"[11]. וכן אין הקב"ה מביא נסיון לרשעים[12] ולומר על איזה מאורע שהוא מעשה הצלה וישועה כדוגמת מלחמת ששת הימים שעשה השי"ת ניסים ונפלאות, שזו פעולה של הסטרא אחרא משום שראשי ומנהלי המלחמה אינם דתיים, עלול להחליש אחד מעקרי האמונה בישראל בהשגחת פרטית[13]. ומביא ראיות להיפך שהן באים מהקב"ה מרוב השגחתו בארץ ישראל ובעמו ישראל[14].
ראו גם
קישורים חיצוניים
- על הגאולה ועל התמורה
- הרב בן ציון יאקאבאוויטש, על הגאולה ועל התמורה, זכור ימות עולם ד', בני ברק תשנ"ז, עמ' 105, באתר אוצר החכמה (צפייה חופשית – מותנית ברישום)
הערות שוליים
- ^ הדרשות כונו בידי חסידי סאטמאר בנש"ק
- ^ כפי שמצינו שאצל נביאי השקר נעשו ניסים בשביל לנסות את ישראל, ”כי יקום בקרבך נביא או חלם חלום ונתן אליך אות או מופת, ובא האות והמופת אשר דבר אליך לאמר נלכה אחרי אלהים אחרים אשר לא ידעתם ונעבדם, לא תשמע אל דברי הנביא ההוא או אל חולם החלום ההוא כי מנסה ה' אלקיכם אתכם לדעת הישכם אהבים את ה' אלקיכם בכל לבבכם ובכל נפשכם” (דברים, פרק יג, פס' ב-ד)
- ^ סימן פו עמ' קלח.
- ^ 4.0 4.1 סימן יא עמ' לט.
- ^ סימן פח עמ' קלט, קמב; סימן קטו עמ' קעד.
- ^ סימן קז עמ' קסה.
- ^ סימן קח עמ' קסו.
- ^ סימן קח עמ' קסו; סימן צה עמ' קמט.
- ^ על כותל המערבי, החומה, כרך י"ח קונטרס א' תשרי תשכ"ח, באתר אוצר החכמה, על כותל המערבי, החומה, כרך י"ח קונטרס ב' חשוון תשכ"ח, באתר אוצר החכמה, מלחמת הפקרות, החומה, כרך י"ח קונטרס ג' כסליו תשכ"ח, באתר אוצר החכמה
- ^ כרך א', פרק טו עמ' 326.
- ^ שם עמ' 330-331.
- ^ שם עמ' 333-334.
- ^ שם עמ' 335.
- ^ כרך א' פרק א-ב ובפרק יב.