דרגון 2 (חללית)
דרגון 2 לא מאוישת לפני עגינה בתחנת החלל הבינלאומית, מרץ 2019 | |||||||||
מידע כללי | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ייעוד | נשיאת אסטרונאוטים ומטען אל תחנת החלל הבינלאומית | ||||||||
יצרן | SpaceX | ||||||||
ארץ ייצור | ארצות הברית | ||||||||
צוות | עד 7 אסטרונאוטים (לרוב צוות של 4) | ||||||||
היסטוריית פעילות | |||||||||
סטטוס | פעיל | ||||||||
מפעיל | SpaceX | ||||||||
משגר | פאלקון 9 | ||||||||
יחידות שיוצרו | 6 (1 אבטיפוס, 4 גרסאות מאוישות, 1 גרסת מטען) | ||||||||
טיסה ראשונה | 30 במאי 2020 (SpaceX Demo-2) | ||||||||
ביצועים | |||||||||
עמידות |
שבוע אחד (טיסת מסלול חופשית) 210 ימים בעת עגינה בתחנת החלל הבינלאומית | ||||||||
|
דרגון 2 (באנגלית: Dragon 2) היא חללית מאוישת הניתנת לשימוש חוזר בפיתוח וייצור חברת SpaceX. לחללית זו שתי גרסאות; Crew Dragon, חללית מאוישת המיועדת לנשיאת צוות של עד שבעה אסטרונאוטים ו־Cargo Dragon המיועדת לנשיאת מטען ומהווה תחליף מעודכן לגרסה המקורית של חללית הדרגון. דרגון 2 משוגרת על גבי משגר פאלקון 9 וחוזרת לכדור הארץ בצניחה במימי האוקיינוס. כמו כן היא מצוידת במערכת מילוט המסוגלת להאיץ הרחק מהמשגר במקרה חירום.[1]
לצד חללית הסטארליינר של בואינג, דרגון 2 מהווה אחת משתי חלליות שנועדו לשאת אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית, כחלק מהתוכנית המאוישת המסחרית של נאס"א.[2] ב־30 במאי 2020 שוגרה המשימה המאוישת הראשונה של חללית הדרגון 2, המשימה SpaceX Demo-2, והייתה למשימת החלל המאוישת הראשונה ששוגרה על ידי חברה פרטית. עד למשימה זו, נאס"א השקיעה 3.1 מיליארד דולר בפיתוחה של הדרגון.[3] בין היתר, דרגון 2 צפויה גם לספק שירותי תיירות בחלל.
מאפיינים ויכולות
לדרגון 2 יש שתי גרסאות; Crew Dragon, חללית מאוישת המיועדת לנשיאת צוות של עד שבעה אסטרונאוטים ו־Cargo Dragon המיועדת לנשיאת מטען. החללית מבוססת על דרגון 1 אך בניגוד לקודמתה היא מצוידת בזוג חלונות, מחשבי טיסה ומערכות אוויוניקה חדשות, מערך סולארי מובנה על גוף החללית, ומגן חום משודרג שיוכל לעמוד גם במהירויות חדירה של טיסות השבות מהירח. החללית מצוידת גם בארבעה זוגות מנועי סופר־דראקו המיועדים למילוט חירום תוך כדי השיגור (במקור הם יועדו גם לנחיתה יבשתית בחזרה מטיסה, אך אופציה זו בוטלה ונשארה רק כאמצעי חירום אם לא תתאפשר נחיתה באוקיינוס).[4] דרגון 2 ניתנת לשימוש חוזר באופן חלקי, מה שגורם להפחתת עלויות משמעותית.
להבדיל מהגרסה הקודמת והלא מאוישת שעגנה בתחנת החלל רק באמצעות הזרוע הרובוטית שלה, דרגון 2 מצוידת במערכת עגינה מסוג NDS (NASA Docking System) המאפשר לה לעגון באופן עצמאי ואוטומטי בתחנת החלל הבינלאומית. לאסטרונאוטים יש יכולת להתערב במקרה חירום ולעגון באופן ידני תוך שימוש במחשב בצורת טאבלט עם מסכי מגע. בזמן עגינה בתחנת החלל, הגרסה המאוישת מתוכננת לפעול 180 ימים אך מסוגלת להישאר עד 210 ימים.
החללית מסוגלת לשאת באופן תאורטי עד שבעה אסטרונאוטים או כ־6,000 ק"ג מטען למסלול לווייני נמוך אם כי במשימות עבור נאס"א יש בה 4 מושבים, עם שינויים מסוימים היא תוכל להרחיק אפילו עד הקפת הירח ולשוב ארצה, כחלק מתוכנית ארטמיס.
היסטוריית הפיתוח והבדיקות
בשנת 2010, שנה לפני סיום תוכנית מעבורות החלל, נאס"א החלה לממן פרויקטים של מספר חברות תעופה וחלל כדי לפתח חלליות חדשות אשר יחליפו את מעבורות החלל אשר היו בשימוש מאז שנות השמונים של המאה ה־20.[5] אחת המטרות המרכזיות הייתה להוריד עלויות שיגור אסטרונאוטים. באפריל 2011, יחד עם עוד מספר חברות, חברת SpaceX קיבלה מימון ראשוני בסכום של 75 מיליון דולר עבור פיתוח גרסה מאוישת של החללית דרגון. באוגוסט 2012, SpaceX קיבלה מימון נוסף מנאס"א בסכום של 440 מיליון דולר. ב־16 בספטמבר 2014, נאס"א הודיעה שהחברות SpaceX ובואינג זכו במכרז והם אלו שיספקו שירותי שיגור אסטרונאוטים עבור נאס"א כאשר SpaceX תקבל מימון של 2.6 מיליארד דולר עבור פיתוח הגרסה המאוישת של הדרגון ובואינג תקבל 4.2 מיליארד דולר עבור פיתוח חללית הסטארליינר.
ב־6 במאי 2015 נערכה בהצלחה בדיקת ביטול שיגור (Pad Abort Test). בבדיקה זו חללית הדרגון שיגרה עצמה הרחק מכן השיגור ונחתה בשלום באוקיינוס בעזרת מצנחים.[6] במרץ 2019, ערכה SpaceX בהצלחה את המשימה 'SpaceX Demo-1' בה שוגרה חללית דרגון 2 לא מאוישת אל תחנת החלל הבינלאומית. מטרת המשימה הייתה לבדוק את יכולת העגינה האוטומטית של הדרגון אל תחנת החלל, את עמידותה של החללית בעת כניסתה אל אטמוספירת כדור הארץ ולבחון את תהליך הצניחה במימי האוקיינוס.
ב־20 באפריל 2019, בעת בדיקות הצתת מנועים סטטית, התפוצצה חללית דרגון בנמל החלל קייפ קנוורל.[7] ביום הפיצוץ, בדיקת מנועי הדראקו של החללית עברה בהצלחה, אך בדיקת מנועי הסופר־דראקו האמונים על מערכת המילוט של האסטרונאוטים במקרה חירום, כשלו. לאחר בדיקות הטלמטריה והצילומים ולאחר ניתוח השאריות מאתר הפיצוץ, הוסק כי הבעיה החלה כאשר כמות קטנה של תרכובת כימית בשם דיניטרוגן טטרוקסיד דלפה אל תוך מעבר ההליום אשר אמור לוסת את לחץ מכלי הדלק וכתוצאה מכך ניזוק שסתום בדיקה שגרם לפיצוץ. תקרית זו עיכבה במספר חודשים את השיגור המאויש המתוכנן.
ב־19 בינואר 2020, ביצעה SpaceX בדיקת ביטול בעת שיגור (In-Flight Abort Test). מטרת בדיקה זו הייתה לבצע הפרדה של הדרגון ממשגר הפאלקון 9 כדקה לאחר השיגור על מנת לבחון את יכולת מערכת המילוט במקרה חירום. ההפרדה בוצעה בטרופוספירה כאשר המשגר נע במהירות עבר־קולי מעט אחרי שעבר את נקודת המקס Q, הנקודה שבה העומס האווירודינמי על כלי רכב חללי בטיסה אטמוספירית הוא מקסימלי. הדרגון השתמשה במנועי הסופר־דראקו כדי להרחיק עצמה מהמשגר אחרי תקלה מתוכננת. 10 שניות לאחר שהדרגון התרחקה, משגר הפאלקון 9 התפוצץ ונהרס. מנועי הדראקו הקטנים יותר ניווטו את הדרגון בירידה ומצנחי החללית נפתחו בהצלחה. דרגון 2 נחתה בהצלחה באוקיינוס האטלנטי בסמוך לחופי פלורידה.[8]
ב־30 במאי 2020 שוגרה בהצלחה המשימה SpaceX Demo-2, טיסת ניסוי והמשימה המאוישת הראשונה של חללית הדרגון 2.[9] צוות המשימה, מפקד החללית דאגלס "דאג" הארלי ומפקד מבצעים משותף רוברט "בוב" בנקן, ותיקי תוכנית מעבורות החלל, שוגרו אל תחנת החלל הבינלאומית. המשימה בחנה את יכולותיה של הדרגון בכניסה למסלול סביב כדור הארץ, את יכולת העגינה האוטונומית שלה אל תחנת החלל הבינלאומית ואת חזרתה בשלום לכדור הארץ וצניחתה במימי האוקיינוס. משימה זו הייתה משימת החלל המאוישת הראשונה של חברה פרטית והשיגור המאויש הראשון של אסטרונאוטים מאדמת ארצות הברית מאז 2011 אז שוגרה משימת STS-135, המשימה האחרונה בתוכנית מעבורות החלל.
טיסות מאוישות
משימה | טלאי | מספר קפסולה[א] | תאריך שיגור | תאריך נחיתה | הערות | תוצאה | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
צוות | |||||||
טיסות ניסוי | |||||||
Demo-2 | C206.1 Endeavour |
30 במאי 2020 | 2 באוגוסט 2020 | טיסת ניסוי מאוישת ראשונה של חללית הדרגון, אורך המשימה 63 ימים. צוות הדרגון חבר לתחנת החלל הבינלאומית וביצע משימות מדעיות ותחזוקה שונות כולל השתתפות בארבע הליכות חלל | הצלחה | ||
דאגלס הארלי, נאס"א • רוברט בנקן, נאס"א | |||||||
טיסות מבצעיות | |||||||
Crew-1 | C207.1 Resilience |
16 בנובמבר 2020 | 2 במאי 2021 | נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. בצוות המשימה שלושה אמריקאים ויפני אחד | הצלחה | ||
מייקל הופקינס, נאס"א • ויקטור גלאבר, נאס"א • סואיצ'י נוגוצ'י, JAXA • שאנון ווקר, נאס"א | |||||||
Crew-2 | שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | C206.2 ♺ Endeavour |
23 באפריל 2021 | 9 בנובמבר 2021 | נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. נאס"א אפשרה ל־SpaceX לעשות שימוש חוזר בחומרה כאשר גם משגר הפאלקון 9 וגם קפסולת הדרגון במשימה זו היו לראשונה כאלו שכבר טסו בעבר | הצלחה | |
שיין קימברו, נאס"א • מייגן מקארת'ור, נאס"א • אקיהקו הושידה, JAXA • תומא פסקה, CNES | |||||||
Inspiration4 | C207.2 ♺ Resilience |
16 בספטמבר 2021 | 18 בספטמבר 2021 | טיסת החלל הפרטית המלאה הראשונה. ארבעה אזרחים השתתפו בטיסה בת שלושה ימים שהגיעה למסלול בגובה של 590 קילומטר וביצעו ניסויים מדעיים | הצלחה | ||
ג'ארד אייזקמן • סיאן פרוקטור • היילי ארקנאו • כריסטופר סמברוסקי | |||||||
Crew-3 | שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | C210.1 Endurance |
11 בנובמבר 2021 | 29 באפריל 2022 (מתוכנן) | נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. נעשה שימוש חוזר במשגר פאלקון 9 ובקפסולת דרגון | עוגנת בתחנת החלל הבינלאומית | |
רג'ה צ'ארי, נאס"א • תומאס מרשברן, נאס"א • קאילה בארון, נאס"א • מתיאס מאורר | |||||||
Axiom-1 | | C206.3 ♺ Endeavour |
8 באפריל 2022 | 25 באפריל 2022 | הטיסה הראשונה שנרכשה על ידי חברת Axiom והטיסה הפרטית המלאה הראשונה אל תחנת החלל הבינלאומית. בצוות טיסה זו אסטרונאוט מקצועי אחד מטעם Axiom ושלושה תיירי חלל; צמד משקיעים מקנדה וארצות הברית, ואיש העסקים הישראלי איתן סטיבה אשר נהיה לישראלי השני בחלל | הצלחה | |
/ מייקל לופז־אלגריה • לארי קונור • מארק פאת'י • איתן סטיבה | |||||||
Crew-4 | C212.1 Freedom |
27 באפריל 2022 (מתוכנן) | הרבעון ה־4 2022 (מתוכנן) | המשימה הרביעית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. | מתוכנן | ||
קייל לינדגרן, נאס"א • רוברט היינס, נאס"א • סמנתה כריסטופורטי, ESA • ג'סיקה ווטקינס, נאס"א | |||||||
Crew-5 | TBA | 25 באוקטובר 2022 (מתוכנן) | 2023 (מתוכנן) | המשימה החמישית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. | מתוכנן | ||
ניקול אונאפו מאן, נאס"א • ג'וש אקסדה, נאס"א • קואיצ'י וואקאטה, JAXA • אנה קיקינה, רוסקוסמוס | |||||||
Polaris Dawn | TBA | הרבעון ה־4 2022 (מתוכנן) | TBA | הטיסה הראשונה מבין שלוש טיסות מתוכננות של תוכנית פולריס מאת ג'ארד אייזקמן. | מתוכנן | ||
ג'ארד אייזקמן • סקוט פוטיט • שרה גיליס • אנה מנון | |||||||
Axiom-2 | TBA | הרבעון ה־1 2023 (מתוכנן) | הרבעון ה־1 2023 (מתוכנן) | הטיסה השניה שנרכשה על ידי חברת Axiom. | מתוכנן | ||
פגי ויטסון • ג'ון שופנר • TBA • TBA | |||||||
Crew-6 | TBA | מרץ 2023 (מתוכנן) | 2023 (מתוכנן) | המשימה השישית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. | מתוכנן | ||
סטיבן בואן • וורן הבורג • // TBA • TBA | |||||||
Axiom-3 | TBA | 2023 (מתוכנן) | 2023 (מתוכנן) | הטיסה השלישית שנרכשה על ידי חברת Axiom. | מתוכנן | ||
TBA • TBA • TBA • TBA | |||||||
Axiom-4 | TBA | 2023 (מתוכנן) | 2023 (מתוכנן) | הטיסה הרביעית שנרכשה על ידי חברת Axiom. | מתוכנן | ||
TBA • TBA • TBA • TBA | |||||||
Crew-7 | TBA | 2023 (מתוכנן) | TBA | בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. | מתוכנן | ||
יסמין מוגבלי • אנדראס מוגנסן • ג'רמי הנסן • TBA | |||||||
Crew-8 | TBA | TBA | TBA | בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. | מתוכנן | ||
TBA • TBA • // TBA • TBA | |||||||
Crew-9 | TBA | TBA | TBA | בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. | מתוכנן | ||
TBA • TBA • // TBA • TBA | |||||||
טיסה שנייה בתוכנית פולריס | TBA | TBA | TBA | טיסה שנייה מתוך שלוש טיסות מתוכננות של תוכנית פולריס. הטיסה האחרונה של תוכנית פולריס באמצעות Crew Dragon לפני השימוש ב־Starship לטיסה הבאה. | מתוכנן | ||
TBA • TBA • TBA • TBA |
- ^ קפסולות בשימוש חוזר מסומנות בסמל המחזור ♺
טיסות מטען
משימה | טלאי | מספר קפסולה[א] | תאריך שיגור (מתוכנן) | תאריך נחיתה | הערות | תוצאה |
---|---|---|---|---|---|---|
CRS-21 | C208.1 | 6 בדצמבר 2020 | 14 בינואר 2021 | המשימה הראשונה של SpaceX כחלק מהשלב השני של תוכנית CRS של נאס"א. משימה זו תהיה גם הטיסה הראשונה של גרסת המטען של דרגון 2 ותישא אל תחנת החלל הבינלאומית את מערכת Bishop Airlock Module של חברת NanoRacks. | הצלחה | |
CRS-22 | שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: | C209.1 | 3 ביוני 2021 | 10 ביולי 2021 | טיסת מטען שנייה אל תחנת החלל הבינלאומית. סיפקה מערכי לוחות סולאריים מסוג 1 iROSA ו־iROSA 2. |
הצלחה |
CRS-23 | סמל | C208.2 ♺ | 29 באוגוסט 2021 07:14 UTC |
1 באוקטובר 2021 | טיסת מטען שלישית אל תחנת החלל הבינלאומית. | הצלחה |
CRS-24 | סמל | C209.2 ♺ | 21 בדצמבר 2021 10:07 UTC |
24 בינואר 2022 | טיסת מטען רביעית אל תחנת החלל הבינלאומית. | הצלחה |
CRS-25 | C208.3 ♺ | מאי 2022 (מתוכנן) | טיסת מטען חמישית אל תחנת החלל הבינלאומית. תספק מערכי לוחות סולאריים מסוג 3 iROSA ו־iROSA 4. |
מתוכנן | ||
CRS-26 | TBA | אוקטובר 2022 (מתוכנן) | טיסת מטען שישית אל תחנת החלל הבינלאומית. תספק מערכי לוחות סולאריים מסוג 5 iROSA ו־iROSA 6. |
מתוכנן | ||
CRS-27 | TBA | 10 בינואר 2023 (מתוכנן) | טיסת מטען שביעית אל תחנת החלל הבינלאומית. | מתוכנן | ||
CRS-28 | TBA | 5 ביוני 2023 (מתוכנן) | טיסת מטען שמינית אל תחנת החלל הבינלאומית. | מתוכנן | ||
CRS-29 | TBA | 20 באוקטובר 2023 (מתוכנן) | טיסת מטען תשיעית אל תחנת החלל הבינלאומית. | מתוכנן |
- ^ קפסולות בשימוש חוזר מסומנות בסמל המחזור ♺
ראו גם
קישורים חיצוניים
- אתר האינטרנט הרשמי של דרגון 2
- מידע על הדרגון באתר האינטרנט של SpaceX.
הערות שוליים
- ^ מידע על הדרגון, אתר האינטרנט של SpaceX
- ^ דנה הול וג'ולי ג'ונסון, "SpaceX Astronauts Reach Space Station After Milestone Voyage", 30 במאי 2020, בלומברג
- ^ דימיטריה קסנידס, "SpaceX’s First Crewed Flight: What you need to know", 30 במאי 2020, בלומברג
- ^ אליסף קוסמן, "אילון מאסק: החללית דרגון 2 לא תוכל לבצע נחיתה ממונעת", 24 ביולי 2017, הידען
- ^ דניאל אוברהאוס, "SpaceX Launched Two Astronauts—Changing Spaceflight Forever", 30 במאי 2020, Wired
- ^ סטיבן קלארק, "SpaceX crew capsule completes dramatic abort test", 6 במאי 2015, Spaceflight Now
- ^ דייב מושר, "SpaceX confirmed that its Crew Dragon spaceship for NASA was 'destroyed' by a recent test. Here's what we learned about the explosive failure.", 3 במאי 2019, Business Insider
- ^ קארן נורת'ון, "NASA, SpaceX Complete Final Major Flight Test of Crew Spacecraft", 19 בינואר 2020, האתר של NASA
- ^ ג'קי ווטלס, "NASA, SpaceX launch astronauts from US soil for the first time in a decade", 30 במאי 2020, CNN
חלליות מאוישות | ||
---|---|---|
פעיל | ארצות הברית (דרגון 2 • ניו שפרד • ספייס שיפ 2) • סין (שנג'ואו) • רוסיה (סויוז) | |
בפיתוח | ארצות הברית (אוריון • סטארליינר • סטארשיפ) • הודו (גאגאניאן) • סין (הדור הבא) • רוסיה (אוריול) | |
הוצא משירות | ארצות הברית (מרקורי • X-15 • ג'מיני • אפולו ((תאי הפיקוד/שירות • רכב הנחיתה הירחי)) • מעבורות החלל • ספייס שיפ 1) • ברית המועצות (ווסטוק • ווסחוד) |
SpaceX | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
משגרים |
| ||||||
טילים ניסיוניים | גראסהופר | ||||||
חלליות | דרגון • דרגון 2 • סטארשיפ | ||||||
מנועים רקטיים | קסטרל • מרלין • דרקו • רפטור | ||||||
נמלי חלל | בוקה צ'יקה | ||||||
משימות | שיגורי פאלקון 1 • שיגורי פאלקון 9 • Starlink • פרויקט dearMoon • תוכנית מאדים של SpaceX | ||||||
אנשי מפתח | אילון מאסק |
33769316דרגון 2 (חללית)