דרגון 2 (חללית)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
(הופנה מהדף דרגון 2.0 (חללית))
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
דרגון 2
Dragon 2
דרגון 2 לא מאוישת לפני עגינה בתחנת החלל הבינלאומית, מרץ 2019
דרגון 2 לא מאוישת לפני עגינה בתחנת החלל הבינלאומית, מרץ 2019
מידע כללי
ייעוד נשיאת אסטרונאוטים ומטען אל תחנת החלל הבינלאומית
יצרן SpaceX
ארץ ייצור ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
צוות עד 7 אסטרונאוטים (לרוב צוות של 4)
היסטוריית פעילות
סטטוס פעיל
מפעיל SpaceX
משגר פאלקון 9
יחידות שיוצרו 6 (1 אבטיפוס, 4 גרסאות מאוישות, 1 גרסת מטען)
טיסה ראשונה 30 במאי 2020 (SpaceX Demo-2)
ביצועים
עמידות שבוע אחד (טיסת מסלול חופשית)
210 ימים בעת עגינה בתחנת החלל הבינלאומית
מידע טכני
מסה 9,525 ק"ג
נפח מדוחס 9.3 מטר מעוקב
גובה 8.1 מטר
קוטר 4 מטר

דרגון 2אנגלית: Dragon 2) היא חללית מאוישת הניתנת לשימוש חוזר בפיתוח וייצור חברת SpaceX. לחללית זו שתי גרסאות; Crew Dragon, חללית מאוישת המיועדת לנשיאת צוות של עד שבעה אסטרונאוטים ו־Cargo Dragon המיועדת לנשיאת מטען ומהווה תחליף מעודכן לגרסה המקורית של חללית הדרגון. דרגון 2 משוגרת על גבי משגר פאלקון 9 וחוזרת לכדור הארץ בצניחה במימי האוקיינוס. כמו כן היא מצוידת במערכת מילוט המסוגלת להאיץ הרחק מהמשגר במקרה חירום.[1]

לצד חללית הסטארליינר של בואינג, דרגון 2 מהווה אחת משתי חלליות שנועדו לשאת אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית, כחלק מהתוכנית המאוישת המסחרית של נאס"א.[2] ב־30 במאי 2020 שוגרה המשימה המאוישת הראשונה של חללית הדרגון 2, המשימה SpaceX Demo-2, והייתה למשימת החלל המאוישת הראשונה ששוגרה על ידי חברה פרטית. עד למשימה זו, נאס"א השקיעה 3.1 מיליארד דולר בפיתוחה של הדרגון.[3] בין היתר, דרגון 2 צפויה גם לספק שירותי תיירות בחלל.

מאפיינים ויכולות

לדרגון 2 יש שתי גרסאות; Crew Dragon, חללית מאוישת המיועדת לנשיאת צוות של עד שבעה אסטרונאוטים ו־Cargo Dragon המיועדת לנשיאת מטען. החללית מבוססת על דרגון 1 אך בניגוד לקודמתה היא מצוידת בזוג חלונות, מחשבי טיסה ומערכות אוויוניקה חדשות, מערך סולארי מובנה על גוף החללית, ומגן חום משודרג שיוכל לעמוד גם במהירויות חדירה של טיסות השבות מהירח. החללית מצוידת גם בארבעה זוגות מנועי סופר־דראקו המיועדים למילוט חירום תוך כדי השיגור (במקור הם יועדו גם לנחיתה יבשתית בחזרה מטיסה, אך אופציה זו בוטלה ונשארה רק כאמצעי חירום אם לא תתאפשר נחיתה באוקיינוס).[4] דרגון 2 ניתנת לשימוש חוזר באופן חלקי, מה שגורם להפחתת עלויות משמעותית.

להבדיל מהגרסה הקודמת והלא מאוישת שעגנה בתחנת החלל רק באמצעות הזרוע הרובוטית שלה, דרגון 2 מצוידת במערכת עגינה מסוג NDS ‏ (NASA Docking System) המאפשר לה לעגון באופן עצמאי ואוטומטי בתחנת החלל הבינלאומית. לאסטרונאוטים יש יכולת להתערב במקרה חירום ולעגון באופן ידני תוך שימוש במחשב בצורת טאבלט עם מסכי מגע. בזמן עגינה בתחנת החלל, הגרסה המאוישת מתוכננת לפעול 180 ימים אך מסוגלת להישאר עד 210 ימים.

החללית מסוגלת לשאת באופן תאורטי עד שבעה אסטרונאוטים או כ־6,000 ק"ג מטען למסלול לווייני נמוך אם כי במשימות עבור נאס"א יש בה 4 מושבים, עם שינויים מסוימים היא תוכל להרחיק אפילו עד הקפת הירח ולשוב ארצה, כחלק מתוכנית ארטמיס.

היסטוריית הפיתוח והבדיקות

החללית דרגון 2 כפי שהוצגה לראשונה בשנת 2014.
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
החללית דרגון 2, לידה עומדים שני האסטרונאוטים הראשונים שטסו בה במאי 2020. (אוגוסט 2018)
שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת:
תצורת החללית בעת שיגור

בשנת 2010, שנה לפני סיום תוכנית מעבורות החלל, נאס"א החלה לממן פרויקטים של מספר חברות תעופה וחלל כדי לפתח חלליות חדשות אשר יחליפו את מעבורות החלל אשר היו בשימוש מאז שנות השמונים של המאה ה־20.[5] אחת המטרות המרכזיות הייתה להוריד עלויות שיגור אסטרונאוטים. באפריל 2011, יחד עם עוד מספר חברות, חברת SpaceX קיבלה מימון ראשוני בסכום של 75 מיליון דולר עבור פיתוח גרסה מאוישת של החללית דרגון. באוגוסט 2012, SpaceX קיבלה מימון נוסף מנאס"א בסכום של 440 מיליון דולר. ב־16 בספטמבר 2014, נאס"א הודיעה שהחברות SpaceX ובואינג זכו במכרז והם אלו שיספקו שירותי שיגור אסטרונאוטים עבור נאס"א כאשר SpaceX תקבל מימון של 2.6 מיליארד דולר עבור פיתוח הגרסה המאוישת של הדרגון ובואינג תקבל 4.2 מיליארד דולר עבור פיתוח חללית הסטארליינר.

ב־6 במאי 2015 נערכה בהצלחה בדיקת ביטול שיגור (Pad Abort Test). בבדיקה זו חללית הדרגון שיגרה עצמה הרחק מכן השיגור ונחתה בשלום באוקיינוס בעזרת מצנחים.[6] במרץ 2019, ערכה SpaceX בהצלחה את המשימה 'SpaceX Demo-1' בה שוגרה חללית דרגון 2 לא מאוישת אל תחנת החלל הבינלאומית. מטרת המשימה הייתה לבדוק את יכולת העגינה האוטומטית של הדרגון אל תחנת החלל, את עמידותה של החללית בעת כניסתה אל אטמוספירת כדור הארץ ולבחון את תהליך הצניחה במימי האוקיינוס.

ב־20 באפריל 2019, בעת בדיקות הצתת מנועים סטטית, התפוצצה חללית דרגון בנמל החלל קייפ קנוורל.[7] ביום הפיצוץ, בדיקת מנועי הדראקו של החללית עברה בהצלחה, אך בדיקת מנועי הסופר־דראקו האמונים על מערכת המילוט של האסטרונאוטים במקרה חירום, כשלו. לאחר בדיקות הטלמטריה והצילומים ולאחר ניתוח השאריות מאתר הפיצוץ, הוסק כי הבעיה החלה כאשר כמות קטנה של תרכובת כימית בשם דיניטרוגן טטרוקסיד דלפה אל תוך מעבר ההליום אשר אמור לוסת את לחץ מכלי הדלק וכתוצאה מכך ניזוק שסתום בדיקה שגרם לפיצוץ. תקרית זו עיכבה במספר חודשים את השיגור המאויש המתוכנן.

ב־19 בינואר 2020, ביצעה SpaceX בדיקת ביטול בעת שיגור (In-Flight Abort Test). מטרת בדיקה זו הייתה לבצע הפרדה של הדרגון ממשגר הפאלקון 9 כדקה לאחר השיגור על מנת לבחון את יכולת מערכת המילוט במקרה חירום. ההפרדה בוצעה בטרופוספירה כאשר המשגר נע במהירות עבר־קולי מעט אחרי שעבר את נקודת המקס Q, הנקודה שבה העומס האווירודינמי על כלי רכב חללי בטיסה אטמוספירית הוא מקסימלי. הדרגון השתמשה במנועי הסופר־דראקו כדי להרחיק עצמה מהמשגר אחרי תקלה מתוכננת. 10 שניות לאחר שהדרגון התרחקה, משגר הפאלקון 9 התפוצץ ונהרס. מנועי הדראקו הקטנים יותר ניווטו את הדרגון בירידה ומצנחי החללית נפתחו בהצלחה. דרגון 2 נחתה בהצלחה באוקיינוס האטלנטי בסמוך לחופי פלורידה.[8]

ב־30 במאי 2020 שוגרה בהצלחה המשימה SpaceX Demo-2, טיסת ניסוי והמשימה המאוישת הראשונה של חללית הדרגון 2.[9] צוות המשימה, מפקד החללית דאגלס "דאג" הארלי ומפקד מבצעים משותף רוברט "בוב" בנקן, ותיקי תוכנית מעבורות החלל, שוגרו אל תחנת החלל הבינלאומית. המשימה בחנה את יכולותיה של הדרגון בכניסה למסלול סביב כדור הארץ, את יכולת העגינה האוטונומית שלה אל תחנת החלל הבינלאומית ואת חזרתה בשלום לכדור הארץ וצניחתה במימי האוקיינוס. משימה זו הייתה משימת החלל המאוישת הראשונה של חברה פרטית והשיגור המאויש הראשון של אסטרונאוטים מאדמת ארצות הברית מאז 2011 אז שוגרה משימת STS-135, המשימה האחרונה בתוכנית מעבורות החלל.

טיסות מאוישות

משימה טלאי מספר קפסולה[א] תאריך שיגור תאריך נחיתה הערות תוצאה
צוות
טיסות ניסוי
Demo-2 סמל C206.1
Endeavour
30 במאי 2020 2 באוגוסט 2020 טיסת ניסוי מאוישת ראשונה של חללית הדרגון, אורך המשימה 63 ימים. צוות הדרגון חבר לתחנת החלל הבינלאומית וביצע משימות מדעיות ותחזוקה שונות כולל השתתפות בארבע הליכות חלל הצלחה
ארצות הבריתארצות הברית דאגלס הארלי, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית רוברט בנקן, נאס"א
טיסות מבצעיות
Crew-1 סמל C207.1
Resilience
16 בנובמבר 2020 2 במאי 2021 נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. בצוות המשימה שלושה אמריקאים ויפני אחד הצלחה
ארצות הבריתארצות הברית מייקל הופקינס, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית ויקטור גלאבר, נאס"א • יפןיפן סואיצ'י נוגוצ'י, JAXAארצות הבריתארצות הברית שאנון ווקר, נאס"א
Crew-2 שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: C206.2 ♺
Endeavour
23 באפריל 2021 9 בנובמבר 2021 נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. נאס"א אפשרה ל־SpaceX לעשות שימוש חוזר בחומרה כאשר גם משגר הפאלקון 9 וגם קפסולת הדרגון במשימה זו היו לראשונה כאלו שכבר טסו בעבר הצלחה
ארצות הבריתארצות הברית שיין קימברו, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית מייגן מקארת'ור, נאס"א • יפןיפן אקיהקו הושידה, JAXA • צרפתצרפת תומא פסקה, CNES
Inspiration4 C207.2 ♺
Resilience
16 בספטמבר 2021 18 בספטמבר 2021 טיסת החלל הפרטית המלאה הראשונה. ארבעה אזרחים השתתפו בטיסה בת שלושה ימים שהגיעה למסלול בגובה של 590 קילומטר וביצעו ניסויים מדעיים הצלחה
ארצות הבריתארצות הברית ג'ארד אייזקמןארצות הבריתארצות הברית סיאן פרוקטור • ארצות הבריתארצות הברית היילי ארקנאו • ארצות הבריתארצות הברית כריסטופר סמברוסקי
Crew-3 שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: C210.1
Endurance
11 בנובמבר 2021 29 באפריל 2022 (מתוכנן) נשאה ארבעה אסטרונאוטים אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת שישה חודשים. נעשה שימוש חוזר במשגר פאלקון 9 ובקפסולת דרגון ‏ עוגנת בתחנת החלל הבינלאומית
ארצות הבריתארצות הברית רג'ה צ'ארי, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית תומאס מרשברן, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית קאילה בארון, נאס"א • גרמניהגרמניה מתיאס מאורר
Axiom-1 C206.3 ♺
Endeavour
8 באפריל 2022 25 באפריל 2022 הטיסה הראשונה שנרכשה על ידי חברת Axiom והטיסה הפרטית המלאה הראשונה אל תחנת החלל הבינלאומית. בצוות טיסה זו אסטרונאוט מקצועי אחד מטעם Axiom ושלושה תיירי חלל; צמד משקיעים מקנדה וארצות הברית, ואיש העסקים הישראלי איתן סטיבה אשר נהיה לישראלי השני בחלל הצלחה
ארצות הבריתארצות הברית/ספרדספרד מייקל לופז־אלגריה • ארצות הבריתארצות הברית לארי קונור • קנדהקנדה מארק פאת'י • ישראלישראל איתן סטיבה
Crew-4 סמל C212.1
Freedom
27 באפריל 2022 (מתוכנן) הרבעון ה־4 2022 (מתוכנן) המשימה הרביעית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית קייל לינדגרן, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית רוברט היינס, נאס"א • איטליהאיטליה סמנתה כריסטופורטי, ESAארצות הבריתארצות הברית ג'סיקה ווטקינס, נאס"א
Crew-5 סמל TBA 25 באוקטובר 2022 (מתוכנן) 2023 (מתוכנן) המשימה החמישית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית ניקול אונאפו מאן, נאס"א • ארצות הבריתארצות הברית ג'וש אקסדה, נאס"א • יפןיפן קואיצ'י וואקאטה, JAXA • רוסיהרוסיה אנה קיקינה, רוסקוסמוס
Polaris Dawn TBA הרבעון ה־4 2022 (מתוכנן) TBA הטיסה הראשונה מבין שלוש טיסות מתוכננות של תוכנית פולריס מאת ג'ארד אייזקמן. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית ג'ארד אייזקמןארצות הבריתארצות הברית סקוט פוטיט • ארצות הבריתארצות הברית שרה גיליס • ארצות הבריתארצות הברית אנה מנון
Axiom-2 TBA הרבעון ה־1 2023 (מתוכנן) הרבעון ה־1 2023 (מתוכנן) הטיסה השניה שנרכשה על ידי חברת Axiom. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית פגי ויטסוןארצות הבריתארצות הברית ג'ון שופנר • TBA • TBA
Crew-6 TBA מרץ 2023 (מתוכנן) 2023 (מתוכנן) המשימה השישית במסגרת התוכנית המאוישת המסחרית. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית סטיבן בואן • ארצות הבריתארצות הברית וורן הבורג • יפןיפן/קנדהקנדה/האיחוד האירופיהאיחוד האירופי TBA •‏ רוסיהרוסיה TBA
‏Axiom-3 TBA 2023 (מתוכנן) 2023 (מתוכנן) הטיסה השלישית שנרכשה על ידי חברת Axiom. מתוכנן
‏ TBA • TBA • TBA • TBA
‏Axiom-4 TBA 2023 (מתוכנן) 2023 (מתוכנן) הטיסה הרביעית שנרכשה על ידי חברת Axiom. מתוכנן
‏ TBA • TBA • TBA • TBA
Crew-7 TBA 2023 (מתוכנן) TBA בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית יסמין מוגבלי • דנמרקדנמרק אנדראס מוגנסןקנדהקנדה ג'רמי הנסן • רוסיהרוסיה TBA
‏Crew-8 TBA TBA TBA בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית TBA •‏ ארצות הבריתארצות הברית TBA •‏ האיחוד האירופיהאיחוד האירופי/יפןיפן/קנדהקנדה TBA •‏ רוסיהרוסיה TBA
‏Crew-9 TBA TBA TBA בסוף 2021 נאס"א התקשרה עם SpaceX לשלוש טיסות נוספות של צוות מסחרי החל מ־Crew-7. מתוכנן
ארצות הבריתארצות הברית TBA •‏ ארצות הבריתארצות הברית TBA •‏ האיחוד האירופיהאיחוד האירופי/יפןיפן/קנדהקנדה TBA •‏ רוסיהרוסיה TBA
‏ טיסה שנייה בתוכנית פולריס TBA TBA TBA טיסה שנייה מתוך שלוש טיסות מתוכננות של תוכנית פולריס. הטיסה האחרונה של תוכנית פולריס באמצעות Crew Dragon לפני השימוש ב־Starship לטיסה הבאה. מתוכנן
‏ TBA • TBA • TBA • TBA
  1. ^ קפסולות בשימוש חוזר מסומנות בסמל המחזור ♺

טיסות מטען

משימה טלאי מספר קפסולה[א] תאריך שיגור (מתוכנן) תאריך נחיתה הערות תוצאה
CRS-21 סמל C208.1 ‏ 6 בדצמבר 2020 14 בינואר 2021 המשימה הראשונה של SpaceX כחלק מהשלב השני של תוכנית CRS של נאס"א. משימה זו תהיה גם הטיסה הראשונה של גרסת המטען של דרגון 2 ותישא אל תחנת החלל הבינלאומית את מערכת Bishop Airlock Module של חברת NanoRacks. הצלחה
CRS-22 שגיאה ביצירת תמונה ממוזערת: C209.1 3 ביוני 2021 10 ביולי 2021 טיסת מטען שנייה אל תחנת החלל הבינלאומית. סיפקה מערכי לוחות סולאריים מסוג
1 iROSA ו־iROSA 2.
הצלחה
CRS-23 סמל C208.2 ♺ 29 באוגוסט 2021
07:14 UTC
1 באוקטובר 2021 טיסת מטען שלישית אל תחנת החלל הבינלאומית. הצלחה
CRS-24 סמל C209.2 ♺ 21 בדצמבר 2021
10:07 UTC
24 בינואר 2022 טיסת מטען רביעית אל תחנת החלל הבינלאומית. הצלחה
CRS-25 סמל C208.3 ♺ מאי 2022 (מתוכנן) טיסת מטען חמישית אל תחנת החלל הבינלאומית. תספק מערכי לוחות סולאריים מסוג
3 iROSA ו־iROSA 4.
מתוכנן
CRS-26 TBA אוקטובר 2022 (מתוכנן) טיסת מטען שישית אל תחנת החלל הבינלאומית. תספק מערכי לוחות סולאריים מסוג
5 iROSA ו־iROSA 6.
מתוכנן
CRS-27 TBA 10 בינואר 2023 (מתוכנן) טיסת מטען שביעית אל תחנת החלל הבינלאומית. מתוכנן
CRS-28 TBA 5 ביוני 2023 (מתוכנן) טיסת מטען שמינית אל תחנת החלל הבינלאומית. מתוכנן
CRS-29 TBA 20 באוקטובר 2023 (מתוכנן) טיסת מטען תשיעית אל תחנת החלל הבינלאומית. מתוכנן
  1. ^ קפסולות בשימוש חוזר מסומנות בסמל המחזור ♺

ראו גם

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דרגון 2 בוויקישיתוף

הערות שוליים


הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0

33769316דרגון 2 (חללית)