דופלמאייר-גאראוונטה
דופלמאייר-גאראוונטה (באנגלית: Doppelmayr/Garaventa Group) היא יצרנית בינלאומית של רכבלים עבור אזורי סקי, תחבורה עירונית, פארקי שעשועים ומערכות שינוע חומרים.
קבוצת דופלמאייר-גאראוונטה הוקמה בשנת 2002 כאשר דופלמאייר מוולפורט, אוסטריה התמזגה עם גאראוונטה משווייץ במטרה להיות יצרנית מסלולי הכבלים הגדולה בעולם.[1] נכון לשנת 2023, הקבוצה ייצרה למעלה מ-15,400 מתקנים ב-96 מדינות[2] והכנסותיה השנתיות ב-2022/2023 עמדו על 946 מיליון יורו.
מוצרי הליבה של הקבוצה כוללים רכבלים מסוגי שונים; מסילה אווירית, מעליות גונדולה, רכבלי כיסאות, ומעליות סקי. פוניקולרים, ומסיעונים.
היסטוריה
דופלמאייר נוסדה בוולפורט, אוסטריה בשנת 1893 (במקור בשם Konrad Doppelmayr & Sohn), והחלה בייצור מסלולי כבלים בשנת 1937.[3] בשנת 1976 תחת ניהולו של נכד המייסד, ארתור דופלמאייר הפכה החברה למובילה עולמית.
גאראוונטה נוסדה בשנת 1928 כחברה לשינוע עצים וחומרים על גבי כבלים.[3] ב-1964 החלה לייצר גם רכבלים להסעת המונים. ב-1992 ייצרה גאראוונטה לראשונה רכבל שבו התאים מסתובבים על צירם.[4] ב-1995 פיתחה גאראוונטה את הרכבל הדו-קומתי[5].
בשנת 1996, דופלמאייר רכשה את חברת פון רול (Von Roll Seilbahnen AG), יצרנית שווייצרית של מעליות גונדולה, רכבלי כיסאות ועוד.
בשנת 2002 רכשה דופלמאייר את CWA, יצרנית שווייצרית של תאי גונדולה ורכבלים.[6] CWA נוסדה ב-1939 כחברה להרכבת אמבולנסים וכבאיות ובהמשך עברה לייצר רכבלים וב- 1965 ייצרה לראשונה מונורייל.
ב-2001 הוכרז המיזוג של דופלמאייר וגאראוונטה והמהלך הושלם ב-2002.
כיום קבוצת דופלמאייר-גאראוונטה מפעילה חברות בת ב-50 מדינות המייצרות מסלולי כבלים. חלקן כחברות מקומיות המשווקות ומעניקות שירות למוצרי החברה וחלקן מייצרות רכיבים עבור שאר החברה.
פעילות בישראל
לחברות הקבוצה היסטוריה ארוכה של פעילות בישראל כבר מהמאה הקודמת.
לונה פארק תל אביב
בשנות ה-70 סיפקה חברת פון רול (שבהמשך נרכשה על ידי דופלמאייר) רכבל בעל 24 קרונות קטנים ללונה פארק תל אביב, בשנות ה-90 הרכבל פורק והועבר לסופרלנד. בשנת 2021 הושבת והוצא משימוש.
רכבל חיפה
בשנת 1986 נפתח הרכבל בחיפה המקשר בין שכונת בת גלים לסטלה מאריס. המערכת כוללת 6 קרונות מסוג מעלית גונדולה מתוצרת דופלמאייר ו-CWA. אורכו של הרכבל הוא 355 מטרים והפרש הגבהים בין שתי תחנותיו, 130 מטרים.
רכבל ראש הנקרה
רכבל תיירותי הפועל בשמורת ראש הנקרה. הוא נבנה בשנת 1987 על ידי דופלמאייר בשיתוף הטכניון. המערכת מסוג מסילה אווירית מורכבת משתי קרונות בעלי קיבולת של כ-15 איש. הרכבל בעל שיפוע לא סטנדרטי של 60 מעלות.
הכרמלית בחיפה
בשנת 1988 זכתה חברת פון רול במכרז של עיריית חיפה להחליף את קרונות הכרמלית הישנים והמסוכנים.[7] בשנת 1992 לאחר שיקום התשתיות ושיפוץ התחנות נחנכו הקרונות החדשים. הכרמלית היא פוניקולר בעלת 2 מערכי קרונות.
בשנת 2017 פרצה שריפה בכרמלית ואחת הקרונות נשרפה כליל. קרונות חדשים הוזמנו מדופלמאייר וכן הוזמן כבל חדש. המערכת החדשה נחנכה בסוף 2018. המערך החדש של הכרמלית כולל שתי רכבות, כשבכל אחת קרון בעל 48 מקומות ישיבה, נוסף על מקומות עמידה[8].
רכבל מצדה
בשנת 1998 כחלק משיפוץ אתר המצדה הוחלפו הקרונות והמערכת המכנית של הרכבל באתר. המערכת החדשה מסוג מסילה אווירית סופקה על ידי פון רול (בשלב זה כבר נרכשה על ידי דופלמאייר). המערכת כוללת 2 קרונות כל אחת בעלת קיבולת של כ-80 איש. התחנה התחתונה ממוקמת בגובה של 257 מטרים מתחת לגובה פני הים והעליונה שוכנת בגובה של 33 מטרים מעל לפני הים, כך שרכבל זה הוא הנמוך ביותר בעולם.
רכבלית חיפה
הרכבלית היא מערך רכבלים מסוג מעלית גונדולה המקשרים את מרכזית המפרץ ואת הצ'ק פוסט עם הטכניון ועם אוניברסיטת חיפה. הרכבלית היא הרכבל הארוך בישראל ורכבל תחבורה ציבורית הראשון בישראל להסעת המונים. המערך שיוצר על ידי דופלמאייר-גאראוונטה כולל 148 קרונות היכולות להסיע כ-10 אנשים כל אחת. הפתיחה הייתה אמורה להיות באוקטובר 2021 אך נדחתה במעט בגלל סכסוך משפטי בין החברה לעירייה ומשרד התחבורה.[9]
קישורים חיצוניים
אתר האינטרנט הרשמי של דופלמאייר-גאראוונטה
הערות שוליים
- ^ "Apps - Access My Library - Gale". www.accessmylibrary.com. אורכב מ-המקור ב-26 באוקטובר 2020. נבדק ב-12 ביוני 2018.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ The Group, web.archive.org, 2019-04-05
- ^ 3.0 3.1 "Group Milestones". Doppelmayr Seilbahnen. ארכיון מ-29 ביוני 2020. נבדק ב-27 ביוני 2020.
{{cite web}}
: (עזרה) - ^ First Rotair aerial tramway in the world
- ^ First double-deck aerial tramway in the world
- ^ Doppelmayr Group takes over CWA Constructions SA/Corp
- ^ חדשות 13 בדצמבר 1988, הכרמלית תשופץ ותופעל מחדש ערירי חברה אירופית, באתר הספרייה הלאומית
- ^ סוניה גורודיסקי, שובו של הפוניקולר: הכרמלית החיפאית חוזרת לפעילות, באתר גלובס, 26 ביוני 2018
- ^ דורון סלומון, תם הסכסוך: הרכבלית מהצ'ק פוסט לאוניברסיטה יוצאת לדרך, באתר mynet חיפה, 9 בדצמבר 2021
39588877דופלמאייר-גאראוונטה