אריוך (דניאל)
אריוך היה רב הטבחים[1] של נבוכדנצר, ונזכר בספר דניאל[2]. רב הטבחים במקרא פירושו, האדם הממונה על הוצאות להורג מטעם המלך[3]. בספר בראשית מופיע אדם נוסף בשם אריוך[4], אך אינו קשור לזה של נבוכדנצר.
התיאור בתנ"ך
נבוכדנצר חולם חלום, שוכח אותו, ומחפש בחכמי בבל אדם שיזכיר לו את החלום[5], ויפתור אותו. הוא מאיים שאם לא יאמרו ויפתרו לו את החלום, יוציא את כולם להורג ואת בתיהם יחריב. החכמים נושאים ונותנים איתו, עד שבסוף אומרים לו שאינם יכולים לעשות זאת. נבוכדנצר זועם ומורה להרוג את כל החכמים, ובכללם דניאל וחבריו[6].
כשפוגש דניאל את אריוך רב הטבחים שהולך להוציאו להורג, הוא שואל אותו על מה יצא קצף נבוכדנצר, שהוא רוצה להרוג את כולם, ואריוך מספר לו את השתלשלות הדברים[7].
דניאל הולך למלך ומבקש ממנו ארכת זמן, לנסות לפתור את חלומו. משניתנה לו ההזדמנות הוא הולך לביתו, ומספר לחבריו כדי שיתפללו יחד איתו[8], שיוודע לו החלום. בחלום הלילה מגלים לו מהשמים את החלום ופשרו[9].
לאחר גילוי החלום, פונה דניאל אל אריוך, ומבקש ממנו לעצור את ההרג של חכמי בבל, בגלל שהוא יודע את פשר החלום. אריוך מכניס את דניאל במהירות אל נבוכדנצר, ואומר לו שמצא איש מבני גלות יהודה, שיוכל לפתור את חלומו[10]. דניאל פותר בהצלחה את החלום.
משמעות השם
פרשנות מסורתית
הפרשנים המסורתיים בספר דניאל אינם מפרשים את משמעות השם. פרשנויות על השם, מופיעות בספר בראשית לגבי מלך אלסר, ששמו אף-הוא היה, אריוך. אריוך זה על פי המדרש היה גם בבלי[11], כך שניתן להחיל את פרשנות השם על שני האנשים. יש המקשרים בין השם אריוך לגבורה, ואומרים כי הוא קשור סמנטית ל"אריה"[12], או ל"אורך"[13], ויש אומרים שהמילה אריוך, קשורה למילה "ריכא" שפרושה מלכות[14]. האמורא שמואל היה מכונה אריוך בשל בקיאותו בדיני ממונות, שהיה פוסק בהם כמלך[15].
במחקר המודרני
מקור השם אריוך הוא חורי. השם דומה מבחינה לשונית לשמות הנזכרים בתעודות ממארי. השם אריוך אינו שכיח ומופיע פעמים אחדות בכתבי היתדות[16]. לדעות אחרות מקור השם אירני[17][18].
קישורים חיצוניים
- הערך אריוך באנציקולופדיה המקראית
הערות שוליים
- ^ במקור בספר דניאל נכתב בארמית: רב טבחיא
- ^ ספר דניאל, פרק ב', פסוקים י"ד-כ"ה
- ^ ספר דניאל, פרק ב', פסוק י"ד רש"י; ספר מלכים ב', פרק כ"ה, פסוק ח' תרגם יונתן בן עוזיאל את המילים "נבוזראדן רב-טבחים" - ”נבוזראדן רב קטוליא”
- ^ ספר בראשית, פרק י"ד, פסוק א'
- ^ דעת המדרש שזכר את החלום, אך לא רצה לומר אותו לחכמים, כדי שלא ימציאו פתרון שאינו אמיתי (מדרש תנחומא מקץ ד')
- ^ כל התיאור בספר דניאל, פרק ב', פסוקים א'-י"ג
- ^ ספר דניאל, פרק ב', פסוקים י"ד-ט"ו
- ^ מדרש תנחומא מקץ ד'
- ^ ספר דניאל, פרק ב', פסוקים י"ז-כ"ג
- ^ ספר דניאל, פרק ב', פסוקים כ"ד-כ"ה
- ^ בראשית רבה מ"ב ד'
- ^ תלמוד בבלי נג ע"א, פירוש בעלי התוספות
- ^ ”אריוך דהוה אריך בגיובריא” (תרגום יונתן בן עוזיאל) אורך בהקשר זה משמועותו כוח, ריבוי, וכדומה
- ^ תלמוד בבלי בבא בתרא ד' ע"א,וכן מסכת שבת דף נ"ג ע"א ברש"י
- ^ מסכת שבת דף נ"ג ע"א ברש"י
- ^ פנחס ארצי, עולם התנ"ך: בראשית, תל אביב, דוידזון עתי, 1993, ע"מ 103.
- ^ רן צדוק, עולם התנ"ך:דניאל, תל אביב, דוידזון עתי, 1997, ע"מ 33.
- ^ המידע מופיע בקישור למטה לערך "אריוך" באנציקלופדיה המקראית
21340842אריוך (דניאל)