שיחה:משב"ק/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

מתוך הערך: "משב"ק הוא כינוי המקובל וכו' לאדם המשרת את האדמו"ר".

וכאן הבן שואל: האומנם?! שמעתם מימיכם את הכינוי הזה שגור על לשונם של חסידים? הכינוי הרווח הוא 'גבאי', ויש האומרים 'משמש', אך משב"ק?

נדמה לי כי הכינוי הזה מוזכר בעיקר באתרי נייעס חרדיים, ביחס לכל מיני מאכערים הפועלים בסביבות גדולים מסויימים (ראה ערך יענקי קנייבסקי).

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏ - מה דעתכם?

מתייג גם את עמוס חדד

ספרא (שיחהתרומות)

הוא כינוי ספרותי רווח ומקובל. פחות כינוי סלנגי, בשיחה יומיומית.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

כמדומני שמבחינה ספרותית כותבים פתוח "משמש בקודש", ולא בצורה סלנגית (ז"א שהכינוי הסלנגי הזה בא לידי שימוש רק אצל מנייעסים וכדומה)

עמוס חדד (שיחהתרומות)

ככל דברי בערך ובדף השיחה, אני צופה מהצד, ויתכן מאוד שאצל החסידים הביטוי אינו שגור. אך כאשר בחורים ספרדיים או ליטאים הולכים לטיש, הם מספרים אחר כך אחד לחברו ראית איך המשב"ק דחף את הגביר?! (הם לא יכולים לדבר על הד"ת של הרבי כי הוא היה ביידיש...)

בקצרה, כנראה שמחוץ לעולם החסידות הכינוי הרווח הוא משב"ק.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אז צריך לציין שזה רווח רק מחוץ לעולם החסידות (עכשיו לך תשבור את הראש איך מנסחים זאת בצורה אנציקלופדית...)

עמוס חדד (שיחהתרומות)

הוא כינוי חילופי הרווח מחוץ לעולם החסידות לכינוי גבאי המקובל בתוככי עולם החסידות.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אתה אלוף.

בכל זאת, בניסוחו הנוכחי (שצריך, לדעתי, עוד טיפה עיבוד) נראה לי קצת מוגזם לעשות על זה ערך.

אם כבר - הערך צריך להיות על גבאי, ולהכניס שם קטע אודות הכינוי משב"ק, ואת הערך "משב"ק" להפנות לשם

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

לא נכון בכלל (בכל אופן בבעלזא)

אמש נפטר הרה"ח ר' יצחק לנדאו ז"ל ובכל מקום (קווי נייעס, עיתוני החסידות וכוליה) הודיעו על פטירת "ר' יצחק לנדאו משמש בקודש ביים רב זכרונו לברכה"

כל מקום שמזכירים בכתב או בעל פה באופן רשמי את הגבאי קוראים לו משב"ק.

כך גם בהודעה לאומה מיד לאחר פסח בשם מעכיל פירר שמר"ש לא הורה לפתוח את הישיבות הוא אמר "א הודעה מיטן נאמען פונ'ם משמש בקודש ר' מעכיל פירר" וכן הלאה עד אין סוף

כך נכתב על ספרים שהוציאו לאור משבק"ים כגון בקודש פנימה של ר' יצח לנדאו ו'זכור ימות עולם' של ר' הערש וואלף פרידמן נכתב על הכריכה שנתחבר על ידי המשמש בקודש

רק בשפה המדוברת ה'סלנג' אומרים גבאי אבל רשמית אומרים וכותבים בכל מקום משב"ק

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

זה נכון שבהודעה רשמית אומרים (בדרך כלל) משמש בקודש, כי זה תואר יותר רשמי ופחות סלנגי מגבאי, אך הסלנג "מַשְׁבַּ"ק" ודאי לא מקובל, וגם בשפת הדיבור היומיומית (שהיא האמורה לקבוע לדעתי) משתמשים בביטוי גבאי או משמש.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

הרישא של דבריך היא אשר כתבתי

בענים הסיפא אנו חלוקים, אני סבור שצריך להתייחס לתואר הרשמי ולפיכך לקרוא לערך משב"ק או משמש בקודש

אתה סבור שבתר סלנגא אזלינן

נו, עד שיבא הכתוב השלישי.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לצערי לא הצלחתי להבין. האם אתה סבור שמשתמשים בסלנג "משב"ק" (כך - בראשי תיבות)?

עמוס חדד (שיחהתרומות)

כמדומה שאכן בבעלזא כן.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

קשה לי להאמין. אני מכיר את בעלזא לא מהיום, למדתי אצלם בחיידר. לא מצליח לצייר מישהו אומר שם: "דער משב"ק האט איבער ג'געבן אין נאמען פונם רבי'ן..." (המשב"ק מסר בשם האדמו"ר).

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

לא. בכלל לא.

במילה משב"ק לא משתמשים אף פעם

במילה משמש בקודש משתמשים בהודעות רשמיות (ובהן לא אומרים גבאי אף פעם)

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אצל הליטאים גם משבקי"ם של רבנים מכונים משבקי"ם ולא רק של אדמורי"ם.

בכל מקרה צריך לעשות לדף הרבה הפניות, ואשתדל בל"נ.

יושב פלשת (שיחהתרומות)

לא שמעתי עליו עד כה, (אולי זה הבלונדיני בעל הזקן הלא מגולח שנראה איתו תמיד?) נראה לי שאם כבר - משמשו ונכדו דוד שפירא היה מפורסם יותר, כמובן בהשוואה ליענקי קנייבסקי, דהיינו אם מכניסים כאלו שהם לא בדיוק משמשים אלא חצי פוליטיקאים...

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

הבלונדיני הלא מגולח [יותר נכון ג'ינג'י] זה דוד שפירא.

איסר שוב - למיטב ידיעתי -זה בעל הזקן הזחור ופאות מסולסלות שנראה בכל התמונות של הרב שטינמן, ואכן לא היתה לו כל השפעה ציבורית, אלא שימש במסירות את הרב ועזר לו ללכת.

הוא מוכר בציבור הליטאי, לא פחות מצבי חקק.

בלי קשר צריך לעזות בערך הזה סדר.

א בוחער (שיחהתרומות)

לא על כל שטות להקפיץ...

יושב פלשת (שיחהתרומות)

לא הבנתי...

א בוחער (שיחהתרומות)

מה לא הבנת לא על כל שאלה צריך להקפיץ מי זה ומה זה...

מילא לא זכאי לערך

יושב פלשת (שיחהתרומות)

נראה שלא הבנת על מה מדובר...

לא דיברתי על זכאותו לערך בפנ"ע, אלא על אזכורו בתוך הערך כמשב"ק מפורסם. ואני שואל האם הוא באמת מפורסם או שאפשר למוחקו מן הרשימה הזאת?

א בוחער (שיחהתרומות)

מה שם ומשפחה?

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אתה מקמץ במילים כאילו אתה בשיחה עם מוקד 144.

תסביר את שאלתך בצורה ברורה בבקשה!

א בוחער (שיחהתרומות)

משפחתו איסר? מה שמו הפרטי? ושל מי משב"ק?

יושב פלשת (שיחהתרומות)

עיין בערך בבקשה.

א בוחער (שיחהתרומות)

תן יותר פרטים

יושב פלשת (שיחהתרומות)

אתה מתבייש לעיין בתוך הערך?

א בוחער (שיחהתרומות)

לא שמתי לב, צטט

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

בוחער'ל, להבא - לפני שאתה יוצא למתקפה על מכלולאי פעיל ובכיר מאד, נסה לברר בעדינות מה כוונתו.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

אתה צודק שדוד שפירא הוא המקביל ליענקי קניבסקי אם כי השאלה היא מה יענקי קניבסקי מחפש בין ר' שלום פויגל צבי חקק ומשה גבאי

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

ור' חנינא שיף שכחתי

א בוחער (שיחהתרומות)

הרב חיים שלמה פישר - מהר"א סטמאר

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

הרב מעכיל פירר - אדמו"ר מבעלזא (קריצה)

אין ענין לכתוב את הגבאי הראשי של כל אדמו"ר אלא גבאים מיתולוגיים

יענקי קניבסקי לא שייך אליהם

אלא ר' חנינא שיף וכדומה

א בוחער (שיחהתרומות)

יענקי קנייבסקי מה לעשות פי 10 מפורסם

מטעמים (שיחהתרומות)

איסר שוב, היה יותר "הויז בוחער" בחצר מאשר דמות מכרעת.

ברור שנכדו דוד שפירא הוא היה הדמות המובילה ושליח של הרב לכל הפעילות הציבורית.

דוגמה: הרב שלזינגר, רבה של שכונת גילה, הסיר את מועמדתו מרבנות העיר י-ם, ע"פ הוראתו של הרב שטינמן. ע"פ עדותו (בשידור רדיו) הדבר התבצע ע"י שיחת טלפון שהוא קיבל מדוד שפירא, נכדו של הרב. ועוד כהנה וכהנה.

בציבור הליטאי אין כ"כ עניין של משב"קות, אלא יותר דמות ה"נאמן". משהו שעליו הרב הכי סומך את ידיו שינהל את ענייני הציבור, ויניח לרב ללמוד במנוחה. (וכן יספוג את כל הבליסטראות מהחלטותיו הציבוריות).

עמוס חדד (שיחהתרומות)

לאור כל האמור, דעתי הענייה למחוק את כל הפיסקה המטופשת הזו!

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

ר' עמוס יקירנו דעתך מוערכת מאד אם כי לא זכינו לרדת לעומקה

מהי הפיסקה המטופשת ומה הכוונה כל הפיסקה המטופשת

זעירא (שיחהתרומות)

יש שתי סוגים במשב"ק כולם שם הם כאלו שהיו גבאים מתלוגיים בעיקר זה שייך באדמורים הם לא היו אחראים על פוליטיקה ומנויים אלא דמות מכובדת שכיבדה את המעמד משאכ יענקי קנייבסקי דוד שפירא וכדו הם יות מחזיקים בשליטה בהכרעות ציבוריות ופוליטיות ופחות קשורים לכל השער

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

אני חושב שניגש למסקנות

בגבאים של אדמורי"ם ראוי לציין את הגבאי המיתולוגי

בגבאים של מנהיגים ליטאיים ראוי לציין את המכריעים בסוגיות פוליטיות וציבוריות

אם כן איפוא מאיסר שוב צריך לשנות לדוד שפירא

ממממ???

עמוס חדד (שיחהתרומות)

ואז שוב יהיה כאן עירוב תבשילין.

בואו נעשה סדר, משב"ק לוקח את התפילין מהחדר של הרבי לבית כנסת, ומגיש לו מגבת אחרי מים אחרונים. (למיטב הבנתי הבלתי חסידית בעליל.)

לעומתם - יענקי ושות' הם יותר מערבבים וגיחזים למיניהם.

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

אחחחח.... גיחזים!!! ס'גוט!!!

אם כן אני מצטרף לדעתך תמחק את הפיסקה וגמרנו עם זה

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

או דילמא לכתוב רק גבאים חסידיים מיתולוגים ומפורסמים

מטעמים (שיחהתרומות)

גיחזי, זה השלב הבא לאחר "נאמן הבית".

זה כמו לומר על פקידי בבנק, "מועלי כספים למיניהם"...

אגב, הנסיון של שניהם קשה. אחד יותר מהשני.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

הייתי מסכים איתך, הבעיה שאני לא מכיר בכלל גבאים. ויבוא כל חסיד ויטען שהגבאי של הרבי שלו היה הכי מפורסם בעולם, והערך הזה יהיה פולמוסי הרבה יותר מהגר"ש אלתר.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

לדעתי העניה, הפסקה של המשבקי"ם המפורסמים בא לציין דוגמא המביעה מה זה משב"ק - מעין חלון ראווה. כך שזה אמור להישאר, אך ברמה של גבאים מיתולוגיים (אצל הליטאים אני לא יודע להכריע), ולא כדפי זהב של רשימת גבאים.

זעירא (שיחהתרומות)

מסכים שרק מתולגים

אפשר להחליט לדוגמא שרק כאלו שנפטרו ונצרבו בזיכרון

עמוס חדד (שיחהתרומות)

ומי יכריע מיהו מיתולוג ומי גיחוכלוג?

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

בשביל זה צריכים פסיכולוג או ארכיאולוג

יחיד ורבים הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יושב פלשת (שיחהתרומות)

אני ממש מתנגד למחיקת הפיסקה כולה.

בהחלט בעד לסנן אותה למשב"קים מפורסמים בלבד ולא לפוליטיקה ועסקנות.

חנינא שיף ושלום פויגעל הם דוגמאות מצויינות. אפשר אולי להוסיף את משה פרידמן (סאטמאר). צבי חקק גם הוא לא חורג מההגדרה הזאת (הוא פשוט צעיר יותר ועדיין עמנו יבלחט"א...)

אם נגדיר זאת יותר חד: מדובר באנשים שתמיד הלכו יחד עם רבותיהם לכל מקום (כמובן שכמעט...), ודאגו לאדמו"ר עצמו ובאו לעזרתו האישית או הקהילתית בלא לערבב גם עסקנות בעניין הזה.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏ ובעיקר חסידישע מכלולאים, שרגא, איש גלילי, חסיד בעלזא, מקור האמת, יחיד ורבים, יושב פלשת, ספרא ועוד.

לבד מזאת שדין ערך זה ככל הנראה לטיוטה, אלמלי שתעבדו אותו כמו שצריך, צריך להוסיף פסקה הויז בחור.

אני מתחיל, אשמח להמשכך שלכם:

הויז בחוריידיש: ... ) הוא בחור רווק, בדרך כלל מבוגר, אשר משמש את האדמו"ר בדברים שונים.

בניגוד למשב"ק, ה'הויז בחור' ....

הכל לטובה (שיחהתרומות)

באידיש אני לא מבין, אבל באנגלית כן.

לכאורה הויז בחור זה בחור בית, לא?

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

אולי "בחיר ביתו"

קשה מאד לתרגם את המושג הזה במשפט קצר וקליט. הרעיון של המושג הוא - בחור שמשמש את האדמו"ר במעונו, גם בשעות בהם הגבאי (הנשוי) חוזר לביתו.

יושב פלשת (שיחהתרומות)

נאמן ביתו ליתר דיוק.

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

הויז בחור מקביל לנאמן ביתו?

נאמן ביתו הוא איש סודו ויד ימינו, ולא הבחור המבוגר שמכניס את הדגים לטיש.

יושב פלשת (שיחהתרומות)

כתבת "בחיר ביתו" ותיקנתי לנוסח המקובל "נאמן ביתו". זה הכל...

יחיד ורבים (שיחהתרומות)

נו באמת, רק התבדחתי שם...

הכל לטובה (שיחהתרומות)

יותר סביר שזה בחור. באמת צדקתי לגבי בית?

א בוחער (שיחהתרומות)

בחור שממשב"ק

הכל לטובה (שיחהתרומות)

לפי ההגדרה הזו, במה הוא שונה מגבאי?!

א בוחער (שיחהתרומות)

גבאי זה משהו יותר תצוגתי הויז בוחער זה א' שעושה את הדברים בשטח

הכל לטובה (שיחהתרומות)

ומה התרגום המילולי?

עמוס חדד (שיחהתרומות)

ואחרי שסיימתם להתווכח אודות התרגום המילולי אפשר בבקשה תרגום ענייני, או בשפת המכלול פתיח?

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

א. התרגום המילולי המדוייק הוא הבחור של הבית. כלומר, הבחור שמשמש את הרבי בביתו.

בדרך כלל המשב"ק משמש את האדמו"ר כשהוא מופיע בקהל: בטישים, בקבלת קהל, בנסיעות, וכוליה

בעוד ההויז בחור משמש את האדמו"ר בביתו פנימה ולפיכך נקרא שמו הויז בחור - הבחור של הבית.

ב. תפקידיו של ההויז בחור משתנים מחצר לחצר, הצד השווה שבכולם שהוא שוהה עם הרבי בביתו בשעות הלילה המאוחרות.

יחיד ורבים הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
יחיד ורבים הסתיר את הרשומה הזאת (היסטוריה)
עמוס חדד (שיחהתרומות)

רק בגלל שהסברת פעמיים הבנתי .

עמוס חדד (שיחהתרומות)

כצופה מן הצד, עשיתי לערך שיפוץ רציני, אשמח לחוות דעת חסידית...

חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

יפה כתבת.

אני חושב שעיקר תפקידו של המשב"ק הוא לא לסייע בהליכה לאדמו"ר ישיש אלא לעמוד מאחורי האדמו"ר, ענין של כבוד.

והא לך ראיה האדמו"ר מסאדיגורה לו הולך לשום מקום ללא שיעמדו מאחוריו שני יהודים בעלי זקן אפור - צחור.

בפועל המשב"ק מסייע בהליכה באם היא קשה לאדמו"ר, אבל לא ראינו מעולם שהצמידו לאדמו"ר בשנות זקנותו משב"ק.

עמוס חדד (שיחהתרומות)
חסיד בעלזא (שיחהתרומות)

יפה מאוד עבודה מצויינת

אין נושאים ישנים יותר