בתבנית נכתב כי רבו הוא הרב דב לנדו ואילו בערך לא נכתב שהוא למד בישיבת סלבודקה (בני ברק) או שהוא שמע אצלו שיעורים או משהו כזה. מכלולאים פעילים, מישהו יודע פרט מסוים אודות כך?!
שיחה:הרב שאול אלתר/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
שמעתי אותו מזכיר את הגר"ד לנדו כמורו ורבו - אם כי אינני יודע מה ערך לאמירה סתמית בדרשה סתמית.
בינתיים צריכים לכאורה להסיר מהתבנית. לא?
על פי כמות ההצבעות והדיונים בדף אני מנחש שיש כאן תלמידי ם אמיתיים של ר' שאול שיוכלו להבהיר את הדברים בצורה חדה יותר. נחכה קצת.
עד כמה שאני יודע הוא מחשיב את הגרד"ל כרבו, הוא גם מגיע אליו לביקורי חג וכו', כמדומה הוא גם מופיע בערכו כתלמיד, לא יודע בדיוק מאיפה.
יש לך רעיון למקור מוסמך יותר?
אין לי מקור, אם כי לא ברור לי עד כמה דבר מפורסם שכזה זקוק למקור.
אני לא יודע אם הוא רבו בפועל.
הוא רבו הרעיוני.
כתלמידו שמעתי אותו מכנה את הגר"י סילמן "מורי ורבי". נראה לי שחלק גדול משיטת הלימוד שלו נלמדה ממנו.
בשיור על מיגו הוא לא אמר מו"ר אלא לימד אותי וכו'
אתה צודק. הוא מכנה אותו "הרבי שלי לענייני מיגו".
אני חושב שזה מאוד מטעה מה שעשו כאן
הוא מגדירו כרבו בלימוד, ולא בחסידות, כך שאו שייצינו אף אף רבותיו בחסידות [הבית ישראל הלב שמחה והפני מנחם]
או בכלל לא, זה עושה רושם שמישהו ניסה לעשות אותו כליטאי.
[להשוואה: בערך של האדמו"ר מגור מופיע שרואה את החפץ חיים כרבו המובהק, ואעפ"כ אף אחד לא שם אותו בתקציר כרבו]
בס"ד
צריך מקור לכך שהוא רוןאה את האדמורים שהזכרת כרבותיו, יש עדיות ממנו הפוך.
אתה מוזמן להכנס לסעודה שלישית ולשמוע אותו מציין 'רבותינו', או לקרוא את 'בנאות דשא'.
אתה גם יכול להסתכל בדרשותיו בימי היארצייטים של האדמורי"ם לבית גור.
כשהרב סילמן מסר שיעור בבית מדרשו של רבי שאול בירושלים, פנה אליו רבי שאול ואמר לו בנוכחות רבים מתלמידיו, בערך בנוסח הבא: 'עכשיו כולם רואים מי הוא מורי ורבי'.
לגבי הקשר בין רבי שאול לבין רבי דב לנדו, נראה לי שגם הקשר הזה נוצר בעקבות הקשר של רבי שאול עם הרב סילמן שהוא כידוע 'תלמיד מובהק' של רבי דב.
רבי שאול אלתר בעדות אישית: "רבי יהודה סילמן העמיד אותי על הדרך הנכונה; הוא הרב'ה שלי בקו הנכון" בפתיחת שיעורו של ראש ישיבת וקהילת 'פני מנחם' הגאון רבי שאול אלתר שליט"א על גדרי נאמנות והוכחת ה'מיגו', סיפר ראש הישיבה לתלמידיו שאת שיטתו בדרך הלימוד הנכונה הוא קיבל מהגאון רבי יהודה סילמן שליט"א | השיעור נמסר בהיכל ישיבה-גדולה 'פני מנחם', ביום ראשון י"ד חשוון תשפ"א | להלן התמלול המדויק של הדברים: "אני למעשה עד שהייתי אברך לא למדתי. למדתי, אבל לא לימוד כזה יסודי, להבין ראשונים ולשים לב ללשונות. ללמוד כמו שצריך! נו, מה שאתם מתחילים כבר היום. אצלי ארך זמן... רב' יידל סילמן העמיד אותי על הדרך הנכונה; אפשר לקרוא לו: 'הרב'ה שלי בקו הנכון'. למרות שלא למדתי ב'חידושי הרי"ם', הייתי שמה 'משיב' בסדר ג', רק החלפנו כמה מילים ב'סדר' ובחזרה ב'טקסי' לבני-ברק. לפעמים היה משחק כדורגל, אז היה שמה סגרו את הדרכים, היינו צריכים ללכת רגלי חצי שעה, אז עוד יותר זמן לדבר. אם היה עוד משחקים, הייתי נהיה 'תלמיד חכם' יותר גדול... אז יצא לנו לדבר. את זה דווקא שמעתי ממנו, היה, זה היה מבחנים. אז ה'איחוד' עשה מבחנים, בישיבות בכל הארץ. מבחנים אמיתיים - לא הצגות. אז אני ורב יידל נסענו, ועוד, שלושה, אני לא זוכר מי היה השלישי. לערד פעם, ולזה - לכל הישיבות, בכל הארץ, לבחון. בחורים ענו, ושאלו כל אחד ואחד, לא, בלי קונצים, לא שצועקים וכל ה... בחינות אמיתיות... אז בדרך דיברנו. ואני זוכר שאת השאלה הזאת שאלתי אותו בדרך: "האם 'מיגו כוח הטענה'?". קיויתי, אתם יודעים, לדבר. "החקירה הזאת היא רק על הנייר" הוא אמר, "אין כזה דבר של כוח הטענה". אז - "אין"... תיכף נלך, נסביר, נעורר על לשונות של ראשונים, נשאל קושיות שה'עוילם' רוצה אולי לשאול. ל'חידושי הרי"ם' נגיע בסוף. בכל זאת זה נקרא שלומדים 'חידושי הרי"ם'. יש קושיה אחת שעליה מדבר ה'חידושי הרי"ם', ה'נתיבות' גם. נגיע אליה יותר מאוחר."
הנה קישור לדברים: https://www.youtube.com/watch?v=L2QNN-W_6SE&feature=youtu.be
בערך 'עמדותיו' צריך להרחיב על עוד חילוקים כגון בלימוד הלכה דוגל הרב אלתר שצריך להעמיק יותר ולא ללמוד רק משנה ברורה כמו שנהוג כיום בישיבות גור וכן הוא חלוק בעניין התקנות (התקונעס). בערך 'הפילוג' צריך להוסיף את המצי'נג שנערך עי הקהילה והגיע לסכום של 50,000(סכום אסטרונומי ביחס לקהילה כזו) וכן יש להזכיר את העלון 'בנאות דשא' -שיחותיו של הרב אלתר המופץ בצורה מאסיבית. ולמה לא להוסיף את האירועים האחרונים שגררו תגובות רבות כמו מכתבם של הרב סילמן האדמור מקרלין ועוד וכן דבריו של האדמור מויזני'ץ נגד האלימות וכו' וכו' אין לי כרגע מקורות אבל הדברים ידועים ומפורסמים ואפשר בקלות לבררם. גם אם הדברים רגישים אפשר לשחק עם הניסוחים.
חבל על הזמן... המכלול הוא לא ויקפדי אלא אתר חרדי פרו-גוראי
עיין כאן למעלה...
המכלול מטה לצד גור לעומת הצד של הרב אלתר על ידי השמטת והוספת פרטים וכו,
תציג עניין ספיציפי, אחרת זה פחותיוביל לאיזה מקום.
לא ראיתי את זה
בערך של האדמור מגור לא מוזכרת הסיבה לפילוג.
כולם יודעים שירון צודק אבל אף אחד לא יתן לשנות חבל על הזמן
זה לא ויקי זה אתר חרדי זבל שמצנזר כל אירוע שלאיזה שבריר קהילה לא נח איתה.
מכלולאים פעילים נכון שאני צודק?
תשתדל לדבר בעדינות!
האם נכון שהוא סבור שכיום לא קיים מושג של אדמו"ר?
זה אתר נעייס?
כבר ר' יאוליש זצ"ל אמר כך, וכן אומרים בשם הרבי מאמשינוב.
עורכים יקרים. כפי שכבר נוכחתם לדעת, המכלול איננו פורום חברתי אלא אנציקלופדיה שיתופית, ודפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול. אנא, השתדלו למעט בדיונים עקרים, המתגלגלים לרוב ללשון הרע, רכילות והוצאת שם רע.
הפרה בוטה של כללים אלו, עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לכם השגות על תוכן הערך, בססו את גרסתכם על מקורות אמינים ונסחו אותו בצורה ניטרלית.
יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו יחד למען כולנו.
ואם כוונתכם הייתה אנציקלופדית נטו, אז קבלו את בקשת סליחתי.
בחודש אלול תשפ"א עברה הישיבה גדולה למשכנה הנוכחי הרחוב אהליאב בירושלים, הדבר מעודכן בערך קהילת פני מנחם מן הראוי לעדכנו כאן
בוצע
מכלולאים פעילים, מי שיש לו גישה לערוך, שיעדכן: כך היה כתוב בחוברת שיצאה על ידי קהילת פני מנחם.
500 משפחות בארץ ועוד 400 ברחבי העולם, כמובן שאם זה לא נכון - לא להוסיף בשופו"א. לדעתי זה מידע נכון, (סתם כי אין שום סיבה שהם ישקרו, הרי כמה שהם כותבים שיותר עברו אליהם, הרדיפות מצד חסידות גור מחריפות, וד"ל בהערה זו. ואכמ"ל.)
לדעתי הנתונים האמיתיים הם 450 באר"י, ו500 בחו"ל, רובם בארה"ב. (מעוגל)
טוב, אז תעדכן. (ברור שמעוגל לא חשבתי שלא, ככה זה בכל הערכים.).
א. חסום לי לעריכה.
ב. האותו רגע יקפצו כמה דובים שירצו מקור מוסמך, שכתוב בו שחור ע"ג לבן את המספרים הנ"ל, ואם אפשר גם עם חתימה של עורך דין.
אני מוכן להתפשר על חתימה של עו"ד
כלומר ללא מקור, רק חתימה על דף ריק?
אני יכול לספק לך אלף חתימות של עו"ד...
הפוך.
אז מה זה 'להתפשר'?
חוברת רשמית שלהם היא בהחלט מקור מכובד. שלח לי צילום של החוברת ואוסיף בלנ”ד.
מה לא טוב?
נפתח לי מצויין.
?
אם כוונתך על עצם הקישור לדרייב, זה נידון פה, אבל קצת קשה להבין לבד שזה מה שאתה רוצה להעיר.
יש לכתוב כך:
"ראה מגזין משפחה פסח תשפ"א, [https://drive.google.com/file/d/1h7c98GzkiMkrah00EYrEzrhcTLRY-644/view כתבה מפי מקורבים ואנשי חינוך בגור]"
ואז יופיע כך:
"ראה מגזין משפחה פסח תשפ"א, כתבה מפי מקורבים ואנשי חינוך בגור"
תודה רבה!
בערך כתוב
"חסידיו טוענים [דרוש מקור] כי הנהגה זו היא המשך המסורת בחסידות גור הנהוגה בדורות קודמים שדגלה בלימוד בעיון, תוך שהוא מסתמך על היכרותו האישית עם אדמו"רי גור בעבר שהחזיקו בעמדה דומה"
צריך לתקן ל:
"הרב אלתר אומר כי הנהגה זו היא המשך המסורת בחסידות גור הנהוגה בדורות קודמים שדגלה בלימוד בעיון, תוך שהוא מסתמך על היכרותו האישית עם אדמו"רי גור בעבר שהחזיקו בעמדה דומה."
בהערה צריך לציין מקור:
מתוך דברים שנשא לקהל חסידיו בארצות הברית במסעו בחודש כסלו תשפ"ב (ראו בדקה 9:10): (בתרגום מיידיש): "וזו הייתה תמיד הדרך של הרעבי'ס שלנו בכל הדורות, תורה בעיון בעמקות ובשמחה, ויש עוד אנשים שזוכרים, מעיד אני עליכם, ויש עוד אנשים שעוד זוכרים איך למדו."
קישור לדרייב זה לא קישור תקין במכלול.
בהצלחה.
רבי מוטל'ה
מה המקור לדבריך?
בפועל הרי יש במרחבי המכלול המון קישוריים לדרייב!
אם מדובר בספר וכו' שהתפרסם בציבור בערוצים מקובלים ונמצא גם בדרייב, אפשר לקשר, אך המכלול אינו מקום לסיקור ראשוני של הקלטות למיניהן.
חוץ מזה יתכן בהחלט שיש הרבה עריכות וערכים בעייתיים, ועלינו לאתרם ולתקנם.
איפה למשל?
המקור שלי הוא מדברי שמש מרפא כאן, מצטט לך:
"לגבי קישור לדרייב, לא כל דבר צריך להיות "כתוב". יש דברים שאינ מקובלים לעשת באנצי' רצינית, שמתבססת על מקורות מידע מקובלים כמו סיקורים בעיתונות. אם אתה מתעקש, עצה לי אליך: נסה לקשר בויקיפדיה לדרייב כמקור, לא משנה מה"
עם כל הכבוד המגיע ביושר ובצדק להרב שמש מרפא, מ"מ כללי המכלול לא נקבעים על פיו.
היות שהנוהג הוא לקשר רבות לדרייב (בפסקה הנידונת יש עוד קישור לדרייב לעיתון משפחה), על כן א"א לבטל עריכה עד שלא תהיה החלטה אחרת בענין.
תקרא שוב את הודעתי למעלה.
רבי שמש מרפא, קראתי את הודעתך (כאן ובדף שיחתך) עוד טרם תגובתי הראשונה, ומ"מ עדיין אני טוען שכל עוד הנוהל כאן הוא לקשר לדרייב, אי אפשר לקבוע דברים על סמך דעתך או סברותיך.
לענ"ד דבריך נכונים אך ורק לגבי באיזה הקלטה של שיחת טלפון וכדו', שאין מן הראוי להביאה במכלול, משא"כ בדרשה רשמית בפני מאות אנשים, ודאי שיש מקום להביא את הדברים שנאמרו באותה דרשה וכ"ש שעדיף להוסיף גם קישור לדרייב, ובפרט שזה דבר שהועלה לדרייב ע"י מכון רשמי ('דבר אמת') שהיות שאין למכון אתר הוא משתמש בדרייב במקום אתר.
אם אתה מביא ראיה ממה שפורסם בעיתון משפחה ואף קושר לדרייב, כנראה שלא קראת היטב.
הבעיה היא שקישור לדרייב הוא פרטי, לא יציב ולא ניתן לחיפוש בגוגל. אם זה נעשה כתוספת, באופן שאפשר לומר 'דל מהכא', אפשר לקשר. אמנם אני מסכים שיש הבדל מסוים בין המקרה דנן לבין מה שצוטטתי למעלה, שם היה מדובר על הקלטה פרטית.
דרייב של אנשים פרטיים זה בהחלט לא מקור טוב, אבל צריך לעיין גם אם דרייב של מכון רשמי אולי שונה, ודינו כמו אתר את מכון רשמי.
דרייב הוא מקור לא טוב, כי בדרך כלל לאחר תקופה זה נמחק.
דברים לא נשמרים בדרייב לאורך שנים.
תודה לכל המשיבים.
לענ"ד ההחלטה אם להביא קישורים לדרייב או לא (או באיזה מקרים כן ובאיזה מקרים לא) צריכה להקבע ע"י דיונים או הצבעות אם לא יהיו הסכמות, שכן מדובר בשאלה מאוד כללית שנוגעת להרבה מאוד קישורים ברחבי המכלול.
מסכים אי אפשר להחליט על מדיניות לבד
לפרוטוקול, יש התייחסות רחבה למנהג הרווח, גם אם אינו מדיניות, ועם זאת - אתה צודקים ומוזמנים לפתוח דיון מדיניות רשמי, יהי רצון שבאמת אפשר יהיה לקבוע בזה מדיניות ברורה, איני בטוח.
אבל פה זה לא מנהג רווח כך שעד שלא קובעים מדיניות אז אי אפשר למחוק
עד כמה שהבנתי, לא היה פה דיון על למחוק, אלא על להוסיף, ובשביל להוסיף לא צריך מדיניות, מספיק שיש התנגדות ואז צריך דיון והצבעה לשנות מגרסה יציבה. עם זאת צריך לחשוב אולי אם המשפט יכול להישאר בלי מקור, אז לא נורא להוסיף את המקור מהדרייב.
הוספתי את המקור מאתר 'בינינו'.
יישר כח על הדברים הברורים, והוספתי.
כתבתי 'הוספתי' מכיון שרציתי מיד להוסיף. אבל מיד ראיתי שערך זה חסום לגמרי - גם למי שבדוק עריכות.
מפעילי מערכת, למה זה אכן כך. מ"ש מהערך על מוסדות פני מנחם שאינו חסום לגמרי?
עכ"פ אם אינכם פותחים את החסימה, נכון מאוד שתוסיפו בעצמכם את המקור.
היו בערך מלחמות עריכה בהם השתתפו גם בדוקי עריכות. אבל חושבני שאפשר להנמיך את ההגנה כבר
מצוין.
וכעת הוספתי.
תודה. למה השמטת את התרגום ביידיש שהוספתי? אני משער שיש רבים מגולשי המכלול שלא יודעים אידיש...
כי באנציקלופדיה יש כללי ניסוח שונים מניסוח של דיבור.
על איזה השמטה מדובר? איני מוצא.
תראה בהודעה הראשונה בנושא הזה, לא היה לו הרשאות להוסיף לערך.
אהה הבנתי, ואני חיפשתי משהו שנמחק מהערך. מצויין. הניסוח הראשון מספיק, אין צורך בתרגום.
נראה לי מתאים להוסיף את הלינק הזה.
https://drive.google.com/file/d/1_vVJa2VmwkVw71bcRnO5qrVpsMj_zObq/view
ר' דוב אומר שם שהוא מכיר אותו עוד מתקופת הבחרות
אין לך קישור למקור מהימן שלא ימחק יום אחד כשהבעלים יצטרך את המקום בדרייב לסרטון אחר?
אם מישהו מכניס, אני יחפש כזה לינק. אתה תכניס את זה?
תביא קישור ותכתוב איפה להכניס את זה.
יש את זה ב א בליק:
כמדומני שכעת אפשר לתת כבר סקירה על קהילת הרב אלתר בארצות הברית - כמות, מוסדות, וכדומה.
אני יכול לנסות ולכתוב, אבל כמדומני שיש בקיאים ממני, וכיוון שזה רגיש, כדאי שיכתוב מישהו דייקן וממוסמך.
הידוע לי:
250+ משפחות בארה"ב [כולל בורו פארק, ליקווד, פלטבוש וכו']
שטיבעלך: יגדיל תורה, 48 [כנראה יילך לבי"ד לעשות גוד או אגוד], 55.
ב'שפת אמת' יש בחירות השבוע על גבאות, ב'חיים לנדאו', 51, שומרים על ניטראליות.
67 כנראה ייסגר. [כמובן שכל נושא השטיבעלך עם תנודות חדות והכל פתוח]
2 שטיבעלך בליקווד. [וודאים, כבר חצי שנה לפחות אחורה]
חיידר יגדיל תורה מזוהה ברשמי עם הקהילה, אולם למעשה ברשמי עדיין ניטראלי [למרות ביקורו של הגר"ש].
ישיבה קטנה שלע"ע לא ברור האם כבר נקרא רשמי תחת קהילת פני מנחם, או שעדיין 'כלל חסידי'.
אין כזה שטיבל 67, אם אתה מתכוון ל47, זה לא ייסגר בינתיים.
צדיק וטוב לו, תודה על המידע.
Intellectual Person, חוץ מ47 או 67 אתה מסכים עם שאר הדברים?
בנוגע לישיבה קטנה, גם המוסדות בארץ נחשבים כלל חסידי, ובאמת יש שם בחורים מבחוץ, ואעפ"כ ברור שהם שייכים לקהילה.
גם בנוגע ליגדיל זה כבר די ברור.
אם הנושא של השטיבלאך עדיין לא ברור כ"כ אפשר לכתוב את מס' המשפחות, והמוסדות, ולכתוב רק את השטיבלאך החדשים.
זה לא בדיוק אותו דבר הישיבות פה נפתחו כישיבות של הקהילה ונכנסו לישיבה גדולה גם בחורים לא מהקהילה לאחר שנה ועדיין הם מיעוט בישיבה ובישיבה קטנה אין בכלל מה שאין כן באמריקה
לגבי יגדיל תורה זה עדיין לא רשמי לדוגמא השבת למסע באוקראינה לטובת יגדיל תורה נוסעים גם כאלו שלא היו אצלו עכשיו באמריקה
לא מבין.
האדמו"ר מגור סלש הממונים מטעמו נתנו הוראה הכי חריפה לעזוב את יגדיל, במקביל ר' שאול מגיע לשם בכבוד מלכים, ויש גם שטיבל שלו שם, משהו יותר מזה יש לך?
לא ממש.
הם חזרו בהם, כיום ההוראה שמותר לשלוח ליגדיל תורה.
כל מה שאתה אומר נכון
אבל זה לא סותר שזה לא רישמי
המכלול אינו בית משפט, לא מביאים כאן רק דברים רשמיים.
אפשר לסייג קצת את הנוסח (כמו "מזוהים")
לנוסח הזה אני מסכים
דרך אגב למה השם שלך יהונדב עדיין אדום?
אדום צבע יפה