שיחה:הרב שאול אלתר/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

עורכים יקרים. כפי שכבר נוכחתם לדעת, המכלול איננו פורום חברתי אלא אנציקלופדיה שיתופית, ודפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול. אנא, השתדלו למעט בדיונים עקרים, המתגלגלים לרוב ללשון הרע, רכילות והוצאת שם רע.

הפרה בוטה של כללים אלו, עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לכם השגות על תוכן הערך, בססו את גרסתכם על מקורות אמינים ונסחו אותו בצורה ניטרלית.

יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו יחד למען כולנו.

שחרחר (שיחהתרומות)

בתבנית נכתב כי רבו הוא הרב דב לנדו ואילו בערך לא נכתב שהוא למד בישיבת סלבודקה (בני ברק) או שהוא שמע אצלו שיעורים או משהו כזה. מכלולאים פעילים‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‎‏‏‎‎‏‎‏, מישהו יודע פרט מסוים אודות כך?!

מהללאל (שיחהתרומות)

שמעתי אותו מזכיר את הגר"ד לנדו כמורו ורבו - אם כי אינני יודע מה ערך לאמירה סתמית בדרשה סתמית.

שחרחר (שיחהתרומות)

בינתיים צריכים לכאורה להסיר מהתבנית. לא?

מהללאל (שיחהתרומות)

על פי כמות ההצבעות והדיונים בדף אני מנחש שיש כאן תלמידי ם אמיתיים של ר' שאול שיוכלו להבהיר את הדברים בצורה חדה יותר. נחכה קצת.

קובנא (שיחהתרומות)

עד כמה שאני יודע הוא מחשיב את הגרד"ל כרבו, הוא גם מגיע אליו לביקורי חג וכו', כמדומה הוא גם מופיע בערכו כתלמיד, לא יודע בדיוק מאיפה.

מהללאל (שיחהתרומות)

יש לך רעיון למקור מוסמך יותר?

קובנא (שיחהתרומות)

אין לי מקור, אם כי לא ברור לי עד כמה דבר מפורסם שכזה זקוק למקור.

פרנוסה (שיחהתרומות)

אני לא יודע אם הוא רבו בפועל.

הוא רבו הרעיוני.

דוד דרומי (שיחהתרומות)

כתלמידו שמעתי אותו מכנה את הגר"י סילמן "מורי ורבי". נראה לי שחלק גדול משיטת הלימוד שלו נלמדה ממנו.

איציק 1 (שיחהתרומות)

בשיור על מיגו הוא לא אמר מו"ר אלא לימד אותי וכו'

דוד דרומי (שיחהתרומות)

אתה צודק. הוא מכנה אותו "הרבי שלי לענייני מיגו".

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

אני חושב שזה מאוד מטעה מה שעשו כאן

הוא מגדירו כרבו בלימוד, ולא בחסידות, כך שאו שייצינו אף אף רבותיו בחסידות [הבית ישראל הלב שמחה והפני מנחם]

או בכלל לא, זה עושה רושם שמישהו ניסה לעשות אותו כליטאי.

[להשוואה: בערך של האדמו"ר מגור מופיע שרואה את החפץ חיים כרבו המובהק, ואעפ"כ אף אחד לא שם אותו בתקציר כרבו]

פרנוסה (שיחהתרומות)

בס"ד

צריך מקור לכך שהוא רוןאה את האדמורים שהזכרת כרבותיו, יש עדיות ממנו הפוך.

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

אתה מוזמן להכנס לסעודה שלישית ולשמוע אותו מציין 'רבותינו', או לקרוא את 'בנאות דשא'.

אתה גם יכול להסתכל בדרשותיו בימי היארצייטים של האדמורי"ם לבית גור.

נתן טוביאס (שיחהתרומות)

כשהרב סילמן מסר שיעור בבית מדרשו של רבי שאול בירושלים, פנה אליו רבי שאול ואמר לו בנוכחות רבים מתלמידיו, בערך בנוסח הבא: 'עכשיו כולם רואים מי הוא מורי ורבי'.

לגבי הקשר בין רבי שאול לבין רבי דב לנדו, נראה לי שגם הקשר הזה נוצר בעקבות הקשר של רבי שאול עם הרב סילמן שהוא כידוע 'תלמיד מובהק' של רבי דב.

נתן טוביאס (שיחהתרומות)

רבי שאול אלתר בעדות אישית: "רבי יהודה סילמן העמיד אותי על הדרך הנכונה; הוא הרב'ה שלי בקו הנכון" בפתיחת שיעורו של ראש ישיבת וקהילת 'פני מנחם' הגאון רבי שאול אלתר שליט"א על גדרי נאמנות והוכחת ה'מיגו', סיפר ראש הישיבה לתלמידיו שאת שיטתו בדרך הלימוד הנכונה הוא קיבל מהגאון רבי יהודה סילמן שליט"א | השיעור נמסר בהיכל ישיבה-גדולה 'פני מנחם', ביום ראשון י"ד חשוון תשפ"א | להלן התמלול המדויק של הדברים: "אני למעשה עד שהייתי אברך לא למדתי. למדתי, אבל לא לימוד כזה יסודי, להבין ראשונים ולשים לב ללשונות. ללמוד כמו שצריך! נו, מה שאתם מתחילים כבר היום. אצלי ארך זמן... רב' יידל סילמן העמיד אותי על הדרך הנכונה; אפשר לקרוא לו: 'הרב'ה שלי בקו הנכון'. למרות שלא למדתי ב'חידושי הרי"ם', הייתי שמה 'משיב' בסדר ג', רק החלפנו כמה מילים ב'סדר' ובחזרה ב'טקסי' לבני-ברק. לפעמים היה משחק כדורגל, אז היה שמה סגרו את הדרכים, היינו צריכים ללכת רגלי חצי שעה, אז עוד יותר זמן לדבר. אם היה עוד משחקים, הייתי נהיה 'תלמיד חכם' יותר גדול... אז יצא לנו לדבר. את זה דווקא שמעתי ממנו, היה, זה היה מבחנים. אז ה'איחוד' עשה מבחנים, בישיבות בכל הארץ. מבחנים אמיתיים - לא הצגות. אז אני ורב יידל נסענו, ועוד, שלושה, אני לא זוכר מי היה השלישי. לערד פעם, ולזה - לכל הישיבות, בכל הארץ, לבחון. בחורים ענו, ושאלו כל אחד ואחד, לא, בלי קונצים, לא שצועקים וכל ה... בחינות אמיתיות... אז בדרך דיברנו. ואני זוכר שאת השאלה הזאת שאלתי אותו בדרך: "האם 'מיגו כוח הטענה'?". קיויתי, אתם יודעים, לדבר. "החקירה הזאת היא רק על הנייר" הוא אמר, "אין כזה דבר של כוח הטענה". אז - "אין"... תיכף נלך, נסביר, נעורר על לשונות של ראשונים, נשאל קושיות שה'עוילם' רוצה אולי לשאול. ל'חידושי הרי"ם' נגיע בסוף. בכל זאת זה נקרא שלומדים 'חידושי הרי"ם'. יש קושיה אחת שעליה מדבר ה'חידושי הרי"ם', ה'נתיבות' גם. נגיע אליה יותר מאוחר."

הנה קישור לדברים: https://www.youtube.com/watch?v=L2QNN-W_6SE&feature=youtu.be

יש הרבה מה להוסיף בעניין הפילוג

2
געצ'ל בעל עגולה. (שיחהתרומות)

בערך 'עמדותיו' צריך להרחיב על עוד חילוקים כגון בלימוד הלכה דוגל הרב אלתר שצריך להעמיק יותר ולא ללמוד רק משנה ברורה כמו שנהוג כיום בישיבות גור וכן הוא חלוק בעניין התקנות (התקונעס). בערך 'הפילוג' צריך להוסיף את המצי'נג שנערך עי הקהילה והגיע לסכום של 50,000(סכום אסטרונומי ביחס לקהילה כזו) וכן יש להזכיר את העלון 'בנאות דשא' -שיחותיו של הרב אלתר המופץ בצורה מאסיבית. ולמה לא להוסיף את האירועים האחרונים שגררו תגובות רבות כמו מכתבם של הרב סילמן האדמור מקרלין ועוד וכן דבריו של האדמור מויזני'ץ נגד האלימות וכו' וכו' אין לי כרגע מקורות אבל הדברים ידועים ומפורסמים ואפשר בקלות לבררם. גם אם הדברים רגישים אפשר לשחק עם הניסוחים.

ירון (שיחהתרומות)

חבל על הזמן... המכלול הוא לא ויקפדי אלא אתר חרדי פרו-גוראי

עיין כאן למעלה...

המכלול מטה לצד גור לעומת הצד של הרב אלתר

6
סיכום מאת שרגא

ניתן לדון עניינית על תוכן בערך, אין תועלת לשרבב משפט הערך מוטה לצד X.

מי שלדעתו זה לא ויקי שילך לחפש לו איפה יש כן ויקי ושיערב לו.

ירון (שיחהתרומות)

המכלול מטה לצד גור לעומת הצד של הרב אלתר על ידי השמטת והוספת פרטים וכו,

עזריאל3 (שיחהתרומות)

תציג עניין ספיציפי, אחרת זה פחותיוביל לאיזה מקום.

אחד יחיד (שיחהתרומות)

לא ראיתי את זה

ירון (שיחהתרומות)

בערך של האדמור מגור לא מוזכרת הסיבה לפילוג.

ברטרנד ראסל (שיחהתרומות)
המלקט (שיחהתרומות)

תשתדל לדבר בעדינות!

דעתו בעניין האדמו"רים בימינו

3
סיכום מאת Intellectual Person

כבר כתבו שזה לא קשור לערך

דוד רוטמן (שיחהתרומות)

האם נכון שהוא סבור שכיום לא קיים מושג של אדמו"ר?

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

זה אתר נעייס?

כבר ר' יאוליש זצ"ל אמר כך, וכן אומרים בשם הרבי מאמשינוב.

עמוס חדד (שיחהתרומות)

עורכים יקרים. כפי שכבר נוכחתם לדעת, המכלול איננו פורום חברתי אלא אנציקלופדיה שיתופית, ודפי השיחה של הערכים משמשים לדיונים על התוכן בלבד, תוך שמירה על כללי ההתנהגות הנהוגים במכלול. אנא, השתדלו למעט בדיונים עקרים, המתגלגלים לרוב ללשון הרע, רכילות והוצאת שם רע.

הפרה בוטה של כללים אלו, עלולה להוות עילה לחסימה. באם יש לכם השגות על תוכן הערך, בססו את גרסתכם על מקורות אמינים ונסחו אותו בצורה ניטרלית.

יחד, נשמור על שפה מכבדת, ונתרום כולנו יחד למען כולנו.

ואם כוונתכם הייתה אנציקלופדית נטו, אז קבלו את בקשת סליחתי.

מיקום הישיבה גדולה

2
הרועה (שיחהתרומות)

בחודש אלול תשפ"א עברה הישיבה גדולה למשכנה הנוכחי הרחוב אהליאב בירושלים, הדבר מעודכן בערך קהילת פני מנחם מן הראוי לעדכנו כאן

הכל לטובה (שיחהתרומות)

בוצע

נא לעדכן את מספר המשפחות

9
כפוף לכללים (שיחהתרומות)

מכלולאים פעילים, מי שיש לו גישה לערוך, שיעדכן: כך היה כתוב בחוברת שיצאה על ידי קהילת פני מנחם.

500 משפחות בארץ ועוד 400 ברחבי העולם, כמובן שאם זה לא נכון - לא להוסיף בשופו"א. לדעתי זה מידע נכון, (סתם כי אין שום סיבה שהם ישקרו, הרי כמה שהם כותבים שיותר עברו אליהם, הרדיפות מצד חסידות גור מחריפות, וד"ל בהערה זו. ואכמ"ל.)

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

לדעתי הנתונים האמיתיים הם 450 באר"י, ו500 בחו"ל, רובם בארה"ב. (מעוגל)

כפוף לכללים (שיחהתרומות)

טוב, אז תעדכן. (ברור שמעוגל לא חשבתי שלא, ככה זה בכל הערכים.).

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

א. חסום לי לעריכה.

ב. האותו רגע יקפצו כמה דובים שירצו מקור מוסמך, שכתוב בו שחור ע"ג לבן את המספרים הנ"ל, ואם אפשר גם עם חתימה של עורך דין.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני מוכן להתפשר על חתימה של עו"ד

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

כלומר ללא מקור, רק חתימה על דף ריק?

אני יכול לספק לך אלף חתימות של עו"ד...

הכל לטובה (שיחהתרומות)

חוברת רשמית שלהם היא בהחלט מקור מכובד. שלח לי צילום של החוברת ואוסיף בלנ”ד.

ניטראלי (שיחהתרומות)

הערה 19, בבקשה.

תודה רבה!

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

מה לא טוב?

נפתח לי מצויין.

ניטראלי (שיחהתרומות)
צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

?

אם כוונתך על עצם הקישור לדרייב, זה נידון פה, אבל קצת קשה להבין לבד שזה מה שאתה רוצה להעיר.

ניטראלי (שיחהתרומות)

יש לכתוב כך:

"ראה מגזין משפחה פסח תשפ"א, [https://drive.google.com/file/d/1h7c98GzkiMkrah00EYrEzrhcTLRY-644/view כתבה מפי מקורבים ואנשי חינוך בגור]"

ואז יופיע כך:

"ראה מגזין משפחה פסח תשפ"א, כתבה מפי מקורבים ואנשי חינוך בגור"

תודה רבה!

עדות הרב אלתר על דרך הלימוד בגור

27
יהונדב (שיחהתרומות)

בערך כתוב

"חסידיו טוענים [דרוש מקור] כי הנהגה זו היא המשך המסורת בחסידות גור הנהוגה בדורות קודמים שדגלה בלימוד בעיון, תוך שהוא מסתמך על היכרותו האישית עם אדמו"רי גור בעבר שהחזיקו בעמדה דומה"

צריך לתקן ל:

"הרב אלתר אומר כי הנהגה זו היא המשך המסורת בחסידות גור הנהוגה בדורות קודמים שדגלה בלימוד בעיון, תוך שהוא מסתמך על היכרותו האישית עם אדמו"רי גור בעבר שהחזיקו בעמדה דומה."

בהערה צריך לציין מקור:

מתוך דברים שנשא לקהל חסידיו בארצות הברית במסעו בחודש כסלו תשפ"ב (ראו בדקה 9:10): (בתרגום מיידיש): "וזו הייתה תמיד הדרך של הרעבי'ס שלנו בכל הדורות, תורה בעיון בעמקות ובשמחה, ויש עוד אנשים שזוכרים, מעיד אני עליכם, ויש עוד אנשים שעוד זוכרים איך למדו."

אביגדור (שיחהתרומות)

קישור לדרייב זה לא קישור תקין במכלול.

בהצלחה.

וחי בהם (שיחהתרומות)

רבי מוטל'ה

מה המקור לדבריך?

בפועל הרי יש במרחבי המכלול המון קישוריים לדרייב!

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אם מדובר בספר וכו' שהתפרסם בציבור בערוצים מקובלים ונמצא גם בדרייב, אפשר לקשר, אך המכלול אינו מקום לסיקור ראשוני של הקלטות למיניהן.

חוץ מזה יתכן בהחלט שיש הרבה עריכות וערכים בעייתיים, ועלינו לאתרם ולתקנם.

אביגדור (שיחהתרומות)

איפה למשל?

המקור שלי הוא מדברי שמש מרפא כאן, מצטט לך:

"לגבי קישור לדרייב, לא כל דבר צריך להיות "כתוב". יש דברים שאינ מקובלים לעשת באנצי' רצינית, שמתבססת על מקורות מידע מקובלים כמו סיקורים בעיתונות. אם אתה מתעקש, עצה לי אליך: נסה לקשר בויקיפדיה לדרייב כמקור, לא משנה מה"

מנטרים מה דעתכם, קישור לדרייב, תקין או לא?

וחי בהם (שיחהתרומות)

עם כל הכבוד המגיע ביושר ובצדק להרב שמש מרפא, מ"מ כללי המכלול לא נקבעים על פיו.

היות שהנוהג הוא לקשר רבות לדרייב (בפסקה הנידונת יש עוד קישור לדרייב לעיתון משפחה), על כן א"א לבטל עריכה עד שלא תהיה החלטה אחרת בענין.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

תקרא שוב את הודעתי למעלה.

וחי בהם (שיחהתרומות)

רבי שמש מרפא, קראתי את הודעתך (כאן ובדף שיחתך) עוד טרם תגובתי הראשונה, ומ"מ עדיין אני טוען שכל עוד הנוהל כאן הוא לקשר לדרייב, אי אפשר לקבוע דברים על סמך דעתך או סברותיך.

לענ"ד דבריך נכונים אך ורק לגבי באיזה הקלטה של שיחת טלפון וכדו', שאין מן הראוי להביאה במכלול, משא"כ בדרשה רשמית בפני מאות אנשים, ודאי שיש מקום להביא את הדברים שנאמרו באותה דרשה וכ"ש שעדיף להוסיף גם קישור לדרייב, ובפרט שזה דבר שהועלה לדרייב ע"י מכון רשמי ('דבר אמת') שהיות שאין למכון אתר הוא משתמש בדרייב במקום אתר.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אם אתה מביא ראיה ממה שפורסם בעיתון משפחה ואף קושר לדרייב, כנראה שלא קראת היטב.

הבעיה היא שקישור לדרייב הוא פרטי, לא יציב ולא ניתן לחיפוש בגוגל. אם זה נעשה כתוספת, באופן שאפשר לומר 'דל מהכא', אפשר לקשר. אמנם אני מסכים שיש הבדל מסוים בין המקרה דנן לבין מה שצוטטתי למעלה, שם היה מדובר על הקלטה פרטית.

דויד (שיחהתרומות)

דרייב של אנשים פרטיים זה בהחלט לא מקור טוב, אבל צריך לעיין גם אם דרייב של מכון רשמי אולי שונה, ודינו כמו אתר את מכון רשמי.

ספרא (שיחהתרומות)

דרייב הוא מקור לא טוב, כי בדרך כלל לאחר תקופה זה נמחק.

דברים לא נשמרים בדרייב לאורך שנים.

וחי בהם (שיחהתרומות)

תודה לכל המשיבים.

לענ"ד ההחלטה אם להביא קישורים לדרייב או לא (או באיזה מקרים כן ובאיזה מקרים לא) צריכה להקבע ע"י דיונים או הצבעות אם לא יהיו הסכמות, שכן מדובר בשאלה מאוד כללית שנוגעת להרבה מאוד קישורים ברחבי המכלול.

בא לתקן (שיחהתרומות)

מסכים אי אפשר להחליט על מדיניות לבד

דויד (שיחהתרומות)

לפרוטוקול, יש התייחסות רחבה למנהג הרווח, גם אם אינו מדיניות, ועם זאת - אתה צודקים ומוזמנים לפתוח דיון מדיניות רשמי, יהי רצון שבאמת אפשר יהיה לקבוע בזה מדיניות ברורה, איני בטוח.

בא לתקן (שיחהתרומות)

אבל פה זה לא מנהג רווח כך שעד שלא קובעים מדיניות אז אי אפשר למחוק

דויד (שיחהתרומות)

עד כמה שהבנתי, לא היה פה דיון על למחוק, אלא על להוסיף, ובשביל להוסיף לא צריך מדיניות, מספיק שיש התנגדות ואז צריך דיון והצבעה לשנות מגרסה יציבה. עם זאת צריך לחשוב אולי אם המשפט יכול להישאר בלי מקור, אז לא נורא להוסיף את המקור מהדרייב.

יהונדב (שיחהתרומות)
אביגדור (שיחהתרומות)
וחי בהם (שיחהתרומות)

יישר כח על הדברים הברורים, והוספתי.

וחי בהם (שיחהתרומות)

כתבתי 'הוספתי' מכיון שרציתי מיד להוסיף. אבל מיד ראיתי שערך זה חסום לגמרי - גם למי שבדוק עריכות.

מפעילי מערכת, למה זה אכן כך. מ"ש מהערך על מוסדות פני מנחם שאינו חסום לגמרי?

עכ"פ אם אינכם פותחים את החסימה, נכון מאוד שתוסיפו בעצמכם את המקור.

מקוה (שיחהתרומות)

היו בערך מלחמות עריכה בהם השתתפו גם בדוקי עריכות. אבל חושבני שאפשר להנמיך את ההגנה כבר

וחי בהם (שיחהתרומות)

מצוין.

וכעת הוספתי.

יהונדב (שיחהתרומות)

תודה. למה השמטת את התרגום ביידיש שהוספתי? אני משער שיש רבים מגולשי המכלול שלא יודעים אידיש...

וחי בהם (שיחהתרומות)

כי באנציקלופדיה יש כללי ניסוח שונים מניסוח של דיבור.

דויד (שיחהתרומות)

על איזה השמטה מדובר? איני מוצא.

אביגדור (שיחהתרומות)

תראה בהודעה הראשונה בנושא הזה, לא היה לו הרשאות להוסיף לערך.

דויד (שיחהתרומות)

אהה הבנתי, ואני חיפשתי משהו שנמחק מהערך. מצויין. הניסוח הראשון מספיק, אין צורך בתרגום.

יהונדב (שיחהתרומות)
אביגדור (שיחהתרומות)

אין לך קישור למקור מהימן שלא ימחק יום אחד כשהבעלים יצטרך את המקום בדרייב לסרטון אחר?

יהונדב (שיחהתרומות)

אם מישהו מכניס, אני יחפש כזה לינק. אתה תכניס את זה?

אביגדור (שיחהתרומות)

תביא קישור ותכתוב איפה להכניס את זה.

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)
אביגדור (שיחהתרומות)

קהילת הרב אלתר בארה"ב

11
יהונדב (שיחהתרומות)

כמדומני שכעת אפשר לתת כבר סקירה על קהילת הרב אלתר בארצות הברית - כמות, מוסדות, וכדומה.

אני יכול לנסות ולכתוב, אבל כמדומני שיש בקיאים ממני, וכיוון שזה רגיש, כדאי שיכתוב מישהו דייקן וממוסמך.

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

הידוע לי:

250+ משפחות בארה"ב [כולל בורו פארק, ליקווד, פלטבוש וכו']

שטיבעלך: יגדיל תורה, 48 [כנראה יילך לבי"ד לעשות גוד או אגוד], 55.

ב'שפת אמת' יש בחירות השבוע על גבאות, ב'חיים לנדאו', 51, שומרים על ניטראליות.

67 כנראה ייסגר. [כמובן שכל נושא השטיבעלך עם תנודות חדות והכל פתוח]

2 שטיבעלך בליקווד. [וודאים, כבר חצי שנה לפחות אחורה]

חיידר יגדיל תורה מזוהה ברשמי עם הקהילה, אולם למעשה ברשמי עדיין ניטראלי [למרות ביקורו של הגר"ש].

ישיבה קטנה שלע"ע לא ברור האם כבר נקרא רשמי תחת קהילת פני מנחם, או שעדיין 'כלל חסידי'.

Intellectual Person (שיחהתרומות)

אין כזה שטיבל 67, אם אתה מתכוון ל47, זה לא ייסגר בינתיים.

יהונדב (שיחהתרומות)

צדיק וטוב לו, תודה על המידע.

Intellectual Person, חוץ מ47 או 67 אתה מסכים עם שאר הדברים?

בנוגע לישיבה קטנה, גם המוסדות בארץ נחשבים כלל חסידי, ובאמת יש שם בחורים מבחוץ, ואעפ"כ ברור שהם שייכים לקהילה.

גם בנוגע ליגדיל זה כבר די ברור.


אם הנושא של השטיבלאך עדיין לא ברור כ"כ אפשר לכתוב את מס' המשפחות, והמוסדות, ולכתוב רק את השטיבלאך החדשים.

בא לתקן (שיחהתרומות)

זה לא בדיוק אותו דבר הישיבות פה נפתחו כישיבות של הקהילה ונכנסו לישיבה גדולה גם בחורים לא מהקהילה לאחר שנה ועדיין הם מיעוט בישיבה ובישיבה קטנה אין בכלל מה שאין כן באמריקה

לגבי יגדיל תורה זה עדיין לא רשמי לדוגמא השבת למסע באוקראינה לטובת יגדיל תורה נוסעים גם כאלו שלא היו אצלו עכשיו באמריקה

יהונדב (שיחהתרומות)

לא מבין.

האדמו"ר מגור סלש הממונים מטעמו נתנו הוראה הכי חריפה לעזוב את יגדיל, במקביל ר' שאול מגיע לשם בכבוד מלכים, ויש גם שטיבל שלו שם, משהו יותר מזה יש לך?

צדיק וטוב לו (שיחהתרומות)

לא ממש.

הם חזרו בהם, כיום ההוראה שמותר לשלוח ליגדיל תורה.

בא לתקן (שיחהתרומות)

כל מה שאתה אומר נכון

אבל זה לא סותר שזה לא רישמי

יהונדב (שיחהתרומות)

המכלול אינו בית משפט, לא מביאים כאן רק דברים רשמיים.

אפשר לסייג קצת את הנוסח (כמו "מזוהים")

בא לתקן (שיחהתרומות)

לנוסח הזה אני מסכים

דרך אגב למה השם שלך יהונדב עדיין אדום?

יהונדב (שיחהתרומות)

אדום צבע יפה