שיחה:בריחת יעקב מעשו/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

יעקב לומד ארבע עשרה שנה בבית עבר

13
סיכום מאת משה מ

כבר מופיע בערך

משך חכמה (שיחהתרומות)

לפני שהלך לחרן למד תורה י''ד שנה בבית עבר כמבואר במסכת מגילה סוף פרק ראשון והובא ברש''י על החומשמשך חכמה (שיחה) 15:50, 16 בפברואר 2022 (IST)משך חכמה

ספרא (שיחהתרומות)
משך חכמה (שיחהתרומות)

אף על פי כן מן המקום לציין למעיין לעיין להלן

כי בתחילה כתוב מפורש שברח מבית הוריו לחרן וזה משפט שמחייב לתת לו הערה עיין להלן

זו דעתי

והעורך יערוך את הערך במערך הנראה לרום ערכו וכבודו.

משה מ (שיחהתרומות)

הרב משך חכמה, לא הצלחתי להבין מה רוצה כבודו. הרי הכותרת של המקטע היא "הסיפור במקרא"; האם במקרא מוזכר אפילו רמז קלוש על לימודו של יעקב בבית עבר?!

הכותרת הבאה היא "במסורת חז"ל", ושם אכן מופיעים הדברים בהרחבה.

משך חכמה (שיחהתרומות)

עבור משה מ

משה מ היקר והנכבד ראשית תודה לך על הדברים שכתבת כפי שהבנתי אתה הוא העורך של הערך הזה והערך יפה מאוד ונעים לקריאה !!!!


וכעת נעבור לגוף הענין,

שים לב!!!!


הסיפור במקרא[עריכה | עריכת קוד מקור]

ציווי יצחק ורבקה[עריכה | עריכת קוד מקור]

לאחר שיעקב לקח את הברכות שיצחק תכנן לברך את עשיו, ביקש עשו להרוג את אחיו יעקב לאות נקמה. כשהדבר נודע לאימם רבקה, הורתה ליעקב לברוח אל אחיה לבן הארמי הגר בחרן ולשהות אצלו תקופה מסויימת - עד שיירגע עשיו מכעסו, ואז תשלח לקרוא לו לשוב.

במקביל אמרה רבקה ליצחק שהיא "קצה בחייה" מפני בנות חת (עשיו נשא שתי נשים חתיות), ואם גם יעקב ישא אישה מבנות חת "למה לי חיים", ולכן עליו ללכת לחרן. יצחק קרא ליעקב, הזהירו שלא יתחתן עם בנות כנען וציווה עליו ללכת לבית לבן ולשאת לו אשה מבנותיו. לאחר מכן בירכו: "וְאֵ-ל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ וְהָיִיתָ לִקְהַל עַמִּים. וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֲשֶׁר נָתַן אֱ-לֹהים לְאַבְרָהָם". יעקב שמע בקול הוריו ויצא מבאר שבע כשפניו מועדות לפדן ארם.

שינת יעקב והחלום[עריכה | עריכת קוד מקור]

בדרכו הגיע יעקב למקום מסויים, והשמש שקעה. יעקב שביקש ללון שם את שינת הלילה, ליקט אבנים כדי להניחם סביב לראשו, כאמצעי הגנה מפני חיות השדה.


הבט נא... וספור... כמה דברים מחז''ל... הובאו כאן בהערות בתוך הסיפור במקרא...

בענין המקום

ובענין שקיעת החמה שלא בזמנה,

ובענין ההגנה מפני חיות השדה שכל אלו הם דברים שלא כתובים בתורה

וכן ימים אחדים שהביאו בהערות שהם שבע שנים והם דברים שלא כתובים בתורה במפורש

אז הנה לפניך איך שגם בסיפור במקרא מובלעים הרבה הרבה הרבה דברים מתוך דברי חז''ל.

משה מ (שיחהתרומות)

ראשית, תודה על המחמאות (ואגב, אינני העורך של הערך אלא רק הרחבתי את הקיים).

לגופו של ענין, ההערות מדברי חז"ל הם רק כהשלמות והרחבות למה שמופיע במקרא. לא כן הנושא של הלימוד בישיבת שם ועבר שלא נזכר במקרא כלל בשום וריאציה, כך שאין על מה "להלביש" את דברי חז"ל במקטע הנוכחי הנוגע אך ורק למקרא.

משך חכמה (שיחהתרומות)

אני חושב שאם בתורה כתוב שהלך לחרן והוא הלך קודם לישיבת שם ועבר אפשר להלביש

אבל אני חושב שהם הדברים שאומרים עליהם על טעם וריח אין מה להתווכח

בתודה רבה והמשך הצלחה

משה מ (שיחהתרומות)

תבין, אם כתוב בתורה שיעקב שכב לישון במקום פלוני, אפשר להרחיב מדוע שכב לישון שם והיכן בדיוק ממוקם המקום ההוא וכו' וכו', כי זה משלים את הכתוב במקרא, אבל כשבתורה כתוב רק שיעקב הלך ממקום Z למקום X ואני מתחיל להזכיר לאיזה מקומות נוספים הוא הלך באמצע - זה אומר שאני מתחיל לפתח נושא חדש ולא מרחיב את הכתוב במקרא.

בהצלחה

ספרא (שיחהתרומות)

עורך במכלול לא יחליט לקורא מה ואיפה לקרוא.

משך חכמה (שיחהתרומות)

ספרא

זה לא החלטה אלא עצה והפנייה והבוחר יבחר אם לעיין או לא.

לא חסר הפניות על כל צעד ושעל כאן בהמכלול ובכל מיני ספרים לרוב לרוב.

כבר אמרתי לך בעבר שההודעות שלך אליי יש להם גוון תוקפני, וגוון אלים,

וענית לי שיש איזה חוק שא''א לדעת באינטרנט אם הכתיבה תוקפנית או לא.

אם אתה רוצה להמשיך כך, אני לא יגיד לך מה לעשות ואני לא יחליט לך איך לענות לי,

אם ההודעה הזו נראית לך כמיותרת בשבילך אני מכבד את דעתך ואכן תראה אותה כמיותרת.

בכבוד רב

משך חכמה~~~~

ספרא (שיחהתרומות)

על פי המכלול:לשון: יש הכותבים בגוף הערך עובדה מעניינת היא, או יש לציין כי. אין להשתמש בביטויים אלה – תנו לקוראים להחליט אם העובדה אכן מעניינת וראויה לציון. דבר אינו נגרע מהערך כאשר נמחקות ממנו מילות סרק אלה.

משך חכמה (שיחהתרומות)

אני לא כתבתי אלא ב' מילים וכמבואר למעלה ולא כתבתי שהעובדא מעניינת ולא כתבתי שום לשון אחר.

אלא סך הכל כתבתי


את המילים

עיין להלן

ועל כן לא ידעתי על מה ולמה הערת על דבריי

ספרא (שיחהתרומות)

זה אותה כוונה. אתה מתכוון לשלוח את הקוראים למקום מסויים בתוך הערך, ולא עושים זאת.

כמו כן "עיין להלן" זו שפה לספר תורני.

סיכום מאת אפרון

לא קשור לערך

עפר ואפר (שיחהתרומות)

תגיד, יש מצב שאתה קשור לעלון כלשהו שכותב על הפרשה לפי הקבלה?

הערך כאן ממש מזכיר את הסגנון של העלון...

משה מ (שיחהתרומות)

אין לי מושג על איזה עלון מדובר, ומעולם לא כתבתי בעלונים.

בכל מקרה, הצלחת לסקרן אותי כהוגן, ואשמח לדעת לאיזה עלון כוונתך.


נ.ב. ביטלתי את הסתרת הנושא, ואסתיר אותו בהמשך, לאחר שתענה לי. זה מדי מסקרן...

עפר ואפר (שיחהתרומות)

התכוונתי לשלוח את השאלה לדף המשתמש שלך. זה הכל...

את השם של העלון אני לא זוכר. אחרת הייתי כותב את שמו.

עפר ואפר (שיחהתרומות)

מה לא עושים בשבילך...

מצאתי אותו בגניזה - מטעמי תורת חיים

משה מ (שיחהתרומות)

תודה.

כאמור, אין לי קשר לזה.

אתה עדיין מעוניין להסתיר את הנושא?

עפר ואפר (שיחהתרומות)

לא קריטי. הוא פשוט לא ממש קשור לערך...

שמואל חיים (שיחהתרומות)

משה מ. הפתיח קצר מידי, צריך להרחיב על מה שקרה.

משה מ (שיחהתרומות)

תודה על הפניית תשומת הלב.

אגב, שים לב לתיוג. הוספת נקודה מיותרת ולכן התיוג לא עבד

אין נושאים ישנים יותר