JAS-39 גריפן

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
JAS-39 גריפן
מטוס גריפן בנחיתה
מטוס גריפן בנחיתה
מאפיינים כלליים
סוג מטוס קרב רב-משימתי
ארץ ייצור שוודיהשוודיה שוודיה
יצרן סאאב
טיסת בכורה 1988
תקופת שירות 1996–הווה (כ־28 שנים)
צוות 1 או 2
משתמש ראשי ראו מפעילות
מחיר 60-40 מיליון דולר אמריקאי
ממדים 
אורך 14.1 מטר בדגם החד-מושבי
14.8 מטר בדגם הדו-מושבי
גובה 4.5 מטר
מוטת כנפיים 8.4 מטר
שטח כנפיים 30 מטר רבוע
משקל ריק 6,800 ק"ג
משקל המראה מרבי 14,000 ק"ג
ביצועים 
מהירות מרבית מאך 2, בגובה רב (1,470 קמ"ש / 2,414 קמ"ש)
טווח טיסה מרבי 3,200 ק"מ עם מכלי דלק
סייג רום 15,240 מטר
דחף 54 קילו-ניוטון ללא מבער אחורי
80.5 קילו-ניוטון עם מבער אחורי
חימוש 
תותחים תותח 27 מ"מ מאוזר BK-27 עם 120 פגזים
טילים מגוון של טילי אוויר-אוויר, אוויר-קרקע מונחי לייזר, נגד-ספינות
הנעה 
מנוע טורבו-מניפה בעל מבער אחורי מדגם Aero RM12 מתוצרת וולוו
גריפן שוודי במהלך הסעה

סאאב ג'אס JAS-39 גריפןשוודית: Saab JAS 39 Gripen) הוא מטוס קרב מתקדם מהדור הרביעי+ מתוצרת חברת סאאב השוודית המיוחד ביכולתו לנחות בכבישים רגילים (ובלבד שאורכם מספיק) ולהתחמש במהירות על ידי מערכת חימוש ניידת בעזרת צוות מכונאים הנמצאים בכוננות בשטח, ולהמריא בשנית לגיחה מבצעית נוספת.

פיתוח

רעיון פיתוח המטוס החל להתגבש בסוף שנות ה-70 עם יציאתם משירות של מטוסי הקרב סאאב 35 דראקן(אנ') וסאאב 37 ויגן(אנ'). בנוסף, ביקשה הממשלה השוודית מענה לאיום הסובייטי בדמות מטוסי המיג והסוחוי החדשים שנכנסו לשירות מבצעי. תכנון המטוס החל ב-1980 והפרויקט זכה לתמיכת בית הנבחרים השוודי ב-1982.

שם המטוס JAS מעיד על יעודו של המטוס: (J' (Jakt' - אוויר-אוויר, (A' (Attack' - אוויר-קרקע, (S' (Spaning' - סיור. כינוי המטוס נבחר על ידי הציבור השוודי ומתייחס לדמות הגריפון מהמיתולוגיה הנורדית שמצוי גם בלוגו של החברה המפתחת.

ב-26 באפריל 1987, נגלל המטוס לרגל חגיגות החמישים ליסוד חברת סאאב, שנה מאוחר יותר, ב-9 בדצמבר 1988 ערך המטוס את טיסת הבכורה שלו.

ב-1995 חתמה חברת סאאב הסכם לשיתוף פעולה עם בריטיש אירוספייס הבריטית, שיתוף הפעולה נועד בין היתר בשיפור תוכניות המטוס הקיימות ובאפשרויות היצוא שלו, תוך כדי שימוש בניסיונם של הבריטים בתחומים אלו. ב-2007 נכנסה נורווגיה לשותפות בפיתוח המטוס, באותה שנה גם נחתם הסכם לכניסתה של חברה דנית לפרויקט[1].

שירות מבצעי

דגמים

  • JAS 39A - גרסת מטוס הקרב הראשונה שנכנסה לשירות מבצעי ב-1996, הדגם מצוי בתהליכי שדרוג.
  • JAS 39B - הדגם הדו מושבי מטוס בגרסה הראשונית
  • JAS 39C - דגם העומד בסטנדרטים של נאט"ו וכולל שיפורים נרחבים וכן יכולת תדלוק אווירית.
  • JAS 39D - הדגם הדו מושבי של המטוס היותר המקביל לדגם C.
  • JAS 39E/F -הגרסאות הנוכחיות של המטוס בעלות תוספות ושדרוגים כבירים במערכות שהופכות את המטוס שווה ערך למטוסי הטייפון וראפאל


מפעילות

מפה המציגה את המפעילות של הגריפן (באדום), את המדינות המזמינות (בירוק) ואת המדינות המתעניינות ברכישה של המטוס (בכחול)

בהזמנה:

בהליכי משא-ומתן:

מפרט טכני

מאפיינים כללים

  • צוות: 1-2
  • אורך: 46 רגל 3 אינץ' (14.1 מטר)
  • מוטת כנפיים: 27 רגל 7 אינץ' (8.4 מטר)
  • גובה: 14 רגל 9 אינץ' (4.5 מטר)
  • שטח הכנף: 274.9 רגל2 (25.54 מטר2)
  • משקל ריק: 14,600 ליברות (6,620 ק"ג)
  • משקל עם מטען: 19,200 ליברות (8,720 ק"ג)
  • משקל המראה מרבי: 31,000 ליברות (14,000 ק"ג)
  • הנעה: מנוע טורבו-מניפה מדגם ארו RM-12 מתוצרת וולוו בעל מבער אחורי
    • דחף יבש: 12,000 ליברות-כוח (54 קילו-ניוטון)
    • דחף עם מבער אחורי: 18,100 ליברות-כוח (80 קילו-ניוטון)
  • מחיר: 76 מיליון דולר (2006)

ביצועים

  • מהירות מרבית: מאך 2+ (1,500 מיל/שעה, 2,414 קמ"ש)
  • טווח קרבי: 500 מיל (430 מיל ימי, 800 ק"מ)
  • טווח העברה: 2,800 ק"מ
  • סייג רום: מעל 50,000 רגל (15,239 מטר)
  • עומס כנף: 70.3 ליברות/רגל2 (341 ק"ג/מטר2)

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. ^ מאת ויקטור מאלט, פרטוריה, מייקל סקפינקר, לונדון שירות "פייננשל טיימס", פרטוריה ולונדון, ‏יצרני נשק באירופה זכו בחוזים במיליארדי דולר בדרום-אפריקה ובנסיכויות המפרץ, באתר גלובס, 22 בנובמבר 1998
Logo hamichlol 3.png
הערך באדיבות ויקיפדיה העברית, קרדיט,
רשימת התורמים
רישיון cc-by-sa 3.0