שיחה:שעיר ראש חודש/ארכיון

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

על הלוח הזה

לא ניתן לעריכה

ספרא (שיחהתרומות)
שמש מרפא (שיחהתרומות)

רוב הערך, אפשר לומר.

ועוד מקודה: דרשת רשב"פ היא ידועה ומדוברת מידי בכדי שיוקדש לה רק ציטוט בעלמא. יש חהרחיב בפרק נפרד אודות האגדה על הביאורים השונים (המהר"ל למשל).

טישיו (שיחהתרומות)

אני חושב שיש לחלק לשני ערכים שונים:

  1. מוסף ראש חודש - כפי שמופיע בטיוטה.
  2. שעיר ראש חודש, ערך מורחב שיש כ"כ הרבה שניתן וצריך עדין לכתוב עליו, וכמו שכתב ש"מ. אני מתחיל לערוך את שני הערכים בהתאם, ונשמח לחוו"ד.
ספרא (שיחהתרומות)

אם באמת אפשר לחלק - אדרבה, אבל העיקר שכל מה שרלוונטי לכל הקרבן מוסף - שיהיה בערך הכולל.

טישיו (שיחהתרומות)

כמובן.

העברת שם הערך

16
סיכום מאת גאון הירדן

הועבר

טישיו (שיחהתרומות)
גאון הירדן (שיחהתרומות)
גאון הירדן (שיחהתרומות)

שו"ר שאתה הוא יוצר הערך, להבא תדע שגם מנטרים יכולים להעביר.

טישיו (שיחהתרומות)

אין הבדל גדול בין מנטרים למפעילים, מלבד העובדה שעל פי רוב כשיש בקשה להעברת ערך ההתעלמות היא די מוחלטת.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

כשלא מתייגים...

דויד (שיחהתרומות)

מכיון שאני מקפיד לעבור על כל הבקשות שבהם תוייגתי (למרות שלפעמים לוקח גם לי יום-יומיים ולפעמים אף יותר), יש לי הרגשה שמדובר על מקרים בהם לא ברור שצריך להעביר ולאיזה שם, ואולי גם תויגו מנטרים במקום בעלי זכות הצבעה כדי לקבוע מאיפה להעביר, בכל מקרה אשמח לקישורים כדי להתיעל.

טישיו (שיחהתרומות)

לפעמים מדובר היה במקרים שאכן "אחד" מהמנטרים סבר שהערך לא מוכן, אבל זאת בדיוק הבעיה: שבמקום שהמפעיל או המנטר המבקרים יתנו לב לבדוק אם אותו מנטר שגה אולי, (יתכן שיש לו אולי יריבות אישית או טענה אחרת על כותב הערך שמשבשת את שיקול דעתו? סליחה, אין דברים כאלו. חברי כנסת ומנטרים חפים מנגיעות!!), הוא מעדיף שלא ללכלך את רגליו בבוץ, וחבל.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

כיון שאני משער שאתה מתכוין אלי אני מרשה לעצמי להגיב.

אין לי שום יריבות אישית עם המשתמש ששמו טישיו שכמובן אין לי מושג מיהו. יש לי יריבות אישית עם הצורה שבה אתה מעלה ערכים רבים להמכלול, ואני חושב שהערך הזה הוא דוגמא מצויינת.

יש בערך שני בעיות מרכזיות לטעמי.

א. יש כאן אוסף של ציטוטים שחלקם הגדול לא תורם להבנת הערך. למשל אחרי שכתוב בתורה שזה קרבן חטאת לא צריך להביא את כל המשנה שעוסקת בכלל חטאות בציבור.

ב. לפני כתיבת הערך לא נשאלה השאלה האם אכן ראוי לכתוב על השעיר לבד? אולי ראוי לכתוב ערך כללי יותר על כל מוספי ראש חודש?

בעיות אלו חוזרות בהרבה מהערכים שאתה כותב, שנראים כמו "חבורה" תורנית עם שאלות ותשובות וציטוטים, במקום מידע יבש כמו בשאר הערכים, ובהרבה מהמקרים האריכות נועדה לחפות על חוסר ההגיון שבכתיבת ערך על פרט במקום על הכלל.

ולמרות שאני מכבד ומוקיר את תרומתך למכלול, אני חושב שהגישה בה אתה נוקט לפיה אסור לאף אחד לערער על שיקול דעתך ולשאול אם ערך מסוים יכול אולי להתמזג עם ערך מורחב יותר, זה לא שיתופי.

אני גם לא הולך לשכתב את הערך הנוכחי כיון שאתה כנראה תראה בזה פגיעה אישית, אבל אני מקוה ששאר המשתתפים בשיחה זו (שהם בכירי המכלולאים) יקדישו מזמנם לקצר מה שצריך.

לעומת זאת אני כן אמשיך לשכתב ערכים אחרים שכתבת, ותזכור שברגע שכתבת ערך הוא שייך להמכלול ואין לך שום בעלות עליו [מלבד טובת הנאה ע"י הארכת הרשימה בדף המשתמש].

שמש מרפא (שיחהתרומות)

מבלי להתייחס לגוף הדברים, אציין שאני דווקא ראיתי אצל הכותב הנכבד הרבה קבלת ביקורת ושיתופיות.

מרדכי עציון (שיחהתרומות)

אני מסכים בהחלט, ומטרתי אינה להטיל רפש באף אחד. אבל חלק מהשיתופיות זה גם להסכים לדון לפני או אחרי כתיבת ערך, האם הערך צריך להיות בצורתו הנוכחית או שאולי הוא יכול להתמזג בערך אחר, וכן לקבל בהבנה כאשר מנטר כלשהו חושב שערך עדיין לא בשל להעברה למרחב.

תפקידם של מנטרים הוא לא לקבל קריאות ולהעביר ערכים אלא בעיקר לנטר את איכות החומר.

טישיו (שיחהתרומות)

א. המשנה עוסקת בחטאות הציבור, ששעיר ראש חודש הוא "אחד משני דוגמאות בלבד" שהמשנה נוקטת בחטאות הציבור, ואין יותר מתאים מלהביא את המשנה המתארת את סדר הקרבתו.

ב. שעיר ראש חודש הוא סוג של קרבן לכשעצמו שאין שום קשר, אבל ממש שום קשר, בין סיבת הקרבתו, דיני הקרבתו, וכל פרט ופרט מהנכתב עליו ובטעם קיומו, לבין שאר הקרבנות המוקרבים במהלך מוסף ראש חודש. הקשר היחיד המשותף ביניהם זה ששניהם מוקרבים בעת ובעונה אחת ומוגדרים יחדיו כמוסף ר"ח, ואולי גם סידור האיברים על הכבש לפני ההקרבה.

מעולם לא נקטתי גישה שאסור לאיש לערער על מה שכתבתי, ההבדל הוא רק הסגנון, והרוח המנשבת בין המילים. אחד המשתמשים שמתכתב בדף זה ומשמש כמנטר בחר בעת האחרונה להעביר 2 ערכים שכתבתי לטיוטה ואני מברך אותו על כך, מכיון שיודעני שהוא התכוין לטובה, ובלפחות 1 מהמקרים הוא גם צדק במאה אחוז מכיון שהערך נכתב בשעת לילה מאוחרת כמו שציינתי שם בדף השיחה, ובטעות של שיקול דעת העברתי אותו למרחב הערכים (בניגוד לרוב מוחלט מבין הערכים שאני יוצר שבעת העברתם למרחב או יצירתם במרחב הם קרובים מאוד לשלימות). יעידו עלי כל כותבי המכלול וגם ההתכתבויות השונות בדף שיחתי שאני מקבל ביקורת באהבה ובחיבה. הכל תלוי בסגנון וביחס.

כאשר אדם עובד כאן על ערך הוא משקיע מזמנו וממרצו ללא כל תשלום, חשוב לזכור זאת. וכאשר מעבירים ביקורת חשוב לזכור זאת, ולהעביר אותה בהתאם..

חשוב לי להזכיר, שאני מעריך מאוד את עבודתך במכלול, ובמקרים מסויימים אני אסיר תודה למשתמש המכנה עצמו מרדכי עציון, על כך שהעביר ביקורת בונה על ערכים שכתבתי ובכך סייע להשלמתם ולשכלולם, ובמקרים רבים אף הגיה בעצמו את הערכים. אני מודה לה' על כך שאתה קיים כאן, ובאמצעות הביקורת שאתה כותב, אתה מסייע לכולנו להביא את המכלול למקום טוב יותר.

מקוה (שיחהתרומות)

יש לציין שהמשנה מציינת שעיר ראש חודש בנפרד בגלל הסיבה הפשוטה מתוך רשימת חטאות הציבור זו החטאת המוקרבת הכי הרבה בפער גדול 12/13 פעמים בשנה לעומת שאר השעירים שמוקרבים רק פעם אחת בשנה (שעיר החטאת של פסח מוקרב 7 פעמים). מלבד עובדה זאת אין בינו שום חילוק לשאר החטאות.

שמש מרפא (שיחהתרומות)

אני חושב שצריך לקחת בחשבון גם את התקופה העמוסה, ואת העובדה שזה דורש מעט פנאי וישוב הדעת.

דויד (שיחהתרומות)

אכן דברי שמש ענייניים ונכונים, גם את הביקורת של טישיו אני מוכן לקבל, רק לזכור שזאת עבודה קשה שלא מרוויחים ממנה.

טישיו (שיחהתרומות)

אשריכם חברים שאתם מקבלים ביקורת באהבה, ואני מקבל את דבריכם ג"כ.

גאון הירדן (שיחהתרומות)

צר לי שזו תחושתך. בקשר לרישא , לא הבנתי .

אין נושאים ישנים יותר