שיחה:שולחן הטהור (קומרנה)

מתוך המכלול, האנציקלופדיה היהודית
תגובה אחרונה: לפני שנה מאת איך בנושא משמעות ראשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם חכמי ישראל
במסגרתו נכתבים ערכים על גדולי אומתנו, תנאים ואמוראים, גאונים, ראשונים ואחרונים
שחסרון ערכיהם מורגש באנציקלופדיה יהודית
ערך זה נכתב או הורחב במסגרת מיזם חכמי ישראל
במסגרתו נכתבים ערכים על גדולי אומתנו, תנאים ואמוראים, גאונים, ראשונים ואחרונים
שחסרון ערכיהם מורגש באנציקלופדיה יהודית

חשיבות

הצדיק מטשחויב ערכתי כמה עריכות (ראה כאן), והפסקתי, משום שהתחלתי לתהות האם יש חשיבות לערך. כדאי לך לברר זאת, למען לא תיגע לריק. איסתרק (שיחה) 18:04, 1 בנובמבר 2022

אני תוהה ומשתומם על הספק שכתבת. ספר מפורסם מאוד, נחשב מאוד בעולם הפסיקה החסידי. טישיו (שיחה) 19:03, 1 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
איסתרק ראשית כל הנני מצטער ממש, עשיתי את זה מהר ולא קלטתי מה אני עושה, הן במיקומו והן בתיוג. לעניינינו! כפי שכתבתי לך שם וגם כאן ציין טישיו ספר זה הוא בעצם מיוחד במינו בהיותו ספר הלכה חסידי על כל המשתמע על כך (לא ש'מחברו' הוא חסיד כמו ספרים בני ימינו אלא על פי תורת החסידות-מנקודת מבטו של המחבר) והמחבר הוא מהדור האמצעי בדורות החסידות. הספר הזה אינו בין הספרים שאינם מוכרים כ"כ ורק מונחים בארון אלא הוא די פופולרי בשביל לייחס לו כל חשיבות. מלבד מה שעצם מה שניגשתי לענין היה לאחר שראיתי את הספר הזה מופיע ברשימה בהמכלול:מיזם חכמי ישראל. תודה על העריכות שלך בתוכן, עברתי עליהם זה משהו מיוחד (כפי שכבר נוכחת לראות שכתבתי לך בדף המשתמש שלי...) אשמח מאוד אם זה יאושר ויעלה להמכלול ובוודאי לא רק אני אלא רבים אחרים... תודה רבה על הכל ולכולם הצדיק מטשחויב (שיחה) 11:45, 2 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
מסכים לעניין החשיבות, ככל שיש מספיק תוכן לערך עצמאי. כמובן שעליו להיות גם ערוך כראוי וכמקובל. שמש מרפא (שיחה) 14:36, 2 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
ממש לא מדויק לומר שהספר "נחשב מאוד בעולם הפסיקה החסידי". הספר (לא המחבר) שנדפס רק בתשכ"ג נחשב חריג בעולם הפסיקה ובעולם החסידי. ספרי קודש (שיחה) 16:33, 2 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
איסתרק שמש מרפא וספרי קודש אכן יש לערוך אותו כראוי-אני איני עדיין לא מושלם בענין הזה של עריכה כראוי עד הסוף, והאמת שאיסתרק התחיל את העבודה על צד היותר טוב, ויש להשלימו. בענין החשיבות, לא התכוונתי לומר שהספר בעל חשיבות מבחינת שכווווולם פוסקים כהיום לפיו, כלל וכלל לא! אדרבה זה היחודיות שלו, שהוא ידוע ומפורסם בדרך הפסיקה שלו בדרך החסידות הזוה"ק והאר"י הק' בכל מחיר, וככזה בעל רעיונות מעניינים מאוד בפסיקה-שאינם מקובלים על דעת כלל הפוסקים אף החסידיים (סליחה על הביטוי), אך מבחינת מפורסמות וחשיבות, יש לו את זה במלוא מובן המילה, על ברור! אך לא מבחינת פסיקה לפיו..., נכון!, אני מקווה שהצלחתי להביע את כוונתי בצורה ברורה, ובל נשכח כי הוא התבקש ליצירת ערך בדף ההמכלול:מיזם חכמי ישראל! עוד משהו אחד שספרי קודש כתב שהוא נדפס רק בתשכ"ג זה לא נכון בעליל, זה נדפס על ידי הבן וכפי שכתבתי בתוך הערך, בסביבות תר"מ מקסימום-לכאורה, בכל אופן אנסה לברר את זה בעז"ה מדויק יותר, אך זה ברור שנדפס קצת אחר פטירת המחבר, וכל יוצאי בית זידיטשוב וקאמרנא מעל מאה שנים שמתנהגים על פיו על כל צעד ושעל! הצדיק מטשחויב (שיחה) 23:16, 2 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
זה נדפס בפעם הראשונה בשנת תשכ"ג, עיין בהקדמת הספר דרוך (שיחה) 21:11, 3 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
דרוך נראה כי הנך צודק, אך מענין לפי זה, איך זה של יוצאי זידיטשוב וקאמרנא על כל דורותיהם ושנותיהם קיבלו והתנהגו תמיד לאור פסיקותיו? הצדיק מטשחויב (שיחה) 12:22, 4 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
חלק מפסיקותיו מופיעים גם בספריו האחרים, בעיקר בחיבורו על המשניות כמו למשל שיטתו בענין זמני ק"ש ותפילה ועוד. טישיו (שיחה) 13:09, 4 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
למעשה מה נשאר עם זה?! הצדיק מטשחויב (שיחה) 15:45, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
רק בעלי זכות הצבעה יכולים לפתוח הצבעה בעלי זכות הצבעה מה דעתכם על הענין הנ"ל, ומה ואיך למעשה? מצב רוחשיחה • י"ב בחשוון ה'תשפ"ג • 18:37, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
אז למעשה פתחת עכשיו? תודה על ההירתמות! הצדיק מטשחויב (שיחה) 18:40, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
אגב אני בעד לדעתי הספר חשוב מצב רוחשיחה • י"ב בחשוון ה'תשפ"ג • 18:43, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
כבר הובעה חשיבות, אא"כ מישהו ירצה להוסיף עוד טענות חשיבות, לדעתי מיותר. דויד (שיחה) י"ג בחשוון ה'תשפ"ג 18:47 (IDT)
תוכל לשפץ קצת את הערך? (ניסוח וכדו') מצב רוחשיחה • י"ב בחשוון ה'תשפ"ג • 19:05, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
גם כאן אשמח לשמוע את דעתו של @ספרא בקשר לחשיבות. שמש מרפא (שיחה) 22:14, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
תומך בחשיבות. הספר מסדיר מנהגים חסידיים שונים, והוא מובא הרבה בספרי נטעי גבריאל, פסקי תשובות, מנהג ישראל תורה ועוד. ספרא - שיחה 22:22, 6 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
משורר הספר ראוי לערך בפני עצמו, בעקבות פסיקותיו היחודיות והמהפכניות, והוא ספר הלכה מקורי יחיד מלבד שולחן ערוך הרב שמביא את הפסיקה החסידית האוטנטית מאחד מגדולי החסידות משורר (שיחה | תרומות) לא חתם 00:00, 10 בינואר 2000 (IST)תגובה

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ספרא מה הכוונה מסדיר? כיכר הלקש לשעבר זיכרונאי (שיחה) 00:40, 7 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

גם מלשון סידור מנהגים על סדר היום וכו', וגם מלשון הסדרת מנהגים שלא תמיד תואמים את הנאמר בספרי הפוסקים. כך מדומני. ספרא - שיחה 22:30, 7 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
לא רק זה, אלא כפי שהובא בגוף הערך הוא משתדל לפלפל ומאריך בהסברים להוכיח כי מנהג החסידים/זוה"ק/אר"י הק' ודברי הפוסקים אינם סותרים אלא ההיפך ואין מח' ביניהם הצדיק מטשחויב (שיחה) 23:50, 7 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
בבירור שעשיתי אצל אחד מצאצאי קאמרנא נאמר לי כך, הספר אכן לא הודפס החיי המחבר, אך, במשך כל השנים עברו יד ליד העתקות מנו כפי שבנו כותב שיש בידו את הספר-וכפי שצוטט בפנים הערך, וכמו שבהקדמת הספר מפרט שהיו לכמה מתלמידיו ויוצ"ח העתקים שעל פיהם הודפס הספר, וזאת מלבד אשר 'מרבית' (כך כלשונו) הפסקים מובאים איכשהו גם בפירוש המשניות שלו ובשא"ס. הצדיק מטשחויב (שיחה) 13:03, 14 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

מקורות

האם יש מקור כלשהו שעסק בדרכו, חיבורו של הספר, היחס אליו וכו'? הפסקה למשל על היחס לקבלה ולהלכה למשל, טעונה מקור. שמש מרפא (שיחה) 10:49, 16 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

שמש מרפא, זה מתוך המבוא, הוספתי. מיעוט שיחה (שיחה) 13:11, 16 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
לענין ספק ברכות להקל, ר' עקיבא אייגר (גליון הש"ס ברכות ס ע"א) מהרש"ל ומהרש"א (פסחים קב ע"א - לשון מהרש"ל: ואני אומר אדרבה הכא הוא כח דהיתרא שמיקל לברך עוד ולא חיישינן לברכה לבטלה להיות עובר משום לא תשא לאפוקי רבנן דמחמירי שלא לברך) מביאים גם הם שיטה זה, ומן הראוי להביאם כאן שלא יהא מילתא דתמיהא על חידוש זה. מוטל (שיחה) 12:49, 17 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
נוספו עריכות שונות, עובדו והורחבו היריעות, נוספה תמונה, צלח מבחן חשיבות, נראה לי שכל מה שהתבקש נעשה. עכשיו זה עובר סופית? תודה הצדיק מטשחויב (שיחה) 13:12, 17 בנובמבר 2022 (IST)תגובה
ספרא זה לא מופיע ברשימת הערכים החדשים מבית המכלול בעמוד הראשי הצדיק מטשחויב (שיחה) 15:36, 17 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

העברה משיחת המכלול:היו נועזים בעריכת ערכים

- הועבר מהדף שיחת המכלול:היו נועזים בעריכת ערכים

הצדיק מטשחויב אני לא פעיל במכלול באופן רציף, אך אוכל לטפל בערך שלך, כמה שאספיק. רק אוודא: הניסוח הוא הסיבה היחידה שמעכבת את הערך? איסתרק (שיחה) 0:08, 16 בנובמבר 2022
הצדיק מטשחויב מבחינת הניסוח אני חושב שהערך בסדר גמור כעת. רק תמונה חסרה קצת. איסתרק (שיחה) 1:22, 16 בנובמבר 2022
איסתרק בקישור להיברו בוקס לספר שולחן הטהור המצורף לערך ישנו צילום של שער הספר, האם זהו מורשה להעתקה והעלאה בתור תמונה-לבקשתך? ואגב תודה רב לך על הכל! הצדיק מטשחויב (שיחה) 15:46, 16 בנובמבר 2022 (IST)תגובה

- סוף העברה

משמעות ראשית

האם זה לא משמעות ראשית? אני חושב שדווקא בשולחן הטהור צריך להוסיף בסוגריים (שומרי אמונים), מה גם שהספר הזה הודפס ובעל המחבר שלה זמן רב לפני המחבר והספר השני משומ"א. מנטרים או מכלולאים פעילים‏ מה דעתכם? ~ תכליתי (שיחה) 16:28, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה

נדמה לי שבזמנו היה דיון על זה אנשהוא. אני בעד חזק ובגדול! נאר אמונהשיחה • כ"א בתמוז ה'תשפ"ג • 16:36, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה
היה כאן דיון על זה ואני התנגדתי כי נראה לי שזה כך נהוג בעולם, (אפי' על הכריכה - שם כתוב סתם, ושם 'קומרנה')אך אם יתברר שטעיתי אני אולי גם בעד ההחלפה. איך (שיחה), כ"א בתמוז ה'תשפ"ג 16:57, 10 ביולי 2023 (IDT)תגובה