אשמח לעזרתכם משהו מוזר קצת באמינות המכתב... כותב המכתב פונה לרש"י פין העוד הרב קצלמלבוגן נפטר בשנת 1804 ואילו רש"י פין מולד רק ב 1818 מה דעתכם בעניין?
שיחה:רלב"ג/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
על בסיס מה ההנחה שהרב קצנלנבוגן נפטר אז?
כך כתוב בערך עליו
איזה ערך?
ומי קבע שמדובר בו? הוא היה תלמידו של רבי שאול?
יכול להיות, לא בדקתי, זה מה שמצאתי בחיפוש גוגל על השם שלו.
לכן הגבת... הבנתי. פעם הבאה אל תגיב במקום השואל, לפני בדיקה ראויה.
הבאתי את המקור שלו, לכאורה.
לכאורה אם יש סיבה להתייחס למכתב, זה דווקא אם מדובר ברבי נפתלי צבי קצנלנבוגן והוא לא חי חופף אליו, ואם מדובר באדם אחר - (שאין לנו מידע עליו) מדוע יש להתייחס למכתבו. הרי אם אני אכתוב מכתב כלשהוא אי"ז סיבה לציטוט.
ראה: צבי הירש קצנלנבוגן. יצרתי אתמול לכבודך. סביר להניח שמדובר בזה שחי בווילנה.
מיהו? ומהו?ובאיזה שנים חי?
תשתמש קצת בגוגל, סביר להניח שהוא יעזור לך קצת. אם תצליח לגבש תמונה, נשמח שתשתף אותנו.
עורכי אספקלריה אשמח לחוו"ד על השמטת הפיסקה 'היחס לרלב"ג' על ידי מעלת התורה כאן, דעתי האישית באופן כללי ש'אל תעירו' וכו', אולם נראה שכאן אי אפשר להשמיט לגמרי הכל, ראו למשל את איזכור הרלב"ג כאן
להחזיר אותה במהרה
Vמאירי אם יש לך זמן פנוי, נראה לי שתוכל לעזור לערך זה. תוכל להתחיל בשני הנושאים בדף שיחה הזה.
שלום למד - אם מתחשק לך לטפל.
אני חייב לציין, שיש דברים שהמוחק צודק בהם במאה אחוז, כמו מה שמחק כל מיני תיאוריות שלמות שאינם אמורות להיות בערך זו, אם כי, אשמח לשמוע על מה נועדה המחיקה בכל הקשור ליחס הרלב"ג לנשים, אם הרלב"ג אכן החזיק בעמדות נגד נשים, ראוי לכתוב זאת, ועוד, גם על העיסוק הפילוסופי של רלב"ג נכתב די מעט, מחלוקתו עם הרמב"ם בעניין תורת התארים צונזרה, כן לא הובא רבות מתורתו, וחסר גם יחס גדולי הדורות אליו שנמחק ע"י הנ"ל, ואת כל אלו צריך להחזיר.
אשמח לקבל ביאור בטעם המחיקה של הנושאים הנ"ל [א. יחס הרלב"ג לנשים. ב. הפילוסופיה של רלב"ג. ג. יחס גדולי הדורות לרלב"ג].
שמש טיפל. עכשיו בסדר?
כן, תודה רבה, זה מועיל מאד.
[נ. ב. גם איך שזה עכשיו יכול לעבור ניסוח מוצלח יותר].
מכלולאים פעילים , מישהו יכול להסביר את המונח פילוסוף אלקי
רבינו היה איש אשכולות, מדען, רופא, מהנדס, מתמטיקאי ומחשובי הפילוסופים האלוקיים.
זה נשמע שיוך לקבוצה של אלו שהתפיסה שלהם באלוקות לא הייתה זו המוכרת לנו שמבוססת על תורת הקבלה, אלא על הפילוסופיה. למשל שמעתי פעם, שהמונח עשר ספירות שאנחנו מכירים מעולם הקבלה, הוא למעשה מושג המקובל גם על הפילוסופים. כמו כן שמעתי שלספר היצירה יש פרשנות פילוסופית. לפי מה שאני יודע, הרמב"ם שייך לאסכולה הזאת, לעומת הרמב"ן למשל, ששייך לאסכולה הקבלית. אני מניח עמוס חדד שכל זה ידוע לך, אבל בכל זאת רציתי להגיב, כי אם אפשר להגיב בדברים שלא כל כך מבינים בהם, אז למה לא.
שחרחר מגלה טפח ומכסה טפחיים, אני כשלעצמי לא יודע מהי קבלה ומהי פילוסופיה...
הביטוי פילוסוף א-להי הוא כינוי שמשתמשים בו ראשונים ואחרונים, ביחס למי שחכם בחכמת הא-להות על דרך העיון השכלי הפילוסופי.
יש גם ביטוי "פילוסוף טבעי" ביחס לפילוסוף חכם בחכמת הטבע.
הרצתי כמה חיפושים באוצר החכמה וראיתי כדברי חנניה.דבר מעניין שראיתי מובא בשם הרמב"ם ב'מלות ההגיון' (שער יד) ש"הפילוסופיה העיונית נחלקת לג' חלקים: הלמודית, הטבעית והא-להית'. וגם בהקדמה לחובת הלבבות מביא חלוקה של ה'חכמה' שמתחלקת לשלושה חלקים. החלק הראשון חכמת היצירות... והחלק השני היא חכמת השימוש... "והחלק השלישי קורין לה בלשון ערבי אלעלם אלהי, והיא חכמת הא-להות..." עיי"ש בדבריו שהן כקילורין לעיניים. בהמשך לדברי לעיל אני חושב כעת, שזהו ההבדל בין חכמת ה'קבלה' שאינה נשענת על הוכחות אלא על קבלה של תלמיד מרבו, לעומת הפילוסופיה שהיא כן נשענת על הוכחות הגיוניות, אם כי שרואים שזהו סוג מסוים של חשיבה שקובע שם לעצמו.
מכל מלמדי השכלתי
השאלה האקדמאית אם יש מנהיג לבירה ואם אפשר להוכיח זאת וכו'
תשאל את מעלת התורה שכתב את זה. אני חושב שכל הערך מנוסח כהקדמה לספרו של הרלב"ג ולא כאנציקלופדיה.
מסכים; הערך זקוק לעריכה דחופה, בשל היותו אי-אנציקלופדי לחלוטין.
מכלולאים פעילים, אנא הואילו לטפל בו; תודה רבה מראש.
הדוגמא המובהקת לכך היא השינוי של כל הערך מהמילה 'רלב"ג' למילה 'רבינו', מה זה רבינו, על איזה רב כתובה המילה רבינו באנציקלופדיה נורמאלית, צריך למחוק את העריכה של מעלת התורה דחוף, אא"כ יתקבלו הבהרות.
שמש טיפל.
תודה רבה.
כתוב שגרשון בן שלמה התגורר בקטלוניא. ובהערה 8 צוין מקור שלא קיים [כנראה היה בויקיפדיה]. האם מישהו יוכל לייבא מקור. תודה.
אין נושאים ישנים יותר