בעלי זכות הצבעה לא יצא כלום מהדיון למטה. למה "רבי", הוא לא היה רב ולא מנהיג רוחני, אלא התפרסם בשל הפתק נ נח. לא מבין למה ניתן לו התואר רבי.
שיחה:רבי ישראל דב אודסר/ארכיון
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
לא ילך אין מה לנסות.
הכל נאמר בדיון למטה. נא לא לבזבז את הזמן המכלולאי היקר בדיונים עקרים.
יש יהודים כשרים שרואים בו מנהיג רוחני שלהם?
השאלה מי אתה מחשיב כיהודי כשר..
כל מי שיש לו חלק לעולם הבא !
לא רוצה להרגיז אף אחד, אבל לענ"ד נשוא הערך ממש לא ראוי לתואר.
הוא מוכר כפעיל מסור ל"הפצה" של ברסלב, אבל ממש לא כמנהיג רוחני של אף אחד.
בעלי זכות הצבעה האם מישהו חולק עלי?
מכל וכל.
הוא פעיל בהפצה? הוא המציא את ההפצה כחלק מתורה חדשה שהנהיג לשומעי לקחו. לא מנהיג רוחני של אף אחד? במחי קולמוס מחקת עשרות רבות של יהודים טובים ותמימים.
לא מחקתי אף אחד.
האם חסידיו קוראים לו "רבי" או "הסבא"?
האם חסידיו הם חסידים שלו בהנהגות תורניות? האם מישהו חשב לשאול אותו שאלה בהלכה או בהשקפה?
או שכל "חסידיו" הם חסידים בבחינת מעריצים שלקחו ממנו את עניין ההפצה ועניין הפתק?
למיטב ידיעתי חסידיו של אודסר הם חסידים שלו באיך להיות חסידים של רבי נחמן... אף אחד לא רואה בו מורה דרך הלכתי תורני השקפתי או אפילו חסידי.
גם תלמידי סלבודקא קוראים לרבי נתן צבי פינקל הסבא.
בעיניהם ההפצה והפתק זוהי השקפה.
כשר"נח אמר שממנו עד משיח לא יהיה שום חידוש הוא שלל בעצם כל מנהיג רוחני אחריו. כך שבאותה מידה תוכל לומר גם על הרב הרוש, הרב קעניג, ועוד שהם לא מורי דרך אלא מדריכים בדרך רנ"ח.
אליהו 148, מוזמן לחוות דעה.
סבא ישראל לא ראה את עצמו כמנהיג רוחני אלא כגשר בין עם ישראל לרבי נחמן מברסלב הוא זה שמראה לנו איך צריך להיראות תלמיד אמיתי של הרבי שמוסר את כל חייו וכספו למען הרבי של.,
בתכל'ס זה מנהיג רוחני, גם עם בסגנון עממי.
הוא מנהיג רוחני אבל לא אחד שמחדש דברים אלה מנהיג שאומר לכולם להקשיב לרבי שלו
הוא בהחלט מנהיג רוחני, ותלמידיו הדפיסו את שיחותיו, ואת מכתביו.
כמובן שהדרכתו היא להידבק ברבי נחמן וכו' וכו' אך זה לא סותר שהוא היה המנהיג בפועל של אותה קהילה.
(תלמידיו מתייחסים אליו כאדם קדוש, קברו הוא מוקד לעלייה לרגל בכל ימות השנה ובפרט ביום ההילולא שאז מתקיימת הילולא גדולה וכדו')
אני לא חולק שהוא היה מנהיג של קבוצה מסוימת [קשה לקרוא לזה קהילה, זה היה משהו מאד לא ממוסד] ושתלמידיו הם יהודים שומרי מצוות.
אבל בשונה מהרב הרוש והרב קניג שהוזכרו לעיל שנתפסים בעיני תלמידיהם כאישיות תורנית, דהיינו ששואלים אותם שאלות בהלכה וכדומה, אצל נשוא הערך זה ודאי לא היה המצב בחייו, וכמדומני שגם היום אלו שקוראים לעצמם "תלמידיו" אם יש כאלו [אני לא כ"כ מתמצא] הרי"ז בעיקר בפן של ההפצה וכסוג של מקור השראה, ולא בפן התורני. גם מי שיקרא את שיחותיו הכתובות, יתקשה להגדיר זאת כספרים תורניים קלאסיים.
לדוגמא שלמה קרליבך גם היה בעל ידע תורני גדול, והיו לו אלפי תלמידים, ועדיין יש לו רבבות ש"הולכים בדרכו", והודפסו ספרים עם שיחותיו ודברי תורה שלו, וזה גם זרם בעבודת ה', ולמרות זאת הוא לא זכאי לתואר, כי זה לא נקרא הנהגה תורנית.
גם שם יש מקום לדון.
אך שם עיקר פרסומו הוא כמלחין וזמר, הרבה מעבר לפרסום שהיה לו כמנהיג.
כאן עיקר פרסומו זה כמנהיג קהילה\קבוצה.
ובאותה קבוצה נחשב ממש כאדם קדוש ("אני נ נח נחמ נחמן מאומן", "הסבא הוא המלך" וכו').
כפי שהבנתי מכמה אנשים שהיו קרובים לרבי ישראל, הציטוט "אני נ נח נחמ נחמן מאומן" מסולף ובזמן שהוא אמר את זה בשם רבינו כמה קיצוניים לקחו את זה מידי קשה.
אליהו 148 האם מהכרותך, רוב הננחים רואים ברב אודסר סוג של רב / מנהיג קהילה רוחני, או שרובם רואים בו יותר סוג של חסיד אמיתי של רבי נחמן שיש לחכות אותו.
רובם רואים אותו כמנהיג אבל לא מהסוג של כל חסידות שהאדמו"ר הוא הממשיך של האדמו"ר הקודם אלה כתלמיד של האדמו"ר דהיינו רבי נחמן שמבין יותר טוב מכולנו למה רבינו באמת התכוון
ואני מכיר אברכים שנכחו שם במעמד הפתק, ולומדים עד היום באור תורה.
מוזר שאתה מגדיר את עצמך בדף שיחה כנ נח, ואינך יודע מה זה בדיוק נ נח.
עד כמה שמכיר את חסידיו הוא נחשב לאישיות תורנית.
הוא מנהיג רוחני ותורני, אי ההסכמה עם הקו המחשבתי שלו לא שולל ממנו את התואר.
אתה מכיר אותו? אתה מכיר את חסידיו?
ובכלל, למה לא קראת את הדיון כאן לפני שהגבת?
מכיר, וקראתי.
אמנם רוב חסידי ברסלב מתנערים ממנו וממשנתו, אך אין ספק שיש לו קבוצת מעריצים הרואים בו כמייסד דרך בעל הגות תורנית במשנתו של רנ''ח וחלקם אף לומדים את תורתו ומתפלפלים במשנתו, ואף אם רוב מעריציו אינם חסידי ברסלב במקור אלא כאלה שחיפשו אידיאולוגיה רוחנית 'מענינת' ונתלו בו ואף שאינם מתייחסים לדבריו כמילה אחרונה, מ''מ כל זה ענין הנתון לפרשנות הפוגעת בניטרליות של הערך.
אין נושאים ישנים יותר